Ga naar inhoud
  • 0

chippen en diesel verbruik


brainboxnl

Vraag

ik rij met een v6 2.5 tdi rond met automaat. als ik erg rustig rij dan haal ik 1 op 13. nu lees ik af en toe dat 1:20 mogelijk moet zijn, zelfs met een 4 motion uitvoering.

heeft iemand ervaring met chippen en het effekt op het diesel gebruik bij 6 cylinders ?

de pk's interesseren mij niet, die heeft hij meer dan genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Met mijn Passat Variant 1.9 TDI Automaat (100 pk) haal ik amper 1:14, terwijl ik een "zuinige" rijstijl heb. Met vrij lichte caravan aangehaakt(max. 1100 kg) haal ik niet eens 1:9 ! Chippen tot 130 pk. levert bij dezelfde rijstijl nauwelijks minder verbruik op. Automaat vervangen door handgeschakelde bak: los van de vraag of het technisch kan, zal het een heel dure grap worden.

quote="brainboxnl"]ik rij met een v6 2.5 tdi rond met automaat. als ik erg rustig rij dan haal ik 1 op 13. nu lees ik af en toe dat 1:20 mogelijk moet zijn, zelfs met een 4 motion uitvoering.

heeft iemand ervaring met chippen en het effekt op het diesel gebruik bij 6 cylinders ?

de pk's interesseren mij niet, die heeft hij meer dan genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zal dan wel aan de automaat liggen. Ik rij 1 op 19 van vlakbij 't Fean naar Assen met een ongechipte 110pk tdi. Dit is een stukje snelweg (naar Drachten), 80km en stad (dwars door Assen heen). En dan rij ik stevig door.

Met de Constructam er achter verbruikt de Passat ongeveer 1 op 14.

 

en :welcome1: Bob (foto's?)

mijn schoonfamilie woont trouwens ook in Annen, maar dit terzijde....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij gemiddeld 1 : 16 a 1 : 16½ met een handgeschakelde V6

Ik rij daarbij normaal en weinig tot geen stadsverkeer.

 

Ik heb idd een keer over een rit van 70 km. (woon-werk) 1 : 21 gereden maar daarbij heb ik de hele weg op cc 90 km. / uur gereden en zo langzaam opgetrokken dat ik het verkeer ophield.

 

Dit was zuiver om te testen en dus geen goede referentie over het verbruik van mijn auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij in een gechipte 100 pk automaat. Woon werk verkeer rijdt ik 1 op 16 a 17. Das van Groningen naar Coevorden via de N34 gemiddeld tussen de 80 en 100 km/u

Op lange stukken over de snelweg rijdt ik met een stevige snelheid gemiddeld 1 op 14 a 15. Heb dus nix te klagen over het verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bob,

 

Met mijn 1.9 TDI 74kw variant AG4 automaat uit 2001 haal ik gemiddeld 1 op 16,5 (boardcomputer stand 2). Ik vindt dat prima. Ik rij overal de wettelijk toegestane snelheden maar op de snelweg maar 110 op de teller (ik heb de film van Al Gore gezien namelijk). Van de kilometers die ik rij zijn er wel veel stukken van 80 en 110 bij (80%).

 

Gr,

 

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik rij met een v6 2.5 tdi rond met automaat. als ik erg rustig rij dan haal ik 1 op 13. nu lees ik af en toe dat 1:20 mogelijk moet zijn, zelfs met een 4 motion uitvoering.

heeft iemand ervaring met chippen en het effekt op het diesel gebruik bij 6 cylinders ?

de pk's interesseren mij niet, die heeft hij meer dan genoeg.

 

Neem eens contact op met Hartog Tuning, deze tuned op maat, dus als je niet echt alleen maar extra pk's wil kan hij het motormanagement ook zo optimaliseren voor een lager brandstof verbruik.

 

www.hartogtuning.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat chippen voor een lager verbruik is een klein beetje onzin, het gaat nl. toch om een combinatie van je rechtervoet, de dikke motor, de automaat en de evt 4wd.

 

Tevens koop je geen V6 om voordelig te rijden.

 

Het zo zuinig rijden met een V6 tdi kan alleen Erik, angezien die niet harder rijd dan 75 ;) en dat de hele weg woon-werkverkeer kan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dat chippen voor een lager verbruik is een klein beetje onzin, het gaat nl. toch om een combinatie van je rechtervoet, de dikke motor, de automaat en de evt 4wd.

 

Is geen onzin, dat is wel degelijk mogelijk.

Motortuning kan meer dan alleen maar pk's opwekken.

Bij een bedrijf als Hartog kun je je wensen kenbaar maken en daar wordt dan een "maatchip" voor geschreven.

Meer vermogen met een geoptimaliseerd motormanagement kan zeker lijden tot een lager brandstofverbruik, wel met dezelfde rijstijl als daarvoor natuurlijk.

 

En inderdaad, een V6 koop je niet voor de "zuinigheid" :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is geen onzin, dat is wel degelijk mogelijk.

Motortuning kan meer dan alleen maar pk's opwekken.

Bij een bedrijf als Hartog kun je je wensen kenbaar maken en daar wordt dan een "maatchip" voor geschreven.

Meer vermogen met een geoptimaliseerd motormanagement kan zeker lijden tot een lager brandstofverbruik, wel met dezelfde rijstijl als daarvoor natuurlijk.

 

En inderdaad, een V6 koop je niet voor de "zuinigheid" :mrgreen:

 

je kunt er idd zuiniger mee rijden, maar dan meer in de factor van 0,5L/100km zuiniger.. 1x iets te hard optrekken en je hebt dat weer te niet gedaan.. tevens weet ik wel wat er mogelijk is op dat gebied aangezien ik nog wel eens bij JD ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Chippen vanwege een lager verbruik heeft bij mij altijd vraagtekens opgeroepen. Natuurlijk is het mogelijk het rendement van de motor door chiptuning wat te verhogen en daardoor het verbruik bij gelijkblijvend rijgedrag positief te beïnvloeden. Maar het is dan wel de vraag hoeveel km je moet rijden om de kosten daarvan weer terug te verdienen. Volgens mij loont dit alleen als je heel veel km's rijdt, en een ijzeren zelfbeheersing hebt over je rechtervoet. Want hoe dan ook, door een hoger rendement heb je ook de beschikking over meer power en het is een kunst op zich om dat niet te gebruiken (is in elk geval mijn ervaring :mrgreen: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je een fanaat bent om met een dikke auto zuinig te rijden, zou je hem laten tunen op zuinigheid en heb je de maximale winst voor je portomonee!

 

Ik rij veel korte stukken en heb een baksteen bij :) en dan rij je met een 1,9 130 pk met chip 1 op 14!

 

het is maar net wat je zelf wil dat zuinig rijden is mij helaas te saai :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn passat 1,9TDI 5versnellingen had standaard 115pk en verbruik schommelde tussen de 6,5 en 7l per 100km, sinds een half jaar is hij gechipped naar 150pk, EGR afgedicht en het verbruik schommelt nu tussen de 6 en 6,5l per 100km

 

Het scheelt dus wel in verbruik, en ik rij nu wel iets vlotter omdat hij pittiger is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Chippen voor 'verbruik' onzin! Ik heb zelf een 3bg 2.5 tdi 4motion (ongechipt) en die rijdt 1 op 10 max!! Daarnaast heb ik 5 bussen rijden (Transporter T5 174pk 4motion, alle gechipt) maar die drinken iets meer dan toen ze standaard werden afgeleverd! Het is meer vermogens winst waarom je een auto zou laten chippen, niet om zuinigheid! Want dan moet je een 1.9TDI kopen (Sorry vooor diegene die zoiets rijden) :) :) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met mijn Passat rij ik gemiddeld 1:9,7. Voor het chippen 1:9,6! (gemeten over 25.000 km. ongechipt en 25.000 km. gechipt).

 

Dus: van chippen gaat de auto zuiniger rijden. Is een leuke bijkomstigheid, want wat rijdt dat lekker 340 Nm en 210 pk, ook als je heel rustig en schakellui rijdt!

 

SKN heeft voor de 1.8T ook een eco chip en levert dan iets van 170 pk.

 

Als je echt zuiniger wilt gaan rijden moet je een 1.9 TDI nemen. Maar een V6 rijdt je, lijkt mij, niet alleen om de zuinigheid, maar ook om het geluid en de kracht en bij dat laatste is nog meer kracht ook wel heel lekker. Dus lekker chippen en niet zo letten op het verbruik, gewoon minder ver dat gaspedaal intrappen en af en toe wat verder :D .

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden