Ga naar inhoud
  • 0

sisend geluid van de climat control


keverfreak

Vraag

hoi allemaal

 

sinds een week of wat heb ik als het erg warm weer is een sissend geluid achter mijn dashboard kastje van daan als ik de auto heb uitgezet, dit verdwijnt naar een paar minuten,

 

ik vorige week terug naar de dealer ivm garantie ,die zeggen dat dit type climatronic overdrukkleppen heeft die dan open gaan!!!! :?

 

ik heb hier nog never noooit van gehoord,het zij zo dat er ook op diverse audi's dit type is gemonteerd,

 

ik vind het een vaag verhaal

 

het sissen komt ook uit mij middelste luchtroosters vandaan

 

wie weet hier meer van

 

ik ga gewoon terug volgende week

 

het stoord nogal

 

hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

het ontstaat omdat de airco langdurige tijd niet heeft aangestaan. dit moet wel met de tijd overgaan.

 

Dit kan ik beamen, mijn Passat heeft 3 maanden te koop gestaan. Ik kreeg de auto met een sissende airco. Voor aflevering is airco onderhoud uitgevoerd.

 

Of alle benodigde onderdelen zijn vervangen weet ik niet (orificetube, accumulator).

wat ik wel weet is dat de airco nu (na 2 maanden) niet meer sist! alleen na het afzetten van de auto...en dat kan kloppen omdat er dan geen vloeistof meer wordt rondgepompt en de verdamper dus niet langer koudevloeistof krijgt aangeleverd en daardoor dus gaat sissen (voor een paar tellen...geen kwartier eh.).

 

Sissen terwijl je rijd moet je niet horen => dan direct naar TheoStek en zijn kornuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Huh!, mag hij nu wel of niet sissen als je de auto afzet? de mijne sist alleen als je hem afset en niet als hij aan staat.....

 

Theo breng even wat helderheid.

 

groet iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Wacht even wacht even,

 

Waar gaat het nu juist om sissen bij inwerking zijnde airco onder het rijden, of sissen bij het uitzetten!!

Moest ik het verkeerd geìntepetreerd hebben mijn verontschuldigingen hiervoor en zal er een correctie gemaakt moeten worden.

 

Als de airco sist onder het rijden mag het sis syndroom niet te horen zijn.

 

Wanneer de verdamper sist als de auto wordt uitgezet bij een in werking zijnde airco, dan sist inderdaad de verdamper en valt voor jullie onder het normaal voorkomen bij het systeem. (Met normaal tussen haakjes wel te verstaan).

 

De reden waarom dat de verdamper sist heb ik iets eerder terug gezegd, zoals ook Stylex correct vermeld citaat: en dat kan kloppen omdat er dan geen vloeistof meer wordt rondgepompt en de verdamper dus niet langer koudevloeistof krijgt aangeleverd en daardoor dus sist

 

Het koel proces wordt bij het afzetten van de motor adbrupt afgebroken en kan niet voltooid worden, dus de verdamper is het vloeibaare koudemiddel nu aan het verdampen.

Bij dit proces is er dan ook geen luchtstroming meer langs de verdamper en blijft de condens achter op de verdamper.

Hierdoor ontstaat op d'n duur stank, de muffe geur vast wel bekend, ook nog recent aangehaald op het forum.

 

Voor een korrekte wijze/bediening van de airco installatie en 1 en ander te voorkomen, zou de econ knop gebruikt moeten worden om het sissen te voorkomen, zodat het koelproces op natuurlijke wijze middels de luchtstroom die onder het rijden nog binnen komt beeindigd wordt.

Econ schakelt de compressor uit.

Hanteer dit een 10 min van tevoren voor dat de motor wordt stil gelegd.

 

het is gemakkelijker iets aan te leren? dan af te leren.

 

Mijn excuus als ik enig paniek veroorzaakt heb :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@theo,

 

Ik ben wel terug geweest naar de garage en heb ze een beurt laten doena and e airco. De auto was inderdaad afgelevwerd zonder aircobeurt. Ik kon het ook niet terugvinden wanneer deze wel was gedaan. Ze hebben hem nu afgevuld en iets gedaan waardoor hij nu wel weer lekker ruikt. Ben er nu wel tevreden over. Wordt ook goed koud!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb niet gezegd dat iedereen met een kapotte airco rondrijdt!!

 

Nog 1 keer als er 10 mensen rond rijden met achterstallig onderhoud? en daarvan 9 zijn met een sissende verdamper, moet voor de rest maar aangenomen worden met een sissende verdamper dat het normaal is.

 

Of er nu Passat gereden wordt of ander merk, alle systemen werken hetzelfde en behoren niet te sissen.

 

Ik ben net terug van medeforummer Appi, ook hij heeft geen sissende verdamper bij zijn Passat.

Zaterdag verwacht ik even ééns een medeforummer uit Geldrop, moet ik dan tegen de beste man zeggen of tegen Appi, jullie moeten even afwachten want de airco sist niet en dat is niet normaal deze moet sissen..

By the way beide airco's sissen niet !! het betreft een 2 jaarlijks onderhoud..

 

Mij niet gelaten!! die mensen wat menen dat het sissen behoort tot het airco systeem en normaal vinden, mogen dat voor mij ter harte nemen en toevoegen aan het sis syndroom dat bij een bepaalde Passat plaats vindt.

 

Twijfel niet aan je deskundigheid dat zeg ik niet. Maar geef nou eens gewoon antwoord op mijn gestelde vraag, man.

 

Waarom sist het systeem een paar tellen naar uitzetten motor. En/of dat technisch een probleem is zoniet op lange termijn. 9 van de 10 hebben dit wel...

 

Dat is nou de "rode draad" in deze topic...En als expert kun je daar een klip en klaar antwoord op geven.

 

:wink:

 

Edit: Retificatie...je was me net voor Theo :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

pfff,ssst,plof,klats, gelukkig dat scheelt al weer een zorg, het sissen is bij mij inderdaad dus te horen als hij volle poel heeft gelopen, en dan de auto wordt uitgezet. en dan nog maar een 5 tot 10 seconden, dus das al weer wat beter nieuws. Maar des al niet te min, een beurtje is misschien geen slecht idee.

 

Groet iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden