Ga naar inhoud
  • 0

Lampje roetfilter brand na vervanging uitlaatgasdruksensor


Enna

Vraag

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en ik stel mijzelf even voor. Ik heet Anne en wij rijden al jaren tot volle tevredenheid VW Passat, vanaf 2000 tot 2011 een 1.9 TDI limousine (3B). Deze auto heeft ons nooit laten staan en wij hebben hem met pijn in het hart weggedaan. Maar na 11 jaar en 412.000 km vonden we het tijd voor wat nieuws. Natuurlijk wel weer een passat. Dit maal een 3C maar wel weer een 1.9 TDI limousine. We hebben hem dus vorig jaar gekocht. Eén van 2007 met toen net geen 70.000 km op de klok. Inmiddels zijn we anderhalf jaar en 45.000 km verder en we zijn op zich nog steeds zeer tevreden over de auto. Echter, we zitten al een tijdje te "klooien" met een electronische storing.

Het begon een twee maanden terug met de melding van een storing aan de uitlaatgasdruksensor. Op zich was er niets te merken aan de auto, hij trok nog goed door, geen vermogens verlies of iets dergelijks maar toch de sensor maar vervangen en de storing was een paar dagen weg. Toch kwam de storing weer terug....... Omdat we een bezoek aan de garage even niet konden inplannen zijn we er maar twee weken mee door gereden (ook dit maal konden we niets aan de auto merken). Inmiddels brand ook het lampje van het roetfilter en nu begin ik mij toch wel wat zorgen te maken. Wat moeten we nu doen?

Als ik de berichten op het forum wat doorlees zijn er verschillende oorzaken en ook verschillende oplossingen. Voordat we nu de auto naar een dealer brengen zou ik graag wat meer back-up informatie willen hebben voordat ik een gepeperde rekening krijg gepresenteerd van de dealer omdat die maar voor de vuist weg wat onderdelen vervangt en zo zeker weet dat de storing is verholpen.

 

Hopelijk hebben medeforumleden goede tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

bm-er en Vdub, bedankt voor jullie snelle reactie.

@bm-er, volgens mij zit er wel een roetfilter in want waarom zou ik anders deze melding krijgen op mijn dashboard?

 

@ Vdub, na vervanging van de sensor is er een regeneratie uitgevoerd (een halfuur met continu 3000 rpm rondgereden) is dit wellicht niet voldoende geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan kan schadelijk zijn, er moet eerst aan de startvoorwaarden worden voldaan (als het roetfilter te vol zit kun je brand krijgen).

Weet je toevallig het olieverbuik van je auto? was dat normaal of erg hoog?

 

zoals Jos al zegt bij het plaatsen van een nieuwe sensor moet je dit ook aanmelden.

 

Dat kan bij de dealer of iemand met VCDS, zie hiervoor het speciale topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dan kan schadelijk zijn, er moet eerst aan de startvoorwaarden worden voldaan (als het roetfilter te vol zit kun je brand krijgen).

Weet je toevallig het olieverbuik van je auto? was dat normaal of erg hoog?

 

Geen flauw idee. De auto heeft afgelopen juli zijn long life beurt gehad. Eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat ik het oliepeil nooit controleer.

Wat bedoel jij eigenlijk met "startvoorwaarden"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij is de druksensor ook vervangen.

Heb het om deze reden hier mooi door de dealer laten doen.

 

Als de sensor niet goed werkt zal het roetfilter niet meer regenereren en dus langzaam helemaal vol lopen.

Er mee door rijden is dus niet erg handig.....

Als ze hem bij de dealer vervangen gaan ze een speciaal regegeneratie iets opstarten en dan met de auto rijden. Daarna controleren ze of het filter leeg is en dan resetten ze de boel.

Nu weer de computer bij welke druk het filter leeg is en dus ook wanneer hij moet gaan regenereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij is de druksensor ook vervangen.

Heb het om deze reden hier mooi door de dealer laten doen.

 

Als de sensor niet goed werkt zal het roetfilter niet meer regenereren en dus langzaam helemaal vol lopen.

Er mee door rijden is dus niet erg handig.....

Als ze hem bij de dealer vervangen gaan ze een speciaal regegeneratie iets opstarten en dan met de auto rijden. Daarna controleren ze of het filter leeg is en dan resetten ze de boel.

Nu weer de computer bij welke druk het filter leeg is en dus ook wanneer hij moet gaan regenereren.

 

Nou begin ik mij toch wel wat zorgen te maken...... Hier kan ik dus niet lang meer mee doorrijden.

Iemand nog een goed tip (naast Jos in Dieverbrug) voor een garage met verstand van zaken in de buurt van Bolsward?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

startvoorwoorden zijn:

 

Roetfilter maximaal 60% vol

Koelwatertemperatuur meer dan 85 graden

 

Dan kun je de noodregeneratie aanzetten.

 

Vervolgens dien je te gaan rijden 15 minuten boven de 2000 toeren.

Controle heb je door de vervuiling te bekijken die moet dan daarna nagenoeg 0% zijn.

 

Je kunt tijdens het rijden de temp voor en de temp na het roetfilter bekijken met VCDS.

 

Zoek anders even iemand in de buurt met VCDS dan kun je de volheid eens bekijken dat zegt al een hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update. Vanmiddag toch maar even bij Jos langs gegaan. Maar je weet hoe dat soms gaat..... Maak je een afspraak bij de doktor omdat je ergens een pijntje voelt, is het pijntje verdwenen zodra je bij de doktor op de stoep staat. Zo'n beetje ging het vanmiddag ook bij ons.

Op de weg naar Jos toe ging spontaan het lampje van het roetfilter uit..... Bij Jos de auto aan de laptop gehangen en uitgelezen. Blijkt dat er bij het vervangen van de uitlaatgasdruksensor niks is gereset of ingeleerd (zoals al eerder door meerdere foraleden werd gemeld). Jos heeft alles gereset en de sensor ingeregeld. Toen nog even rijdend uitgelezen en alles was piekfijn in orde. Roetfilter vervuiling keurig beneden de 10% dus geen problemen hiermee. Dus wij weer terug naar huis.

Onderweg bij Sneek, "ping" en ja hoor weer het lampje vanhet motormanagment! Shit, wat nu weer. Gelijk Jos gebeld. Z'n eerste reactie: k*t. Vervolgens op advies van Jos de auto maar weer gekeerd en teruggereden naar Dieverbrug.

Daar weer de auto aan de laptop gehangen, en ja hoor weer de storing van de uitlaatgasdruksensor. Hoe kan dat nou? Net vervangen! Volgens Jos komt dit helaas vaker voor ('t is bijna een verbruiksartikel zegt Jos). Helaas heeft hij niet één op voorraad en kan hem dus niet testen. We resetten de boel en we gaan weer terug naar huis. Tot nu toe geen storing weer gehad, hopelijk blijft het hierbij. Als de storingsmelding wel terug komt dan eerst maar eens garantie claimen bij de partij die deze heeft geplaatst. Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

aha je moet dat ding resetten als je het vervangt , ik ga er eentje blij maken die zo al een jaar rond rijd met dat lampje aan zelf na vervanging , zijn garagist zij dat het door de tuning kwam dat het ding weer kapot ging

waar moet ik die resetten , bij motor vermoed ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
aha je moet dat ding resetten als je het vervangt , ik ga er eentje blij maken die zo al een jaar rond rijd met dat lampje aan zelf na vervanging , zijn garagist zij dat het door de tuning kwam dat het ding weer kapot ging

waar moet ik die resetten , bij motor vermoed ik

 

@guyke Ik heb geen flauw idee hoe je dat moet resetten of "inleren" zoals Jos dat noemde. Hij heeft iets gedaan met de instellingen via de laptop die hij er aan had hangen. Hoe e.e.a. precies werkt? Geen idee!

Ik ben er inmiddels wel achter dat je voor olie- en filter wissels bijna overal terecht kan. Maar als het echt aan komt op "onderhoud" en storingsherstel dan vallen er veel "garages" af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als dat maar niet te laat is Guy, als het lampje brandt doet ie niet meer regenereren.

De reset kun je doen met VCDS groep 1 engine.

Ga naar login 11

30605 = aanpassing Druksensor 1 voor Uitlaatgas (G450)

let op: schakel na de aanpassing het contact voor minimaal 10 seconden uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb dat ding gewoon bij de dealer laten vervangen ivm het resetten.

Kost misschien 50euro meer in totaal maar mijn roetfilter is een stuk duurder.

Werkt al weer maanden perfect en hij regenereert netjes tot 0% en dat terwijl er al bijna 206000km met de bak is gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden