Ga naar inhoud

Rugklachten in trendline Passat


gurby

Aanbevolen berichten

Hallo

Met mijn 1m93 (normaal postuur) in een Passat van 2000 trendline (sportstoelen) heb ik dikwijls behoorlijk last van mijn rug. Ik zit wat te draaien aan de lendesteun en de rugleuning-verstelling, maar niets lijkt te helpen.

 

Iemand enig idee of soortgelijke ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alles in een auto wordt de gemiddelde mens genomen. Jij bent echter met je 193 cm langer dan gemiddeld waardoor de lendensteun ongetwijfeld te laag zit, de zitting te kort en de rugleuning te laag is. De enige remedie die ik je kan aandragen is een stoel op maat te laten maken. Dat kost misschien wel wat, maar je kunt de stoel ook weer meenemen naar je volgende auto, de auto daarna, etc. Laten we wel wezen, je rug is belangrijk genoeg om er goed voor te zorgen.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren een ASS stoel gehad. Absoluut een aanrader als je veel rijdt. nadelen zijn er echter ook: een ander past niet meer in je auto. En mooi is het ook niet.

Je kunt er natuurlijk twee nemen en laten bekleden met het materiaal wat je al in je auto hebt maar dat is kostbaar. Misschien te doen als je toch leer achteraf laat doen (bij lease bijv, om geen bijtelling over het leer te betalen) maar dan blijft het een flinke stoel die niet echt past bij de rest van de auto. Ik spreek over stoelen voor lange mensen natuurlijk, voor kortere mensen valt het minder op en staat het juist wel netjes.

 

Als je eenmaal zit, dan maakt het je geen barst meer uit hoe het er uitziet, Ik heb een peugeot 406 gehad. Met standaardstoelen was het na een half uur niet uit te houden (overal pijn) maar met ASS stoel kon ik uren doorkarren. En zo werd de auto opeens een prima rijmachine. Je bent niet meer bezig met op je stoel blijven zitten in de bochten waardoor je veel meer controle hebt over de pedalen en het stuur.

 

Je kunt die stoelen ook 2e hands proberen te kopen. Maar dan moet je er wel enig verstand van hebben of hulp krijgen. Ik weet nu wat ik moet hebben en hoe de stoel in elkaar zit maar je kunt niet zomaar ieder type pakken en er van uit gaan dat je dan goed zit. Er zit nogal wat tuning werk in. En een beetje mis is heel vervelend want dan zit je echt niet goed en verlies je de lol van autorijden door je rug ipv door overig verkeer. Serivce van ASS is overigens uitstekend, ik ben er jaren later nog eens geweest voor een ander onderframe (om in de passat te bouwen) en wat aanpassing van de stoel. Doen ze er goed.

 

Met de standaardstoelen kun je echter ook wel wat bereiken. Een uitleg door ASS en de ADAC heeft me een eind op weg geholpen om ook in andere auto's beter te kunnen zitten.

 

Als je naar de meeting komt (zuid) kan ik je e.e.a. uitleggen. Gaat wat ver om het in tekst te doen.

 

edit: ik zie nu dat je uit zwolle komt, niet naar zuid dus. andere meeting een keer dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rugklachten heb ik regelmatig gehad in auto's. Ik vind de passat juist boven het gemiddelde kwalitatief. Ik heb een jaartje een (Sl)opel gehad, een vectra, daar kon ik dus echt niet in zitten. Van alle type stoelen is trouwens volgens mij de comfortline het fijnst. Niet het mooist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de vectra kan ik ook voor geen meter zitten, gemaakt voor kleine mensen.

 

hoe je zit in de auto is o.a. afhankelijk van de afstanden tussen stuur en rugleuning, pedaal en rugleuning en lengte van zitting. Zacht of hard maakt niet zoveel uit maar bij zachte rugleuning zakt je rug krom omdat de bovenkant van de stoel steviger is. En als je lang bent drukt dat je schouders naar voren, waardoor je je hoofd optilt om recht naar buiten te kijken en zo krijg je nekklachten. Naast je onderrugklachten omdat je krom zit.

 

Het gaat allemaal om verhoudingen van de afstanden, je kunt allebei evenlang zijn en toch niet even goed zitten in dezelfde auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig want ik kon in de Vectra juist wel goed zitten.

Ben niet lang met 1.78m. maat heb vrij lange benen vergeleken met m'n bovenlichaam. Zit dus met de zitting vaak vrij ver achteruit maar zit dan niet lekker, met m'n armen gestrekt om bij het stuur te kunnen komen.

Bij een Vectra kon ik e.e.a. beter afstellen.

 

Ik loop sowieso al bij een Chiropractor voor pijn in de onderrug.

Dat is een aanrader, een bezoekje bij de Chiropractor, al is het alleen preventief 1x per jaar, effe de stand van alle wervels laten checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ASS of Scheel stoel kopen is natuurlijk een optie, maar dat wil ik eigenlijk niet doen ivm prijs en omdat ik het niet heel mooi vind. Volgens mij moeten de VW stoelen van dermate goede kwaliteit zijn dat ik er geen last van hoor te hebben.

 

Het gekke is, als ik eens in de bijrijdersstoel ga zitten heb ik volgens mij nergens last van.. Nu heb ik ook gehoord over stoelonderhoud, het schuim vervangen, etc. Klinkt best wel redelijk, bij een km-stand van 275.000.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee?

 

Het schuim voor in de stoel kost ca. 80 euro bij de dealer. Iemand enig idee of monteren moeilijk is?

 

update: zojuist de volgende how-to van Jee13 gevonden:

 

Ik ga mijn beide stoelen vanmiddag eens opentrekken en dan kan ik mooi het schuim vergelijken!

 

update2: gebeld met WGZ wegvervoer, daar blijkt dat stoelen uit vrachtwagens gemiddeld na 200.000 km op zijn en groot onderhoud krijgen of vervangen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schuim voor in de stoel kost ca. 80 euro bij de dealer. Iemand enig idee of monteren moeilijk is?

 

Vandaag geinformeerd bij dealer in Enkhuizen.

Nieuwe vulling kost € 82,- maar het arbeidsloon is veel duurder.

3 a 4 uur werk dachten ze.

Zelf doen werd afgeraden zeker in mijn geval i.v.m. electrische stoelverstelling en stoelverwarming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nieuwe vulling EUR 82 is alleen het zitvlak volgens mij.

Ik kreeg plusminus 160 euro te horen voor zowel zitvlak als rugleuning, en dan komen daar nog uren arbeidsloon bij.

 

Over ca. 2 maanden krijgt ie een kleine beurt, wellicht laat ik dan de beide kussens van de bestuurdersstoel vervangen. In de tussentijd help ik mezelf wel met een mooi tuinstoel-kussen in de auto :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar alleen het zitvlak hoeft maar vervangen te worden

ben vandaag verder wezen informeren.

vulling kost dus € 83,-

stoel verwijderen en terugplaatsen kost +/- € 40,-

De stoel en de nieuwe vulling worden naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht die de oude vulling vervangt door de niuwe voor +/- € 75,-

Samen bijna € 200,-

E.e.a gaat in de loop van deze maand gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zomaar evan op de RAI geinformeerd wat bij SAVAS het vervangen van de stoelzitting zou kosten.

Een stuk duurder namelijk € 150,- a €200,- en dat is dus als je de stoel en de nieuwe vulling los brengt.

 

Ik weet niet wat er allemaal voor stoelmodellen zijn, maar ik heb een highline met leren bekleding, stoelverwarming en electrische stoelverstelling.

 

Wordt vervolgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Hallo

Met mijn 1m93 (normaal postuur) in een Passat van 2000 trendline (sportstoelen) heb ik dikwijls behoorlijk last van mijn rug. Ik zit wat te draaien aan de lendesteun en de rugleuning-verstelling, maar niets lijkt te helpen.

 

Iemand enig idee of soortgelijke ervaringen?

 

 

Heb precies hetzelfde ( ik ben 1,95 m en ook een trendline 1999), zit alleen niet de hele dag in de auto maar wel last van mijn rug, vooral bij file rijden met koppelen.

 

Msschien moet je wat verder naar voren of naar achteren gaan zitten

om je benen in een ander positie te zetten, misschien helpt dat...

 

sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden