Ga naar inhoud
  • 0

GTE: HV contactor "stuck open"


Vraag

Geplaatst

Mijn laat-2016 Passat GTE geeft een "hybrid system error" zodra ik de deuren van het slot haal, en de auto rijdt niet. VCDS meldt "28537 - Positive Contactor for HV Battery", "P0AA2 00  - Stuck Open". Dagje wachten en opnieuw proberen hielp niet. 12V-accu opladen ook niet.

Hier vond ik een goede uitleg wat zo'n contactor doet. In SSP550 staat dat die contactor onderdeel is van de SX6-module en die is onderdeel van het (gesealde) accupakket. Je kunt er dus niet bij zonder dat pakket te demonteren en het (stevig gesealde) deksel te verwijderen.

Weet iemand of dit betekent dat ik een nieuw (of refurbished) accupakket moet laten plaatsen (nieuw bij dealer, ik denk > € 10 000. Refurbished € 2 500 - 3 000), of dat ik mijn verder best goede accupakket kan laten repareren - uiteindelijk lijkt het maar een (dik) relais dat stuk is?

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Hier ook nog wat info over het accu pack

De control unit met hierop de relais

Maar lijkt er inderdaad op dat het accu pakket open moet om aan de relais unit te kunnen. Op de relais zelf staat wel een OEM VW nummer 3Q0915646A

aangepast door wulfke
  • 0
Geplaatst (aangepast)

Noch de specialist noch de dealer konden er veel over zeggen zonder de auto te zien. Geen grote herkenning van dit euvel in ieder geval. Dealer meldde nog wel dat ze wel degelijk accupakketten openen voor reparatie - mijn vermoeden dat ze alleen hele packs zouden vervangen klopte dus niet.

Maar...  Nog eens uitgelezen met VCDS en mijn oog viel op "Not confirmed - Tested since memory clear" en "Frequency: 1". Terwijl ik toch vaak geprobeerd had. Nu blijkt (bron: forum van Ross-tech) dat (a) bij deze fouten niet automatisch opnieuw wordt getest - eens gezet blijft gezet, tot reset; (b) een reguliere reset in de control module niet werkt - je moet dat via "OBD-II Functions" (knop op hoofdmenu VCDS) doen. Dus reset uitgevoerd, en toen bleef de fout weg en kon ik zowaar rijden! Inmiddels meerdere keren gestart en de fout is nog niet teruggekomen. Dus in ieder geval geen permanent defect relais.

Ik lees dat een zwakke 12V-accu veel problemen kan veroorzaken. Ik weet niet hoe oud mijn accu is (waarom zet Varta geen leesbare productiedatum op z'n producten?), maar ik lees niets in de servicehistorie, dus misschien is 'ie nog wel origineel. Ik ga die maar eens vervangen - met mazzel blijft het bij €135 in plaats van duizenden.

aangepast door AdB
  • 0
Geplaatst
5 uren geleden, AdB zei:

Ik lees dat een zwakke 12V-accu veel problemen kan veroorzaken. Ik weet niet hoe oud mijn accu is (waarom zet Varta geen leesbare productiedatum op z'n producten?), maar ik lees niets in de servicehistorie, dus misschien is 'ie nog wel origineel. Ik ga die maar eens vervangen - met mazzel blijft het bij €135 in plaats van duizenden.

Omdat Varta de 12V accu achterin niet af-fabriek levert maar Exide dat doet.. als er nu dus een Varta in zit is die al eens vervangen

  • 0
Geplaatst

Nog even een terugkoppeling: probleem is na het vervangen van de 12V-accu tot nu toe niet meer opgetreden.

  • 0
Geplaatst
Op 6-12-2024 om 08:36, AdB zei:

Nog even een terugkoppeling: probleem is na het vervangen van de 12V-accu tot nu toe niet meer opgetreden.

Accu neem ik aan wel aangeleerd?

  • 0
Geplaatst

Ik heb laatst een hoop gedoe gehad met het laden van mijn GTE. De auto raakte nooit meer helemaal vol en bleef zo'n 200W van de lader vragen. Tegelijkertijd ging er 0V en 0A naar de HV accu. Contact gehad met VW die hebben op afstand van alles geprobeerd. Uiteindelijk heb ik de zekeringen van het HV gedeelte er een half uurtje uit gehaald en terug gestoken en daarna werkte alles weer. Deze zekeringen vind je in de behuizing onder de motorkap:

image.png.3d7f4abfaf1f98a5f4eb854368566d6a.png

Die 5 gaat het om. Wellicht voor een volgende om te kijken of het daarmee opgelost is.

  • 0
Geplaatst
13 minuten geleden, bakkertje zei:

De auto raakte nooit meer helemaal vol en bleef zo'n 200W van de lader vragen. Tegelijkertijd ging er 0V en 0A naar de HV accu.

Dan ben ik benieuwd waar die 200W verstookt werd. Dan zou er ergens toch iets behoorlijk warm moeten worden... 

  • 0
Geplaatst
54 minutes ago, PlushRidah said:

Dan ben ik benieuwd waar die 200W verstookt werd. Dan zou er ergens toch iets behoorlijk warm moeten worden... 

Daar heb ik niet echt onderzoek naar gedaan, de auto bleef met het laden steken op 97 a 98% en zodra hij daar was heb ik lekens de laadsessie afgebroken, juist omdat ik niet wist waar al die elektronen bleven.

Overigens heb ik de oplossing gevonden naar aanleiding van soortgelijke problemen na het gebruik van slim laden van Tibber/Frank/anwb bij een Skoda Enyaq. Daar reageerde de auto ook niet meer zoals het moest en daar bleek het resetten de oplossing te zijn. Voor mijn GTE bleek dat dus ook te werken.

  • 0
Geplaatst
20 minuten geleden, bakkertje zei:

Daar heb ik niet echt onderzoek naar gedaan, de auto bleef met het laden steken op 97 a 98% en zodra hij daar was heb ik lekens de laadsessie afgebroken, juist omdat ik niet wist waar al die elektronen bleven.

Tijdig uitpluggen lijkt me heel verstandig inderdaad! Gelukkig heb je het opgelost. Mocht het weer optreden, overweeg dan een garage met een warmtebeeldcamera te laten kijken waar het zit. Niet alleen om de bron op te sporen, maar ook om te kijken of er op die plek mogelijk schade door overhitting is ontstaan. 

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden