Ga naar inhoud
  • 0

Fuseekogel losmaken


mipedsg

Vraag

Ik moet binnenkort mijn draagarmen er onder ui halen, en nu loop ik er tegen aan dat de fuseekogels los moeten.

Bijn mijn vorige auto (geen vw...) ging dat eenvoudigweg met een trekker, waarbij het konische deel los kwam. Bij mijn Passat kan dat niet: de aandrijsas zit (belachelijk) dichtbij de moer:

 

IMG_20180903_200910199.jpg

 

Volgend het werkplaatshandboek moet je de 3 moeren onder aan de draagarm losmaken, maar dat gaat de uitlijning danig verstoren. Als je het conische deel los maakt heb je daar geen last van.

Ik lees ook op dit forum het gebruik nan een vorkje icm een hamer. Dat heb ik wel liggen, maar dan gaan je rubbers toch kapot? Dus lijkt me eigenlijk ook ongeschikt, tenzij je de fuseekogels wilt vernieuwen.

Is er een handigere oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt, uitlijnen zal toch wel moeten naderhand. Probleem is dat het meestal zo'n 1 1/2 week duurt eer ik bij mijn favoriete uitlijnadres terecht kan. Omdat ze het zo goed kunnen, is dat een bijkomend nadeel. Ik wil voorkomen dat ik in de tussentijd mijn banden aan gort rij. Aangezien ik zo'n 100 km woon-werk rij per dag.

Dus probeer ik de uitlijning zo weinig mogelijk uit het lood te brengen. Mijn ervaring is dat een zeer kleine afwijking op de fuseekogel (wat je dus nooit perfect teruggeplaatst krijgt) een flinke afwijking in wielstand oplevert...

aangepast door mipedsg
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, uitlijnen zal toch wel moeten naderhand. Probleem is dat het meestal zo'n 1 1/2 week duurt eer ik bij mijn favoriete uitlijnadres terecht kan. Omdat ze het zo goed kunnen, is dat een bijkomend nadeel. Ik wil voorkomen dat ik in de tussentijd mijn banden aan gort rij. Aangezien ik zo'n 100 km woon-werk rij per dag.

Dus probeer ik de uitlijning zo weinig mogelijk uit het lood te brengen. Mijn ervaring is dat een zeer kleine afwijking op de fuseekogel (wat je dus nooit perfect teruggeplaatst krijgt) een flinke afwijking in wielstand oplevert...

Waar laat jij je auto uitlijnen? Ben nog op zoek naar een goed adres.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar laat jij je auto uitlijnen? Ben nog op zoek naar een goed adres.

...dan wordt de wachtlijst nog langer!! :rolleyes::wink:

 

Ik ga altijd naar Dassen in Eindhoven, daar hebben ze een grote kerel die de hele dag niet anders doet dan uitlijnen, die dus zeer ervaren is. Niet de goedkoopste, maar de auto is daarna niet te herkennen qua weggedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hoeft je auto echt niet uit te lijnen als je die drie boutjes los hebt gehad hoor. Daar valt niets aan te stellen..

Zijn die gaten dan zo krap? Dat zou wel helpen.

Bij de auto's waar ik dat los gehad heb tot nu toe zijn dat vrij grote gaten met een klein tapeind wat erdoor gaat. Je hebt dan dus alle keus van de wereld hoe je dat weer in elkaar steekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij deze draagarmen zijn het idd ook draadeinden die door drie gaatjes zitten. Die zijn vrij krap ja. Het kan ook best een strijd zijn om ze eruit te krijgen. Als je het niet vertrouwt kun je natuurlijk ook de boel markeren met een spijker of kleine schroevendraaier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

...dan wordt de wachtlijst nog langer!! :rolleyes::wink:

 

Ik ga altijd naar Dassen in Eindhoven, daar hebben ze een grote kerel die de hele dag niet anders doet dan uitlijnen, die dus zeer ervaren is. Niet de goedkoopste, maar de auto is daarna niet te herkennen qua weggedrag.

Dank voor de info. Daar wees @@Stephenvanengelen me ook al op. Toch maar eens een keer een afspraak maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toevallig vorige week beide draagarmen vervangen ivm versleten rubber. Is het niet zo, zodra je deze los haalt, het te allen tijde raadzaam is de auto opnieuw uit te laten lijnen?

 

De moer van de fuseekogel is vrij simpel los te krijgen. Door de bout van je aandrijfas los te halen, kan de aandrijfas richting de versnellingsbak gedrukt worden (al dan niet met met behulp van de bout) waardoor je ruimte creëert om met een ringsleutel de moer van de fusee los te draaien. Met een paar tikken (stuk hout en hamer) op de draagarm had ik in no-time de fuseekogel los. 

 

Resultaat:

 

post-26100-0-62139800-1537090842_thumb.jpeg

 

post-26100-0-64827500-1537090848_thumb.jpeg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een paar weken geleden samen met een forumlid mijn homokineet buitenzijde vervangen. De draagarm weer goed op z'n plek gekregen en merk niets aan de uitlijning. Maar goed, de vuistregel zal vast voorschrijven dat je weer moet uitlijnen..

Dat merk je pas als je banden opgevreten zijn aan de binnen/buitenkant. Zo rijdend merk je nog niks

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden