Ga naar inhoud
  • 0

Vreemd geluid zware belasting motor Passat 2.0Tdi 3C


Wouter70

Vraag

Omdat mijn dealer geen idee heeft maar even de vraag gesteld op dit forum.

 

Het probleem doet zich enkel voor op vakantie, caravan erachter en gezin in de auto. Op het moment dat de auto echt moet werken, Fernpass of Brennerpass is er vanuit het motorgedeelte een luid regelmatig schaven en tikkend geluid te horen. Een beetje vergelijkbaar met de koppeling van een Ducati motor. Enkel wanneer je uit de auto bent of het raam geopend hebt hoor je het.

Als de motor is afgekoeld of wanneer de bergen zijn verdwenen verdwijnt het geluid ook. Op de terugweg van vakantie bij de Brenner nog geluid, eenmaal thuis was het geluid verdwenen.

Ook gedurende het jaar (zonder caravan en bergen) hoor je dit geluid niet meer.

 

Iemand een idee wat dit kan zijn?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Sorry, zal mezelf even kort voorstellen.

Woon in Huissen, getrouwd en ben vader van 2 geweldige zoons.

Hobby's naast de auto (met name detailen), wielrennen en fotografie.

Werkzaam als product manager bij een elektrotechnische groothandel.

 

Nu iets meer over de auto.

Passat 2.0 Tdi bj 2009

Km stand 242.000

Handgeschakeld

 

Maakt niet uit in welke versnelling er gereden wordt, zelfs stationair is het geluid aanwezig. Maar, als gezegd wanneer de motor niet zwaar belast wordt, zeg maar dagelijks gebruik, is er niets aan de hand (al zit wel het 3e 2-massa vliegwiel eraan te komen.

@@martijn, qua km stand zit je goed, jaartal niet helemaal en hoe ik achter het motortype kom weet ik niet. Maar jij hebt en vermoeden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het geluid is er echt enkel wanneer het blok goed heet is en de motor moet werken. Op een normale weg (niet in de bergen) is er niets aan de hand.

Dat verhaal van de aircopomp daar dacht de dealer ook aan, of ik op de terugweg van vakantie dit even wilde testen. Maar ook met de airco uit bleef het geluid aanwezig, maar nu lees ik dat Vincent een 3C heeft gehad die dit geluid ook gaf bij uitgeschakelde airco. Zou dit dan het probleem zijn? Blijft de vraag, waarom enkel een geluid als ik in de bergen zit met een caravan erachter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij kwam het geluid na een minuut of tien, airco niks, airco uit een gonzend geluid hoe warmer de motor hoe meer geluid. Airco aan geluid weg. Ik weet niet of de airco werd uitgeschakeld bij het trekken van de caravan ivm vermogen.

 

Het geluid was bij hoorbaar in de auto, vermoedelijk door de leidingen die naar binnen gaan.

 

Het is jammer dat het niet op te roepen is zonder caravan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Wouter70

Omdat mijn dealer geen idee heeft maar even de vraag gesteld op dit forum.

 

Het probleem doet zich enkel voor op vakantie, caravan erachter en gezin in de auto. Op het moment dat de auto echt moet werken, Fernpass of Brennerpass is er vanuit het motorgedeelte een luid regelmatig schaven en tikkend geluid te horen. Een beetje vergelijkbaar met de koppeling van een Ducati motor. Enkel wanneer je uit de auto bent of het raam geopend hebt hoor je het.

Als de motor is afgekoeld of wanneer de bergen zijn verdwenen verdwijnt het geluid ook. Op de terugweg van vakantie bij de Brenner nog geluid, eenmaal thuis was het geluid verdwenen.

Ook gedurende het jaar (zonder caravan en bergen) hoor je dit geluid niet meer.

 

Iemand een idee wat dit kan zijn?

 

Aloha,

 

Mike hier. Na een lange zoektocht heb ik dit topic gevonden. Reden..ik heb exact hetzelfde probleem met mijn auto. Helaas voor het forum geen Passat maar een Tiguan 2012 diesel. Ik vroeg mij af of er al een uitkomst van de zoektocht was? Ik denk zelf iets van een poelie of een lager ergens in het onderbuik aan de rechter kant (krukas?) het is echt een blikkerig tikkend geluid alsof je een hitteschild wat los zit hoort tikken...normaal nergens last van behalve bij het trekken van een caravan na hard werken van de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden