Ga naar inhoud
  • 0

Verschil in verbruik verschillende inch maten op zelfde auto


gerjol

Vraag

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Allesbepalend is de breedte van de band. Daarmee wordt weer het totale contactoppervlak van de auto met de weg bepaald, en dat is weer bepalend voor de rolweerstand van de auto.

16" banden zijn (automatisch) smaller en daarmee zuiniger. Zo simpel is het in essentie wel.

 

Smalle banden en ook nog eens goed hard opgepompt, veel lager zal je de rolweerstand niet krijgen met dezelfde auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij hebben zo'n 3km per liter verschil gemerkt. (van 235/17'' naar 215/16'')

 

Lage rolweerstand banden maken ook nog een kleine verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gewoon minimaal 19 inch of 20 inch runden. In de Zomer of Winter, merk je geen verschil :mrgreen:

 

Hey en het oog wil ook wat 8-)

 

Inderdaad Gerd-Jan, het oog wil ook wat uiteraard, maar onderaan de streep gaat het om de harde knikkers.

 

Wij hebben zo'n 3km per liter verschil gemerkt. (van 235/17'' naar 215/16'')

 

Lage rolweerstand banden maken ook nog een kleine verschil.

 

Ozgur, dus bijvoorbeeld bij 16 inch 1:17 en bij 17 inch 1:14

Toch een redelijk verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

235/17", 1:16 gemiddeld en het was toen nog lente/zomer he... maar in die maat banden heb je niet echt lage rolweerstand banden, die hadden een E label volgens mij :roll:

 

215/16", 1:18-18,5 gemiddeld en het is nu ook koud, deze banden zijn wel banden met lage rolweerstand, ze hebben een C label volgens mij.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar toen we de net 16" eronder hadden (zo'n 2,5 maanden terug) gezet, haalden we bijna 1:20 gemiddeld, dat is wel met een rustige rijgedrag, constant vroeg schakelen en zo'n 80% op 80km/h wegen met heel vaak CC aan.

 

Als je zuinig wil rijden, smalle banden eronder en je rijgedrag aanpassen. Mijn pa rijd iig zuiniger dan mij, als we de waardes op de BC vergelijken rijd hij veel zuiniger, maarja.. ik rij meestal wel door :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar om even serieus te zijn, verschil is wel merkbaar tussen 18" zomer en 16" winter, breedtes respectievelijk 225 en 205.

Tevens "trekt" de auto beter op 16", maar dat is logisch door minder rolweerstand. Hoeveel het verschil is weet ik niet, maar is wel degelijk te merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In theorie heb je met velgen waar het zwaartepunt verder naar buiten komt te liggen (velgen met een grotere diameter) meer aandrijflijn-verlies. Velgen met een grotere diameter zijn ook nog zwaarder, idem voor banden voor dergelijke velgen waarbij steeds meer gewicht aan de buitenzijde komt te liggen. Om dit aandrijflijn-verlies te compenseren heb je meer vermogen nodig voor dezelfde prestaties. Dit is dus nog onafhankelijk van de ook nog bredere banden die dan meestal worden toegepast. Dat laatste was echter niet de vraag van TS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden