Ga naar inhoud
  • 0

Koelvloeistofverbruik na koppakking / koelvloeistof vervanging


Max1966

Vraag

Beste Passanten,

 

Bij mijn APK en beurt in maart dit jaar vroeg ik bij mijn garage om de vervanging van de bougies.

 

Er werd toen ontdekt dat er olie bij de bougies stond.

 

Niet fijn , maar het bleek gelukkig alleen de pakking te zijn die lek was.

 

Die is vervangen, alles is schoongemaakt en mijn wagen liep / loopt goed. Ook de koelvloeistof heb ik bij die beurt laten vervangen.

 

Echter :  2 maanden geleden kwam de waarschuwing "laag koelvloeistof niveau" en inderdaad , het niveau was flink gezakt.

 

De garage heeft het weer op het niveau gezet , dat was toen net boven minimum. De eigenaar / hoofd monteur (hij heeft de klus gedaan) dacht aan een luchtbel.

 

Ik ontdek net dat het niveau weer is gezakt , ongeveer een centimeter of 3/4 onder het minimum.

 

Kan dat toch duiden op andere problemen of nog steeds komen door een eventuele luchtbel en is (hopelijk) wat vloeistof bijvullen de oplossing?

 

Tips en advies zijn als altijd welkom.

 

Passat Variant 3B eind 1998

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Weet je of ie warm of koud is bijgevuld? Koud op min afvullen of iets erboven en ff in de gaten houden!

 

Het is trouwens klepdekselpakking die vervangen is.

 

 

Dank voor je reactie.

 

Hij is warm bijgevuld , ik ben er toen meteen heen gereden.

 

Dat zou inderdaad wel kunnen schelen ja....

 

En je hebt gelijk : het is de klepdekselpakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na twee (korte) ritten lijkt het niveau stabiel te blijven. 

 

Het was dus waarschijnlijk inderdaad lucht en nog een keer bijvullen met koude motor was de oplossing.

 

Binnenkort ga ik een lange rit maken , als die ook oké is zal ik hopelijk kunnen melden dat het opgelost is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmiddag gekeken , niveau staat nu net boven minimum , is dus wel weer / nog wat gezakt.

 

Morgen voor twee dagen naar België en wat kilometers maken , ik zal het dus maar in de gaten gaan houden en fles koelvloeistof kopen voor het geval van.....

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net weer gekeken (na trip naar België en wat kilometers (snelweg) rijden.

 

Niveau was weer gezakt , zo'n dikke cm onder het minimum.

 

Heb nu tot maximum gevuld.

 

Jammer , is dus toch een andere oorzaak en niet lucht in het systeem........

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gister zag ik bij / rond een aansluiting van een slang wat witte korreltjes / blaasjes gedroogde vloeistof kleven. (ik heb roze vloeistof)

 

Ik vermoed dat het daar dus weglekt , en waarschijnlijk alleen na en bij hogere snelheden en langere afstanden.

 

Nu alleen kijken hoe ik die slang los krijg en weer netjes strak krijg zonder teveel lekkage.....of alleen een nieuwe (extra) slang klem er op als er ruimte is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij niet vaak / veel met mijn wagen dus alleen na (wat) langere ritten kan ik iets concluderen en verder uitzoeken.

 

Maar goed , ik dacht dat het probleem opgelost zou zijn met het vervangen van een slang klem maar nee, nog steeds lekte er koelvloeistof weg.
 

 

Net met een sterke zaklamp gezocht en bingo : plasje koelvloeistof op het blok , achter / onder het huis waarop de temp sensor zit.

 

Met m'n vinger langs de aansluiting huis en blok en daar was het nat. Wat opviel : met de eerste veeg kwam er ook wat druppels schone / gele olie mee, maar wat ik verder op het blok zag liggen is roze koelvloeistof.

 

 

Zal dus het huis / ringen en flensen vervangen worden........maar is dat zelf te doen en wel voor de deur / op straat?

 

Er zit zo te zien wel het nodige in de weg.....

 

 

En gezien het feit dat het euvel begonnen is na een beurt met vervanging van een klepdekselpakking (zie boven) en vervanging van de koelvloeistof : kan daar verband mee zijn?

 

Kan een luchtbel in het systeem zo'n huis iets laten scheuren?

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

tuitje achterop de kop misschien lek,

 

 

Klopt helemaal.

 

Maar omdat de garage bij terugkomst zelf de luchtbel suggereerde en ik later dacht lekkage te zien bij een slang duurde het even voordat ik deze plek beter heb bekeken.

 

Had ik eerder kunnen, moeten doen, je hebt gelijk.

 

Het feit dat ik weinig rij en omdat het niveau niet elke keer zichtbaar was gezakt dacht ik het probleem te hebben verholpen.

 

Niet dus.

 

Van wat ik nu lees en zie over het vervangen van het huis e.d. lijkt het me beter terug te gaan naar m'n garage en het met ze te bespreken.

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

in principe is het goed zelf te doen hoor

 

 

Dat klopt Matthijs , maar ik lees verschillende ervaringen. De een is na twee uur klaar, een ander vindt / vond het een ....klus.

 

Gezien het eerdere bezoek en de melding die ik bij m'n garage heb gemaakt betreffende het verlies van vloeistof toen en het feit dat m'n APK er aan komt lijkt het me verstandig om het te combineren.

 

Het is geen dealer garage (ik ging altijd naar Wittebrug totdat me duidelijk werd dat ik een dief van mijn portemonnee was) maar een vestiging van Profile hier in Den Haag die eigenlijk in de kern een vak garage is en goed werk levert tegen hele scherpe prijzen.

 

Tot nu toe zeer tevreden en een fijne communicatie en contact met de eigenaar / hoofdmonteur.

 

Ik ga binnenkort maar eens lang om een afspraak te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren m'n wagen weggebracht voor vervanging van het huis en tevens de brandstoffilter , die was zover ik kon nagaan in de papieren van de vorige eigenaar nog nooit vervangen.

 

En nu met 158000 op de teller was het wel tijd leek me.

 

Tevens meteen de APK laten uitvoeren.

 

Gratis leenfiets de hele dag en aan het eind van de middag m'n wagen weer opgehaald.

 

Klussen waren prima gelukt, ik heb het oude huis even bekeken, leek nog in orde, alleen was de rubber afdichting die op het blok aansluit versleten en daar lekte deze. Blok is even opgeschuurd voor optimale hechting / dichting.

 

Brandstoffilter was wel behoorlijk oud, flink wat oxidatie en ook groter dan ik dacht.

 

De lens rechtsvoor was eigenlijk een afkeurpunt maar na een mechanische polijstbeurt kwam deze alsnog door de keuring.

 

Ik had die zelf vorig jaar met de hand gedaan en deze was flink opgeknapt (van vies geel naar helder) maar blijkbaar niet optimaal.

 

Voor alles was ik totaal 160 euro kwijt en dat lijkt me best schappelijk.

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden