Ga naar inhoud
  • 0

GTE: HV contactor "stuck open"


Vraag

Geplaatst

Mijn laat-2016 Passat GTE geeft een "hybrid system error" zodra ik de deuren van het slot haal, en de auto rijdt niet. VCDS meldt "28537 - Positive Contactor for HV Battery", "P0AA2 00  - Stuck Open". Dagje wachten en opnieuw proberen hielp niet. 12V-accu opladen ook niet.

Hier vond ik een goede uitleg wat zo'n contactor doet. In SSP550 staat dat die contactor onderdeel is van de SX6-module en die is onderdeel van het (gesealde) accupakket. Je kunt er dus niet bij zonder dat pakket te demonteren en het (stevig gesealde) deksel te verwijderen.

Weet iemand of dit betekent dat ik een nieuw (of refurbished) accupakket moet laten plaatsen (nieuw bij dealer, ik denk > € 10 000. Refurbished € 2 500 - 3 000), of dat ik mijn verder best goede accupakket kan laten repareren - uiteindelijk lijkt het maar een (dik) relais dat stuk is?

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Noch de specialist noch de dealer konden er veel over zeggen zonder de auto te zien. Geen grote herkenning van dit euvel in ieder geval. Dealer meldde nog wel dat ze wel degelijk accupakketten openen voor reparatie - mijn vermoeden dat ze alleen hele packs zouden vervangen klopte dus niet.

Maar...  Nog eens uitgelezen met VCDS en mijn oog viel op "Not confirmed - Tested since memory clear" en "Frequency: 1". Terwijl ik toch vaak geprobeerd had. Nu blijkt (bron: forum van Ross-tech) dat (a) bij deze fouten niet automatisch opnieuw wordt getest - eens gezet blijft gezet, tot reset; (b) een reguliere reset in de control module niet werkt - je moet dat via "OBD-II Functions" (knop op hoofdmenu VCDS) doen. Dus reset uitgevoerd, en toen bleef de fout weg en kon ik zowaar rijden! Inmiddels meerdere keren gestart en de fout is nog niet teruggekomen. Dus in ieder geval geen permanent defect relais.

Ik lees dat een zwakke 12V-accu veel problemen kan veroorzaken. Ik weet niet hoe oud mijn accu is (waarom zet Varta geen leesbare productiedatum op z'n producten?), maar ik lees niets in de servicehistorie, dus misschien is 'ie nog wel origineel. Ik ga die maar eens vervangen - met mazzel blijft het bij €135 in plaats van duizenden.

aangepast door AdB
  • 0
Geplaatst
5 uren geleden, AdB zei:

Ik lees dat een zwakke 12V-accu veel problemen kan veroorzaken. Ik weet niet hoe oud mijn accu is (waarom zet Varta geen leesbare productiedatum op z'n producten?), maar ik lees niets in de servicehistorie, dus misschien is 'ie nog wel origineel. Ik ga die maar eens vervangen - met mazzel blijft het bij €135 in plaats van duizenden.

Omdat Varta de 12V accu achterin niet af-fabriek levert maar Exide dat doet.. als er nu dus een Varta in zit is die al eens vervangen

  • 0
Geplaatst

Nog even een terugkoppeling: probleem is na het vervangen van de 12V-accu tot nu toe niet meer opgetreden.

  • 0
Geplaatst
Op 6-12-2024 om 08:36, AdB zei:

Nog even een terugkoppeling: probleem is na het vervangen van de 12V-accu tot nu toe niet meer opgetreden.

Accu neem ik aan wel aangeleerd?

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden