Ga naar inhoud
  • 0

hoger verbruik...


Fopperr

Vraag

Dinsdag wordt mijn tandempomp vervangen.

 

het brandstoffilter was zwart (zoals na iedere beurt het geval) en het filterhuis had ook zwarte aanslag ( al dan wel of geen olie... )... maar het vermoeden van een kapotte tandempomp was aanwezig en dus even het oliepeil in de gaten gehouden.

 

Het oliepeil leek na 2 weken toch een stuk te zijn gestegen en dat icm de klachten die ik had vwb het lopen van de motor.

 

Nu valt het mij op dat ik de laatste tijd gemiddeld niet boven de 1:14 uitkom terwijl ik eerder gemakkelijk 1:15,5 reed. heb wel de winterbanden op de auto en rij iets kortere stukjes. De winterbanden scheelden vorig jaar niks, dus dit jaar ook niet. Kortere afstanden maakt natuurlijk wel veel uit, maar toch even een testje gedaan voor mezelf.

 

Als ik 80km/h in de 6 rijd op de CC. Dan reed ik een aantal maanden terug zo'n 1:27/1:28. Een aantal ritjes hetzelfde geprobeerd en ik kom amper boven de 1:20 uit.

 

Kan dit met de tandempomp te maken hebben?

 

We hebben daarnaast ook de roetfilter in de gaten gehouden, maar die blijkt zich in principe goed schoon te branden. De laatste keer dat we hem gemeten hebben stond hij op 0,4% en de regeneratie was 70km geleden...

 

Heb nog wel steeds dat mijn rem na een nacht staan zwaar gaat en dat de auto dan nog rolt. We hebben destijds een aantal slangetjes vervangen wat het probleem grotendeels heeft opgelost. Nu heeft de tandempomp hier mee te maken, dus ga er vanuit dat dit na dinsdag ook opgelost is.

 

Nu hoor je ook nog de spannende verhalen over ingeslagen verstuivers, verkeerd afgesleten nokkenassen e.d. M'n auto is uit 2008 en dat nokkenas-verhaal schijnt tussendoor opgelost te zijn (chapeau vw, doen jullie toch af en toe iets aan de bekende problemen...). Ingeslagen verstuivers... "SLIK", tsja, laten we het niet hopen.

 

Wat zou nog meer voor een hoog brandstof verbruik kunnen zorgen? Banden spanning is btw rond de 3.0bar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Volgens mij is dat normaal Foppe. Ik heb een BMP en precies hetzelfde ook met het verbruik. Ik was van plan de tempsensor eens nader te bekijken.

Ik reed voorheen op de boord computer 1:16 en nu haal ik 1:14,5 maar verder merk ik niets aan de auto.

Nou, ik af en toe wel. Inhouden, zwaar brommen.. Dat zal het regenereren zijn.

 

Vroeg me een beetje af of een kapotte tandempomp ook hoger verbruik kan veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je zult niet merkbaar meer verbruik hebben door een lekke tandempomp. Er zit inderdaad een extra 'kacheltje' op om te zorgen dat het interieur snel opwarmt omdat de dieselmotoren erg langzaam op temperatuur komen en deze werkt op diesel.

 

Vergeet niet dat met het koude weer buiten het verbruik ook toeneemt, langere koudemotor fase, verwarming aan, achterruitverwarming etc etc dus meer verbruikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je zult niet merkbaar meer verbruik hebben door een lekke tandempomp. Er zit inderdaad een extra 'kacheltje' op om te zorgen dat het interieur snel opwarmt omdat de dieselmotoren erg langzaam op temperatuur komen en deze werkt op diesel.

 

Vergeet niet dat met het koude weer buiten het verbruik ook toeneemt, langere koudemotor fase, verwarming aan, achterruitverwarming etc etc dus meer verbruikers.

:idea: dat extra kacheltje is meestal elektrisch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij de touran/Passat/Sharan/touareg niet dacht ik, die hebben onder de auto een klein pijpje zitten die onder de 4gr buiten temp lekker gaat roken.

 

Bij golf 4 bijv werkt het met 2 of 3 gloeistiften in de koelvloeistofleiding die electrisch worden aangestuurd.

 

Ik heb laatst dat ene extra kacheltje uitgeprobeerd. Het was toen -8, zodra ik ECON uit had gezet, kwam er langzamerhand rook van achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb laatst dat ene extra kacheltje uitgeprobeerd. Het was toen -8, zodra ik ECON uit had gezet, kwam er langzamerhand rook van achter.

 

Standkachel uitlaat zit rechtsvoor, voor je voorwiel.

 

Ja dat weet ik, dat heeft Jaap goed gedemonstreerd op de JD meeting.

 

Maar ik heb geen standkachel, voor zover ik weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijft een beetje ingewikkeld bij de passat, bij de eerste type's zit een standkachel (op diesel) ingebouwd. Dat is dus te zien aan het uitlaatje, maar ook een webasto sticker op kachel of in de deurstijl.

 

Maar het gros heeft de elektrische Willem had daar pas nog een mooi topic over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij de touran/Passat/Sharan/touareg niet dacht ik, die hebben onder de auto een klein pijpje zitten die onder de 4gr buiten temp lekker gaat roken.

 

Bij golf 4 bijv werkt het met 2 of 3 gloeistiften in de koelvloeistofleiding die electrisch worden aangestuurd.

"Dacht ik" heeft niemand hier wat aan.

Baseer je je aub op feiten.

Redelijk wat wagens heef een "Zuheizer" (elektrisch) staat onder adres 7D in je log.

Een enkeling heeft "Standheizung" (brandstof) staat onder adres 18 in je log.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn vader heeft een 2008 Touran 170PK TDI daar zit ook een Webasto in met sticker onder de motorkap, zoals ergens genoemd op het forum is dit niet in te schakelen oid, werkt echt als bijverwarming als het buiten flink koud is.

 

Er zijn overigens wel bedrijven die een ombouw kunnen doen dat het een volwaardige stadkachel wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden