Ga naar inhoud
  • 0

olie in koelvloeistof


eerse032

Vraag

Probleem met koelsysteem is toch groter dan gedacht. Motor komt niet alleen niet op temperatuur, maar ik verlies ook een beetje koelvloeistof. Er zit ook olie in het koelsysteem.

Kan geen sporen van koelvloeistof vinden in de olie en oliepijl zakt niet (op het oog).

Bij de garage werd mij verteld, dat het de warmtewisselaar zou kunnen zijn of anders de koppakking. Dit laatste wil hij niet meteen aan denken, omdat het volgens hem bij dit motorblok (2.0 TDI 2006 BMP) nauwelijks voorkomt.

Woensdag gaat de passie naar de garage voor een diagnose.

 

Mijn vraag:

 

Hoe kan bepaald worden waar het probleem zit? Is het mogelijk om te bepalen of het de koppakking is of de warmtewisselaar?

Of zou het nog iets anders kunnen zijn?

 

Hoor graag van jullie!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Snuffeltest bij je kvs reservoir uit/laten voeren. Met Midlock. Met die test kun je je koppakking wel of niet uitsluiten. Google maar eens.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk

+1 Heb ik ook eens bij mijn golf laten doen. Is een soort koker met korrels die ze op je open reservoir zetten met korrels er in die verkleuren als er uitlaat gassen door stromen.

 

Grt Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

+1 Heb ik ook eens bij mijn golf laten doen. Is een soort koker met korrels die ze op je open reservoir zetten met korrels er in die verkleuren als er uitlaat gassen door stromen.

 

Grt Jan

Midlock gebruikt tegenwoordig vloeistof. (Blauw) en verkleurt idd. Naar geel/groen bij constateren uilaat gassen in kvs.

De garage had het hier ook over, bekend probleem bij deze motor?

Ik weet niet of het een veel voorkomend iets is voor jouw model. Echter is de test het eerste/simpele/redelijk kosteloze wat je kunt doen. Of laten doen. Uitkomst is nagenoeg 100%.

Ik heb het laatst ook gedaan. Bij mij was de compressietest discutabel.

 

Auto warm rijden. Dop van kvs res. af halen En snuffelen maar.

 

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die test zegt alleen helaas niks over een mogelijke lekkage in de koppakking tussen olie- en koelsysteem. Je test hier alleen lekkage mee tussen compressieruimte en koelsysteem. (De titel op het koffertje van Scotty uit het filmpje verklapt dat ook eigenlijk al.)

 

Daarbij is mijn ervaring dat die oliekoelers wel eens stuk gaan. Die kun je afpersen trouwens. Maar ik heb van zo'n motor nooit een koppakking kapot zien gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die test zegt alleen helaas niks over een mogelijke lekkage in de koppakking tussen olie- en koelsysteem. Je test hier alleen lekkage mee tussen compressieruimte en koelsysteem. (De titel op het koffertje van Scotty uit het filmpje verklapt dat ook eigenlijk al.)

 

Daarbij is mijn ervaring dat die oliekoelers wel eens stuk gaan. Die kun je afpersen trouwens. Maar ik heb van zo'n motor nooit een koppakking kapot zien gaan.

Helemaal waar.

I stand corrected.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De garage is er voor 99% zeker van, dat het de warmtewisselaar is. Die wordt morgen dus ook vervangen.

Er zit toch al wat olie in het systeem, dus word er ook flink gespoeld.

Koppaking geloven ze niet, komt bij dit blok eigenlijk niet voor (is van staal). Kleine kans, dat het een scheurtje in de kop is, kunnen ze niet met zekerheid vaststellen, maar volgens hen moet je dan ook andere symtonen hebben.

 

 

@@martijn v o

 

Dan heb je toch geen olie in de koelvloeistof?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Warmte wisselaar vervangen. Probleem lijkt te zijn verholpen. Alleen komt de motor nog niet helemaal op temperatuur. Had dat wel aangegeven bij de garage, maar ze dachten, dat het  met de olie in het koelsysteem te maken had. Maandag kijken ze daar ff naar

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden