Ga naar inhoud
  • 0

Snelwegzeilen


Berg

Vraag

:D VW had dit systeem ook al min of meer met de Bleumotion in combinatie met start/stop en een DSG-bak!

 

Bron: RTL nieuws 12/12/'13

 

'Snelwegzeilen' maakt auto 10 procent zuiniger

 

Het lijkt erop dat het Duitse energieconcern Bosch met een doorbraak komt op het gebied van zuinig rijden. Als de bestuurder in volle vaart zijn gas loslaat, wordt de transmissie ontkoppeld en schakelt de motor zichzelf uit. Daardoor rolt de auto uit zonder een druppel brandstof te verbruiken.

 

Er bestaan al systemen die de motor uitzetten als een auto voor een stoplicht staat te wachten. Nieuw aan de vinding van Bosch is dat dit ook gebeurt tijdens het rijden.

 

Onder andere BMW, Mercedes en Porsche passen dit idee al toe in hun duurdere en zwaardere modellen. De motor blijft dan nog stationair draaien. Dat is nodig om de stuur- en rembekrachtiging aan de praat te houden. Met de vinding van Bosch blijven deze onderdelen gewoon functioneren.

 

Zodra de automobilist het gaspedaal of de rem aanraakt, slaat de motor weer aan.

 

 

RTL Nieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Erg handig als je een motor met een turbo hebt...

 

denk dat ze daar echt wel rekeing mee houden :wink:

 

Dat dachten we bij het start/stop systeem ook, maar het schijnt dat daar helemaal geen rekening mee is gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

lijkt me eerlijk gezegt allemaal ook niet echt veilig want volgens mij gaan veel mensen zich heel anders gedragen in het verkeer of ze kunnen niet met een dergelijk systeem omgaan. Zo ging het vroeger ook weleens met de eerste ABS systemen, men haal de van de schrik het voet van de rempedaal en schoten zo de bocht uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

?? lijkt me onveilig om zonder aandrijving door een bocht bv te gaan en zeker bij nat wegdek.

Je rijdt toch ook niet zonder koppeling door bochten of dergelijke .

Tijdens rijles krijg je een strafpunt voor?!

 

Nou ja het systeem meteen afschieten nog voor we het kennen.....nog even afwachten, zal wel degelijk getest worden hoop ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
?? lijkt me onveilig om zonder aandrijving door een bocht bv te gaan en zeker bij nat wegdek.

Je rijdt toch ook niet zonder koppeling door bochten of dergelijke .

Tijdens rijles krijg je een strafpunt voor?!

 

Nou ja het systeem meteen afschieten nog voor we het kennen.....nog even afwachten, zal wel degelijk getest worden hoop ik

 

Je zakt er zelfs op, als je met koppelingspedaal ingetrapt door een bocht gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap dat niet dat mensen het uitzetten. Als je de versnelling niet in neutraal zet gaat ie ook niet uit.

Misschien dan met een automaat?

En die 10% dat is natuurlijk uitgerekend door dezelfde persoon die de verbruiksgetallen van de Prius heeft berekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Trouwens mijne bleumotion en alle andere ook veronderstel ik verbruikt ook 0,0 als ik de gas loslaat zonder dat de motor uitslaat.

 

Dat is voor elke moderne wagen zo (dacht ik toch te weten), maar dan rem je nog steeds op de motor omdat je transmissie gekoppeld is. Je motor wordt geforceerd rondgedraaid en heeft dus ook geen inspuiting nodig om rond te komen. Als je je koppeling induwt moet hij natuurlijk wel terug een inspuiting krijgen om op stationair rond te raken. Ik denk dat ze hier bedoelen dat je gewoon langer kan uitbollen omdat je geen weerstand van de motor creëert door het ontkoppelen van de aandrijving ( en daarom de motor ook evengoed kan uitschakelen).

Either way, i call shenanigans... al dat geforceerd starten en stoppen van de motor is volgens mij toch niet optimaal want er zal altijd wel wat metallisch contact zijn (ook al wordt de olie op druk gehouden)... Je kan het zo ver drijven als je wil, ik tank toch liever een keertje extra per jaar met dan de zekerheid dat alles mechanisch zo loopt zoals het bedoelt is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik snap dat niet dat mensen het uitzetten. Als je de versnelling niet in neutraal zet gaat ie ook niet uit.

Misschien dan met een automaat?

En die 10% dat is natuurlijk uitgerekend door dezelfde persoon die de verbruiksgetallen van de Prius heeft berekend.

 

 

Als ik het gas loslaat, dan ontkoppelt de DSG-bak. Indicatie in de display gaat van D7 (mits in 7e versnelling natuurlijk) naar D. Toerental gaat naar 850 rpm en verbruik zakt naar 1 liter op 85 km (stationair draaien).

 

Is alleen nuttig bij het zgn 'nieuwe rijden', waarbij je zo min mogelijk remt en anticipeert op de verkeerssituatie vooruit (vaart minderen door uit te laten rollen). Als je gewoon wat gaat 'zeilen' zonder dat er reden is om gas los te laten, dan zal je niet veel besparen, want je moet daarna weer gas bijgeven om weer op snelheid te komen. Per saldo zal je niets bezuinigen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden