Ga naar inhoud
  • 0

balansas vervangen?


magnus

Vraag

Ben afgelopen week bij de garage geweest om een afspraak voor de grote beurt+apk.

Ik vertelde dat de auto de laatste tijd een rauw geluid maakt bij het optrekken, vooral als ik naar 4000 toeren doortrek.en dat hij daarna ook meer lawaai maakt.

Mij werd verteld dat het weleens een versleten balansas kan zijn, en dat dit een veel voorkomend probleem is bij het type motor, dat ik heb, het is een een tdi 2.0 cr blue motion.

Mijn vraag aan jullie deskundigen is de volgende: wat zijn de kenmerken van een versleten balansas.

is dit allen een rauw geluid, of zijn er nog meer typische kenmerken.

Werd trouwens wel stil van de onkosten wat dit vervangen teweeg bracht.

Werd nog stiller wat er kan gebeuren als hij echt kapot gaat, nl ook een kapotte turbo in het ergste scenario, en wat de kosten hiervan zijn.

 

Graag enige input van jullie deskundigen.

 

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Zit er in een common rail ook een balansasmodule dan?

 

Als ie er in zit en hij gaat kapot, dan is een kapotte turbo nog het gunstigste scenario. Een heel kapot blok het ergste.

 

Ja! Ook in de cr modellen aanwezig.

Ik meen dat de 1.6 cr deze niet meer heeft.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zit er in een common rail ook een balansasmodule dan?

 

Als ie er in zit en hij gaat kapot, dan is een kapotte turbo nog het gunstigste scenario. Een heel kapot blok het ergste.

 

Bij mijn eerste passat vlogen de hydraulische klepstoters eruit, omdat de kop te weinig olie kreeg en niks geen melding op het dashboard.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zit er in een common rail ook een balansasmodule dan?

 

Als ie er in zit en hij gaat kapot, dan is een kapotte turbo nog het gunstigste scenario. Een heel kapot blok het ergste.

 

Ja! Ook in de cr modellen aanwezig.

Ik meen dat de 1.6 cr deze niet meer heeft.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300

Ik zie net in elsa dat de 1,6 geen balansas module heeft.

Maar hier word de oliepomp met een getande riem aangedreven. :shock:

Moet maar eens kijken of hier ook een vervanging termijn voor staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hier nog een filmpje betreffende olie pomp ellende;

 

http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mo ... ideos.html

 

Der Audi A4 mit Dieselmotor scheppert wie ein

 

Mooi verhaaltje Rolf, echt alle tanden zijn eraf, alleen wat wel verbazingwekkend is dat er als vervanging voor de ketting een tandwielmodule wordt geplaatst met een compleet nieuwe balansasmodule.

Gelukkig hoeft mevrouw de arbeidskosten niet te betalen en is ze met " slechts" €2000,- weer eigenaar van een vernieuwde A4......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja, inderdaad, dit kan weer fout gaan op dat zeskantige asje,

Die zit daar toch ook in?

 

Klopt, maar ik dacht dat de module met een nieuwe oliepomp geplaatst werd, in de nieuwe versie zit een asje die langer is en dus dieper in de balansas steekt en minder snel door kan draaien. Maar de info is een beetje summier. Moet zeggen dat ik niet graag mijn motor door die 2 mannen zou laten repareren, het blok lieten ze wel heel lang zonder oliedruk draaien, zelfs met verwijderd carter.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zit er in een common rail ook een balansasmodule dan?

 

Als ie er in zit en hij gaat kapot, dan is een kapotte turbo nog het gunstigste scenario. Een heel kapot blok het ergste.

 

Ja! Ook in de cr modellen aanwezig.

Ik meen dat de 1.6 cr deze niet meer heeft.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300

 

Op deze Duitse site zijn ze ook helemaal klaar met de 6 kant asjes, ook hier de klacht dat VW en de dealers niet met een oplossing komen, echt ongelooflijk. Op de 2e site zie je het zoveelste bedrijf dat zelf met een eigen oplossing komt. Het vast lassen wordt trouwens ten zeerste afgeraden. Ik lees dat na 3-11-2009 een langere meenemer is gemonteerd waarmee het probleem over is. Ik denk daarom in jouw geval Johan, dat je je de moeite kunt besparen om je carter eronderuit te slopen!

 

" Bis 03.11.2009 ist der kurze Sechskant (77 mm) verbaut, ab dann einer mit 100 mm."

 

https://www.sgaf.de/content/wechsel-sec ... brt-348211

 

http://wildmotoren.markuswild.de/index.php?PID=News

 

Ga zelf binnenkort mijn asje ook maar weer eens controleren, zit er nu na vervanging weer zo' n 85K in, wil de oliepomp loshalen om te zien hoe ver de binnenzeskant in de balansas nu uitgelubberd is, zag op de Duitse site dat er ook al asjes worden geleverd die een overmaat van 6,3 mm o.i.d. hebben zodat ze strak in balansas komen te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Ga zelf binnenkort mijn asje ook maar weer eens controleren, zit er nu na vervanging weer zo' n 85K in, wil de oliepomp loshalen om te zien hoe ver de binnenzeskant in de balansas nu uitgelubberd is, zag op de Duitse site dat er ook al asjes worden geleverd die een overmaat van 6,3 mm o.i.d. hebben zodat ze strak in balansas komen te zitten.

 

Dag Willem, heb je er zelf al het 100mm lange asje inzitten of nog die van 77? Past die van 100mm zondermeer of moet je daar ook iets voor aanpassen?

 

Waar haal je die 100mm asjes; Ebay? of hebben ze deze bij de dealer?

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed idee Willem, ik denk dat ik die van mij ook maar eens ga bekijken, zit er al weer 70.000 onder. De balans-as-tandwiel is vervangen bij 90.000 kilometer en ik heb hem eruit gehaald bij 190.000 kilometer en nu staan we op 260.000 kilometer.

 

@Bezoeker123. Willem heeft de verlengde versie erin zitten, die kun je bij de dealer halen voor ongeveer 5 euro en deze kan erin zonder aanpassingen. In de oude zat een schroefdraadje waar je een schroefje in kon stoppen om hem eruit te trekken.

 

De nieuwe verlengde had dat geloof ik niet. oei-oei-oei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Tinus: het geldt " slechts" voor deze dieselmodellen. http://wildmotoren.markuswild.de/index. ... =Fahrzeuge

 

@ 'Martijn: ik heb de korte versie, de lange is vanaf 3-11-2009 gemonteerd, zo nieuw is die van mij niet :(

 

@ Steven: de asjes kun je bij de dealer kopen, maar de 100 mm past niet in de 77 mm uitvoering, althans hij past wel maar steekt dan ver uit de oliepomp...... Het bedrijf op de Duitse link freest de oude as dieper uit en perst daar een langere hardstalen bus in, daarna kan er een langer asje in. Een handig forumlid heeft het zelf een keer gedaan op zijn bedrijf maar dan moet je wel over redelijk professionele apparatuur beschikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zit nu ook op de 120k, denk dat ik die hele meuk er maar uit laat halen en een foolproof oliepomp erin laat zetten.

Dan maar een keer geld uitgeven, ben je van het gezeik af.

 

wat gemoedsrust aangaat, kan ik dat ten zeerste aanbevelen :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zit nu ook op de 120k, denk dat ik die hele meuk er maar uit laat halen en een foolproof oliepomp erin laat zetten.

Dan maar een keer geld uitgeven, ben je van het gezeik af.

 

Gezien jouw lage km stand kun je er ook voor 4 euro een ander asje induwen, ombouwen ben je toch gauw weer €1000,- kwijt.

Als je zelf altijd netjes met deze wagen hebt gereden zou ik mij niet teveel te zorgen maken.

Bij mij zat er bij 208.000 km nauwelijks speling op en zit nu op 290 K.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden