Ga naar inhoud
  • 0

Olieverbruik


Gast Anonymous

Vraag

Goedendag,

 

Ik heb mijn passat vanaf augustus vorig jaar en heb nu 30000 km erop zitten en heb nu 4 liter olie verbruikt ik vraag mij af of dit normaal is volgens de dealer (AutoFlevo in harderwijk( is dit wel normaal maar komt het niet echt overtuigend over en behoud ik mijn twijfels over het verbruik. Bijkomend is dat ik het toch knap lastig vindt dat ik niet weg kan zonder dat ik fles olie in mijn auto heb omdat ik anders langs de weg stil kom te staan. En voor mijn gevoel is dat niet normaal als je een auto van bijna E 60000,00 rijdt.

Hiervoor heb ik 4 jaar een bora 2.0 t gereden en daar heb ik dit nooit mee gehad. Door middel van deze mail hoop ik meer te weten te komen over het gebruik van de olie. Voor de rest is het een prachtige fijne auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Onze Passat tdi verbruikt geen olie, tenminste niet waarneembaar. Enige vloeistof wat hij wel eens verbruikte is de ruitensproeiervloeistof.

Echter, onze onze caravan-stalling-houder heeft ook een tdi van 2000. Hij zegt dat het normaal is dat een passat olie verbruikt. Die van hem verbruikt dus ook.

 

Ik zelf vind het vreemd dat een auto en dan vooral een nieuwe olie verbruikt. Auto heeft dus al 30dkm gereden en is dus nu wel ingereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn idd meer TDI's die wat olie verbruiken, cijfers tot 1 liter per 1000 km komen vaker voor.

Het is hier overigens een goed gebruik om je even voor te stellen in het topic http://www.vwpassat.nl/viewforum.php?f=104. Zeker als je meer specifieke vragen hebt over je auto, vul dan ook in je profiel even je autogegevens in, dan weet de ander ook even waar het over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Olie verbruik verschild per motor de een heeft er veel last van. Ook zijn er sommigen met zelfde motor die geen problemen hebben. Fabriekanten gaan uit van 1000km 1 liter olie. Als je daar onder komt is er een probleem daar boven doet een fabriekant er helaas weinig aan.

 

Even voorstellen in het juiste gedeelte word hier op prijs gesteld

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat voor motor heb je in de Passat? een 2.0 benzine? Die verbruiken idd wat meer olie dan andere motoren.

 

Wat voor motor zat er in de Bora? een 2.0 Turbo? Dat zal dan een 1.8T zijn geweest denk ik. Die verbuiken meestal geen olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Goedendag,

 

Ik heb mijn passat vanaf augustus vorig jaar en heb nu 30000 km erop zitten en heb nu 4 liter olie verbruikt ik vraag mij af of dit normaal is volgens de dealer (AutoFlevo in harderwijk( is dit wel normaal maar komt het niet echt overtuigend over en behoud ik mijn twijfels over het verbruik. Bijkomend is dat ik het toch knap lastig vindt dat ik niet weg kan zonder dat ik fles olie in mijn auto heb omdat ik anders langs de weg stil kom te staan. En voor mijn gevoel is dat niet normaal als je een auto van bijna E 60000,00 rijdt.

Hiervoor heb ik 4 jaar een bora 2.0 t gereden en daar heb ik dit nooit mee gehad. Door middel van deze mail hoop ik meer te weten te komen over het gebruik van de olie. Voor de rest is het een prachtige fijne auto.

 

Hoi,

 

Mijn Passat gebruikt niet of nauwelijks olie, zoals Vdub al aangaf. Eigenlijk heb ik nooit auto`s gehad waar ik olie moest bijvullen.

 

Stel je even voor in "Ik ben en rij...... " (ook wat voor auto je hebt, vast en zeker veel Passat als ik op de prijs afga.).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zie net dat dit waarschijnlijk dus een 2L TFSI is in een 3C en daarvan moet het olieverbruik 0 zijn., nu kan het in den beginne natuurlijk wel iets verbruiken maar zeker na een km of 30.000 mag het wel iets minder worden.

 

Zitten daar nog onderhoudsbeurten tussen? De VW dealer is nl niet erg scheutig met olie, dwz als er met filter toch echt 4,5L in gaat doen zij maar 3,75L ofzo omdat dat voorgeschreven staat als motorinhoud, is dus weer 0,75L meer richting einde peilstok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuk artikel over de bekende Long Life Motorolie gevonden op Internet

 

willem (kendall importeur)"

De producten van Castrol zijn wel goed, maar niet helemaal voor de toepassing waar ze momenteel voor worden gebruikt. De hele lange verversingsinterval die VAG wil, 35.000 km voor de benzine en 50.000 km voor de diesels, is in de praktijk niet haalbaar. Het verbruik ligt nl vrij hoog op de Longlife olien. 1 liter op de 5000 km, wil zeggen dat je op 50.000 km zo'n 10 liter moet bijvullen. Carterinhoud is 4 liter, dus heb je 2,5 keer een verversing gehad.

 

Verder horen wij veel slijtage problemen in de praktijk. Het probleem is nl gewoon dat de dieselmotoren tegenwoordig een verschrikkelijk hoog koppel hebben bij lage toerentallen en dat is nu net moeilijk om te smeren. Hoogtoereige motoren kunnen relatief simpel een sterke smeerfilm opbouwen, langzaamdraaiende motoren hebben daar veel meer moeite mee. Wat je in dergelijke gevallen niet moet doen is je toevlucht nemen tot dunne producten, je smering komt dan gewoon in gevaar. VAG heeft dit echter wel gedaan om bepaalde milieu-eisen en efficientie-eisen te kunnen halen. De motoren vanaf 2000 zijn dan ook voorzien van een extra grote oliepomp om het tekort van de olie te compenseren door ruim 2 maal zoveel olie aan te voeren als normaal. De redenatie van VAG is wel leuk, ze zeggen dat als er problemen komen, de garantie toch al is verlopen.

 

In Zwitserland mag dit product al niet meer gebruikt worden in de RS en S motoren.

 

Die 0w-30 (VAG voorschrift) is speciaal voor verlengde verversingsintervallen. Dit is slechts 1 product dat officieel is goedgekeurd, en de praktijk wijst uit dat de bescherming nog al eens te wensen overlaat, bovendien is het verbruik vrij hoog, meestal 1 liter op 5000 km. Bij een verversingsinterval van 30.000 km moet je toch zo'n 6 liter bijvullen. op een carterinhoud van 4 liter is dat toch 1,5 keer verversen. Bij een prijs van 20 euro is dat dus een dure zaak. Een 5w-40 of 10w-40 levert een betere bescherming bij lage toerentallen, bovendien is het verdampingsverlies een stuk lager, dus minder olieverbruik. De gemiddelde monteur denkt dat je alleen maar deze 0w-30 mag gebruiken en niets anders, maar dat is niet waar. Dit geldt nl alleen als je pas na 30.000 km je olie wilt verversen. In Zwitserland is al een officieel schrijven van VW/Audi, dat je deze 0w-30 niet meer mag gebruiken bij de RS-6 en de 2,7 liter biturbo motoren, ivm zeer veel problemen.

 

HAvoline heeft officieel nog geen goedkeuring van VAG. Zit je nog in je garantie, dan is dat zeker iets om op te letten. Texaco is zeker in staat om een dergelijk product te maken, dus de kwaliteit is niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. VAG en Castrol schermen gewoon deze markt af, zodat ook de grote jongens (Shell Texaco, etc etc) geen officiele goedkeuring hebben. Vaak gaat de indicator gewoon eerder aan, omdat deze bij mijn weten ook nog rekening houdt met het aantal koude starts. De 35.000 is dan haalbaar als je gewoon veel lange afstanden rijdt. Korte stukjes hebben veel invloed op de interval.

 

De bescherming voor de motor, Benzine-turbo, is ook gewoon beter als je een 5w-40 gebruikt. De 0w-30 komt gewoon tekort. Niet dat je daar problemen mee krijgt als 1e eigenaar, maar ik zou geen VAG product kopen met 150.000 km op de teller die een 0w-30 heeft gebruikt.

 

1e, 2e, 3e eis is gewoon de voorkeur van de auto-fabrikant. Het liefst de 1e eis, (1e keus), heb je dit niet voorhanden, dan mag je ook de 2e eis nemen, heb je dit niet, dan is er nog een 3e mogelijkheid.

 

Dunnere olie is over het algemeen synthetisch, Synthetische producten hebben een iets agressievere neiging tot schoonmaken. Het heeft dus niets met de dikte te maken, maar met de opbouw van het product. Synthetische producten zijn nl bedoeld voor langere verversingsintervallen, dus meer en vaak iets agressiever additieven, om de boel schoon te houden. Mensen die van minerale prodcten overgingen naar syntheten hadden dan ook vak het probleem dat de syntheten in het vervuilde blok aan de grote schoonmaak begon. Nu zijn echter de minerale producten al zo goed, dat dit verschil in schoonmaken eigenlijk wel verleden tijd is.

 

Het schoonmaken door dunnere producten is dus eigenlijk een indirect gevolg van het feit dat dunnere producten synthetisch zijn.

 

Kwade gevolgen voor afdichtingen of klepstoters. Een blok wordt geconstrueerd met een bepaald type olie in het achterhoofd. Veel dikker of veel dunner kan al tot problemen leiden bij de klepstoters. Vaak geen motorschade, maar gewoon een irritant getik. Ook afdichtingen zijn aangepast aan de voorgeschreven dikte. Dunnere olie kan daarom tot lekkage leiden.

 

Zoals ik al een aantal keren heb verteld is het metname bij turbo-diesel motoren van belang dat je niet een te dunne olie gebruikt. Hetzelfde geldt voor de turbo-benzine motoren. De Subaru olietest liet zien dat een minerale 10w-40 5x zoweinig slijtage had als alle volsyntheitsche 0w-40 producten.

 

Naar aanleiding van dit verhaal ga ik geen Long Life meer gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn 2.0 tdi gebruikt tussen de beurten nog geen 2 liter olie, ik denk ongeveer 1,5 tot 1,7 liter op 30.000km wel is het zo dat een auto de eerste 8 tot 10.000km al snel minimaal 1 liter verbruikt, dit ivm inlopen/slijten van de verschillende delen.

de eerste 30.000 4 liter is wel aan de hoge kant maar waarschijnlijk heeft hij het meeste in het begin gebruikt.

ooit kreeg ik een nieuwe astra 2.0dti 16v als voorloop auto, die had na 4.000 de eerste lietr erdoor, en bij 10 de tweede daarna heb ik nooit meer olie bijgevuld, maar ja hij is na 18.000 km terug genomen omdat de brandstof pomp kapot was. :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm,

 

Mijn golf 3 gti blokje (2.0 8v) zuipt ook behoorlijk. Ik (laat) er nu 5w30 in gooien, op advies van de monteur. ipv 0w30. Ik rij ook nog op lpg, wel alleen lange afstanden maar dan toch... Het zijn kosten waar ik eigenlijk niet op gerekend had.. blijf het vreemd vinden dat een kwalitatief (hoog en duur) product als VAG, gewoon olie verbruikt alsof het een spartaanse diesel uit de begin jaren 80 is.

 

 

gr,

Stevves

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hmm,

 

Mijn golf 3 gti blokje (2.0 8v) zuipt ook behoorlijk. Ik (laat) er nu 5w30 in gooien, op advies van de monteur. ipv 0w30. Ik rij ook nog op lpg, wel alleen lange afstanden maar dan toch... Het zijn kosten waar ik eigenlijk niet op gerekend had.. blijf het vreemd vinden dat een kwalitatief (hoog en duur) product als VAG, gewoon olie verbruikt alsof het een spartaanse diesel uit de begin jaren 80 is.

 

 

gr,

Stevves

 

 

Een motor op LPG word veel warmer dan dat hij op Benzine loopt. De kans op olie lekkage naar de verbrandingsruimte vind ik dan ook niet raar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat zijn PD motoren?

 

Pompduse...

 

Dit is een soort pompje op elke cilinder. De pompverstuivers worden ingedrukt, waardoor ze de brandstof onder druk in spuiten..

 

Oh...?

Wij hebben een tdi van 1998. Zit het hier ook op?

Ik gooi er trouwens vol-syth. olie in, ik dacht 5W40 van Kroon.

 

maar enfin die van ons verbruikt dus niets, of nagenoeg niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
pd motoren mogen geen 10W hebben, doe je dat wel heb je versnelde kans op slijtage aan de PD's ivm gebrekkige smering. Voor de rest van de motoren geen long-life interval en gewoon 10w40 tanken ;)

Leuk is dat... ik heb een PD motor maar deze is van de overgangsperiode. Geen long-life, maar wel dure olie en omde 15000 km naar de garage voor een beurt..... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden