Ga naar inhoud

  • 0

Ervaringen Chiptuning


Zippo

Vraag

Dag Forummers,

 

Bij de aankoop van mijn Passat TDI 74kW (2001)heeft de vorige eigenaar een chiptuning laten verrichten bij VR6 Specialist te Aalten.

Heb er nu 500 km mee gereden, en kan niet echt zeggen dat de passat vooruit wil... Brandstof verbruik is ook gemiddeld 1:13/14. (via boardcomputer)

 

Ben van plan om de auto opnieuw te laten chippen bij Rica of Fasttech.

www.rica.nl

www.fasttech.nl

Hebben jullie ervaringen met chiptuning van jullie 74kW TDI??

 

Ook heb ik gehoord dat een tuner de EGR-klep dicht kan zetten via de tuning...?? Is dat ook zo?

 

Graag jullie meningen...

 

gr. Zippo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 94
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Wanneer er verstandig getuned wordt is de boel bij 4200 tpm(193km/u) afgeregeld.

 

Dit is dus bij mij ook zo. Zo rond de 200 kmh is de snelheid eruit. Daarom zei ik al, na het chippen was bij mij voornamelijk de (tussen)acceleratie erg merkbaar verbeterd en dan met name in de lage toeren...

 

Dit is overigens het laatste wat ik erover heb gezegd haha :wink: Had Benassi al een fijn kerstfeest toegewenst :wink::thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Topsnelheid kun je in principe NOOIT aanpassen dmv software, wat wel kan is door het extra vermogen dat hij tov eerder nu iets sterker is tov de rijwind en een paar km hogere top haalt, maar zolang de verhoudingen in de bak niet aangepast worden krijg je zeker geen 55kmh meer, of hij liep zo drastisch slecht voor de chip.... ook blijft nl je max toerental ongewijzigd..

 

Mijn auto krijg ik ongeveer op 215kmh en dan zal het misschien nog wel iets willen maar daar heb je veel te veel ruimte en tijd voor nodig..

 

Helemaal mee eens. Daar er hiervoor geroepen werd dat vermogen niks met topsnelheid heeft te maken en trekkracht bij lage toeren niks met chippen heeft te maken nog de volgende kleine aanvulling.

 

Vermogen is bepalend voor je topsnelheid en acceleratie. Het vermogen is dan ook niks anders (maar ook niet minder) dan het draaimoment x tijdsduur (is dus je toerental). Je hebt inderdaad vermogen nodig om de topsnelheid te bereiken en daarbij is het -in verhouding tot het gewicht van de auto- bepalend voor de acceleratie (kg/pk verhouding). Daarbij is ook de aandrijflijn (bakverhoudingen, eindreductie en je wielomtrek) bepalend voor de trekkracht die de wielen uitoefenen op het wegdek.

 

Je kan een motor afstemmen op trekkracht bij lage toeren of op trekkracht bij hoge toeren. Bij de eerste zal dat leiden tot een hele lekkere rijdbare auto (soepel) en bij de andere tot een racertje die gemaakt is voor hoge snelheden. Vergelijk het met een F1 auto, hele hoge snelheden met relatief weinig trekkracht (draaimoment), maar door de enorm hoge toerentallen veel vermogen. Een oude Amerikaan draait lage toeren met heel veel koppel (draaimoment), maar door de lage toerentallen met een relatief laag vermogen.

 

Nu terug naar de praktijk. Om een snelheid van 230 te bereiken heb je zo`n dikke 200 pk nodig (gewicht is van de Passat`s nagenoeg gelijk). Dit kan je dus bereiken (uitgaande van een standaard 100 pk) door de motor zodanig aan te passen dat je veel vermogen bij hoge toerentallen haalt (bij rally auto`s wordt vaak de eindreductie gewijzigd; hoge top of acceleratie). In de praktijk (bij normale toerentallen) zal zo`n auto dus minder goed rijden (nog los van de levensduur). Je kan er dus beter voor kiezen om zodanig te laten chippen dat je bij lage toerentallen een hoger draaimoment krijgt. Een eventuele hogere top is dan meegenomen.

 

Als je de topsnelheid meet moet je dat doen in twee rijrichtingen zo elimineer je eventuele windmee en helling af situaties. Als je in Duitsland valsplat mee hebt en ook nog een flinke wind in de rug hebt staan scheelt dat denk ik al gauw 20 km/uur.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om een hogere top te verkrijgen ben ik nu bezig met een Audi A2 te voorzien van een langere versnellingsbak, de auto loopt nu top 4500tpm/185km/u, dit moet 4400tpm/200km/u worden. Ook wordt de auto (1,4tdi 3 cil.) voorzien van een andere turbo(en software van JDengeneering), op naar de 130pk.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Topsnelheid kun je in principe NOOIT aanpassen dmv software, wat wel kan is door het extra vermogen dat hij tov eerder nu iets sterker is tov de rijwind en een paar km hogere top haalt, maar zolang de verhoudingen in de bak niet aangepast worden krijg je zeker geen 55kmh meer, of hij liep zo drastisch slecht voor de chip.... ook blijft nl je max toerental ongewijzigd..

 

Mijn auto krijg ik ongeveer op 215kmh en dan zal het misschien nog wel iets willen maar daar heb je veel te veel ruimte en tijd voor nodig..

 

Helemaal mee eens. Daar er hiervoor geroepen werd dat vermogen niks met topsnelheid heeft te maken en trekkracht bij lage toeren niks met chippen heeft te maken nog de volgende kleine aanvulling.

 

Vermogen is bepalend voor je topsnelheid en acceleratie. Het vermogen is dan ook niks anders (maar ook niet minder) dan het draaimoment x tijdsduur (is dus je toerental). Je hebt inderdaad vermogen nodig om de topsnelheid te bereiken en daarbij is het -in verhouding tot het gewicht van de auto- bepalend voor de acceleratie (kg/pk verhouding). Daarbij is ook de aandrijflijn (bakverhoudingen, eindreductie en je wielomtrek) bepalend voor de trekkracht die de wielen uitoefenen op het wegdek.

 

Je kan een motor afstemmen op trekkracht bij lage toeren of op trekkracht bij hoge toeren. Bij de eerste zal dat leiden tot een hele lekkere rijdbare auto (soepel) en bij de andere tot een racertje die gemaakt is voor hoge snelheden. Vergelijk het met een F1 auto, hele hoge snelheden met relatief weinig trekkracht (draaimoment), maar door de enorm hoge toerentallen veel vermogen. Een oude Amerikaan draait lage toeren met heel veel koppel (draaimoment), maar door de lage toerentallen met een relatief laag vermogen.

 

Nu terug naar de praktijk. Om een snelheid van 230 te bereiken heb je zo`n dikke 200 pk nodig (gewicht is van de Passat`s nagenoeg gelijk). Dit kan je dus bereiken (uitgaande van een standaard 100 pk) door de motor zodanig aan te passen dat je veel vermogen bij hoge toerentallen haalt (bij rally auto`s wordt vaak de eindreductie gewijzigd; hoge top of acceleratie). In de praktijk (bij normale toerentallen) zal zo`n auto dus minder goed rijden (nog los van de levensduur). Je kan er dus beter voor kiezen om zodanig te laten chippen dat je bij lage toerentallen een hoger draaimoment krijgt. Een eventuele hogere top is dan meegenomen.

 

Als je de topsnelheid meet moet je dat doen in twee rijrichtingen zo elimineer je eventuele windmee en helling af situaties. Als je in Duitsland valsplat mee hebt en ook nog een flinke wind in de rug hebt staan scheelt dat denk ik al gauw 20 km/uur.

 

 

 

Prima verhaal :thumb:

 

Wel met een kleine toevoeging. Gewicht is niet van belang voor de topsnelheid. En een Passat heeft nog geen 200 pk nodig voor 230 km/h. Mijn V6 liep met 193 pk aan de krukas makkelijk 230. (echte km's.) Een Variant heeft heeft iets meer vermogen nodig door de hogere luchtweerstand. (Zoals je al hebt gezegt, combinatie van koppel op de wielen, wielomtrek en luchtweerstand)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wel met een kleine toevoeging. Gewicht is niet van belang voor de topsnelheid. En een Passat heeft nog geen 200 pk nodig voor 230 km/h. Mijn V6 liep met 193 pk aan de krukas makkelijk 230.

 

Onze audi 80 2.6 V6 met 150pk(1300kg) loopt dat al wel op de klok..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

discussie over of een auto wel of niet zo hard rijdt lijkt mij zinloos..

op zo'n snelheid kan je ook moeilijk weten of je wind mee of tegen heb :mrgreen:

we weten sowieso dat de teller best kan afwijken, dat verklaart ook al wat.

 

ik had een standard passat avf 130 pk 6 bak, daar heb ik in de zomer bijna de 230 mee getikt. (originele 16 inches)

nu hij getuned is moet ik hem nog testen.

egr,kat en chip 177pk/393nm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jongens! Ik vind het opmerkelijk dat zo velen hier precies weten hoe snel een auto van een ander loopt met hoeveel pk's.

 

Hierbij mijn kant van Benassi's verhaal:

De 235 waar Benassi het over heeft was in Duitsland augustus 2005 op terugweg van Italië, de A3 2.0 TDI waar Ben het over had eerder in dit topic was van mij (kanttekening is dat ik mee naar fasttech ben geweest maar mijn auto niet heb laten tunen, dit om verwarring te voorkomen). onderstaande foto is van mijn "Originele (lees ongetunde)" Audi A3 sportback 2.0TDI, velen van jullie kennen die foto aangezien hij al bijna 1,5 jaar in mijn album hier op het forum staat. zoals je kunt zien rij ik 245 kmh op de teller, de foto is genomen op de Duitse autobahn, het was redelijk warm en het ging een beetje helling af maar niet veel. Ben reed achter mij aangezien we samen op vakantie waren geweest naar het Gardameer (beide auto's beladen met campeerspullen en 2 personen).

Ben kon mij niet bijhouden, maar ik reed ook niet snel van hem weg, of hij 235 op de teller reed weet ik natuurlijk niet excact, maar het kan nooit veel gescheelt hebben aangezien ik 245 reed en niet erg snel bij hem vandaan reed.

dat je 200pk plus nodig hebt om 230 te halen is echt dikke onzin, het is erg verschillend per auto wat de cijfers zijn.

post-2354-1423822431,4711_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

sorry ik heb gezegd dat ik zou stoppen met posten, maar moet dit toch ff kwijt... (nu dan zonder irritaties ;))

 

Ik heb voor mijn werk 4 jaar lang in 5 verschillende passat 3BG variants gereden en geloof me ;) die waren ingereden ! 4 stuks van 100 pk en 1 van 130 pk. Alle 4 de 100 pk's reden qua top hetzelfde ! zo rond de 185 kmh op de teller. Dus laten we het op zo'n 175 kmh werkelijk houden. (wat ze ook aangaven op GPS btw !

Die 130 pk reed zo net iets boven de 200 kmh (zeg 205 kmh op de teller) dus rond de 190 kmh op gps.

Mijn eigen 3bg variant, toen hij nog niet gechipt was, excact dezelfde topsnelhei had als de eerder genoemde 100pk 3bg's !

 

Na chippen naar +/- 135 pk @ +/- 310 Nm en op 18" RS6 icm 235/40/18 rubbers, reed mijn 3bg op gps zo rond de 200 kmh. Ik zei 235/40/18 dus ja klopt zijn iets te breed ! met als gevolg dat de snelheid die op de snelheidsmeter staat, ongeveer gelijk is als de snelheid die GPS aangeeft !

 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik het heel vreemd vind dat je in een A3 met, ik meen, 140 pk een snelheid haalt van 245 kmh ! Terwijl de topsnelheid voor dat model op diverse internetsites aangeven dat dit ik meen 207 kmh is ! Als Audi met een simpele 140 k TDI motor nagenoeg 250 kmh kan rijden, dan zou Audi dit toch zeker wel vermelden ?? Ik bedoel laten we eerlijk zijn, in elke brochure van elk merk wordt, in het voordeel van het bewuste merk, gelogen over de prestaties en het verbruik van dat bewuste model ! En dan zou Audi zichzelf in de vingers snijden door een model uit haar modellenreeks een negatief prestatie oordeel geven ??

 

Ik heb zelf ook nog een opgefokt Civicje gehad waarmee ik in Duitsland, onderweg naar de wintersport, dus afgeladen met koffers etc, in de bergen op de klok 225 heb gereden, maar is dit dan relevant ?? De wegen waar je nog lekker hard MAG in Duitsland zijn voornamelijk berg op, berg af ! Dus is het niet een combinatie van gewicht van het voertuig maal de wind in de rug maal bergje afwaards ??

 

Die snelheidsmeter foto met 245 kmh is leuk hoor, maar wat is het toerental op dat moment ? en hoeveel versnellingen heb je in de A3 ? Kan me zo voorstellen dat je ook een gunstigere eindoverbrenging hebt met een 6 bak tov een 5 bak !

Maw stel je hebt een 6 bak icm met bergje afwaards, evt wind in de rug en icm het gewicht van de auto dan kan ik me voorstellen dat je op de teller, die altijd afwijkt ! deze snelheid heb gehaald, alleen vind ik dat dus niet reeël ;)

 

?

 

ps fijne 2e kerstdag iedereen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@DON: het toerental weet ik niet, het gaat ook niet om mijn auto het gaat er om dat Benassi schreef dat hij 235 op te teller had gereden, dat werd niet geloofd, ik schrijf alleen maar mijn ervaringen van die betreffende rit op omdat menigeen hem afmaakt en voor leugenaar uitmaakt, mijn foto is het bewijs dat je wel degelijk hogere snelheden kunt halen dan een heleboel hier denken, dat het een beetje bergaf ging heeft niemand ontkent, sterker nog dat heb ik er gewoon ingezet.

 

Er zit erg veel verschil in hoe en waar een auto getuned wordt, er was bij JD iemand, zijn naam weet ik even niet meer (uitdraai staat geloof ik wel op het forum) die had met een 1,8 turbo en fasttech chip iets van 225 pk terwijl er iemand anders met een 1,8 t was die ongeveer het zelfde vermogen had na het vervangen van intercooler, turbo, chip en ik geloof nog een aantal andere dingen.

 

Bij het chippen van Benassi's passat hebben ze destijds de keuze gegeven meer kracht onderin of bovenin, hij heeft toen voor meer kracht bovenin gekozen.

De kracht bovenin bij hem zorgt er dus ook voor dat hij van 0-100kmh mijn Passat 2.0TDi niet bij kan houden, maar boven de 120kmh rijdt hij serieus bij mijn passat weg.

Iets anders kan ik er niet van maken :thumb:

 

In iedergeval een fijne 2de kerstdag!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden