Ga naar inhoud

lekker zuinig aan gedaan met de TDI.....


Thijs

Aanbevolen berichten

Hmm mijn Touran maakt bij 100km/h in 6 2200 toeren ofzo...

 

Mijn Passat 3B 115pk maakte bij dezelfde snelheid in 5 2000 toeren...

 

'Fijn' die korte 6-bak.

 

Maar ik had ook niet echt verwacht dat mijn Touran zuiniger/even zuinig zou zijn als de 3B... [weegt 125kg meer, frontaal oppervlak is wel een stukkie groter, auto is hoger én nog standaard, zonder chip dus...]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand suggesties of je de instellingen nog kunt veranderen om zuiniger te rijden. (egr klep 85% dicht is dit zuiniger i.v.m. meer koude lucht, of maakt het bijna niets uit?). Of andere tips om zuiniger te rijden? Bij mij is 80-90 km/h in 6 inderdaad ook rond de 1 op 20, echter voor m'n gevoel maakt hij dan wel weinig toeren. Zou dit niet schadelijk zijn voor de motor (lagers of zo?).

De auto weegt natuurlijk wel leeg al 1480 kg dus wat dat betreft valt het ook wel weer mee.

 

Ik rijdt veel korte stukjes (8 km naar het werk bv.) en als ik rustig doe dan kom ik op 1 op 14 uit. Gisteren op en neer naar eindhoven, (55 km enkel) zit je rond de 1 op 15,5.

 

groet iwan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van t weekend na een dagje snowboarden pas een lekkere 40 km gedraaid.. :P 1 op 45...(was de eerste 20 km zelfs 1 op 65) maar da's misschien niet helemaal "fair" ... :P was alleen maar berg af haha...dus weer iets meer verbruikt op de heenweg...maar uiteindelijk die terug rit wel geeindigd op een gemiddelde van 1 op 25 over 100 km (heenweg was 1 op 17)..volgende keer voor de grap eens een fototje schieten :P

Grappig ander detail...door de vaak iets rustigere rijstijl in de bergen verbruik ik daar meestal minder als op de vlakke weg... :embarassed:

 

tevens merk it overigens duidelijk verbruik verschil tussen heldere lucht en natte lucht...hmmm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste heren,

 

Gisteren heb ik 1026km afgelegd met 62 liter voordat ie echt leeg was.

 

Zaterdagavond was ik bij Antonio geweest en getankt in Eindhoven, dagteller op nul gezet en naar huis (Woerden) gereden.

Vervolgens ben ik de volgende dag vanuit Woerden naar Hambach, Duitsland (tussen Kassel en de Tjechische grens) gereden. Toen ik net over grens bij Arnhem was, heb ik gedurende 20 min. nog 200km/h gereden! (had nog ruim over)

Gemiddelde snelheid was daarna 120km/h

 

Vervolgens ben ik vanuit Hambach weer naar Nederland gereden, en precies in Arnhem was de tank leeg. De dagteller stond toen op 1026km en tijdens het tanken ging er precies 60 liter diesel erin. Gezien de tank 62liter groot is, had ik met de resterende 2 liter nog wat verder kunnen rijden dan de 1026km. maar ja het is niet goed om de tank echt helemaal leeg te rijden.

 

Ik vind dit een enorme prestatie van mijn Passat Variant 3BG met inmiddels 304.000km op de teller. Deze rit heb ik afgelegd met 2 personen en 4 banden en velgen in de achterbak. Ik rijd op 15" velgen, bandenmaat 195/65/15 met bandenspanning op 2,5bar.

 

Normaal gesproken rijd ik in Nederland 100km/h op de cruisecontrol en dat levert mij meestal 1:20/1:19 op.

 

Nou dat was even mijn bijdrage wat betreft het gebruik.

 

Groeten, Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren op en neer naar eindhoven

 

euh...het is héén en weer, he....óp en neer is iets heel anders volgens mij, hahahahaha!!!

 

Maar goed, de juiste bandenspanning, rustig warmrijden en veel constant rijden zijn volgens mij belangrijke factoren.

 

Ik verwacht morgen weer aan de pomp te staan en dan weet ik wat het werkelijke verbruik is geweest, de boordcomputer is altijd nogal optimistisch is mijn ervaring.

 

@Edwin; nette cijfers, hoor! Maar ik begrijp dus dat je bandenmaat binnekort gaat veranderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de boordcomputer is altijd nogal optimistisch is mijn ervaring.

Dat heb ik toevallig eergister gecontroleerd.

 

Gemiddelde verbruik lange termijn (geheugen 2) gaf 1 : 15,2 aan

De laatste tank handmatig uitgerekend was 1 : 15,5

 

Boordcomputer is bij mij dus zeker niet optimistisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

de laatste tijd gooi ik de tank nokkievol (met de ontluchtingsnippel-methode) en dan kom je lekker ver op één tank; laatst 200 km gereden met nog 1000 km over:

 

19032009042.jpg

 

en vandaag heb ik nog even getankt; 1020 km gereden en nog 90 te gaan volgens de bc...

 

15052009059.jpg

 

het lijkt er op dat naarmate er meer km's op de klok staan ik steeds verder kom op een tank :wink: het valt me vooral mee omdat de 18 inchers eronder liggen, ik vraag me af hoe het straks met de winterbandjes zal gaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

van 1998 tot 2006 heb ik met veel plezier een witte Passat sedan TDI 66Kw/90 pk gereden. Die reed erg zuinig. Het record was een rit naar Bitburg in Duitsland en terug. Je gelooft het niet maar toen heeft ie 1 op 22 gereden. Met een 70 litertank die tot de nok toe vol gaat rijdt je zo wel een heeel eind weg.

Om 1 op 19,5 te rijden hoefde ik sowieso niet veel moeite te doen, maar het moet gezegd: ik ben een rustige rijder.

 

Enne op één tank een litertje of 8 plantaardige olie van de buurtsuper tegen 58 eurocent maakte het allemaal nog goedkoper. Als ik nu sta te tanken met de huidige benzinepassat denk ik nog weleens met weemoed terug aan dat ouwe petroleumstelletje.

greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vorige VW (een Golf III) had ook een VP diesel in het vooronder, daar kon je mee stampen wat je wilde, dat ding reed minimaal 1 op 17. Een PD motor is gewoon wat minder zuinig, maar in vergelijking met een benzineauto is het natuurlijk helemaal anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden