Ga naar inhoud
  • 0

Stuurhuis probleem


bakkertje

Vraag

Beste allemaal,

Eerst even een herintroductie (ik zag dat ik me hier in 2011 heb aangemeld 😉)

Mijn laatste berichten hier gingen over mijn 2015 Passat TDI (destijds 1 van de eerste 120 pk 1.6 TDI's). Die auto heb ik met veel plezier gereden, ook wel wat eerste versie problemen gehad met chromen lijsten, kapote versnellingsbak enz.. Na die Passat is er een Touran gekomen, want ja 3 grote kinderen.. Dat was een auto uit de lease en toen ik bij die werkgever wegging heb ik privé weer een Passat gekocht (het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan). Het is een GTE geworden uit 2015, oorspronkelijk kwam ie uit Duitsland waar hij/zij het eerste jaar in de showroom heeft gestaan. Fijne auto die ik inmiddels 3 jaar heb. Ik zal zodra de winterwielen eraf zijn de auto nog even netjes voorstellen.

Maar, ik heb nu ook een probleem waarbij ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen. In het stuurhuis zit een tik als ik de auto links-rechts stuur, zie filmpje:

 

Ik ben ermee naar de garage geweest en hun conclusie is dat het in het stuurhuis zit en dat deze vervangen zou moeten worden. Daar wordt het lastig.. Het stuurhuis los kost bij de dealer maar liefst €2400,- en is niet of moeilijk leverbaar. Alternatieven zijn eveneens moeilijk leverbaar.. Zoekend op Internet (en na berichten op het skodaforum waar ik ook actief ben) kwam ik op het spoor van de pre-load tentioning van het stuurhuis. De garage heeft hier ook naar gekeken maar kon dit niet vinden. Als ik een B8 stuurhuis opzoek dan vind ik onderstaand waarbij ik toch echt de indruk krijg dat er wel degelijk een stelbout op het stuurhuis zit.. 

image.thumb.png.2991f800e28ec167820d7b5bea93124d.png

Heeft er hier iemand een idee? Het laten vervangen van het stuurhuis gaat echt in de papieren lopen en als mijn vermoeden klopt zou het zomaar een kwestie kunnen zijn het aandraaien van een bout.. 

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als de wielen van de grond zijn is het weg. 

Heb zelf mee mogen kijken toen ie op de brug stond. Ik dacht zelf aan veerpootlagers, maar ze hebben de hele voorwielophanging gecontroleerd en kwamen op het stuurhuis uit. Op het Skoda forum kwam iemand met de preload tip, zie:

 

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
20 minuten geleden, bakkertje zei:

bedankt @wulfke maar er schijnen verschillende types te zijn en die voor mijn auto nodig schijnt nogal moeilijk te vinden te zijn.

 

Welk type moet je dan ? Deze welke ik vond was van een B8 GTE 2015 - heeft u een onderdeelnummer - dat zoekt gerichter. Of een chassisnummer, dan weet @Diver ineens welke type er onder zit bij u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met deze afstelling regel je zogezegd de spatie af tussen de overbrenging. Met het geluid alleen weet je niet veel. Om de juiste analyse te maken moet je kijken wat de "vertraging" is op het stuur gedrag. Met een speling die te groot is zullen de wielen achter lopen op de stuurwiel beweging. Maar vermoed dat je dit ook moet voelen in het stuur en weg gedrag van de wagen. 

Hieronder de afbeelding, links met teveel speling.

Screenshot_20240131_152717_SamsungInternet.jpg.27a6b001cfc54eeae84bf395f9ea9fe0.jpg

Op de brug zou je deze wat kunnen aandraaien (normaal niet de bedoeling gezien deze eigenlijk geborgd zit - zie je ook aan de tandjes die rond de dop geperst zijn zodat deze er zeker niet uit kan draaien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks @wulfke op de brug voel je het tikken in de spoorstangen je plaatje is volgens mij precies wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Qua rijden hoor (en voel ik in het stuur) ik wel een rammel als je over een weg met korte oneffenheden rijd. Verder merk ik weinig behalve dat ik vind dat banden voor veel slijten maar dat kan ook wel een gevolg zijn van het wagen gewicht en het gebruik van de GTE stand.

 

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan kom je waarschijnlijk uit op deze, aangezien mijn VIN aanvraag via Rusland loopt werkt dat helaas niet meer, maar veel keus is er niet. En aan de prijs te zien klopt het wel. 

image.thumb.png.1546076fcc54619bdbf5dfb2b767458a.png

image.thumb.png.cfe4168c1b308b674d5c370fba7e914b.png

image.thumb.png.6cf9ac291437b1164d8464211eef7b99.png

image.thumb.png.96db9f07ed0bbdb4bc180267e110cc35.png

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dit zelfde probleem met mijn GTE uit 2015, moet zeggen dat het (tot nu toe) wel iets minder heftig is als in je filmpje en voornamelijk als ik weg rijd en hij uit de stuurbekrachtiging komt. 

De garage heeft er een tijdje naar gezocht en kwam ook op het stuurhuis uit wat inderdaad geen goedkope ingreep is. Op het moment rijd ik er nog mee door en voel er verder weinig van. 
Ik ben heel benieuwd @bakkertje of het met een afstelling o.i.d. te maken kan hebben. Ben zelf ook nog op onderzoek uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hebben ze de motorsteunen al gecontroleerd? Die slijten best snel/hard op een B8. Bij 100dkm had die van mij al een redelijk versleten motor-baksteun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update..

De garage die de diagnose gedaan heeft wil niet aan het afstellen beginnen. Wat ik op zich best snap, een andere garage heeft het ook nog nooit eerder aan de hand gehad en wil zich er wel in verdiepen. 

Ik heb ook navraag gedaan bij een revisie bedrijf (vervangend origineel kost 655 euro), die geven aan dat je het prima kunt proberen, even markeren voordat je begint, dan kun je het altijd terug draaien naar de oorspronkelijke stand. Dus dat gaat het worden, zodra het weer wat beter is kruip ik er eens onder en ga er eens zelf naar kijken. Vervangen kan altijd nog. Als er iemand in de buurt van Nijmegen woont met een smeerput houd ik me aanbevolen 😉

Tijdens het rijden merk je er niet van en zodra de bekrachtiging geactiveerd is, is het ook weg. Heb ook een keer zonder bekrachtiging in een uiterste stand gekeken of het optreedt en dan is het minder. Dat zou kunnen duiden op slijtage en dan kun je dus in de situatie komen dat in een uiterste stand het stuur niet meer vanzelf terug gaat naar de 0 stand (wat dan ook de reden is dat mijn garage er niet aan wilt gaan verstellen).

@Ozzy Motorsteunen zijn niet gecontroleerd. Het treedt op als de auto stilstaat op een brug en er aan het stuur gedraaid wordt. Ik denk niet dat het dan in de motorsteunen zit. Ik heb wel aangegeven dat als ze de boel gaan vervangen ze ook de steunen mee moeten moeten nemen. In ieder geval alles wat los gaat vervangen door nieuw.

@JHO als er nieuws is laat ik het even weten. Moet dus even tijd (en fatsoenlijk weer) vinden om er zelf naar te kijken. En net als bij jou ook hier geen last bij het rijden. To be continued

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij zijn de motorsteunen wel gecontroleerd en niks mee aan de hand. Het lijkt inderdaad wel of hij verspringt maar ze hebben goed gekeken of alles vast zit.

De garagehouders is een goede vriend van mij (samen autotechniek gestudeerd) dus vertrouw hem ook wel.

Desalniettemin, donderdag gaat hij naar de garage voor schokbrekers achter. Misschien dat ik hem even vraag om mij het stuurhuis te laten zien/horen.

 

@bakkertje ik kan niet wachten tot het beter weer word :-) 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden