Ga naar inhoud
  • 0

webasto standkachel


martijn v o

Vraag

Ik heb de oude standkachel van Jaap overgenomen.

Het is standkachel 3C0815005AT oftwel een thermo top V.

 

Deze wil ik inbouwen in mijn passat 3C van 2006 motorcode BMP met grote rode teller.

 

Wat ik inmiddels weet is dat er bij deze standkachel een brandstofpomp hoort DP-41. Dat komt omdat er op de standkachel een solenoid ventiel zit geplaatst.

 

Verder heb ik een telestart T91 via marktplaats gescoord.

 

Mijn vragen zijn:

1- Kan de unit werken zonder het bekende klokje 1533 van Webasto?

(Ik wil namelijk geen tijd te programmeren, ik wil eigenlijk alleen zelf op het knopje drukken van de T91 zeg maar een half uur/heel uur  voordat ik wegga. De auto wordt namelijk heel onregelmatig gebruikt en een dagelijkse programmering is niet nodig.)

2- Moet ik de ventilatie ook aansluiten of gaat dat via de CANBUS (ook als ik dus geen menu heb)

(De unit thermotop is geschikt voor CANBUS er zitten twee canbussen op can-hoog en can-laag) Op het schema zie ik namelijk geen relatie met de ventilatie alleen maar de CANBUS.

Ik zag namelijk een kabelboom met daarin de ventilatie aansluiting via een relais, maar de kabelboom was geschikt voor een unit zonder CANBUS.

3- Hoe sluit je de brandstofleiding aan. Ik zie op het deksel wel een stutz zitten, maar ik heb daar geen aansluiting voor. Leiding erdoor heen boren en tot op de bodem leggen?

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Webasto de standkachel: Grand finale.

 

Vanavond de laatste zaken getest. De standkachel moest nog geprogrammeerd worden.

Dit gaat niet met de long coding maar er popt een menu op als je op coding klikt.

 

Hier kun je aangeven welk informatieprotocol het betreft, of er een T91 bediening op zit en of er een circulatiepomp op zit.

Dit netjes afgelopen en ingevuld.

 

Verder van het climapaneel pin 20 (geschakelde plus) verwijderd, stekkertje eraf geknipt, draadje geisoleerd en de stekker verbonden met pin 16 (constante plus)

 

Verder had ik eergisteren al wat meldingen van low voltage aux heater not operational of iets in die geest.

Dus de accu van de caravan eraan met startkabels en testen die handel.

 

Het werkt, de unit gaat eerst aan (ventileren) daarna hoor je de brandstofpomp, dan gaat hij naar full power.

Iets later gaat vanzelf de clima aan. Na een tijdje gaat de unit vanzelf op een lager pitje branden. De temperaturen nu zijn natuurlijk ook wel wat hoog.

 

Hierbij kan ik bevestigen dat een T91 afstandsbediening dus ook werkt op de standkachel en dat je niet uitsluitend de T91R nodig hebt. Het aanmelden van deze afstandsbediening moet in twee gedeelten gebeuren. Aller eerst moet de afstandsbediening worden aangemeld aan de controleunit. Dit kan via VCDS maar ook door de zekering methode (staat in het boekje). Daarnaast moet via VCDS in de standkachel worden aangemeld dat er een T91 bediening is. Het eerste zorgt ervoor dat de aafstandsbediening communiceert met de regelmodule van de T91. Het tweede zorgt ervoor dat het start commando wordt doorgegeven aan de standkachel.

 

Modje klaar, modder tevreden en alle helpers dank. Nu nog even een nieuwe accu scoren.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi op tijd klaar nog voor de koude dagen eraan komen. Heb hier anders nog een nieuwe ongebruikte accu staan maar is wat ver om deze even te komen ophalen tenzij je kan wachten tot 22 nov dan zit ik wat dieper in NL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou niet heel erg veel, maar de brandstofpomp loopt, de ventilator in de standkachel en de ventilator in de auto draait.

daarbij het klokje en het climapaneel zijn dan aan. Veel is het niet maar 150 watt gedurende 30 minuten, is toch 12,nogwat Ampere en 6 Ah.

 

De regeling heeft een beveiliging dat als de accuspanning 10 seconden onder de 11,3 Volt komt de unit wordt uitgeschakeld.

Dit ter bescherming voor het feit dat de accu wordt leeggetrokken en je niet meer kunt starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij onze standkachel word er ook rekening mee gehouden hoe laag het brandstofniveau in de tank is, ook ivm de bijverwarming die de standkachel standaard doet.

Bij een niveau van het laatste streepje of in het rood werkt de standkachel niet en staat er een 'fout' in de computer vanwege laag brandstofniveau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden