Ga naar inhoud
  • 0

Chiptuning - onderhoudscyclus


debrouwers

Vraag

Ik rij met een passat 3C 2.0 (motor CBDC) die ik op 62000km heb laten chippen. Hij had toen juist zijn onderhoud gehad op 60000km.

Normaal dient de olie maar alle 30000km vervangen te worden, maar nu is mijn vraag of het niet veiliger / beter is om vb. alle 20000km de olie te verversen omwille van die chip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt geldt voor mijn 3c ook. Nu ben ik wel een mierenn*uker maar ik geef het beestje iedere 15000KM nieuwe olie en filter en blaas mijn luchtfilter uit (normaal +/- 30000km) Daarnaast iedere 30000km een nieuw luchtfilter en brandstoffilter. Het is misschien een beetje overdreven maar als ik liters diesel op rij dan vind ik die paar euro voor de olie (Castrol) en de filters niet zo'n probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Roy, hier hetzelfde! Het valt mij op dat na de overstap van longlife naar de normale interval, de motor bij mij rustiger loopt door de dikkere olie... Echt een aanrader! Heb hetzelfde als jou gedaan. Alles vervangen, alleen luchtfilter was brandschoon... Brandstoffilter was dan wel weer erg vies na een 80k... maar daar maak ik me geen zorgen over! Hoeft iig niet te duiden op een kapotte tandempomp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt kiezen of longlife met de VW-507.00 (sommige ook de VW-504.00) olie of vaste interval beurten.

 

Het is een misverstand dat de longlife om de 30.000 kilometer gaat. Was vroeger zelfs 50.000 kilometer! Bij de longlife ook wel variabel interval genoemd wordt de interval berekend door de computer van de auto aan de hand van aantal starts, gereden kilometers, rijstijl en oliekwaliteit. De maximaal haalbare termijn is 30.000 kilometer maar dat wordt natuurlijk in de praktijk nooit gehaald. Ikzelf heb eens maximaal 27.000 kilometer gehaald, maar vaak is het wel wat korter.

 

Ik zelf ga binnenkort ook over van variabel naar vast. Dan met de VW505.01 olie.

 

http://wiki.tdiclub.nl/Olie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of je de DSG interval ook zou moeten verlagen is een eigen keus, het wordt wel vaak gezegd, persoonlijk denk ik dat die 60dkm wel kan.. gewone automaten dan zeker niet langer dan 100dkm.

 

En idd, de olie-interval van de motor geldt voor alles, ongeacht gechipt of niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik rij met een passat 3C 2.0 (motor CBDC) die ik op 62000km heb laten chippen. Hij had toen juist zijn onderhoud gehad op 60000km.

Normaal dient de olie maar alle 30000km vervangen te worden, maar nu is mijn vraag of het niet veiliger / beter is om vb. alle 20000km de olie te verversen omwille van die chip?

 

Chippen maakt niet uit voor de duur onderhoudsinterval, hoe je zelf de auto gebruikt of misbruikt bepaalt wel mede de levensduur.

Het is persoonlijk maar ik doe om de 20K motorolie en alle filters verversen/ vervangen, wanneer je het zelf doet kost je dit niet de hoofdprijs. Ik doe er wel de longlife 5W30 in. Over 5W40 wordt beweerd dat dit de coating van de tandwielen bij de Tdi aantast met mogelijke schade. Over olie raak je nooit uit gediscussieerd, iedereen heeft er wel een mening over of een positief/ negatief voorbeeld.

Waarschijnlijk kun je de olie ook wel 40 of 50K laten zitten, maar met 20K weet ik zeker dat ik daar geen schade mee aanricht......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat van die coating icm 5W40 lijkt me stug.. ik heb die 5W40 TurboDI (Pumpeduse öl) speciaal voor de PD-motoren..

Bij de transporter T5 komt de oliesoort wel heel nauw, iig iets van 0W30 ofzo.

 

Deze:

Eurol Turbo DI 5W40 Volsynthetische motorolie voor VW-dieselmotoren met pompverstuiver- techniek

http://www.eurol.com/custom/producten/p ... o%20DI.pdf

 

 

VW 505.01 (05) (goedgekeurd)

VW 505.00/502.00/505.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of het verbruik hierdoor minder geworden is weet ik niet. Mijn auto reed gemiddeld 1:15,8 en nu 1:16,2. Hij heeft ook verstuiverreiniger gehad en een knuffel van JD...

 

Wat voor mij het belangrijkste was is dat de auto echt veel soepeler rijdt en voor mijn gevoel ook stiller en rustiger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die knuffel kan het geloof ik eventueel iets zuiniger maken maar dat hangt van de gewenste knuffel :P maar begreep dat ze meestal ietsjes zuiniger werden. Als het veel fijner rijd en verbruik niet veel meer is dan lijkt het zeker de moeite waard als ik iedereen zo hoor. Met 130km per dag kan het dat best waard zijn. Iets vaker de olie verwisselen is geen probleem. Ik zit met 1.9diesel geknuffelt naar 140 op tussen 1op17,5/19 nu afhankelijk van de drukte op de weg maar ik moet wat vaker planken als het kan :P Dan ga ik het voor de volgende keer gewoon doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden