Ga naar inhoud
  • 0

Roetfilter spoelen?


Klaasmans

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedragen zijn redelijk hoog, richting de 600 euro, beter is eigenlijk het hele ding leeg te slaan en uit te programmeren.

Dankjewel Vdub,

Is daar speciale apparatuur voor nodig of is het door iedere garagehouder te doen? (ik heb zo'n ding nooit van binnen gezien, geen idee van de opbouw/inhoud)

 

 

Big Green Egg Large, Qmaster Senior automatic temperature controller

Sent from my iPad using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dankjewel Vdub,

Is daar speciale apparatuur voor nodig of is het door iedere garagehouder te doen? (ik heb zo'n ding nooit van binnen gezien, geen idee van de opbouw/inhoud)

 

 

Big Green Egg Large, Qmaster Senior automatic temperature controller

Sent from my iPad using Tapatalk

voor dat reinigen wel ja.. dat doen ook maar een handvol bedrijven in NL

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/peugeot-onderdelen/a1018673780-peugeot-roetfilter-dpf-egr-reinigen-of-verwijderen.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&pos=1&casData=7VXT20I3CVMAAAFVb-0jxfD7185DhHENzcKrh2cOjCAYfXsN8FlTodg-Lciy6imE7ZvEFCPEQZxHJV4ArFQhtIC4hi-JjQqby6U8XgT5roxxQow1R_lQqXlHMSMuQL9IS9fmHnKFpZ4b2h8KWiZwIrZ8jjNsHwBvYFgL671UT9XIs8D8vfTeYrsToBMQRQ8Q7Jic3VmnnXYwLyTeDZ2-uHSL8MLtDfjszBY7w7gGTtn_KyEJ3IQx8khoMC3BtWmTc5rO_qR9Q7hWXqRfTCfEeol3LNwR9_XKPz8PJeXUWiFlP0wMwBPMjX8_491GshDy-HeJH0cxy-OrsI3E3GXBHUiVe6pxa05vKKHqaDgFTnDCh-2Ns5wSWSugc0voOIgdGRMZX7wARsuJBi9yhwHBwUlqtMLvNnQY06I5vvn0tXLepHmm82TRk21dNK7XFnJylNVTIMmBXUfEk4ULrZp5DtgSng46tUpBewQFTDH2858

 

 

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/bmw-onderdelen/a1003551590-orig-bmw-roetfilter-e90-318d-320d-325d-330d-335d-incl-montag.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&pos=4&casData=7VXT20I3CVMAAAFVb-0jxpqPN0wnH1PkS0PKu35RDAWbtH1lQzofheabepCu3myeYbXq4Txc13LE17ipLI7xW822y9TyvBXo-fPjEYyE-5XuatTkwFg-KkiZPKuIt2U_CB0JImJapKhuVZpUD0fz4nopfoMjy-sxvITTUDqpaIAq7CArIDj71MR1m2GjzOBJux8E6YGL2bboVkPA1L7FjcebCrWmsUYpshrfNmBCBB4NHT1Tz3FYkBlWcJiWCNjHLu3U2KOcaseaUz1ZV5nmg7-mAKdBovAgqgRbFBZskPAM6CXHkMny_by8fP0fPKQeivmBCEeZtlLCRpYZ3eMUXSnMlMkdcFcGIPtAaGrjgQeEUiInEdLc8lHE86aB60pMtErWBF_yiRY8fcnfWWsonM76gouK0GZFVuy5SeHDe1F8sAbK7MGjJUu3p33G_GTFyduim17DvxBKM7iFKglvtOGLLvKxzUpkC3Zpvb792zc

 

 

Hier kunnen ze je roetfilter leeg halen en wegschrijven .

http://www.ths-automotive.nl/

aangepast door bert888
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leeg halen, wegprogrammeren en meteen laten chippen. Krijgt er een hele andere auto voor terug en dan ben je ook rond de €600,- kwijt...

en je bent er definitief van verlost, als je de boel laat spoelen of vervangen ga je dat naderhand waarschijnlijk nog tegen komen.

 

Gewoon eruit slopen die rommel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In Dld meten ze met een sensor in de uitlaat dus niet via obd. De mijne is destijds in NL en Dld getest en kwam beide op 0 gram uit. In Nl mag je 3 gram en in Dld 1,5gram.... Ik weet niet wat ze willen aanscherpen maar volgens mij hebben ze geen idee wat en hoe ze moeten meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ze willen de meting gaan aanscherpen met de apk naar 0,5K, Foppe zn Passat haalde idd in NL 0,0K omdat er maar met 1 getal achter de komma gemeten werd, in DL werd er 0,09 gemeten.

Deze auto was getuned, egr dicht en zonder roetfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De aanwezigheid van een roetfilter is in NL geen APK-eis.

 

Wanneer de auto van na 31-12-2005 aan de voorwaarde van de EOBD-scan voldoet, wordt er ook geen roetmeting uitgevoerd. Indien de auto toch een roetmeting moet ondergaan vanwege het bouwjaar of de uitkomst van de EOBD-scan mag je (met turbomotor) tot 01-07-2008 een absorptiecoëfficiënt of k-waarde van 3,0 m-1 hebben, en 1,5 m-1 vanaf bouwjaar 01-07-2008.

 

Ik heb verder ook nooit een Passat op roet of roetfilter hoeven afkeuren. Welke daarvan wel of geen roetfilter hadden weet ik niet, daar dat geen APK-controlepunt is.

 

Verder, om even terug op de vraag van Klaasmans te komen: kosten om te reinigen zijn, zoals door anderen eerder vermeld, vrij hoog. En het probleem komt relatief snel terug omdat het filter eerder verzadigd lijkt te raken dan een nieuw filter. Ik wil niet zeggen dat dat altijd zo is, maar dat is mijn ervaring. Ooit ook een keer voor een klant een roetfilter van een Phaeton 3.0 V6 TDI laten reinigen omdat nieuw te duur was (rond de €1600 ex montage). Op het oog zag het filter er na de reiniging goed uit, aan zowel de in- als de uitgang. 2 maanden naderhand begon die wagen in te houden met optrekken. Roetfilter er weer onderuit; aan de ingang half dicht gesmolten. "Kapot gereinigd" of domme pech? Ik weet het niet, maar ik stem ook liever voor leeghalen en wegschrijven.

 

Ik heb inderdaad ook meegekregen dat men het roetfilter in de toekomst verplicht wil maken. Maar hoe willen ze dat testen? Benzine auto's vanaf 1996 moeten volgens APK ook verplicht een katalysator hebben, maar als je bij wijze van keuren kijkt, is dat alleen een visuele controle. Dus als je een lege katalysator hebt en de emissie goed is, is er niks aan de hand. Veel anders zal het met het roetfilter ook niet worden lijkt mij.

aangepast door Ray2712
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zonder filter veel meer roet lijkt mij?

wel, mijn jaarlijkse roetmeting komt altijd op NUL uit iig :) en mijn roetfilter is ook leeg hoor, dat  verzeker ik je (ik heb daar hoogst persoonlijk voor gezorgd :mrgreen: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het weghalen of leegmaken van het roetfilter is inderdaad geen APK eis, dat klopt.

Maar omdat er iets aan de wagen is veranderd zou dat best een afwijking van het typegoedkeuring kunnen zijn.

Net dat als je er een andere motor in legt (afwijking type goedkeuring) of de hele auto laat overspuiten in een andere kleur (afwijking registratiegegevens) zou je daar officieel en typeherkeuring of een bijwerking in de registratie op moeten aanvragen.

 

Dus ja de auto is niet APK afgekeurd maar mag officieel de weg helemaal niet meer op.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nog nooit opmerkingen over gehad iig. Wel soms als ik de motor start ff 'n heel klein beetje, maar dat heeft misschien met de warme start correctie te maken die men uitgevoerd heeft bij m'n remap?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wel, dat ellendige regeneratieproces lag eindelijk in het verleden. je moet weten... ik moet zo 'n 30 kilometer rijden naar het werk. Op de terugweg zijn mijn eerste 15 km dus snelweg. Elke keer als hij regenereerde was dat AL-TIJD op dezelfde moment en op dezelfde locatie, met name...

 

op de afrit! wetende dat daar geen verkeerslichten staan, en er véél verkeer passeert moet je daar dus echt wel vlot invoegen. Om dan je motor voelen inhouden is dan echt van m'n @#|&, zo 'n ellende :bash:

 

Komt daarbij dat ik 'm toch wou laten uhhhh... "voorzien van een software update van het motormanagement" mocht dat ding gerust baan ruimen en op deze manier weet ik ook dat ik nooit nog 'n defect ga hebben aan die roetfilter. DAAR zou ik namelijk pas van balen... zo 'n roetfilter moeten repareren, spoelen of vervangen. Allemaal dure kosten voor 'n reparatie van 'n onderdeel dat ik veracht tot in het diepste van mijn ziel :bash:

 

Eruit met die zooi. Zolang ik geen enkele opmerking krijg op de keuring erover, is er geen haar op m'n kop die eraan denkt om het bij 'n volgende auto anders te gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Da's duidelijke taal Kristof.

 

Moet zeggen dat ik niet veel van het regenereren merk, of het moet zijn, dat ik soms heb dat de motor wat lijkt te schudden tijdens rijden. 

 

Zou het kunnen, omdat jij DSG hebt, dat zich het dan wat heftiger manifesteert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Da's duidelijke taal Kristof.

 

Moet zeggen dat ik niet veel van het regenereren merk, of het moet zijn, dat ik soms heb dat de motor wat lijkt te schudden tijdens rijden. 

 

Zou het kunnen, omdat jij DSG hebt, dat zich het dan wat heftiger manifesteert?

geen idee, ik weet alleen dat, hoe tevreden ik ook was (en bén) over m'n passat... over DAT gedeelte van de rijervaring kon ik me iig fameus kwaad maken, vreselijk irritant. Moest dat nu gebeuren terwijl ik kilometers op cc aan het rijden was op de snelweg, mwah... dan had het mij al 'n stuk minder kunnen boeien. Maar ik had het altijd vlaggen, precies op 'n moment dat ik ff vlot moest kunnen vertrekken :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden