Ga naar inhoud

  • 0

lichtschakelaar op "AUTO" = overdag geen licht aan


Robl

Vraag

Vrouwtje belde net. Ze is vandaag met de auto op pad en automobilisten knipperden naar haar (terwijl het een beetje mistig was). Ze had zelf het vermoeden dat het met haar verlichting te maken had en zag bij aankomst dat de koplampen niet branden.

 

Wij hebben in de 3C zo'n lichtschakelaar met de "AUTO"-stand. Deze zit tussen "0" en de stadslicht stand.

Tot nu toe hebben we de lichtschakelaar altijd op "AUTO" staan.

En inderdaad de lichten gaan dan aan als het schemerig wordt of als je bijvoorbeeld je garage inrijdt.

Komt er je dus op neer dat als het een beetje mistig is, je handmatig dimlicht aan moet zetten.

 

Waar ik mij over verbaas is dat als hij op "AUTO" staat, overdag het stadslicht niet aan staat. Is dat bij jullie ook zo?

In het boekje staat dat als je "rijverlichting"(meeruitvoering) of "dagrijverlichting" hebt deze bij "AUTO" wel automatisch aan gaat bij contact aan.

 

Wil eigenlijk wel dat als contact aan is, stadslicht altijd aan is. Weten jullie waar/hoe ik dat kan instellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Het kost wel degelijk brandstof. Zet met stationaire motor al je lichten en achterruitverwarming maar even aan. Je hoort het toerental zakken.

 

:ontopic:

 

Als Guyke z'n in de in de knipperlichten ingebouwde DRL kan leveren, overweeg ik DRL te nemen. Maar weer een aparte lamp in je mistlampgrille vind ik TE

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar als je rijdt draai je niet stationair....

En, ook al zou het iets kosten, veel zal het niet zijn, en het lijkt me nogal een verkeerde manier van besparen (penny wise pound foolish.... paar cent besparen op brandstof, maar wel de auto totalloss rijden omdat een inhalende tegenligger je niet tegemoet zag komen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar als je rijdt draai je niet stationair....

En, ook al zou het iets kosten, veel zal het niet zijn, en het lijkt me nogal een verkeerde manier van besparen (penny wise pound foolish.... paar cent besparen op brandstof, maar wel de auto totalloss rijden omdat een inhalende tegenligger je niet tegemoet zag komen)

 

²nd that!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry mij allemaal te stellig..........

 

Jij rijdt dus altijd met je lichten aan, gordels om, belt altijd handsfree, houdt altijd voldoende afstand, rijdt nooit te hard, drinkt nooit als hij rijdt, draagt op de fiets altijd een helm, in de stad een kogelvrij vest ................................ voor de maximale veiligheid

 

Er zijn ook mensen die bezuinigen op autobanden of motorolie lees ik wel eens :-)

 

Laat nou iedereen z'n eigen afweging maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er staan daar een aantal tussen die gewoon nergens op slaan om te doen of juist niet te doen omdat ze zó simpel zijn en veel leed kunnen voorkomen dat ik geen enkele reden kan verzinnen om je er niet aan te houden.

 

En ja, natuurlijk mag iedereen zijn eigen afweging maken, maar ga dan ook niet zeiken dat de tegenligger beter hadden moeten opletten als die tegen je aanrijdt....

Overigens is het prima dat iedereen anders over dingen werkt, anders zou de natuurlijke selectie nooit meer zijn gang kunnen vinden :lol:

 

Oja, en om nog even antwoord te geven op je vragen:

Jij rijdt dus altijd met je lichten aan - Ja, geen ENKELE reden om zonder licht te rijden

gordels om - waarom zou je die niet om doen?

belt altijd handsfree - ja, daar is die carkit nou eenmaal voor,

houdt altijd voldoende afstand, - ik wel, de mensen voor me niet. :lol:

rijdt nooit te hard, - niet te hard, wel harder dan de toegestane limiet, het is immers veiliger weg te rijden bij alle idioten op de weg dan tussen ze te blijven hangen.

drinkt nooit als hij rijdt - Nee, dat is oerdom en slaat nergens op om te doen.,

draagt op de fiets altijd een helm - fiets? we leven niet in 1925....,

in de stad een kogelvrij vest - nee, boodschappen doen doet de bodyguard maar................................ voor de maximale veiligheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In de 3BG reed ik dus altijd met de lichten aan.

Volgens de verkoper van de 3C kon ik voortaan met de "auto"-stand rijden. Ik weet nu wel beter ;-)

Voorlopig staat hij voortaan op de stand "lichten aan".

 

Als ik VCDS heb wil ik toch eens experimenteren met de sensor zoals Matthijs noemt. Als je ze zo kunt instellen dat de lichten vaak aan staan dan rij je veilig en bespaar je ook nog een paar cent brandstofkosten. :mrgreen:

 

Tot nu toe heb ik hem op de MFD nog niet boven de 1:16 gehad dus alle beetjes helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een 1.9 moet zeker zuiniger kunnen.

Ik moest met mijn Bora (variant en net zo zwaar als een 3bg) echt mijn best doen om dat te halen (lees echt trappen.)

 

Over je licht, je kan instellen met vcds dat je koplampen overdag altijd aan staan.

Volgens mij kan je zelfs instellen dat ze bv op 60% branden, zodat je lichtschakelaar nog enige functie heeft.

Maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De enige reden om je lampen overdag uit te zetten is als je xenon hebt. Xenon heeft namelijk een beperkt aantal branduren en is vrij duur om te vervangen. De enige reden om DRL te nemen is dan ook om je xenon te sparen, om dezelfde reden kan je bij bv audi's alleen die led DRLs in de koplampen krijgen icm xenon van een paar duizend euro ;)

 

K heb geen xenon, mn lampen staan dus op altijd aan en het mooie is, is dat je lampen gewoon uit gaan als je parkeert. Bij mij dan wel na 30 seconden ivm cumming home :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij eigenlijk ook altijd met lichten aan. Het is zelfs zo dat instructeurs tegenwoordig verplicht zijn met lesauto de leerlingen altijd met licht aan te laten rijden vanwege verkeersveiligheid. Omdat je dan gewoon beter zichtbaar bent op lange afstand.

Als ik me niet vergis zijn ze in den haag oo al bezig met een wetsvoorstel dat iedere auto rijder wil verplichten altijd met licht aan te rijden, dimlicht of bij nieuwere auto verplicht met dagrijlicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt het dat de lichtsensor normaal gesproken in het ventilatie rooster van voorruit zit of vergis ik me nu? En de lichtsensor zit die aangesloten op de lichtschakelaar of gaat het signaal naar een electronisch module die dat regelt

Nu maar eens internet afspeuren voor originele schakelaar(liefst met alu ring om schakelaar) en sensor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Over je licht, je kan instellen met vcds dat je koplampen overdag altijd aan staan.

Volgens mij kan je zelfs instellen dat ze bv op 60% branden, zodat je lichtschakelaar nog enige functie heeft.

Maar dat weet ik niet zeker.

 

Dat is inderdaad in te stellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik bedenk me net dat als ik mijn knop op "UIT" heb staan, mijn lampen ook branden. We zijn toen bezig geweest om mijn mistlampen als DRL's te krijgen, maar dat is toen niet gelukt wegens een verkeerde module oid. Als ik hem op "AUTO" zet, dan past hij zich wel aan aan de hoeveelheid licht de sensor binnen krijgt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij laten altijd de verlichting schakelaar op AAN stand staan.

Voordeel, je rijdt altijd met verlichting aan. En door de coming home en leaving home functie kun je de tijd instellen op bv 10 seconden, dat de verlichting blijft branden.

 

Dacht eerst ook aan dagrijverlichting, maar daarbij branden de achterverlichting niet.

 

Mij motto is zien en gezien worden ook vanaf de achterzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden