Ga naar inhoud
  • 0

chiptuning benzinemotor zonder turbo


ronald1983

Vraag

hallo ,

 

ik heb een vraagje mbt het chiptunen van mijn passat uit 2002 v6 4motion ,

 

als ik zo bekijk op site's zoals chipmeister ed. zie ik dat het vermogen niet echt denderend naar boven knalt ook het koppel zie ik naar mijn mening niet echt spectaculair stijgen :( . nu weet ik dat je met turbo motoren dmv een chip geweldige resultaten kan boeken :lol: . maar vind dit bij mijn v6 een beetje tegen vallen :blink: .

 

ik zou graag eens willen weten van mensen hier die hun v6 4m hebben gechipt en of dit aardig verneembaar in de prestaties van de wagen. :D

 

bvd

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit gaat denk ik over een 2.8 benzine, niet om een 2.5 TDI?

Volgens mij is er op dit forum geen gechipte V6 benzine. Ik heb hierover eens gesproken met een tuner en die gaf zelf aan dat ook liever niet te doen omdat het verschil niet opweegt tegen de kosten. Bij een turbomotor is m.b.v. een chip heel veel aan te passen (vooral in de turbodruk en -karakteristiek) waardoor relatief veel winst te behalen valt. Bij een ongeblazen auto kun je hoogstens iets schuiven met ontstekings- en inspuittijdstippen, maar de meeste motoren zijn al redelijk optimaal ingesteld. Dus vandaar dat er hoogstens een PK of 15 te winnen valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Ronald,

Ik zit ook aan chippen te denken. Passat 2.0 FSI 150pk van 2006. Bij mij in de buurt zit de firma Tunex. de prijs is bij hun €225.

Ook zei chippen voornamelijk diesel en/of turbo ivm de de haalbare winst. aankomende week ga ik eens langs om te kijken wat er bij m'n FSI mogelijk is, ik hoor dat ik rekening kan houden met +/- 15pk en +/- 18 Nm. Gezien hun aantrekkelijke prijs laat ik m'n passat wss wel tunen

 

gr. T

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik blijf het gek vinden dat voor elke motor precies hetzelfde gevraagd wordt, kun je zien dat er blijkbaar geen ontwikkelingskosten/tijd in zit.

Ook hebben ze nu al jaren een aanbieding van 225 euro..

 

Tegenwoordig staan ongblazen motoren blijkbaar niet meer op de prijslijst en wat er wel op staat is soms helemaal niet geleverd in een bepaald model auto.

 

 

Vandaag nog een Audi S3(225pk std) gezien, gechipped door OCT(via VW ivm garantie) die na chippen een machtige 218pk had, jawel, minder dan std zelfs.. tja.. dan gaat het iig niet kapot voor garantie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik blijf het gek vinden dat voor elke motor precies hetzelfde gevraagd wordt, kun je zien dat er blijkbaar geen ontwikkelingskosten/tijd in zit.

Ook hebben ze nu al jaren een aanbieding van 225 euro..

 

Dat lijkt mij ook. De tuners die regelmatig op het forum besproken worden, rekenen al gauw het dubbele.

In geval van chiptuning zou ik niet alleen op de prijs letten. Maar goed dat is geheel persoonlijk. Er zijn zat mensen die zeer tevreden over een 'goedekopere' tuner.

 

Vandaag nog een Audi S3(225pk std) gezien, gechipped door OCT(via VW ivm garantie) die na chippen een machtige 218pk had, jawel, minder dan std zelfs.. tja.. dan gaat het iig niet kapot voor garantie

 

Diegene weet inmiddels dat na het chippen het aantal pk's rond de 260pk moet liggen? Waarschijnlijk niet goed voorgelicht :embarassed:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat betreft die S3 was er wel iets mis met de druk, maar er kwam uiteindelijk toch 252pk uit, toch kwamen 'slecht' lopende BAM motoren toch veel meer voor.. het voordeel van een tuner met veel ervaring én een rollenbank wordt er toch een blij gezicht getoverd op dat van de eigenaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Auto is niet op de rol geweest, die krijgen ze aankomend jaar in 's-HB. De 170 is dus niet gemeten.

Volgens opgave 16 pk winst, zelf had ik al een K&N toegevoegd... zeg ? 168pk ? Als ze de rol hebben staan laat ik nog meten.

 

Voor een betrouwbare meting zou ik dan ook ergens anders gaan meten, zeker omdat daar de bank dan nog geen referenties heeft in nauwkeurigheid zowel positief als negatief..

 

Ik weet toevallig dat de superflowbank van JD en Verhoeven elkaar 0,1PK schelen.. over nauwkeurigheid gesproken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou heren,

k'eb 'm toch laten chippen in 's-HB. Natuurlijk heb je bij een turbo en of diesel meer "winst", maar een 2.0FSI benzin is wel degelijk merkbaar te updaten. Prijs, kwaliteit vind ik prima zo...

 

Heb m'n luchtfilter nog wel vervangen voor een K&N.

 

En merk je duidelijk verschil qua rijgedrag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet toevallig dat de superflowbank van JD en Verhoeven elkaar 0,1PK schelen.. over nauwkeurigheid gesproken..

 

Oeps, ga ik ineens naar 209,3 i.p.v. 209,4 pk :shock:

 

Als je gaat chippen doe je dat voor wat extra vermogen (eigenlijk voor meer trekkracht). Als je een non-turbo chipt zal de vermogenwinst gaan zitten in de hogere toeren regionen en daar rij je normaal niet in. Dus heeft het chippen van een non-turbo alleen effect bij een stoplicht sprintje. :roll:

 

Als je echt wat wilt merken van tuning ga dan voor een compressor voor je V6 of een 1.8T. Je kan natuurlijk ook lekker blijven rijden in je V6 met 193 pk (wat helemaal niet behelpen is) en ook nog eens mooi geluid.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vande week nog bij v-tune gweest hadden 2 auto's met problemen staan een t4 102 pk met een abt chip en een passat 130 pk tdi met een chip van 225,00 euro zal ik maar zeggen.

nu komt het mooiste,

 

de t4 ecu was gewoon een gat ingeslepen en een hele constructie op gesoldeerd, maar ze haden de printplaat beschadigd, onder garantie een hele waslijst aan onderdelen vervangen maar na 6 jaar nog geen oplossing.

Henk heeft de ecu opengemaakt en vreselijk gelachen. Liever de dealer...........

 

de passat werd uitgelezen en men kwam tot de conclusie dat alleen de turbo druk sky-high stond voor de rest niks veranderd.

 

goedkoop is misshien toch wel weer duurkoop.

 

vond het wel lachen, alle waar naar zijn geld blijkt maar weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het heeft eigenlijk geen zin om een niet-turbo te gaan chippen, dwz de kosten zijn hoog vergeleken met de winst.

 

De enige optie om flink wat extra vermogen uit een V6 te halen is een supercharger. Schijnt dat er binnenkort ook 1 voor de 4.2 V8 komt, zie ook http://www.pes-tuning.com

 

Ik had hem gezien in het blad sport-auto een tijdje geleden. Voor de 4,2 V8 , bijv. via JE-design (hier van de Touareg). Van 310 naar 500 PK. Inbouwtijd 95 uur....

 

 

http://www.je-design.de/de/52_Leistungs ... /index.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Informeer voor de 2.8 V6 eens bij Hartog Tuning in Alkmaar.

Heeft al meerdere Audi 2.8 (80, A6) opgekieteld, jongens waren erg tevreden.

 

Citaat A6, C5 eigenaar:

 

Of het nou zoveel sneller is weet ik niet, maar het gevoel he.. 't Is gewoon wat verfijnder en sterker geworden. En eerlijk gezegd vind ik de winst reuze meevallen.. +14pk en +25Nm bij een atmosferische motor met 309.000 op de teller, mwa, kan minder gunstig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gemiddeld gezien(enkele uitzondering daargelaten) krijgt een atmosferische motor er een 8% vermogen bij.. des te meer hij standaard had des te meer waar voor je geld het lijkt..

 

Mijn V8 met 250pk zou er (volgens fora) met chip 30pk bij krijgen.. dat is dus(in theorie) meer dan 10% of het haalbaar is gaan we binnenkort nog een keer zien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
heb mijn v6 laten chippen, en het is zeker merkbaar.

Door welke bedrijf en voor hoeveel?

 

Daarnaast, kan de 4motion bak die Audi G2 met 300 pk en 270 NM wel aan? Standaard heeft de 2.8 V6 4Motion last om van zijn plek af te komen, verbeterd dit nu veel met zoveel meer vermogen of is de automaat de bottleneck?

 

Excuus, lang leven google en antieke threads...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden