Ga naar inhoud

  • 0

Na distributie + brandstoffilter niet meer starten! HEEELP


Insane J

Vraag

Vandaag "ff" een grote beurt + distributie. Terwijl mijn vaste onderhoudsman de distributie deed begon ik aan het luchtfilter en het brandstoffilter. Uiteindelijk was ik klaar, en hij ook.

 

Voorfront hing nog op half 7 (service stand) maar we dachten de passat dus even te starten om te kijken of alles goed zat/werkte. (na uiteraard eerst dubbel gecheckt te hebben of de timing nog goed stond)

 

HIJ STARTTE DUS NIE :evil:

 

vaaaaag... zal wel komen doordat ik een nieuw, leeg brandstoffilter gemonteerd had? Maar na weet ik veel hoelang starten nog steeds geen teken van leven. Gloeibougies gekeken, kwam geen spanning op maar op 12V werkten ze nog wel. (we stonden echter wel in een verwarmde garage)

 

Afijn, uiteindelijk "quick start" in de aanzuiging gespoten en daarmee startte hij wel. Na een beetje moeite bleef hij zelfs gewoon lopen op normale diesel. Gas geven en stationair lopen klonk heel normaal maar ging gepaard met enorme witte wolken rook (overvloed aan diesel van al dat starten dacht ik?)

 

MAAAAR, ook al dacht ik dat het nu opgelost was, dat was het dus niet :( Ik ging een stukkie rijden maar al gauw begon hij vaag te doen. In 4de versnelling wanneer de turbo erin kwam scheed die er mee uit. Hij reageerde niet meer op gas geven en ik rolde uit in de berm. Daar liep hij HEEEEEL onregelmatig,sputterend,bonkend en stotend en wederom VEEEEL witte rook. Na 2 min. gaat dit dan weer weg en loopt hij INEENS weer normaal stationair. Rustig rijden gaat dan goed. Zelfs gas geven in de sneeuw tot in hoge toeren gaat goed wanneer de wielen slippen. Maar worden ze echt belast dan schijd de motor er dus weer mee uit en komt hij weer in die soort van vage noodloop situatie terecht.

 

Echter, zet je de motor uit dan start ie van-ze-never-te-nooit meer uit zichzelf. Hij start alleen op die "quick-start" shit die je in je inlaat moet spuiten.

 

Volgens die monteur staat de timing 100% zeker te weten goed. Meerdere keren gecheckt blablabla.

Brandstoffilter ook al weer terug gezet voor de vorige versie, werkte niet. Diesel rechtstreeks laten opslurpen uit een jerrycan werkte ook niet. Brandstof systeem geprobeerd te ontluchten bij de verstuivers, werkte ook niet.

 

Volgens m'n monteur kwam het wel eens voor dat er na een aantal keren een distributie riem vervangen de brandstof pomp verkeerd gaat staan. Deze zou je opnieuw moeten afstellen aangezien de nieuwe riem een stuk strakker staat dan de oude.

Iemand enig idee of dat klopt?!

 

Misschien een verstuiver kapot gegaan door al dat starten? Timing toch iets versprongen?

 

PLEASE HELP!! kheb mijn auto achter moeten laten en zit nu dus zonder :( zwaaaar ruk dit!

 

info: Passat 1.9 tdi 3B variant uit 2000 (oude model)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

zal eerst beginnen met uitlezen denk ik voor dat je van alles gaat vervangen. Pomptiming is geloof ik stationair uit te lezen. Verstuiver kan niet zomaar kapot gaan.

 

Normaal zou je zeggen "witte rook" is koppakking kapot.

 

Welke tdi heb jij? de 90/110/115pk?

 

115pk als daar de originele koppakking nog in zit wil die wel is kapot gaan. (staan ze redelijk bekend om)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry, vergeten te vermelden.

 

- We hebben hem uitgelezen en hij gaf NIETS aan. Alles was OK :S

- Verstuiver schijnt kapot te kunnen gaan van teveel lucht happen?

- Koppakking is niet lek, want de witte rook is alleen wanneer je hem start en als hij zo bonkt,stoot,schokt. Wanneer die normaal loopt is er geen witte rook.

- Ik heb de 90pk versie

 

Maar koppakking zou die ook niet zo gek van gaan doen lijkt me...

 

thnx voor je snelle reactie Bjorn! appreciate it!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

da valt nie uit te leggen , ge moet daar de nodige paspennen voor hebben waar ge de distributie bij vastzet

pomptiming kon ge niet op het oog afstellen da moest electronish gebeuren ( bij pd blokken )

hij heeft alles gemarkeerd bij het los halen en zo alles trug vast gezet

heeft em ook gekeken als de riemen overeen komen , 1 tand minder en je bent bezeikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja dat zou ook nog kunnen, we kregen de riem bijna ONMOGELIJK erop... zat echt super super strak! Die monteur heeft gekeken of ze gelijk waren maar hij zij van wel.

 

En idd, alles gemarkeerd en afgestreept en alles klopte nog na het overzetten van die riem.

 

zei hij ;) ook als ik op internet speur vind ik veel van dit soort problemen en dan stond toch 9 van de 10x de distributie niet goed, of beter gezegd de brandstofpomp.

 

Iemand die mij vertellen kan waar ik allemaal op moet letten? welke markeringsstreepjes waar zitten/staan? en hoe ik bepaalde dingen kan checken/uitsluiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een distributieriem vervangen is een secuur werkje : Bij de meeste moderne dieselmotoren heb je zelfs 2 riemen , ééntje voor de nokkenas en eentje voor de dieselpomp. Bij jouw wagen weet ik het niet maar het gaat als je het juist wil doen op de volgende mannier:

 

Op de krukas zit er een merkteken of je kan de krukas vastzetten met een paspen ( bvb bij ford ). Wanneer dit gebeurd is , dan moet de nokkenas precies op de goeie plaats staan. ook hiervoor heb je een blokeerpen of eenn kalibertje.

 

De dieselpomp heeft, net zoals de nokkenas en de krukas een merkteken of een gaatje waarin je een paspen kan schuiven.

 

Enkel met het juiste gereedschap kan je perfect een distributieriem vervangen , alle andere systemen zoals aftekenen en/of overtekenen kan, maar zijn systemen die ze in de Afrikaanse kontreien gebruiken. Heel dikwijls gaat dit echter goed, behalve heel wat keren niet. De laatste, daar ben jij waarschijnlijk het voorbeeld van.

Tip: Ga op zoek naar een VW dealer of iemand met heel veel kennis van zaken en laat je distributie afstellen. Je probleem zal opgelost zijn. Natuurlijk kan ik verkeerd zijn, ik heb ook maar een luttele 27 jaar monteurs-ervaring, dus als iemand een ander idee heeft, gelieve onze "pechvogel" verder te helpen aub.

 

Succes bij het verhelpen van het "euvel" ,

John.

 

Edit:

Nog even dit:

 

Ga het niet te vér zoeken : Toen je de wagen hebt binnengereden deed ie normaal, na het vervangen van de brabdstoffilter kan je wel lucht optrekken maar eens de motor draait betekent dit dat de brandstoftoevoer in orde is.

BLIJF ALTIJD WEG MET EEN SPUITBUS START_PILOT of een ander product wat je in de inlaat spuit. Dit is ZEER schadelijk voor de motor en vooral bij moderne dieselmotoren.

De witte rook kan bijna onmogelijk van de koppakking komen (zoals hierboven iemand aanhaalt). Je hebt immers de wagen zonder witte rook binnengezet in de garage, daarna is er enkel de distributieriem afgehaald en de filter vervangen.

Ga dus op zoek bij wat er is veranderd tussen het binnenrijden en het buitenrijden en hou je hieraan. Je vind met 99% zekerheid de oorzaak van het euvel.

 

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je reactie John! Je verwoord precies hoe ik erover denk en wat mijn vermoedens ook zijn... Echter wist ik niet dat de "afteken-methode" niet voldoet. Nu wel, helaas :( Zonde om te zien dat wanneer je iemand je auto toe vertrouwd, die persoon al jaren je auto's doet, hij al veeeel vaker distributiesetjes gemonteerd heeft op soortgelijke auto's, het dus TOCH nog fout kan gaan.

 

en idd, weg met die startspray! hij loopt er ook zo grof op nie normaal!!

 

Trouwens, nergens een how-to op internet voor het vervangen van de distributieriem voor mijn passat? Dan kan ik dat gaan bestuderen zodat ik de monteur ook enigzins kan controleren en kan meedenken.

 

thnx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb je de brandstofleidingen wel goed om eraan gedaan? niet toevallig de aan/afvoer verwisseld?

 

Timing kun je wel uitlezen met vagcom, 01 Engine, Meetwaardenblok 000, dan overschakelen naar Basic Settings met de knop op die MWB pagina, 2e getal/vakje moet tussen 50-70 zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een beetje startpilot of remmenreiniger kan geen kwaad.. ik gebruik dat al jaren om onwillige auto's aan het lopen te krijgen.. de diesel wordt ook vernevelt en niet met de tuinslang ingegoten.

 

Wat betreft aftekenen met de verfstift, ook dit is een beproefde methode.. goed.. met de juiste vastzettools is beter..

Het vervelende in dit geval is dat je 2 zaken tegelijkertijd hebt gedaan.

 

Ik zou in ieder geval even de dubbel slang op het brandstoffilter loshalen, die met de splitveer erop en even je brandstoffilter vullen als ie dat niet al is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idd, even de motor starten, met vagcom oid naar 01 Engine > Measure Blocks > block 000, vakje 2 is de timing, klik op Switch to Basic Settings, klik dan evt op TDI timing, of lees vakje 2 weer uit, moet tussen 50-70 zijn(bij bedrijfswarm).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

he man

 

waar kom je vandaan?

kom zelf uit omg rotterdam en ben automonteur bij een vw dealer

als je niet te ver weg zit,wil ik best een keer kijken of ik kan helpen,geen beloftes ;)

weet alleen niet zeker of ik voor woensdag kan komen ivm ziekte van vrouwtje.

laat het maar weten

 

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Foofer,

 

bedankt voor je aanbod man! zou heel fijn zijn. Ik woon in zoetermeer en de auto staat nu in Berkel en Rodenrijs.

We gaan morgen (maandag) avond weer verder met de wagen en dan komt Marcel misschien ook even meekijken.

 

Hopelijk krijgen we hem dan weer aan de praat...

 

Zo niet, dan zou het natuurlijk altijd fijn zijn als jij ernaar wilt kijken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden