Ga naar inhoud
  • 0

Oranje spiraal knippert in dashboard


Wouter70

Vraag

HELP

 

Sinds vandaag knippert er een oranje lampje met een spiraal op het dashboard, wie weet wat dit betekent?

Passat 2009, 3c  TDI, km stand 251.000 km en nog met eerste roetfilter.

Morgen moet de auto naar Frankrijk vandaar help (garages zijn nu dicht).

 

Iemand een idee? 

 

Blijkt ook in de noodloop te hangen (max 2500 rpm)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Vanmorgen maar begonnen met het loshalen van het bediengedeelte van de EGR klep. Motorkap eraf, turboslang losnemen, stekker van de EGR eraf, stekker van de drukverschilsensor (roetfilter) eraf. Dan zitten er drie schroefjes T25, twee zie je zitten en kun je redelijk bij, de derde gaat op de tast. Als je deze los hebt dan kun je het klepgedeelte eraf halen. Als je het bediengedeelte eraf hebt dan kun je daar met drie schroefjes het kapje naar boven los nemen. Dan zit er in het kapje een sensor voor de stand van de EGR. Ik heb de klep schoongemaakt (was al redelijk schoon) en de sensor getest middels VCDS. als je dan het palletje beweegt dat zie je de meetwaarde blokken veranderen van 100% naar 0%. Sensor dus ok. Boel weer in elkaar gezet en foutmelding gewist. Straks maar even proefrijden.

 

Ik heb gisteren twee garages gebeld (Martin Schilder in Schagen en Pedro Den Hartog in Alkmaar) maar die hadden beide geen tijd. Het advies was om de ANWB te bellen. Nou ik moet zeggen dat viel me vies tegen. Bij de lokale garage hier in het dorp zei de meneer eerlijk, daar heb ik geen verstand van ik zou maar naar de dealer gaan. Nu was ik de afgelopen tijd al geen fan van de dealer, maar door deze aktie blijf ik er voorlopig ook maar weer even weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het gaat hier toch over oa de egr klep dus f vraagje daarover:

als mn egr uitgeprogrammeerd is moet ik hem dan nog afdoppen erna en wat met de egr koeler;draaid deze nog mee daarna:

ik wil zeggen dat stel de egr koeler krijgt ooit een lek dan verbruikt hij dus koelvloeistof ;;;

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je EGR is uitgeprogrammeerd kun je hem afdoppen als je geen roetfilter hebt. Heb je wel een roetfilter dan gaat hij voor iedere regeneratie even open en als dat in orde is gaat hij regenereren. 

De koeler kun je wel afdoppen, maar dat kun je ook doen als er een lekkage vermoeden bestaat. Je kunt er niet lekker bij namelijk. Ik heb eerst zonder EGR met koeler rondgereden en toen ik koelvloeistof ging gebruiken heb ik hem afgedopt. Bleek achteraf de waterpomp te zijn, die er net drie jaar inzit overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Morgen gaat egr en dpf off,wou gewoon de extra belasting die er evt is uitsluiten vandaar.ik heb het vermoeden dat de slijtage hoger is met de egr koeler nog erop omdat de vloeistof natuurlijk onjodig een langere weg moet maken zonder reden.de waterpompen schijnen idd een ramp te zijn he,de mijne zit er in leeftijd nu goed 3 jaar in( is dus de tweede nu)ik weet niet of ze verbeterd zijn,die er nu inzit is ong 130 k oud

aangepast door rob 44
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan moet je m straks alsnog laten leeghalen, anders heb je er minder profijt van.

 

Ik had het gelijk goed laten doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoezo alsnog,er komt toch geen as bij als die buiten spel staat

uhhhh... je uitlaatgassen lopen nog steeds door die roetfilter uit, dus gaat die zeker wél vollopen als hij niet meer gaat regenereren, dat schiet dus niet echt op zo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden