Ga naar inhoud
  • 0

4Motion conversie


Okami

Vraag

Ik zal meteen toegeven dat ik niet helemaal een n00b ben op mechanisch gebied. Misschien trap ik een open deur in, misschien stel ik een stomme vraag, maar... Ik stel hem toch.

 

Kun je een FF passat (Front engine, Front wheel drive) te converteren naar 4WD (4Motion bij VW dus)?

 

Tunnel is aanwezig en de carroserie is gestandaardiseerd. Ik snap ook dat het niet alleen de bak vervangen is. Achteras, cardanas, achterophang en eventueel de tank (andere vorm misschien?) zullen vervangen moeten worden.

 

Mijn vraag is, loop ik te dagdromen of kan het gewoon? Ik heb een Passat 3B 1.8 20V. Ze worden 4Motion geleverd. Zijn dat dan andere blokken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hum, was ik al bang voor. Misschien is het beter om in een paar jaar een 3BG aan te halen waarop het al zit. Is goedkoper lijkt me :embarassed:

 

Ik zat er ook aan te denken om de bak aan te laten passen als ik een 4Motion had. Het zou leuk zijn om zelf tussen FWD, 4WD en RWD te kunnen kiezen. Maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Daarvoor heeft de wagen software en elektronica nodig natuurlijk.

 

Meh, ik dacht het al, maar het is nooit verkeerd om te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In principe is het mogelijk, probleem alleen is dat je behalve de volgende delen:

-versnellingsbak

-middendifferentieel

-cardanas

-achterdifferentieel

-achterassen

-achterwiel ophanging

-wat electronica

-uitlaat systeem

 

ook heel de onderkant aan de achterkant van de auto aan moet passen. De 4Motion's hebben namelijk een kleinere kofferbak doordat heel de bodem van de kofferbak een paar centimeter omhoog komt. (ik vermoed een probleem met de plaats van het reservewiel en het achterdifferentieel) En daar komt nog bij dat de achterwielophanging van een 4Motion andere bevestigingspunten heeft dan een de achterwielophaning van een FWD Passat.

 

Als je dit allemaal ff bij elkaar optelt ben je goedkoper uit als je een andere auto met 4motion koopt.

 

Een standaard 4Motion ombouwen zodat je zelf tussen FWD/RWD/AWD kan kiezen is niet mogelijk. Ja kan in principe wel, maar dan heb je geen 4Motion aandrijving meer maar gewoon zelf een systeem gemaakt. Je moet dan een ander middendifferentieel gaan gebruiken. Aangezien het gebruikte middendifferentieel zeer klein is denk ik niet dat je een differentieel kunt vinden dat in die ruimte past en toch de gewenste opties heeft.

Overigens heb ik eigenlijk nog nooit een middendiff gezien dat je de keuze liet tussen FWD en RWD en AWD. Vaak is het of FWD en AWD of RWD en AWD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zou idd volgens mij alleen kunnen met een electronisch aangestuurd differentieel zoals o.a. in supersportwagens wordt gebruikt. Dan zou je (in theorie) de electronica kunnen aanpassen/aansturen

 

Maar ook dat is vaak niet meer dan het instellen van een bepaalde limitatie aan slip in het differentieel tussen beide uitgaande assen.

 

Je zou er kunnen komen door een middendiff te gebruiken zoals in een 4Motion/quattro (Torsendifferentieel) en 2 Haldex koppelingen (1 voor en 1 achter). Een haldex koppeling is namelijk wel volledig los te koppelen van de aangedreven as. Maar dat vereist wel een volledig custom besturingssysteem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hum, zoverre tot mijn theorie dat beide carrosserieën gelijk zijn. Bij montage wordt dus wel rekening gehouden met de achteras.

 

Persoonlijk vind ik day minder efficiënt binnen het fabricageproces. Je kunt dit wel op hetzelfde platform doen, maar moet er verschillende afstellingen op na houden bij montage van verschillende onderdelen.

 

Hmmmzzzz.... Ik zal er eens wat meer onderzoek naar doen. Er zijn wel bedrijven die dit doen denk ik. Ik ben wel bang dat ik dan een aardig dikke portemonnee mee mag nemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

*knikt*

 

Ik hou het ne ff bij M'n FF Passat. Ik heb 4 Jaar FR gereden (BMW 5 en 3). RWD is wel leuk, maar ik wil ook eens andere ervaringen hebben. FWD stuurt wel strakker moet ik zeggen.

 

Ik zie wel. Bedankt voor de gedeelde kennis en adviezen. Als ik weer eens een vraag heb, zal ik hem zeker stellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een vraagje die hier op in haakt;

 

Kun je bij een 4motion de voorassen weghalen en het midden-differentieel vervangen door een stuk aandrijfas zodat je een achterwiel aangedreven Passat hebt.

 

Niet dat daar een nuttige reden voor zou zijn , maar vroeg het me zomaar af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo'n conversie zal wel een "lieve duit" kosten....

óf naar 4-Motion óf naar achterwiel aandrijving...

Mischien wel zoveel, dat je beter het geld bij je huidige auto kan passen en een V6 (Benzine of TDI) of W8 kopen, die zijn standaard 4-Motion.

Maar goed...dagdromen is en blijft altijd leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He, het leek me gewoon leuk om een Passat om te bouwen naar een driftbak. Is nog nooit gedaan denk ik (tenminste, nog nooit gezien). Theoretisch kan het, maar in de praktijk is het zeer moeilijk uit te voeren zonder hulp van een groot aantal mensen en een dikke portomonee...

 

Maar IDD, dagdromen is en blijft leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even een vraagje die hier op in haakt;

 

Kun je bij een 4motion de voorassen weghalen en het midden-differentieel vervangen door een stuk aandrijfas zodat je een achterwiel aangedreven Passat hebt.

 

Niet dat daar een nuttige reden voor zou zijn , maar vroeg het me zomaar af.

 

Dat is wel te doen denk ik. In ieder geval makkelijker dan een FWD Passat ombouwen naar een 4Motion.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zo'n conversie zal wel een "lieve duit" kosten....

óf naar 4-Motion óf naar achterwiel aandrijving...

Mischien wel zoveel, dat je beter het geld bij je huidige auto kan passen en een V6 (Benzine of TDI) of W8 kopen, die zijn standaard 4-Motion.

Maar goed...dagdromen is en blijft altijd leuk.

 

Ff een paar onderdelen prijzen (nieuwprijs)

 

Achterdiff: 2400,-

2 Aandrijfassen achter: 540,-

Cardan as: 720,-

Versnelligsbak en Middendiff: 3100,-

 

Zit je al op 6800,-

 

En dan moet je de achterkant nog ombouwen, veren en dempers aanschaffen, subframe voor achterwiel ophaning, de achterwielophanging zelf, uitlaat systeem... nah, met onderdelen kom je denk wel makkelijk aan een slordige 9500,- en alleen daar al koop je een prachtige 3B 2.8 V6 4motion voor... met de inruil van de auto die je al had heb je zo een 3BG 2.8 V6 4motion te pakken.

 

En dan moet je het ook nog inbouwen goedgekeurd krijgen, dus al met al... niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hum, noem me een gek, maar ik zou op de sloop speuren naar een goed passat 4motion chassis en dat als basis gebruiken. Je kunt dan daar de onderdelen uit halen en die overzetten. Het idee van een FR passat spreekt me wel aan namelijk. Die zijn er (waarschijnlijk bijna) niet.

 

Maarrrrrrrr, gezien de A5 bestaat, misschien komt volkswagen met een passat coupe in FR configuratie en een dikke V6 onder de kap. Nou dát zou nog eens een leuke wagen kunnen worden...

 

Edit: ik zag net beelden van de coupe. Heeft 4 deuren. *zucht* Waarom geen 2? Waarom moet het nou weer een cls style coupe worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hum, waarschijnlijk kun je daar het beste een carrosserie-bouwer op los laten. *kreun* dat gaat goud geld kosten...

 

Het idee wordt steeds gekker, maar het is des te meer reden om het te doen. Het gaat dan niet om het geld hier. Eerder om de reden dat niemand het nog gedaan heb.

 

Q: "Waarom zou je dat doen?"

A: "Omdat het kán..."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Q: "Waarom zou je dat doen?"

A: "Omdat het kán..."

 

Kan je beter een leuke "tweede-hands" V8 Star kopen....

1) Het is een Passat

2) Hij is achterwiel aangedreven

3) En d'r ligt een dikke V8 in

4) Dus je kan er mee driften

 

Hier de link:

V8 Star for sale

 

Kijk ook even naar de Pics op deze site...wel stoer !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

V8 Star's zijn idd geen straat auto's.

 

Zo'n ombouw is natuurlijk leuk, maar met dat geld kun je zoveel mooiere auto's kopen (als je het geld aan auto's gaat uitgeven) die dan wel RWD of AWD zijn. Het is net zo iets als dat er Passats met een 2.7 V6 Bi-Turbo uit een ®S4 rond rijden. Leuk en bijzonder, maar het kost meer dan een 2e hands S4 aanschaffen. Heb je gelijk nog een (naar mijn mening) mooiere auto ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden