Ga naar inhoud
  • 0

sisend geluid van de climat control


keverfreak

Vraag

hoi allemaal

 

sinds een week of wat heb ik als het erg warm weer is een sissend geluid achter mijn dashboard kastje van daan als ik de auto heb uitgezet, dit verdwijnt naar een paar minuten,

 

ik vorige week terug naar de dealer ivm garantie ,die zeggen dat dit type climatronic overdrukkleppen heeft die dan open gaan!!!! :?

 

ik heb hier nog never noooit van gehoord,het zij zo dat er ook op diverse audi's dit type is gemonteerd,

 

ik vind het een vaag verhaal

 

het sissen komt ook uit mij middelste luchtroosters vandaan

 

wie weet hier meer van

 

ik ga gewoon terug volgende week

 

het stoord nogal

 

hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ok

 

dan moet ik de garage maar geloven,ik ben zelf jaren monteur geweest en dit had ik nooit gehoord.

ik wist niet anders dat het een gesloten systeem was en is.

 

ik zou dolgraag een schema van de climtronic willen hebben

 

wie heeft dit ergens

 

allemaal bedankt voor de reactie's

 

hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Helaas mannen.

 

Dit dat zus of zo, het is ook geen overdruk in het systeem, en dat iedere Passat zijn druk kwijt moet.

Als er te hoge druk is wordt de compressor uitgeschakeld..

 

Die mensen wat hier nu gezegd hebben dat het normaal is of ook een sissende verdamper hebben, moeten nu zelf ééns even gaan nadenken wanneer dat de airco zijn laatste service onderhoud heeft gehad.

Daar bedoel ik niet mee dat het alleen koudemiddel is vervangen, maar ook de orifice tube en de accumulator (filter-droger)

 

Vorige week heb ik o.a de volgende auto's gehad Ford Mondeo 2002, Lancia Kappa 1999, Jeep Cherokee 1996, Citroèn XM 1997, Land Rover Freelander 2002, allen met het zelfde probleem sissen in de verdamper.

Dit is een irritant geluid en wordt niet veroorzaakt door de kleppen.

De Ford had een leiding lek, de Lancia de condensor, Jeep verdamper rot, Citroèn te weinig koudemiddel, Land Rover een defect expansie ventiel.

Deze airco's waren nog niet leeg!! wel toen ik was geweest (leeg gehaald).

 

Het sissen wordt veroorzaakt door en/of te weinig koudemiddel, verstopping.

 

In de verdamper wordt het vloeibare koudemiddel opgewarmd om te kunnen verdampen, wanneer de verdamper te weinig krijgt aangevoerd is er niets meer om te verdampen, op het moment dat er weer vloeibaar koudemiddel de verdamper instroomt zal die zijn werk moeten gaan doen en begint lange of korte tijd te sissen.

Zie het op deze manier dat een sigaret gedoofd wordt in een glas water.

 

Nu de Passat's hebben bijna allemaal een orifice tube, in de hogedruk (vloeistof) leiding zitten, Deze orifice zie foto is uit de Passat gekomen van medeforummer Justceren.

Als deze verstopt raakt zal te weinig vloeibaar koudemiddelde de verdamper instromen, en wordt de druk verhoogd in het systeem want de orifce is in feite een expansie klep.

 

Er zouden nu forummers moeten reageren die kunnen zeggen dat zij dit fenomeen niet hebben.

Neem maar van mij aan dat het sissen afkomstig van de verdamper niet normaal is of daartoe behoort bij een airco systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Deze orifice is van Led Lightning (Hoebaah) ook medeforummer zie het verschil tussen oud en nieuw en de graad van vervuiling.

 

Wil ik tenslotte nog zeggen, de compressor blijft door draaien en wacht totdat de drukschakelaar de compressor zal afslaan op hoge druk.

Als de verdamper niet genoeg vloeibaar koudemiddel aangevoerd krijgt, zal er ook niet genoeg verdampt koudemiddel aangezogen worden door de compressor er is een leegte.

[attachment=0]orificetube.jpg[/attachment]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Handmatig of Ecc maakt geen enkel verschil de werking blijft en is precies hetzelfde van beide airco systemen, behalve dat Ecc de ingestelde temperatuur electronisch regelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Theo bedankt voor de uitleg.

 

Afgelopen november heb ik een aanrijding gehad. Volgens het schadebedrijf is de verdamper achter de grille? vervangen en het systeem opnieuw gevuld en volledig gecontroleerd.

 

Mijn systeem doet nu ook sissen (zoals ik al eerder in dit topic aangaf), kan het dan na november al verstopt zitten of is het werk niet goed uitgevoerd? Er zit namelijk nog garantie op het herstel.

 

Als nu teruggraaf in mijn geheugen is het sissen pas enkele weken en hoor ik het pas als ik de motor uitschakel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uhm..Van de week een airco-check laten doen. Vacuum, daarna met stikstof om overgebleven moleculen te verwijderen en afgeperst met 6bar incl fluor.

 

Het sissen na uitzetten motor..heel even ten hoogte motorkap/aansluiting airco systeem. Ook ik heb me laten vertellen dat het "normaal' was.

 

vraag aan Theo: Is het ernstig??...wat gaat of kan er gebeuren op lange termijn.

 

Hij is wel ijs en ijs koud...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Beste Japser,

 

Achter de grille zit geen verdamper, maar de condensor :oops: maakt ook niet uit verder ik snap wat je bedoelt.

 

Maaaaar daar gaan we weer en kun jij niets aan doen, als de condensor lek slaat ontsnapt koudemiddel, en ook OLIE uit het systeem!!

Dat niet alleen er komt vocht in het systeem terecht, dat zal de accumulator (filter/droger) met alle plezier opslurpen.

Dan ligt het eraan hoelang het systeem wordt blootgesteld aan invloeden van buitenaf, m.a.w. het systeem ligt open en is niet meer gesloten.

Dus als het schade bedrijf de auto voor twee weken heeft buiten/binnen staan? voordat aan reparatie begonnen wordt, dan nog ééns een een week wacht op de onderdelen (condensor) dan wordt het systeem voor drie weken blootgesteld aan vocht.

 

Op het moment dat het systeem drukloos is geworden zal uitvoerende instantie ervoor moeten zorgen dat alles van het systeem afgedopt wordt.

Wordt dat gedaan/uitgevoerd?..

Al is het maar d.m.v afsluit doppen of een boterhamzakje!

 

Bij LED-Lightning heb ik dit bijvoorbeeld toegepast, omdat ik geen vuil of vocht meer in het systeem wilde hebben nadat hij huiswaarts moest keren omdat een leiding aan gort was gedraaid.

De accumulator (filter-droger) wordt pas gemonteerd op het laatste moment indien het systeem klaar is voor vacumeren.

Deze zijn dan ook voor in gebruik name en montage afgedopt.

 

Het systeem of voorval bij jou? hoeft niet verstopt te zitten, maar zijn de nodige maatregelen getroffen? afdoppen, of vervangen van de accumulator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Das een fijn antwoord voor Jasper...maar ik had ook nog een vraag
:lol:

 

tja ik ben door het antwoord alleen met nog meer vragen gaan zitten, ze hebben namelijk 4 weken over het herstel gedaan (moest nieuwe neus en kont aan m'n auto).

 

maar ik ben inderdaad benieuwd naar het antwoord op jouw vraag Louis.

Heb het er met nog een andere passatrijder over gehad, die heeft ook een sisser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn 3BG sist alleen als ik de motor uitzet na een tijd de airco aangehad te hebben, dan zie ik het water ook stromen onder de auto, waarschijnlijk pompt ie nog iets weg ofzo zodat het niet gaat schimmelen.

 

:welcome: Op deze forum...even aanmelden bij "ik ben". Op deze manier gaat het "sissen" exact bij vele hier, incl. ik zei de gek

 

Ga er van als nog uit dat het normaal is!!..Ook gezien de aantal sisbakken hiero :D . Lijkt me sterk dat een ieder met een kapotte airco rondknalt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb wel een mooi onderwerp aangezet zeg

 

ben blij dat ik niet de enige ben met een siisende passat nadat deze is uitgezet.

 

maar blijf het flink irritant :evil: vinden

 

maar ja als hij na de garantie toch kapot gaat heb ik in iedergeval een brief opgesteld

 

hoi hoi

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Ik heb niet gezegd dat iedereen met een kapotte airco rondrijdt!!

 

Nog 1 keer als er 10 mensen rond rijden met achterstallig onderhoud? en daarvan 9 zijn met een sissende verdamper, moet voor de rest maar aangenomen worden met een sissende verdamper dat het normaal is.

 

Of er nu Passat gereden wordt of ander merk, alle systemen werken hetzelfde en behoren niet te sissen.

 

Ik ben net terug van medeforummer Appi, ook hij heeft geen sissende verdamper bij zijn Passat.

Zaterdag verwacht ik even ééns een medeforummer uit Geldrop, moet ik dan tegen de beste man zeggen of tegen Appi, jullie moeten even afwachten want de airco sist niet en dat is niet normaal deze moet sissen..

By the way beide airco's sissen niet !! het betreft een 2 jaarlijks onderhoud..

 

Mij niet gelaten!! die mensen wat menen dat het sissen behoort tot het airco systeem en normaal vinden, mogen dat voor mij ter harte nemen en toevoegen aan het sis syndroom dat bij een bepaalde Passat plaats vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden