Ga naar inhoud
  • 0

richtingaanwijzer en cruise control uitgevallen....


Pasaroma

Vraag

na het uitvallen van mijn cruise-control een week of wat geleden (zie post viewtopic.php?f=111&t=25874 )

is nu ook mijn richtingaanwijzer er mee gestopt. als ik het pookje omhoog, danwel naar beneden doe knippert ie 1 keer en daarna niet meer. M'n alarmlichten doen het nog wel gewoon.

 

Kan ik nu zo ondertussen veilig aannemen dat ik de stuurkolomschakelaar in zn geheel moet vervangen? De remlichtschakelaar (zie eerdere post) doet het gewoon en v.w.b. die vacuumunit; die heb ik nog niet gevonden......HELP........ waar zit die.......??? :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik zou niet direct die hendel vervangen, misschien zit er wel ergens anders een probleem. Omdat hij toch nog 1x knippert geloof ik namelijk niet dat het in de hendel zit. Comfortmodule verzopen misschien?

 

maar voor de rest doet alles het. Kachel, airco, verlichting, noem maar op. Dus ik twijfel dan weer aan de comfortmodule... :blink:

kan ik dat zelf op 1 of andere manier controleren?

Ik heb zelf het idee dat het een draadbreuk of slecht contact in de hendel zelf. Iemand anders nog meer ideeen? :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
is voor 95% je hendel.

die van mij moet ook vervangen worden.

 

ik heb de knoop doorgehakt; ik ga vanmiddag een nieuwe hendel halen. Weet iemand of ik de kap van de claxon op het stuur er zo af kan trekken? zit ie vastgeklikt?

Moet ik maatregelen nemen om te voorkomen dat ik de airbag voor mn hoofd krijg......?

:shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nou....... k heb de stoute schoenen aangetrokken. Nieuwe knipperlichthendel gehaald (60 neuroos) gehaald en vervangen.

Maar helaas................................. de storing is niet opgelost........ :-(

 

Ik ben bang dat ik toch m'n portemonee moet gaan trekken bij de garaga om de computer eraan te hangen. Tenzij iemand nog meer goede ideeen heeft...........?

 

Evengoed ter lering en vermaak mijn werkomschrijving. Helaas was ik m'n fototoestel vergeten. Excuus hiervoor......

 

De airbag is te verwijderen door met een schroevendraaier 2 veertjes in te drukken die via 2 gaatjes aan de achterkant van het stuurwiel te bereiken zijn door het stuur 90gr. te verdraaien.

De massa hoeft niet van de accu, als je maar zorgt dat je geen contact maakt als de airbag er af is.

Daarna wijzigt het zichzelf eigenlijk wel. Ik heb de centrale bout van het stuur los kunnen draaien door een Torx-55 bit te gebruiken. Die pas in de ''multi-inbus'' bout (of hoe sommige mensen hem ook noemen. Tis eigenlijk Torx maar dan met 2 keer zoveel tandjes) waar het stuur mee vastzit. Wel even met een stif markeren hoe het stuur op de bout zit.

Daarna alle stekkers los die in de hendels geklikt zitten. De hendels loshalen door de inbusbout van de klemring aan de achter-bovenzijde van de hendels (zitten samen vast) te lossen. En zo schuif je het samenstel van de richtingaanwijzer en de ruitenwisser hendel van het stuur af.

De 2 hendels zitten aan elkaar verbonden met een druklipje. Die even lossen, de 2 delen scheiden en de nieuwe er weer op. Vervolgens de hele handel weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten.

Het was een kwartiertje werk....

post-4422-1423823179,9748_thumb.gif

post-4422-1423823180,0529_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Edit:

 

Pak de alarmlichtschakelaar uit de middenconsole.

 

Zoek dmv een schema, of door te testen met de multimeter het signaal van de knipperlichten links en rechts op. Dit is als het goed is een constante spanning zolang de knipperlichten aan staan.

 

Valt deze spanning heel snel weg, dan moet je het ergens anders zoeken.

 

Blijft deze spanning er wel op staan, dan ben je er van verzekerd dat de hendel en dus ook de aansturing v/d knipperlichten correct werkt. Dan ga je weerstand meten over de massa v/d stekker en een goed massapunt in de auto. Wanneer deze ook goed is, dan moet je er vanuit gaan dat het knipperlicht probleem zich in het relais bevind. Valt de stuurstroom weg, dan moet je het in de kabelboom van de hendels zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De enige overeenkomst tussen deze twee problemen die ik kan bedenken is dat ze aan dezelfde handel zitten.

Aan de zekeringen kan het ook niet liggen want dan knippert ie ook niet 1x

 

Het relais van van je richtingaanwijzer die ook voor de alarmlichten wordt gebruikt zal waarschijnlijk slechts een spoel hebben. Als dat zo is al het daar ook niet aan liggen.

 

Mijn intuitie zegt dat er iets met de bedrading is.

 

Hoe lang heb je deze auto al? En sinds wanneer heb je beide problemen? Heb je recent nog wat veranderd? radio inbouwen, carkit of PDC ingebouwd o.i.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb de auto al 5 jaar. tot op heden nog geen noemenswaardige storingen gehad. Ik heb niks verbouwd, ingebouwd, uitgebouwd, herbouwd etc etc.......;)

het uitvallen van de cc gebeurde gewoon op een zonnige zaterdagochtend in november. activeren met t knopje op de hendel en even later slaat ie vanzelf af. vrij kort daarna kon ik m niet eens meer aanzetten.

Hetzelfde geld eigenlijk voor de richtingaanwijzer. zonder aanwijsbare (leuke woordspeling. inkoppertje....) oorzaak van het ene op het andere moment zegt 1 keer tik-tak bij het aangeven van richting naar links of naar rechts.

zoals gezegd doet de alarmverlichting het wel gewoon en continu als ik m aan zet.

 

kort samengevat: alarmlichten; ja

richtingaanwijzer: na 1 knipper; nee

cruise control; nee

 

ow ja....... bedankt voor al het meedenken tot nu toe. keep up the good work, ben trots op jullie! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo jongens,

Ik lees net de hele topic door en ik heb zeg maar een soort gelijke probleem,

Mijn cruise control gaat de ene keer wel aan en andere keer niet, en de richting aanwijzer knippert soms wel heel goed en soms houdt ie er na 2 á 3 keer

knipperen mee op,

 

kan dan misschien aan de verbindingspunten liggen in de schakelaar zelf liggen? of zeggen jullie kan iets anders zijn,

En als ik hem moet uitlezen bij wie kan ik dat doen, omgeving Enschede, en hoeveel wijzer word ik daar van??

 

met vriendelijke groet

Emir

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

goed.......nou...........t heeft even geduurd door vakantie, werk en andere drukte, maar hier is de update dan....

in het kort:

- ik heb het knipperlichtrelais vervangen en mn knipperlicht werkt weer, da's dus opgelost.

 

v.w.b. de cruise control:

- ik heb de vacuumschakelaars op rem- en koppelingspedaal vervangen.

- k heb ook de slangetjes gecontroleerd op luchtdichtheid en dat is ook goed.

- richtingaanwijzerhendel had ik al vervangen.

 

en de cc doet het nog steeds niet.......:-(

 

iemand nog meer tips...?

 

Ik hoor ze graag.....

 

Groetjes,

 

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nouwwwwwwwwwwwwwwww.........................................................

 

ut ken ff dure............. maar t is opgelost!! :D

Om bij het simpelste te beginnen: knipperlichtrelais was inderdaad stuk. links en rechts af haperde ie, en in alarmfunctie deed ie t gewoon.

Ik heb een nieuwe gehaald en die erin gezet en het leed was geleden. het lag dus niet aan de richtingaanwijzer op het stuur. Zonde van de centen, maar ja, k heb nu wel een glanzend nieuw pookje. Dat dan weer wel.... :P

 

Voor wat betreft de cruise control:

Ik heb de auto uiteindelijk naar een lokale garage gebracht hier op t dorp. Ik wist t niet meer...

Het bleek een kapot vacuumpompje te zijn (nodig om de CC af te schakelen als je een pedaal intrapt. Werkt op vacuum dus.). Dat vacuumpompje was vastgelopen. Dus hup, een nieuw pompje erin en voila: ...nog niet goed..... :(

Wat bleek; doordat t pompje was vastgelopen was de printplaat, zeg maar de regelunit van de cruise control (achter het handschoenenvak) doorgebrand.

Dus mijn lokale garagemeneer besteld de printplaat bij Volkswagen (Zentveld in Den Helder; foute tent....... :angry: ). Die wisten eerst dat ie er snel aankwam, toen wisten ze dat ie niet snel kwam en toen wisten ze helemaal niet wanneer die kwam. Toen noemden ze een datum wanneer die kwam en toen ontkenden ze de datum wanneer die kwam. van t begin tot het eind heeft dit geintje met deze fijne officiele VW dealer 5(!!) weken geduurd...

Ze wisten wel al dat ie een zwoele 250 neuro's moest kosten. Dat dan weer wel... :evil:

 

Afijn, lang verhaal nog langer; in overleg met de monteur heb ik t onderdeelnummer opgeschreven en ben 's avonds gaan googelen.

Binnen 2 tellen vond ik een bedrijfje in Helmond dat printplaatjes, regelunits, en dat soort dingen reviseerd van cruise controls, airco’s, motormanagement, noem maar op. (kijk hier maar: http://nl.ecu-rc.com/ ).

Dinsdag mijn kapotte printplaatje opgestuurd en vrijdags een gereviseerde terug. Kosten dezes: 110 eurootjes inclusief verzendkosten en met een jaar garantie!!!

Daar kan Volkswagen Zentveld in Den Helder nog een puntje aan zuigen!! :x Grrrrrrrrrrr

 

Eind van het liedje;

Mijn lokale garageheld heeft het printje er weer ingezet, alles gecheckt op werking en mij een bijzonder bescheiden rekeningetje gepresenteerd. Het bedrag was zo klein dat ‘t op de zijkant van een vloeitje kon………

Hij vond het al heel vervelend dat het allemaal zo lang geduurd had en vond t wel fijn dat ik zo geduldig was en ook nog zelf aan de slag ben gegaan. Ik heb het adres van die mensen in Helmond bij hem achtergelaten. Kunnen ze er anderen weer mee helpen.

 

Nog ff reklame maken voor deze prima garage:

Ze bestaan nog; garage’s waar je gewoon heen kunt en waar je gewoon goed behandeld word, en waar je geen poot word uitgedraaid, en die je gewoon eerlijk vertellen wat er is en wat t kost. Kortom die gewoon eerlijk en open zijn!!

In mijn geval gaat het om garage Cor Kiefte in Julianadorp.

 

http://www.garagekiefte.nl :wohow:

 

Ik ben helemaal blij met hem ( en zijn mensen natuurlijk!!).

Helemaal top!!!! :thumb:

 

(en ik kan gelukkig met cruisecontrol op vakantie. Wel zo prettig…)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden