Ga naar inhoud

  • 0

Na distributie + brandstoffilter niet meer starten! HEEELP


Insane J

Vraag

Vandaag "ff" een grote beurt + distributie. Terwijl mijn vaste onderhoudsman de distributie deed begon ik aan het luchtfilter en het brandstoffilter. Uiteindelijk was ik klaar, en hij ook.

 

Voorfront hing nog op half 7 (service stand) maar we dachten de passat dus even te starten om te kijken of alles goed zat/werkte. (na uiteraard eerst dubbel gecheckt te hebben of de timing nog goed stond)

 

HIJ STARTTE DUS NIE :evil:

 

vaaaaag... zal wel komen doordat ik een nieuw, leeg brandstoffilter gemonteerd had? Maar na weet ik veel hoelang starten nog steeds geen teken van leven. Gloeibougies gekeken, kwam geen spanning op maar op 12V werkten ze nog wel. (we stonden echter wel in een verwarmde garage)

 

Afijn, uiteindelijk "quick start" in de aanzuiging gespoten en daarmee startte hij wel. Na een beetje moeite bleef hij zelfs gewoon lopen op normale diesel. Gas geven en stationair lopen klonk heel normaal maar ging gepaard met enorme witte wolken rook (overvloed aan diesel van al dat starten dacht ik?)

 

MAAAAR, ook al dacht ik dat het nu opgelost was, dat was het dus niet :( Ik ging een stukkie rijden maar al gauw begon hij vaag te doen. In 4de versnelling wanneer de turbo erin kwam scheed die er mee uit. Hij reageerde niet meer op gas geven en ik rolde uit in de berm. Daar liep hij HEEEEEL onregelmatig,sputterend,bonkend en stotend en wederom VEEEEL witte rook. Na 2 min. gaat dit dan weer weg en loopt hij INEENS weer normaal stationair. Rustig rijden gaat dan goed. Zelfs gas geven in de sneeuw tot in hoge toeren gaat goed wanneer de wielen slippen. Maar worden ze echt belast dan schijd de motor er dus weer mee uit en komt hij weer in die soort van vage noodloop situatie terecht.

 

Echter, zet je de motor uit dan start ie van-ze-never-te-nooit meer uit zichzelf. Hij start alleen op die "quick-start" shit die je in je inlaat moet spuiten.

 

Volgens die monteur staat de timing 100% zeker te weten goed. Meerdere keren gecheckt blablabla.

Brandstoffilter ook al weer terug gezet voor de vorige versie, werkte niet. Diesel rechtstreeks laten opslurpen uit een jerrycan werkte ook niet. Brandstof systeem geprobeerd te ontluchten bij de verstuivers, werkte ook niet.

 

Volgens m'n monteur kwam het wel eens voor dat er na een aantal keren een distributie riem vervangen de brandstof pomp verkeerd gaat staan. Deze zou je opnieuw moeten afstellen aangezien de nieuwe riem een stuk strakker staat dan de oude.

Iemand enig idee of dat klopt?!

 

Misschien een verstuiver kapot gegaan door al dat starten? Timing toch iets versprongen?

 

PLEASE HELP!! kheb mijn auto achter moeten laten en zit nu dus zonder :( zwaaaar ruk dit!

 

info: Passat 1.9 tdi 3B variant uit 2000 (oude model)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

YES! hij doettet weer!!

 

Probleem: Timing van de brandstofpomp stond dus TOCH niet goed... en die monteur maar zeggen dat ie 100% zeker goed stond. Afijn, de nokkenas en krukas misschien wel, maar met het erop frotten van die mega stugge nieuwe riem is er ergens dus toch iets fout gegaan...

 

Kben blij dat alles nu toch weer goed is gekomen en een goed advies, check het eerst 3x voordat je andere dingen gaat proberen. EN, gebruik gewoon goed gereedschap ipv markeringkjes etc.

 

We hebben nu als eerste de pin in de brandstofpomp gestoken om te zien hoe toen de timing stond, en voila, dat zag er zo uit:

20120206_192338.jpg

 

1 tandje ernaast dus :) gelijk goed gezet en toen was het starten lopen alsof er nooit iets fout is geweest :D

 

bedankt allemaal voor jullie meedenken en hulp! Vooral big thanks naar Marcel omdat hij zo'n toffe gast is :D thnx man!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij gebruiken ook vaak de verfstreepjes op meerdere tandwielen zeker 1 streepje maar liever 2 per (belangrijk) tandwiel.. je monteert de riem, draait met de sleutel op de krukaspoelie de motor iig 1x rond en kijkt of de streepjes weer overeenkomen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hopelijk heeft iedereen hier iets van opgestoken ?

 

De "truuk met het aftekenen" laat je maar over aan de mensen uit kakalakka , tuteruure of pipjomtaxi ! Gebruik altijd het JUISTE gereedschap ! ( zoals ik in het begin reeds schreef was dit de oorzaak ).

 

2e raad ; zoek het nooit te vér !

 

3e raad ; Doe nooit 2 dingen tegelijk als je aan "motor-gerelateerde onderdelen" werkt. Alles wat je vervangt test je dadelijk uit, pas daarna ga je voort met hetvolgende onderdeel. Bij een probleem moet je dan nooit zoeken maar vind je altijd het probleem terug bij het laatste wat je hebt gedaan ! :thumb:

 

Dit is trouwens een goede leerschool, vanaf nu kan je zélf de distributieriem vervangen. ( zo spaar je de kosten uit )

 

John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja absoluuuut! hebber weer veel van geleerd en eigenlijk stelt het NIETS voor... Okee je moet wel wat knutsel ervaring hebben maar MET het juiste gereedschap is het prima zelf te doen! Misschien heb je een extra handje nodig om de nieuwe riem erop te leggen (want die is stuuuuug) maar verder, prima 1-mans klus!

 

En idd, houd het bij 1-onderdeel/klus per keer en kijk of alles nog functioneert;) maakt het zoeken zoveel gemakkelijker :D

 

bedankt iedereen, hij rijd weer als een zonnetje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je het vastzet/markerings gereedschap hebt kan eigenlijk IEDEREEN een riem vervangen.. of ie de rest ook los krijgt etc is een 2e.. maar als je alle belangrijke tandwielen kan fixeren, in een PD-geval dus de krukas en de nokkenas kan er eigenlijk niks misgaan, hooguit dat je iets niet goed vastzet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

SPOELEN ??? :oops:

 

Euhhhh.... kan in principe geen kwaad, alhoewel het volgens mij niet nodig is, maar als je het zou doen dan wél enkel met dezelfde olie als je erop gaat gieten, nooit met agressieve stoffen zoals benzine, dieselolie of dergelijke. Ook geen remreiniger ! Je riskeert de dichtingen kapot te maken.

 

Spoelen..... 't ja.... mag ik vragen, waarom eigenlijk ?

 

Groeten, John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Z'n stuurhuis heeft wat problemen, komt slecht terug ( in middenstand) na een bocht. Misschien blijven er wat klepjes hangen .... voor het 'spoelen' daar zijn speciale reinigingsmiddelen voor maar met nieuwe olie kan ook, waarom om oude resten en vuil weg te nemen uit het systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

pfff, nu dit weer...

 

Gisteren zou ik naar Arnhem gaan en was de eerste keer "goed" rijden nadat de brandstofpomp op tijd was gezet. 's Ochtends volgetankt en injector cleaner erbij gegooid. Toen vertrokken met een maat van me om een Civic type-R te gaan detailen. Anywaaaaay, ik rijd na 5 min. op de snelweg 120 km/h en wil even wat gas bijgeven.

 

NIKS!

 

er gebeurde niks, precies zoals laatst toen er een gat in de turbo slang zat :S VAAAAG! Ik de passat aan de kant gezet en gekeken maar kon niets vinden. Motor uitgezet en opnieuw gestart, hij deed het weer normaal... RAAAR! dus ik een stukje over de parkeerplaats om te kijken of hij het goed bleef doen en na een paar keer vol accellereren stopte hij er weer mee. Althans, hij bleef goed lopen alleen bij volgas gebeurde er niets! Precies alsof de turbo niks deed.

 

Weer opnieuw uit/aan en hij deed et weer... dus maar besloten rustig verder te rijden aangezien ik niets kon vinden en ik ook geen storing lampjes kreeg. Let wel, het was -11. Misschien had dat er iets mee te maken icm die injector cleaner?

 

Tijdens de rest van de rit af en toe nog volgas gegeven om te kijken of het probleem zich voor bleeft doen. Soms wel soms niet, soms kwam hij ook heel traag op gang. Dan gaf je volgas, gebeurde er niets en accellereerde hij heeeeel langzaam en dan na 5 sec. ging die iets meer accellereren totdat hij na 10 sec. het ineens wel weer deed :S Ofterwijl, het leek alsof er iets verstopt zat! Zo voelde het.

 

Maargoed, ik ben op bestemming aangekomen en heb de auto even uit gezet. Toen na 30 min. weer gestart en ermee door arnhem en omstreken gereden (stadsverkeer) Toen leek hij het constant goed te doen. Bij volgas ging die er weer goed vandoor.

 

Ook op de terugweg (toen was het nog maar -3) deed de passat het de hele tijd goed. En om even te testen heb ik nog even een stuk volgas gereden en de 180 aangetikt. Alles leek normaal! VAAAAAAAG!! Dus ik dacht wederom dat het misschien de injector cleaner was icm diesel en de temperatuur van -11?

 

Gisteravond en vanochtend ontdekte ik alleen dat de passat heel erg schokt en trilt bij volgas in 4e versnelling lage toeren. In z'n 1,2,3 merk ik niet. Rijd ik in 4e versnelling, 1400 toeren (50km/h) en geef ik volgas, dan gaat hij stoten/trillen tot net voorbij de 2000 toeren. Daarna blijft hij gewoon door accellereren en is het weg.

 

Zou dit er iets mee te maken hebben? Staat soms de timing van de distributie/nokkenas/brandstofpomp misschien toch nog niet helemaal 100%?? Stiekem lijkt het ook alsof de passat iets minder snel is als voor de grote beurt/distributie wissel...

 

En aangezien er werd gepost dat vermogensverlies ook te maken had met de timing zit me dit nog altijd niet lekker :(

 

LAAAAANG verhaal maar hopelijk snapt iemand wat hier aan de hand is? Of moet ik gewoon deze tank leegrijden en kijken of het bokken bij volgas in 4e versnelling weg is? Dat al deze vaagheden te maken hebben met de diesel en injector cleaner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gaat in z'n noodloop zo als ik het lees. Lmm stuk, of turbo druk te hoog. En 1400 tpm met 50 km punt is net ff te laag nu misschien. Toch maar even rijdend uitleven miss....

 

LMM gaat een tdi niet in noodloop, dit is een turboprobleem.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden