Ga naar inhoud

Wat is nou echt goedkoper; diesel of benzine?


Fopperr

Aanbevolen berichten

Mijn laatste vergelijking ging om een b7 2,0tdi en 1.8tsi. Dus verschil zou in mijn geval niet veel zijn.

 

Ik moet ook zeggen dat het per auto ook verschilt. Waar ik amper 1:14 gemiddeld haal, rijdt de ander 1.18 met zelfde auto en motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik inderdaad ook.

 

Vwb het rijden van de 1.4tsi 140 pk tov een 2.0tdi 140pk; deze tsi heeft echt koppel onderin en je kunt deze motor rijden als een diesel.... Voor de fun maar eens een proefrit maken, dan zal je hetzelfde ervaren.

 

Krystof, voor mij gelden dezelfde tarieven, maar in mijn geval is diesel wat duurder. Heb niet perse voorkeur voor benzine of diesel.

 

Heb idd nog niet met zo een 1.4 gereden, maar kan mij echt niet voorstellen dat het koppel daarvan vergelijkbaar zal zijn. Kan me vergissen natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger speelde het ook nog wel mee dat een dieselblok veel meer kilometers kon maken dan een benzineblok, maar dat is tegenwoordig volgens mij ook niet meer zo. Mijn broer heeft de polo benzine op 300.000 kilometer gezet en hem toen maar verkocht omdat hij wel eens wat anders wilde.

Ik heb het voor onze situatie ook eens uitgerekend en het omslagpunt ligt bij 15.000 kilometer.

De kans dat wij eens wat meer kilometers maken is aanwezig en daarom de keuze voor een diesel al 15 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ook zeggen dat het per auto ook verschilt. Waar ik amper 1:14 gemiddeld haal, rijdt de ander 1.18 met zelfde auto en motor.

 

Ik denk dat je bedoelt per bestuurder ipv per auto. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ook zeggen dat het per auto ook verschilt. Waar ik amper 1:14 gemiddeld haal, rijdt de ander 1.18 met zelfde auto en motor.

 

Ik denk dat je bedoelt per bestuurder ipv per auto. :mrgreen:

 

Dat zal zeer zeker ook mee tellen... :D maar dan nog, met hetzelfde rijgedrag rij ik in de Yeti 1.2tsi van mn pa ook 1:15. Misschien als Matt terug is eea nakijken. Weet dat mijn nokkenastiming scherp staat wat ook in verbruik kan schelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je brandstofverbruik is altijd 25% hoger dan gemiddeld :mrgreen:

Had nog even gekeken: de Scoda Octavia Combi 1.2tsi zou gemiddeld 1:20 moeten rijden

 

Zelf zet ik wel wat op dezelfde lijn:

- wegenbelasting is hoog

- prijsverschil benzine-diesel neemt af

- zuinigheid dieselmotor valt tegen

- dieseltje pesten overheid

- benzineversie vaak in lagere wegenbelastingklasse

- zit jaarlijks vrij stabiel rond de 20dkm

waarom tzt niet overstappen naar benzine?

Link naar reactie
Delen op andere sites

het nadeel is dat je je eigen auto anders rijdt dan andermans auto.. als ik soms klantenauto's terugbreng, w.o. ook Passat 3C's redt ik daar soms ook gemiddeld 1 op 19 mee terwijl ik dat met mn eigen auto's niet red.

Ik kom overigens altijd wel zon beetje uit op de fabrieksspecs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ook op fabrieksspec. van 1 op 17 (werkelijk gem. verbruik). MFA is vrijwel altijd te optimistisch.

 

Maar Foppe, die brede sloffen op 19" zijn nu niet echt gunstig voor je verbruik ;) Maar ik zou lekker op Diesel blijven gezien de lage wegen belastingen e.d. in Duitsland ...Pfff Kan makkelijk uit.

 

Ja ik geloof best dat die Golf (lichter, smalle banden en kleinere velgen) vrij zuinig lijkt t.o.v. jou Passat = Appels met Peren vergelijken :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ook op fabrieksspec. van 1 op 17 (werkelijk gem. verbruik). MFA is vrijwel altijd te optimistisch.

 

Maar Foppe, die brede sloffen op 19" zijn nu niet echt gunstig voor je verbruik ;) Maar ik zou lekker op Diesel blijven gezien de lage wegen belastingen e.d. in Duitsland ...Pfff Kan makkelijk uit.

 

Ja ik geloof best dat die Golf (lichter, smalle banden en kleinere velgen) vrij zuinig lijkt t.o.v. jou Passat = Appels met Peren vergelijken :roll:

 

Je weet dat ik van appels houd hè! :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor de aanschaf voor deze passat diesel de km stand van de vorige auto genomen en op moment van keuze ( ca 8 jaar later) totaal km stand gereden gedeeld door aantal dagen en dat maal 365, hierdoor het jaar gemiddelde bepaald.

 

Daarna actuele benzine/ dieselprijs genomen met bijbehorende belasting voor gewicht van Passat 3c. Voor benzine 1:12 en voor diesel 1:17 aangehouden.

 

Onderhoud vind ik altijd moeilijk te bepalen, maar denk dat dit door de bank genomen niet veel zal verschillen tussen benzine en diesel plus dat er altijd een onzekere factor in zit die niet te bepalen is.

 

Omslagpunt lag bij ca jaargemiddelde toen (13500/jaar). Maar met een caravan meer belang bij diesel dan benzine.

 

 

Achter af heeft diesel nu toch beter door de meer km rijden dan verwacht. Schat nu op ca 20.000 km per jaar uit te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden