Ga naar inhoud

  • 0

coming home / leaving home functie


vw_phille

Vraag

Hi allen,

 

Ik ben hier vrij nieuw op het forum en heb de search al wel eens gebruikt.

Maar ben toch niet echt veel wijzer geworden.

Ik rij met een passat 3BGTDI highline tiptronic en zou graag een coming home en leaving home functie installeren in mijn wagen.

 

Kan iemand mij een leverancier bezorgen van een Coming home & leavng home module, liefst een andere als die van Conrad, want dit enkel C H.

 

Kan iemand mij ook al eens een aansluitschema bezorgen van zulke module?

 

Mvg,

Philippe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 187
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Okee, misschien ben ik wel iets te ondoord8 te werk gegaan, maar gelukkig is er niks stuk en werkt alles nmw nog prima :)

 

Ik zie/snap nog niet dat de door jouw gevonden fuse holder bypass plug-in zal werken in mijn situatie voor de CH/LH/TFL module. In de zekeringkast zitten direct onder elkaar twee 5A zekeringen (parkeerlicht L+R) die blijkbaar aan 1 kant doorverbonden moet worden.

 

Voor zover ik kan zien heeft de fuse holder de mogelijkheid om slechts in 1 zekeringhouder gestoken te worden. Dus of ter vervanging van de zekering van het parkeerlicht L óf van het parkeerlicht R. je vertakt dan eigenlijk 1 parkeerlicht ipv beide samen te "smelten".

 

Kortom ik moet van 2 zekeringhouders naar 1, en de fuse holder gaat van 1 naar 2 zekeringhouders.

 

PS. ik heb nu ook door, :!: bij nadere bestudering van de foto's van passatvw, dat ik bij het gefrut met het draadje om te testen, het verkeerde pootje bij het dimlicht heb gebruikt. :roll: Dus het doorverbind draadje op het zelfde pootje van de modulezekering 15A waar het gele draadje aan zit...

 

Groet Ruud (overigens 'k ben niet blond hahaha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal het proberen uit te leggen maar moet het kort houden, ik werk momenteel;

 

De Fuse Holder Bypass plug-in moet je voorzien van twee zekeringen elk.

1 positie (onderste) met de orginele zekering, de 2e positie met een vergelijkbaar zekering (of lichter, maar niet zwaarder dan de orginele zekering). Daarna verbindt je de twee draadjes aan elkaar (evt. met stekkers en kabeltje). En daarop kan je weer evt. de uitgang van de module aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gevonden, da's zekering 6.

 

Heb mijn stapel boeken over 3BG Passat gevonden en er even op nageslagen.

 

Ik ga morgen eerst de radio verder monteren, daarna CH (als er voldoende tijd is)

 

Aansluiting van de CH module van Tobé doormiddel van de Fuse Holder Bypass plug-in zal dus als volgt zijn;

 

Permanent 12 volt (rood): Zekering 40 (Claxon)

Massa (zwart): op het bekende punt nabij zekering kast

Input Links (Grijs): Zekering 6 (Binnenverlichting, leeslampjes)

 

Optie 1:

Output Links (Grijs-Wit): Zekering 36 (Mistlampen voor en achter)

 

Ik heb dan nog een 2e input en output over. (luxe!)

 

 

Optie 2:

Grootlicht (Links zekering 19 of Rechts zekering 18, respectievelijk) ipv de mistlampen. (Dim-licht is geen optie, want ik heb Xenon, die wil ik liever niet schakelen op deze manier)

Output Links (Grijs-Wit): Zekering 19 (Grootlicht Links)

Output Rechts (Geel-Wit): Zekering 18 (Grootlicht Rechts)

 

En dan nog heb ik 1 trigger (input) over :lol:

 

Bij de Tobé module is het namelijk zo dat het niet uit maakt welke input je triggered, beide uitgangen worden dan (getimed) voorzien van 12 volt.

(of permanent van 12 volt als de trigger blijvend van 12 volt wordt voorzien).

 

Keuzes, al die keuzes, waar zijn mijn dobbelstenen. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag ook mijn setje ontvangen. Vroeg mij wel direct af waarom die paar draadjes+ dat miniprintje in een stukje krimpkous 98 euri moest kosten. Ja ik weet.....ontwikkelingskosten, exclusiviteit etc etc.

Die duitser doet hiermee goede zaken; zeker als er m.i hoogstens voor 10-15 euro aan onderdelen inzit.

 

Maar ja, ik hou ook wel van leuke gadgets en die kosten nu eenmaal... :mrgreen:

 

Wat betreft die Fuse Holder Bypass: Je kunt de 2 typen (grote/kleine zekering) ook bij Brezan kopen; zijn ook van het merk CarPoint en kosten 3 euro zoveel.

 

Vraag mij ook af of het wel zo verstandig is om het icm xenon te gebruiken in de leaving home situatie. De deuren worden geopend met de AB en de lampen gaan aan; daarna start je de wagen. VRAAG: gaat de Xenon weer uit voor/tijdens het starten om daarna, na 5 seconden, weer te ontbranden???

OF blijven ze branden? (dan zou het de xenonbranders niet schaden, lijkt mij.

 

Toch beter op de mistlampen aansluiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben het met je eens dat het veel geld is.

 

Nu twijfel ik een beetje over de exclusiviteit, want in Duitsland heb ik al zo'n 4 á 5 van dergelijke leveranciers gevonden.

Wellicht dat er ooit een schakeling in de Duitse "Elektuur" gestaan heeft :D

 

Moet wel zeggen dat het kunnen programmeren van de diverse functies wel heel knap vindt!

 

En, ook heel belangrijk, dat het goed en betrouwbaar werkt.

Maar het blijft veel geld voor een handje vol onderdelen.

Denk maar zo, dat het kundig in elkaar zetten in zo'n kleine module veel tijd neemt, dus geld :roll:

 

Wat betreft LH-functie en Xenon;

Normaal gesproken gaat je verlichting-voor even uit als je de auto start, om daarna weer aan te gaan. Nu heb ik W8 Xenon koplampen, maar die zijn achteraf gemonteerd. Het kan dus anders zijn dan bij mij.

 

Vandaar ook dat ik 100 Watt H3's in mijn mistlampen ga plaatsen, want die gebruik ik anders toch nooit.

En mijn module (Tobé) ondersteund alleen CH.

Maar is daarom ook goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de 3BG gaan de lampen ook uit als je start, maar ik vroeg mij af of bij gebruik van de CHL de lampen wel blijven branden bij het starten; dan zouden de xenons niet te lijden hebben. Zullen, bij nader inzien, ook wel uitgaan, omdat de CHL over de zekeringen geschakeld wordt; Ja, en dan kan je het mi ook maar beter op de mistlampen aansluiten OF de leaving home uitschakelen/niet programmeren. Het ware beter geweest als je de CH-en LH functie apart kon schakelen: CH-xenon, LH mistlampen.

 

Uit de aanwijzingen hiervoor is het mij nog niet helemaal duidelijk geworden of het ook met mistlampen wel of niet kan en hoe dat dan precies gedaan moet worden; Ja, het zal de leeftijd wel zijn..... :embarassed:

 

Is 100W niet teveel van het goede ivm de extra warmteontwikkeling in die VW mistlampjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat je lampen, ondanks de CHL, uit zullen gaan.

Maar dat kan je zelf testen, zien, toch?

 

Wat betreft apart CH en LH uitgang, ik zou dat als ontwerp-tip bij de leverancier van jou module neerleggen, ik denk dat ze het zeker zullen waarderen!

 

Wat betreft je mistlampen ipv je dimlicht, welke module heb je (van welke leverancier).

 

Leeftijd is m.i. geen issue hier, het is gewoon een knappe schakeling die gebruik maakt dat er bij de passat overlappende electrische circuits lopen.

 

Ja, 100 Watt H3's zal best wel meer warmte geven, maar ik gebruik ze alleen voor CH, dus maximaal 30 seconden.

 

Ik weet alleen niet hoeveel plastic in de mistlampen zit, dat zie ik zodra ik de H3's ga vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb toevallig vanochtend even zo'n mistlamp open gehad. Alleen de fitting en reflector zijn van metaal. De rest is plastic. Fitting en reflector zijn wel uit een stuk, dus de lamp kan z'n warmte goed kwijt aan de reflector. Maar die is niet erg groot dus ik hoop voor je dat 't niet te warm wordt. Als je wilt kan ik er zo wel even een foto'tje van maken :)

 

Waarom trouwens zo'n hoog vermogen? Ben je bang dat de standaard lampen te weinig licht geven? Waarom niet eerst proberen met je gewone lampjes, kun je altijd nog upgraden. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zekering #40 is de stroomvoorziening voor deze specifieke module, en Zekering #20 dimlicht-rechts.

Dat zijn volgens de installatie-handleiding waar je de module tussen installeerd.

 

In mijn optiek zal je dus ipv zekering #20, zekering # 36 (Mistlampen voor- en achter) kunnen gebruiken.

 

Maar, inderdaad de leverancier dient dit te bevestigen voor de zekerheid, ik heb zo'n module niet, en kan dus ook niets zeggen over de praktijk (en alle risico's van dien).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas, ik ben bang dat zekering #36 (mistlampen) geen optie is;

 

De mistlampen worden waarschijnlijk via een relais gestuurd, want als de lichtschakelaar niet op mistlamp-voor Aan staat, gebeurt er niets.

 

Ook niet met mijn Tobé module :bash:

 

Dus het zal dim- of groot-licht als CH verlichting moeten worden, helaas.

 

Maar ik heb ook bemerkt dat zekering #6 niet de binnenverlichting is!

 

Zekering #40 voor (permanente) stroom werkt wel prima (pootje rechts is permanent aan 12 volt, btw)

 

Dus, wie-o-wie weet welke zekering de binnenverlichting is?

 

Alvast heel hartelijk dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben er al achter, het is zekering #14 voor de interieurverlichting.

 

Volgens "de boeken" ook de zekering voor buitenspiegelverstelling, elec. ruiten en centrale vergrendeling.

 

De kans dat dit een (plus)puls geeft als aansturen van de CH functie, acht ik vrij klein, maar ga het toch proberen.

 

Overigens, de uitgangen aansluiten op zekeringen #18 en #19 (grootlicht) werkt wel prima.

 

Dus nu is de vraag;

Waar kan ik zonder al te veel problemen het signaal voor de interieurverlichting aftappen?

(zonder dat ik het halve interieur moet losschroeven, etc)

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
...Bij de 3BG gaan de lampen ook uit als je start, maar ik vroeg mij af of bij gebruik van de CHL de lampen wel blijven branden bij het starten; dan zouden de xenons niet te lijden hebben. ...

 

@LvR, Wij hebben dezelfde CH/LH/TFL module. Mijn ervaring:

LH functie heb ik niet aangesloten en nog nooit gebruikt, ik denk dat met deze functie ingeschakeld de lampen idd uit zullen gaan bij starten. De CH/TFL functie doet het wel op mijn dimlicht (alleen voor). Enkele seconden na het starten gaan de dimlichten aan (TFL functie) met de lichtschakelaar in stand 0. (= ook geen dashboardverlichting) Na de rit motor uit (CH functie) lampen branden nog eff en gaan dan uit.

Ik verw8 dat als je e.e.a. op de mistlichten aansluit de werking hetzelfde zal zijn, maar niet getest dus weet dit niet zeker.

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reactie. :thumb:

 

Ik heb zojuist nagevraagd bij iemand met een EOS+xenon + (af fabriek) CHL en wat blijkt: xenon gaat bij hem (in de LH-situatie) NIET uit tijdens het starten. DUS wat onze module doet bij de leaving home functie is niet zo goed voor je xenon, zou je zo zeggen.

 

Normaal gesproken gaan onze 3B/ 3BG uit bij het starten; via een "beschermrelais"" om de accu te sparen tijdens het starten? Dan zou je dat relais beter kunnen verwijderen met xenon. Of heb ik het mis?????? En waar zit evt. dat relais dan? Dan haal ik het er uit bij mijn nieuwe xenon :wink:

 

Trouwens onze Duitse leverancier heeft nog steeds niet geantwoord op mijn vragen; hij zal er wel geen "bindende"uitspraak over willen/kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar waarom en hoe het dan bij een EOS wel gebeurt, vraag ik mij af. Het moet dus mogelijk zijn, niet? Waar dient dat beschermings relais dan meer voor dan alleen ter bescherming van de accu?

 

Ik heb er trouwens een 74Ah accu in zitten, dus die kan wel wat hebben :wink: Dan maar gewoon via het dimlicht ipv mistlampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb net ff de auto gestart met alle verlichting aan, groot-licht (H7), dimlicht (Orgineel W8 Xenon) en stadslicht (PIAA leds).

 

Als je de auto start wordt alle verlichting aan de voorzijde, behalve de stadlichten, uitgeschakelt.

 

74Ah klinkt misschien veel maar dat zat ook in mijn Vento van 1997.

 

Het zegt iets over de electrische lading, hoeveel de accu aan kan;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ampere-uur

 

Het relais zal ook de lampen (en andere electronica) beschermen tegen de pieken die ontstaan door het starten van de motor. (wat flink kan oplopen!)

 

Niet alleen stroompieken maar ook spanningspieken.

 

Mijn kracht is het inhaken op bestaande systemen, niet het aanpassen van systemen :lol:

 

Maar ik vermoed dat het relais 5 zal zijn, welke boven de relaisplaat zit achter het opbergvak bestuurderszijde.

 

Wellicht dat iemand anders hier ervaring mee heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben het roerend met je eens mbt het inhaken ipv aanpassen. Echter jouw originele W8 Xenonsysteem is toen ter tijd niet bedacht/aangepast voor het CHL, maar bij de EOS (en andere typen met standaard CHL) dus blijkbaar wel??????????????????????

 

Normaliter start je de wagen altijd met verlichting UIT; sporadisch vergis je je en dan gaan de al brandende lampen uit met het starten van de wagen om daarna weer aan te springen. Kan vlg mij ook geen kwaad die ene keer; ook met jouw xenon niet.

 

Anders wordt de situatie met de LH-functie aan; dan is het niet sporadisch meer, maar x keer/dag en voelen wij allen aan onze klompen dat het niet zo best is voor je xenon. Bij de EOS met standaard CHL heeft VW dat dus op een of andere manier aangepast/opgelost/anders geschakeld. Misschien kunnen we dat beveilingsrelais alleen voor het xenon-dimlicht ontkoppelen; maar hoe en waar?????

 

Mischien dat de electronica guru's ons hier/daarbij kunnen adviseren???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ehm, tja, voortschrijdend inzicht heet dat, door techniek, enzovoort.

Elke jaar bedenkt een autofabrikant wel iets nieuws wat het comfort of veiligheid verhoogt.

Zo is dat met ABS geweest, toentertijd met xenon-verlichting, nu weer met led-verlichting en ga zo maar door. (denk bijvoorbeeld aan modulerende remlichten)

Vergeet niet dat de Passat 3BG (model 5.5) een face-lift model is, gebaseerd op de technologieën die in 2000/2001 beschikbaar waren.

 

En ik ben van mening dat een autofabrikant, zeker als ze zo gerenommeerd zijn als Volkswagen, niets doet zonder een hele goede reden of bewuste keuze.

Ik denk dat het aansturen van de verlichting via relais (w.o. ook de mistverlichting-voor heb ik bemerkt) een bewuste keuze was.

Dat de EOS dat niet meer gebruik maakt van een dergelijke verlichting-relais combinatie ligt m.i. aan het feit dat de EOS een nieuwer model is, en wellicht de stuur-electronica hier een belangrijke rol (lees: aansturen van functies) in speelt.

Zo heeft mijn zus d’r Skoda CH, LH en allerlei hele leuke verlichtingszaken.

Maar die is dan ook van 2007.

 

Denk maar eens aan ons populair model, de Passat. Vanaf 2005 ingrijpend verandert. Zoals bijv. de elektrische handrem, en nog veel meer leuke zaken.

 

Zoals ik als aangaf, voorschrijdend inzicht.

 

Over 10 jaar rijden we allemaal met LED’s voor en achter (of zo) :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb zojuist bericht gehad van de Duitse leverancier mbt de aansluiting op de mistlampen in de CH-functie:

 

Die Schaltung auf die Nebelscheiwerfer geht nicht als Plug& Play im Sicherungskasten.

das Modul muss direkt am Lichtschalter Angeschlossen werden, 1x Dauerplus (rot), Ausgang (gelb) Nebelscheinwerfer L+R, Abschaltung (schwarz) auf standlicht L oder R,

Schalteingang von LH auf "schaltet aus" umprogrammieren, LH nicht mehr möglich.

 

MAW: Module moet dan niet meer op de zekeringenkast, maar moet op de verlichtingsschakelaar aangesloten worden: Rood op plus, geel op mistlampen Li+Re en zwart op stadslicht Li OF Re. LH-functie op UIT programmeren en kan dus niet gebruikt worden(!)

 

Ik heb hem verteld van het LH bij de EOS (xenon blijft branden tijdens het starten); het zal mij benieuwen of hij een oplossing weet om dit ook icm zijn module toe te kunnen passen.

 

EDIT: nagekomen bericht: een variant van de CHL module met 2 in/uitgangen is "in de planning" Dus in de toekomst wel bijv CH-xenon en LH-mistlampen. Jammer, te snel besteld. Iemand nog interesse in een spiksplinternieuwe, maagdelijke CHL module? Ideaal voor halogeen bezitters.

MBT de situatie bij de EOS en het evt bypassen/ontkoppelen van het beveiligingsrelais voor het xenondimlicht ging hij niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vraag aan een ieder;

Waar kan ik het gemakkelijkststst het binnenlicht-signaal vandaan halen?

 

Dus de +12 volt die de binnenverlichting voedt/aanstuurt?

 

Is de lichtschakelaar een optie? (denk het niet, maar vraag het ff voor de zekerheid). :?:

 

Ik doe alles voor mijn CH module (van Tobé) plug-en-play, zonder te knippen en/of solderen, maar binnenverlichting (dus het +12 volt signaal als de binnenverlichting aan gaat) heb ik vooralsnog niet kunnen vinden in mijn zekeringskast (3BG van 2004) :bash:

 

Alvast bedankt! :thanks:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden