Ga naar inhoud
  • 0

Verbruik wijkt enorm af van boordcomputer.


Yohost

Vraag

Afgelopen jaar Mei mijn nieuwe Passat gekocht en alles reed prima :smile:

Alleen het olie verbruik was hoog dus in November heb ik een zuiger upgrade laten doen bij  Hartog Tuning.

 

Toen ik de auto ophaalde was ineens het verbruik heel wisselend op de boordcomputer.

Hiermee bedoel ik het actuele verbruik.

En in de praktijk haalde hij ook nog met moeite 800km op een tank terwijl dit eerst volgens mij wel over de 900 was.

Daarbij hield de motor tijdens gas geven soms ineens even in.

Dit heb ik aangegeven bij Hartog en kon weer terug komen en ze hebben daar de injectoren ultrasoon gereinigd.

Probleem van inhouden was direct verholpen en het actuele verbruik op de boordcomputer was mooi stabiel.

Hij geeft nu aan een verbuik op een hele tank van zo'n 1:16 gemiddeld :thumb:

Dit was wat lager (1:14) maar dit kan door tuning komen. (dit zoen ze er staandaard bij)

 

Echter steeds bij het tanken rij ik net een 800km op een 70L tank.

Dit zou volgens het verbruik van de boordcomputer zo'n 1100km moeten zijn :shock:

 

Een voorbeeld van de afgelopen tankbeurt en het display boordcomputer.

Ik tank 61.99L en heb 746.7km gereden.

Boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 15:1 op deze rit.

Resultaat in de praktijk: 1:12 :sad:

 

Ik rijdt wel behoorlijk zuinig (veel 80km wegen in de 6)

Hoe is dit enorme verschil te verklaaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

1.8T benzine

 

Het is inderdaad zo dat het niet precies is maar ik vind deze afwijking te groot!

Hij was namelijk wel redelijk nauwkeurig en Ik heb ook gewoon het idee dat ik zuiniger rij.

Actuele verbruik wanneer ik stukken 80km/h rij is boven de 1:20 "geeft hij aan".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is zo maar dit ziet een boordcomputer dan toch ook?

Ik weet niet precies hoe deze werkt maar die zal toch iets met afstand en brandstof verbruik doen?

Zien jullie het verbruik op de boordcomputer niet ook toenemen in de winter en op winterbanden?

 

Het punt is juist de behoorlijke afwijking, hoe kan dit?

Dit was er niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat komt waarschijnlijk door de nieuwe software map van Hartog. Dan kan het zijn dat de verbruiksaanduiding niet meer klopt. Anders even met vcds corrigeren, heb ik ook gedaan. Die van mij heeft nu nog maar een paar procent afwijking gemiddeld gezien over een hele tank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden