Ga naar inhoud
  • 0

Oliepomp?? Graag jullie advies.


AJV

Vraag

Vanmiddag over de A1 net voorbij Apeldoorn, 3 x een piepsignaal en de melding in het scherm: Oliedruk, stop motor afzetten, gelukkig niet druk dus gelijk de vluchtstrook op en de motor uit. Okay, wat nu, contact weer aan, lampjes gaan aan en die uit moeten gaan ook weer uit, verder geen melding of vreemde lampjes die blijven branden. Motor weer starten, geen melding, voorzichtig weer wat gas, paar meter rijden en weer, 3 piepsignalen en de zelfde melding in het scherm.

Om een lang verhaal kort te maken, ANWB er bij, meten en blijkt geen oliedruk te zijn. De voorlopige conclusie van de ANWB-man is dat de oliepomp het gegeven heeft.

Volgens Pon is er op mijn 2.0 TDI 2005 BKM geen modificatie van de ketting van toepassing.

 

Emailbericht aan Pon

Van: Albert-Jan Visscher

Verzonden: donderdag 21 januari 2010 10:58

Aan: Receptie

Onderwerp: Oliepomp/balansas Passat Variant 3c

 

Geachte dames en heren,

 

Eind vorig jaar heb ik bij Opel garage Smit en Co te Deventer een Passat Variant 2.0 TDI DSG van 11/2005 gekocht.

Nu lees ik op diverse fora dat deze motor een probleem kan hebben met de oliepomp. Doordat de kettingaandrijving niet goed functioneert, kan er motorschade optreden. Door ombouw naar een tandwieloverbrenging zou dit probleem verhopen zijn. Ook heb ik begrepen dat er bij diverse auto's van dit bouwjaar een modificatie heeft plaatsgevonden.

Is er te achterhalen of dat bij mijn auto ook is gebeurt?

Het kenteken van de auto is 50-RZ-KL.

 

Ik hoop dat u mij hierover kan informeren.

 

Alvast dank voor uw reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Geachte heer Visscher,

 

Hartelijk dank voor uw email.

 

Voor uw auto is deze modificatie niet van toepassing.

Eventuele modificaties worden afgestempeld in het service boekje.

 

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

 

Met vriendelijke groeten,

Pon's Automobielhandel B.V.

 

R. K

Volkswagen Klantenservice

 

Nu zit ik met het volgende dilemma, moet ik de Passat naar de dealer laten brengen of toch naar mijn vertrouwde garage (Sloot Lochem)

Graag jullie ideeën hierover?

Als ik alles zelf moet gaan betalen dan laat ik de Passat dinsdag naar Lochem brengen, maar misschien is er toch nog wat te regelen met Pon, als blijkt dat de modificatie toch niet is uit gevoerd.

Alvast dank voor jullie reacties!

Albert-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De reparatie van de oliepomp of eigenlijk balansasmodule kost zo'n 1500 euro.

De werkzaamheden zijn redelijk specifiek en daarom bij voorkeur door een VW specialist uit te voeren. Er moet namelijk een omkeertandwiel op een as worden gekrompen. Het tandwiel beschikt over een coating die de gewenste speling moet garanderen. Bij verkeerde handelingen kan deze coating namelijk beschadigen. Daarbij is te hopen dat je turbo heel is gebleven (ik denk het van niet de meeste zijn er met oliedruk problemen gelijk aan) en dat kost toch ook een paar duiten.

 

Het is het overwegen waard om de oliepomp geheel om te bouwen, en de balansasmodule te laten vervallen. Den Hartog, Paul kelder, Jos van JB en VAG Nuenen zijn garages die dit eerder gedaan hebben en weten waar ze mee bezig zijn. De turbo zou ik laten nakijken door een specialist om te kijken of deze gereviceerd kan worden.

 

Je blok is trouwens een BKP (er staat BKM in de eerste post).

 

Ik zal even een linkje opzoeken betreft het probleem.

Edit gevonden:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je wel Martijn voor deze uitleg, alhoewel dit geen goed vooruitzicht is. Mijn idee om hem naar de dealer te brengen was ivm eventuele coulance, mocht die er op zitten.

Wat ik niet begrijp, maar waar ik op dit moment ook niet achter kom is welke oliepomp er in zit, ketting of tandwiel. Mocht het toch een ketting zijn, waar ooit een terugroepactie voor is geweest dan neem ik geen genoegen met een vette rekening. Of zie ik het verkeerd?

Zijn er rijders die met hun modificatie naar tandwiel problemen hebben gehad met de oliepomp cq oliedruk?

 

En ja, het is idd een BKP.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Marco, dank voor je reactie, het probleem is dat ik morgen moet aangeven aan de afsleepdienst waar de auto heen moet. En bij de dealer zal er morgen wel iemand zijn ivm een de paasshow, maar of ik daar het juiste antwoord krijg vraag ik mij af. Maar ik ga wel een poging wagen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Laat de auto dan bij je thuis afleveren. Dit euvel loont de moeite om even goed rond te kijken en te shoppen. Ik weet niet of je handig bent en zelf de turbo eruit kunt halen ten behoeve van revisie. In Barneveld zit een goed bedrijf hiervoor.

Als je goed op de diverse sites zoekt blijkt dat er ergens in brabant (Coen Donkers in Veghel) een bedrijf de balansasmodule ombouwt voor 1200 euro incl. montage. Ik noemde de prijs excl. montage. Verwacht bij de dealer geen coulance. Ik wil als je mij je chassisnummer mailt (even per pb) wel even kijken in Elsa of deze er tussen valt, maar er zijn hier mee voorbeelden van auto's die geen coulance krijgen dan wel.

 

Die van mij is na 1,5 jaar gebruik bij 90.000 kilometer door de vorige eigenaar vervangen. Nu staat er 215.000 kilometer op en ik heb tot op heden nog geen problemen gehad. klop klop klop op hout.

 

Jij hebt ook nog een uitdaging betreffende de verstuivers. De Siemens verstuivers geven ook nog wel eens de geest. Deze vallen tot 7 jaar en 250.000 kilometer weer wel in de coulance, alleen vervangen ze de defecte verstuiver. Met een beetje pech sta je dus eerst 4 maal langs de kant van de weg.

 

Ze zouden in de garage even het kleppendeksel eraf moeten halen om te kijken naar je nokkenassen. Het probleem met te weinig olie is altijd dat je niet kunt zien welke schade er is ontstaan. Is het asje al langere tijd minder en heeft de oliedruk al geruime tijd minder gedaan dan zou moeten maar nog net genoeg om de drukschakelaar niet aan te spreken? Om dit te beoordelen dien je het blok verder uit elkaar te halen om bijvoorbeeld te kijken naar de drijfstanglagering.

 

Het meest in de buurt (alhoewel ook nog wel 50 minuten rijden) is voor jou misschien Carrec in Soesterberg. Kijk anders even op hun site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Het is het overwegen waard om de oliepomp geheel om te bouwen, en de balansasmodule te laten vervallen. Den Hartog, Paul kelder, Jos van JB en VAG Nuenen zijn garages die dit eerder gedaan hebben.

 

Gewoon die oliepomp eruit knikkeren en 'n simpel oliepompje van 'n audi (zonder balansas rommel) erin, vind je voor minder dan 150 euro, en dat werkt ook prima.

 

Mijn originele pomp (met tandwielaandrijving) is voorzien van 'n nieuwe aandrijfas (dat fameuze zeskantstaafje), maar is simpelweg aan de kant gezwierd. Simpelweg onnodig complex en zwaar gemaakt voor wat het is, en er zijn al veel teveel motoren gesneuveld door die stukken verdriet imho.

 

Ik heb al diverse keer zitten googlen naar motoren die problemen kregen met die simpele oliepomp (zonder balansas dus) en ik heb er simpelweg geen enkele tegen gekomen, dan is voor mij de rekening snel gemaakt.

 

oil_pump_oem_06a.jpg

 

Niet honderd procent zeker dat dit de hele juiste is, maar het lijkt er iig héél hard op, je ziet iig al meteen het verschil in (onnodige) complexiteit tov die met balansas module

 

Wij hadden trouwens wel enigszins verwacht dat de motor meer zou daveren omwille van 't niet hebben van de balansas, maar daar is hoegenaamd niks van te merken, dus het nut ervan???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dacht dat er alleen in langsgeplaatste motoren balansassen zaten?

3C zit dwars gemonteerd.........[/quote

bij kristof zat die balansas pomp waar het asje van kapot is gegaan ( die hebben we er uit geknikkerd )

ik had nog een blok liggen van een audi a3 daar zat een ketting aangedreven pomp in

en we hebben het tegenovergestelde gedaan wat de meesten doen omgebouwd terug naar ketting

simpele olie pomp ering gelijk die op de afbeelding en alles loopt vlotjes ( geen onnodige trillingen gelijk iedereen schreeuwt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

albert jan kun je het carter zelf niet eronder uit schroeven

(olie aflaten , en carter schroefjes lossen , en enkele dikke schroeven die in de versnellingsbak zitten) dan kan je direct zien welke pomp er in zit en kan je het eventueel zelf repareren

als het asje doordraait is het met 10 euro gerepareerd ,

en turbo is zo snel nog niet kapot hoor , die kunnen wel wat hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Super dat iedereen zo meedenkt en oplossingen aandraagt!!!!

De Passat gaat vandaag naar mijn garage in Lochem, en gaan proberen om het probleem te achterhalen. Mochten zij er niet uitkomen dan gaat de Passat wel ergens anders heen. Ik houdt jullie op de hoogte!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Albert,

Lees net je klote probleem en weet niet of het zinvol is om nog iets toe te voegen maar..., belangrijk is wel of je zeker weet dat je een kettingmodule hebt en niet een tandwielmodule waarvan het asje a.g.v. bijv een defect 2 massa vliegwiel is doorgedraaid. Ik heb zelf een BKP waarbij VW mij niet kon vertellen of er een ketting of tandwielmodule inzat, heb toen de zaak zelf maar gesloopt. Reken bij VW maar nergens op, zie alle gedupeerden op dit forum.

Wanneer je goed geholpen wilt worden, dan is JB in Dieverbrug een goede optie, Jos heeft veel ervaring met deze kettingmodules.

Succes in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Passat is weer thuis, voorzien van een nieu we balansasmodule, olie en oliefilter. De turbo was nog goed. Rekening viel mee. Niet dat ik elke maand zo'n rekening wil zien, maar als ik naar de VW-Dealer was gegan dan was ik veel meer kwijt geweest.

Met dank aan Autobedrijf Sloot in Lochem, super werk geleverd!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De Passat is weer thuis, voorzien van een nieu we balansasmodule, olie en oliefilter. De turbo was nog goed. Rekening viel mee. Niet dat ik elke maand zo'n rekening wil zien, maar als ik naar de VW-Dealer was gegan dan was ik veel meer kwijt geweest.

Met dank aan Autobedrijf Sloot in Lochem, super werk geleverd!!!!

 

Je mag er best even bijvermelden dat jij de ongelukkige was met een tandwielaangedreven balansasmodule..

Die gaan dus ook gewoon stuk.. ik zou wel ff het (geluid van je) 2 massa vliegwiel in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De Passat is weer thuis, voorzien van een nieu we balansasmodule, olie en oliefilter. De turbo was nog goed. Rekening viel mee. Niet dat ik elke maand zo'n rekening wil zien, maar als ik naar de VW-Dealer was gegan dan was ik veel meer kwijt geweest.

Met dank aan Autobedrijf Sloot in Lochem, super werk geleverd!!!!

 

Je mag er best even bijvermelden dat jij de ongelukkige was met een tandwielaangedreven balansasmodule..

Die gaan dus ook gewoon stuk.. ik zou wel ff het (geluid van je) 2 massa vliegwiel in de gaten houden.

 

Dank voor de tip, maar ik hoor nu alleen mijn dieseltje lekker draaien. En om eerlijk te zijn, weet ik niet precies wat ik moet horen. Kom binnenkort wel even naar je toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De Passat is weer thuis, voorzien van een nieu we balansasmodule, olie en oliefilter. De turbo was nog goed. Rekening viel mee. Niet dat ik elke maand zo'n rekening wil zien, maar als ik naar de VW-Dealer was gegan dan was ik veel meer kwijt geweest.

Met dank aan Autobedrijf Sloot in Lochem, super werk geleverd!!!!

 

Je mag er best even bijvermelden dat jij de ongelukkige was met een tandwielaangedreven balansasmodule..

Die gaan dus ook gewoon stuk.. ik zou wel ff het (geluid van je) 2 massa vliegwiel in de gaten houden.

 

Hoe kom je hieraan Matthijs? ik lees dat het de oude balansasmodule is (met tandwiel en ketting).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden