Ga naar inhoud
  • 0

koelvloeistoftemperatuursensor


Garfield

Vraag

Ik heb mijn Vagcom werkend gekregen (nogmaals bedankt Vdub) en dan ga je eens ermee spelen. Nu blijkt dat er een foutmelding in het instrumentencluster te zijn opgeslagen. Deze:

 

1 Fault Found:

01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)

30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

 

Ook na het wissen komt het na verloop van tijd weer terug. Het is intermittent dus ik maak me niet echt zorgen. Het rare is dat er helemaal niets aan de auto te merken is, start goed, juist toerental, en de meter gaat rustig van koud naar bedrijfstemperatuur en blijft daar ook. Geen schommelingen of iets dergeijks. Ik heb de sensor bekeken omdat daar al veel over geschreven staat. De mijn is de groene uitvoering, dus de goede. Toch komt de melding na enige tijd weer terug, iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat DM zegt, kabelbreuk. Wat ook regelmatig voorkomt dat bij een bepaalde temperatuur de sensor heel kort een inplausiebelsignaal afgeeft. als dit in de buurt zan een oneindige weerstand ligt dan kun je daar deze storing ook van krijgen. bedrading en stekkerverbinding controleren en eventueel de sensor vervangen.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat Dennis zegt heb ik inderdaad ook gehad. Zelfde foutmelding (maar wel een TDI), waarbij tijdens het warmrijden steeds op dezelfde temperatuur (een graad of 70) de fout werd gezet. In het begin heel af en toe, binnen 2 weken gebeurde 't elke dag. Na vervangen van de sensor was 't over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb me echt suf gezocht, ik wil namelijk deze sensor in mijn 2001 1.8T ook vervangen, maar kan hem niet vinden. Er wordt vaak gesproken van "achter op het blok", maar ik heb niets gevonden. Iemand die ons kan helpen ??

 

Thanks !

 

Ze hebben me bij de vw dealer een sensor mee gegeven die was bij 9 van de 10 wagens kapot zeiden ze, dus het zal wel de geoei zijn neem ik aan. De sensor zit volgens mij net achter de radiator helemaal onderin, in een soort t-stuk.

Je kunt er van onder af het makkelijkste bij volgens mij.

Let wel even op dat er wat koelvloeistof mee naar buiten komt dus ff snel handelen 8)

 

Ik ga het vanavond ff proberen, zal wel laten weten hoe het is gegaan :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Roedy,

 

Ik wil je niet direct domweg tegenspreken zonder voldoende informatie, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de motor-temperatuur in de radiateur gemeten wordt. Inmiddels heb je al een sensor gehaald. Is het mogelijk dat je een foto plaatst waar de sensor zit. Succes met het vernieuwen !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De sensor zit echt achter het motorblok en onder de aanzuigbuis vanuit het luchtfilter. Als je die buis even verwijderd, kun je er zo bij. Ik heb hem nog niet vervangen omdat ik helemaal niets merkt dat het niet goed zou functioneren Afgezien van de sporadisch optredende storing dan. Ik heb op advies van hier de aansluitingen schoongemaakt, zo goed en zo kwaad als dat kan, de foutmelding gewist en ik wacht wel af. Eerdaags moet het toch een beurt hebben en dan kan ik het altijd nog meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De sensor achter het blok tegen het schutbord zijn eigenlijk twee sensoren in een huis. De G65 (?) en de G2. De G65 wordt gebruikt om de boordcomputer van data te voorzien. De G2 gaat naar het instrumentencluster (Koelvloeistoftemperatuurmeter). En die geeft bij mij af en toe een storingsmelding. Dat zou verklaren waarom er bij mij niets te merken is bij de motor. En de meter blijft ook netjes op 90 graden, dus vandaar dat ik het nog even zo laat.

 

De tempsensor in de radiator zal dan wel worden gebruikt om de ventilator in te schakelen op het moment dat de temp te hoog oploopt. Volgens mij dan toch, en anders volgt er wel een correctie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jonge jonge, net "ff" de sensor vervangen, wat hebben ze dat dom gemaakt...

er zit een klein clipje omheen geschoven zodat de sensor der niet uit schiet,

maar die zit naar het blok gericht en kan er dus net niet vanaf..

heb bij het monteren van de nieuwe wel het clipje vanaf de andere kant op gedrukt 8)

 

voor degene die het ook willen doen, je kunt hem idd niet zien van buiten af, je moet echt een goeie zaklamp hebben en dan overal tussendoor kijken dan zie je een groen iets zitten, dat is hem..

als je de 2 foto's op passatworld.com ff goed bestudeert word het al iets duidelijker, en ff de stappen lezen hoe die jongen het gedaan heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De tempsensor in de radiator zal dan wel worden gebruikt om de ventilator in te schakelen op het moment dat de temp te hoog oploopt. Volgens mij dan toch, en anders volgt er wel een correctie

 

Correct, dat is da fanschakelaar, het is de sensor achter op het blok die meestal defect raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de sensor achter op het blok ook vervangen, maar nu blijft mijn temp meter nog steeds op 45 grd hangen en gaat niet door na de 90 grd

Alleen als ik de stekker (sensor) even los haal en er weer op druk bij draaiende motor dan gaat hij wel netjes naar de 90 grd (als blok warm is) met een kans dat hij later weer terug gaat naar de 45 grd

 

wat kan dit wezen, ligt dit aan de temp meter in het dashbord of aan de sensor achter op het blok of kan het nog iets anders zijn ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die van mij geeft de temperatuur redelijk goed aan al lijkt het soms dat het verdacht lang duurt voordat de motor warm is. De laatste weken haal ik volgens de BC nauwelijks 1:13

Weet iemand wat het artikelnr van de sensor op het blok is? Is deze gelijk voor alle typen (3B/3BG/diesel/benzine)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb de sensor achter op het blok ook vervangen, maar nu blijft mijn temp meter nog steeds op 45 grd hangen en gaat niet door na de 90 grd

Alleen als ik de stekker (sensor) even los haal en er weer op druk bij draaiende motor dan gaat hij wel netjes naar de 90 grd (als blok warm is) met een kans dat hij later weer terug gaat naar de 45 grd

 

wat kan dit wezen, ligt dit aan de temp meter in het dashbord of aan de sensor achter op het blok of kan het nog iets anders zijn ??

 

heb je hem al uit laten lezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Die van mij geeft de temperatuur redelijk goed aan al lijkt het soms dat het verdacht lang duurt voordat de motor warm is. De laatste weken haal ik volgens de BC nauwelijks 1:13

Weet iemand wat het artikelnr van de sensor op het blok is? Is deze gelijk voor alle typen (3B/3BG/diesel/benzine)?

 

weet zo het nummer niet maar bij de vw dealer wisten ze het nummer zo uit der kop omdat die dingen zo vaak vervangen worden..

even de optie "zoeken" gebruiken hier op het forum :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij toeval zag ik nu toch een dip op de meter tijdens de opwarmfase, van 70 graden even naar 50 en dat door naar de 90 graden. Binnen een paar seconden. Dus toch maar vervangen. Je bent meer tijd kwijt met het toegankelijk maken dan met de eigenlijke vervanging.

Ik zag op mijn oude sensor een gele verfvlek, wellicht in het verleden als eens gecontroleerd?

Foutode gewist en er van uit gaan dat het niet meer terugkomt.

 

@Robl: het nummer op de sensor is 059 919 501a

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je twijfelt aan je sensor, kun je nog altijd in Vagcom uitgebreide meetwaardenblok de temp. nakijken..

Laatst had ik een Passat 3BG loopt ook netjes naar 90 graden, maar smorgens start de auto heel slecht, soms ook op 3cil.

vagcom gaf de temp. meter niet als fout aan, maar in de uitgebreide meetwaardenblok -19 graden, dus vervangen auto loopt/start weer als de oude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden