Ga naar inhoud
  • 0

Eenmalige dynamo melding


Joepke

Vraag

Hallo allemaal.

 

Vorige week een weekje naar Denemarken geweest. Op de heenweg stond er bij Hamburg (net voor de Elbtunnel, om precies te zijn) een file. Het was 27 graden dus de airco stond aan. Toen we net stil stonden achteraan in de file, kreeg ik de melding "Alternator Workshop" en begon het acculampje te knipperen, de dynamo dus, volgens het boekje. Meteen voor de zekerheid alle elektrische verbruikers (Airco, licht en radio) uitgezet en stiekem toch maar een beetje zenuwachtig geworden.

Toen we eenmaal begonnen te rijden, stopte het lampje met knipperen en heb ik de melding niet meer teruggezien, ook niet toen we daarna weer in de file stonden. Sindsdien verder geen problemen meer gehad.

 

Moet ik me toch zorgen maken over de dynamo/accu, of zou het een loze melding zijn geweest, omdat het 'm allemaal net teveel werd....?

 

Vast bedankt, groeten,

 

Joep

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik denk zelf dat het een beetje toeval is, bij stationair toerental levert de dynamo amper stroom, pas bij motor op toeren zal hij echt laden.

 

Als je lang in de file staat zou dit dus m.i. voor kunnen komen, vooral als je dynamo al flink wat km's meegedraaid heeft.

 

Als het vaker voorkomt zou ik het wel ff (laten) checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eenmalige meldingen komen wel eens vaker voor.

Bij mij ging laatst het ABS lampje even aan. is 2 X gebeurd en daarna nooit weer.

Ik laat ze in zo'n geval gewoon resetten en wacht af of het weer terug komt.

Als het echt stuk is komt de melding wel weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, thanks!

Van de ene kant wel fijn zo'n boardcomputer, maar we kregen het toch wel effe heet (het was namelijk al warm :wink: ) zo halverwege onderweg naar het vakantieadres.... Ik moet ook zeggen dat toen-ie de volgende dag gewoon normaal startte, wel verwachtte dat het een valse melding zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Trouwens gaat het ABS-lampje bij mij ook wel eens aan; als het extreem vochtig is, of als ik te enthousiast de auto gewassen heb... De melding is altijd nog weggegaan na opnieuw starten, dus ook daar bij mij geen zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha Joepke,

 

Wilde zojuist onderstaand verhaal als nieuw topic lanceren, maar lees hier dat jij net zo'n ervaring hebt gehad. Nu bijna een jaar later, ooit de melding weer gezien?

 

Altenator workshop, paniek of nog niet?

 

Hi forummers,

 

Gister zag ik tijdens het rijden/optrekken in een flits enkele seconden de melding Altenator workshop in het dashboard verschijnen. Ook ging het rode accu symbool lampje branden. Een paar tellen later bij het verder optrekken was een heel lichte schok voelbaar en ging de melding weg en het accu lampje uit. Tot op heden niks meer gezien.

Zoeken op het forum laat lezen dat de dynamo hoogst waarschijnlijk stuk is. Ik weet in die gevallen alleen niet of de melding constant zichtbaar bleef.

 

Is dit nou een hik geweest en is er verder niks aan de hand of is de dynamo nou stuk of gaat ie binnenkort stuk.

 

Wat me wel opvalt bij het starten, ik zet altijd eerst het contact aan en wacht dat alle lampjes uitgaan. Altijd is het airbag controle lampje de laatste waarna ik de motor start. Nu blijft het acculampje als laatst branden en gaat pas uit als ik de motor gestart heb. Maar ja nu twijfel ik weer of het accu lampje wel uit ging voor het starten, pff.

 

Wie weet raad/heeft advies?

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb hetzelfde gehad. 1x maar. Ook Volkswagen service bij klaten komen en konden verder niks vinden. Bij de dealer geweest en die vonden ook niks. alles was goed. Ook toen was het 30 graden en was het erg druk midden in de stad en moest ik langs veel stoplichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb vaker als de motor goed warm is, met een bocht maken of optrekken dat ik een oliedruk melding krijg. Oliedruk sensor is vervangen, een tijdje de storing niet meer gehad. Nou begint het weer en alleen als de olie goed warm is. Ik heb longlife olie erin, en natuurlijk op peil. Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden