Ga naar inhoud
  • 0

Olielampje 1.8T


JH

Vraag

Het lijkt wel een disco :angry: Rood knipperend olie lampje. (1.8t) Zo rond de 2500tpm. Geef ik gas bij of schakel ik terug, dan gaat hij weer uit. En roond de 2500tpm is ongeveer 80km/h. In het verleden wel eens vaker gehad. Maar het komt steets vaker voor. Nu zit er 5W30 in.

 

Nu wil ik de olie laten vervangen voor 0W40 of 5W40. Volgens mij was de laatste de beste?

Flushen.

Olieretourleiding.

Groter oliefilter.

Is het ook verstandig om de carterontluchting te laten vervangen?

Iemand enig idee wat dit gaat kosten bij de dealer? Of een particuliere garage?

 

Toevallig kwam er vandaag ook in het display van de km-teller OIL te staan. Toeval??????

Afgelopen drie jaar is bij ongeveer elke 10000km het blok geflushed en olie + sensor vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat lampje gaat idd branden als de oliedruk te laag is bij 2500 toeren. Misschien een domme vraag maar waar staat het oliepeil?

 

Ik heb zelf gemerkt dat met 5W40 de motor het lekkerst draait (tov 0W40). Met 5W30 heb ik geen ervaring maar de kans is dat die wat te dik is. Ik zou de olieretour nog even laten voor wat het is tenzij je last hebt van olie-aankoek problemen.

 

Groter oliefilter is wel verstandig met in het achterhoofd een wat groter olievolume. Ik heb net 10 van die Big Kahuna's gekocht, Mahle OC-105.

 

Wat betreft de carterontluchting, dat kostte mij destijds iets van 75 euro aan onderdelen, onderdelen 2-8, 11 en de klep die aan 14 zit (is de hockeypuck klep die weer aan de turboinlaatbuis zit). Dit was nav een lekke/zwetende pakking van de kleppendeksel. Als de boel erg verstopt zit zou ik de vaste buis 9 ook schoonspoelen.

 

pcv.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De carteronluchting? Wel als je kleine handen hebt, ik heb zo uit m'n hoofd het volgende verwijderd om alles te vervangen:

 

-gasklepbuis (s-slang)

-gasklep (nieuwe pakking)

-bracket met N249 onder inlaatspruitstuk (niet als je een AEB hebt)

-2 x vacuumleiding aan inlaatspruitstuk

-brandstofrail + FPR + injectoren

-bovenste vaste koelwaterbuis alleen losmaken

-steun onder inlaatspruitstuk

-inlaatspruitstuk (nieuwe pakking)

 

Dan nog had ik enige moeite om 5 los te krijgen van 9, zat muurvast en moest 5 uiteindelijk lossnijden. Ik heb toen ook gelijk een termische pakking ertussen gezet (tussen kop en spruitstuk) en het spruitstuk uitgedremeld zodat het matched met de pakking.

 

viewtopic.php?t=5070

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voorheen reed ik eigenlijk weinig lange afstanden. Meest woon-werk zo'n 27km enkele reis waarvan 23 snelweg.

Nu maak ik twee keer per week een rit van 150km en tussendoor veel kortere. Op de snelweg heb ik er nooit last van gehad bij 120km/h. Ook niet op de korte stukjes naar de snelweg toe.

 

Ik ga het eerst maar eens proberen met weer een jaarlijkse spoelbeurd, oliefilter en 5W40. Mocht het probleem zich blijven voordoen dan ga ik de boel laten vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel eens van vlokken in diesel olie gehoord als het echt heel koud is, maar in motorolie????? dit is geheel nieuw voor mij.

Heb je dat van horen zeggen of heb je dat zelf van de importeur gehoord? Die info wil ik dan wel eens zwart op wit zien.

 

Problemen met de oliedruk bij de 1.8T wordt veroorzaakt door het verstoppen van de oliezeef in het carter wat veroorzaakt wordt door de vorming van sludge bij het te lang in het carter laten zitten van de olie.

Longlife Service is niet geschikt voor 1.8T motoren en dat heeft geen fluit te maken wat voor olie je gebruikt.

De olie die voor longlife service geschikt is is voorzien van verscheidene dopes die de vervuiling langer zwevend houden en nog meer smeereigenschappen langer vol houden dan "normale" olie. Daar is die VW norm nu voor, die geeft aan aan welke eigenschappen de olie moet voldoen.

Longlife Service wil niets meer zeggen dat de boordcomputer bijhoud wat het aantal koude starts zijn, gereden afstanden, temperaturen, en op de basis daarvan de oliewissel bepaald. Dus bij regulier gebruik zal dat rond de 30000km uitkomen.

Als je heel veel kleine stukjes rijdt begint ie bij 20000 al te vertellen dat je olie moet wisselen.

 

Dus je kunt prima de olie gebruiken die voor longlife service geschikt is, die voldoet namelijk aan de vereiste VW norm, zolang je het bij 10000km ververst!

 

Je kunt er ook voor kiezen om de olie met de VW norm voor vaste intervallen (15000km) te gebruiken, maar die moet je dan ook verversen om de 10000km. Het voordeel van deze olie is dat het wat goedkoper is dan de longlife geschikte olie.

De BC kan je dan laten omcoderen naar vaste interval ipv longlife.

 

Dit verhaal geldt uitsluitend voor de 1.8T, niet voor non turbo benzine en TDI diesels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het olievolume toeneemt door een groter filter zal in theorie de bedrijfstemp later optreden bij dezelfde olie. Oliedruk is afhankelijk van het gewicht van de olie. Een dikke olie smeert beter maar vloeit minder dan een dunnere olie, die laatste stoomt echter wel sneller door (door de druk). Eea is omgekeerd evenredig met elkaar, voor de 1.8 turbo is vinden van de juiste mix belangrijk.

 

Mijn idee is dat long life op zich wel prima olie is maar dat de bijbehorende verversingsinterval te lang is, maw de long life gaat toch niet zo lang mee als beloofd is. Beter is een interval van 10 dkm met een volsynthetische olie 0W40 of 5W40.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Omdat dit onderwerp niet netjes is afgerond bij deze:

 

Dus zoals het eerst bericht zegt, als je bij een lange rit gas terugneemt,

op bijvoorbeeld en afrit, en het oliedruk-alarm gaat aan maar gaat weer uit als je terugschakelt.

 

Een oliefilter met terugslagklep plaatsen bij olie van 10x40.

 

Voor degenen die de 35i nog rijden. En dankzij het 35i forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voorheen reed ik eigenlijk weinig lange afstanden. Meest woon-werk zo'n 27km enkele reis waarvan 23 snelweg.

Nu maak ik twee keer per week een rit van 150km en tussendoor veel kortere. Op de snelweg heb ik er nooit last van gehad bij 120km/h. Ook niet op de korte stukjes naar de snelweg toe.

 

Ik ga het eerst maar eens proberen met weer een jaarlijkse spoelbeurd, oliefilter en 5W40. Mocht het probleem zich blijven voordoen dan ga ik de boel laten vervangen.

 

Ik zie dat bij dit antwoord de zaak is opgelost.

Bij mijn 35i (Passat begin jaren 90) is het opgelost met enkel een oliefilter met terugslagklep. Na ververst te hebben met 10x40.

Maar dan gaat het echt om het alarmpje wat afgaat bij gas terugnemen na lange rit. En wanneer met een iets gas geven het lampje en alarmpje uit gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden