Ik heb me zojuist voorgesteld op de plek die daarvoor bedoeld is.
Nu, direct daar achter aan, mijn vraag.
Ik heb zo'n vier weken geleden via MP mijn nieuwe auto gekocht; een Variant 3C 2.0TDI DSG Highline. Omdat ik zelf totaal geen verstand van techniek heb, heb ik een aankoopkeuring laten doen bij een officiële VW garage in Balk, Friesland. De dealer gaf aan dat ik met deze auto, voor zover zij konden zien, een prima auto kocht, waar ik lange tijd plezier van zou hebben. Hiernaast heb ik uiteraard tevens RDW en NAP gecheckt en dit alles was in orde.
Om te zien is de auto, vind ik, een prachtige bak, met alles erop en eraan, behalve een open dak.
Nadat ik hem gekocht had kwam een eerste probleem naar voren, waarbij de auto soms niet wilde starten. Hierbij kreeg ik soms de melding 'steering colum defect'. Hierbij knipperde, als ik het me goed herinner, ook het voorgloeilampje en was het onmogelijk de auto te starten. Na een aantal keer opnieuw starten lukte dit uiteindelijk.
Op dit probleem na in de eerste dagen als een keizer in m'n auto gereden, totdat vier dagen later heel de auto er 's avonds laat mee ophield.
Wat er gebeurde was het volgende;
Nadat ik drie minuten onderweg was, trok ik op bij een stoplicht. Omdat ik erg blij was met m'n nieuwe bak, gaf ik na het uitkomen van de bocht een flinke dot gas. Dit vond de Passat niet fijn, en hij liet dit merken door er direct (tijdens het rijden) helemaal mee op te houden. Ik kon de auto nog laten uitrollen naar de vluchtstrook, waarna herstarten vervolgens niet lukte. Vervolgens de ANWB gebeld. Deze man kon geen defecten vinden, waarna we zijn afgesleept naar een nabij gelegen garage. De ANWB-man noemde nog dat 'ie 'op spuitbus wel gewoon liep', de brandstofpomp in de tank goed werkte, en het toerentalsignaal aanwezig was.
Vervolgens werd bij de garage gesteld dat de computer van de auto defect was. Dit zou gekomen zijn doordat hier vocht/water in gelopen was. De monteur gaf aan dat er recent aan de computer was geknutseld. Mogelijk wist de verkoper hier dus van, maar helaas heb ik dit niet hard kunnen maken. Hierop besloten om de computer te laten vervangen (kosten; €2.000,-). Dit was nogal een zuur begin, maar omdat ik de auto vrij scherp had kunnen kopen, kon ik me hier nog wel overheen zetten.
Een paar dagen later krijg ik tijdens het rijden achtereenvolgens het signaal 'check oil level' en 'koelvloeistofniveau te laag'. Hierop de olie gepeild. Deze leek redelijk op peil, waarna ik een klein beetje olie heb toegevoegd. Hierop bleek dit probleem te verklaren door een defect oliesensor. Geen ramp dus, lijkt het.
Het andere probleem, het lage koelvloeistofniveau, kan volgens de monteur enkel verklaard worden door een defect koppakking, of een gescheurde cilinderkop. Opvallend vond ik verder dat op sommige momenten dat de verwarming uit staat, er hele warme lucht naar binnen geblazen wordt. Ik weet niet of dit normaal is? Kosten om dit te laten verhelpen zouden variëren van €1.000,- tot €2.000,-. Dit maakt dat ik nu toch wel ernstig begin te twijfelen of ik geen kat in de zak heb gekocht en zsm van de auto af moet, of dat ik dit defect moet laten verhelpen waarna ik waarschijnlijk lange tijd gelukkig in mijn auto kan rondrijden. Wat het ook wordt; mijn vertrouwen in de auto, en het merk VW, is op dit moment op een historisch dieptepunt aanbeland.
Woensdag heb ik een afspraak bij de garage om dit te laten checken, icm een APK en enkele kleine onderhoudspuntjes.
Mijn vraag aan jullie is nu of jullie enig idee hebben wat mijn probleem zou kunnen veroorzaken. Daarnaast ben ik heel erg benieuwd wat jullie zouden doen; auto dumpen (en zo ja, hoe? Ik wil per se geen mensen opzadelen met mijn rotzooi, dus wil dit op een eerlijke manier doen), of auto laten herstellen?
Sorry voor het lange verhaal, maar het lukte me niet om het korter te beschrijven.
Vraag
Hanspans33
Hallo allemaal,
Ik heb me zojuist voorgesteld op de plek die daarvoor bedoeld is.
Nu, direct daar achter aan, mijn vraag.
Ik heb zo'n vier weken geleden via MP mijn nieuwe auto gekocht; een Variant 3C 2.0TDI DSG Highline. Omdat ik zelf totaal geen verstand van techniek heb, heb ik een aankoopkeuring laten doen bij een officiële VW garage in Balk, Friesland. De dealer gaf aan dat ik met deze auto, voor zover zij konden zien, een prima auto kocht, waar ik lange tijd plezier van zou hebben. Hiernaast heb ik uiteraard tevens RDW en NAP gecheckt en dit alles was in orde.
Om te zien is de auto, vind ik, een prachtige bak, met alles erop en eraan, behalve een open dak.
Nadat ik hem gekocht had kwam een eerste probleem naar voren, waarbij de auto soms niet wilde starten. Hierbij kreeg ik soms de melding 'steering colum defect'. Hierbij knipperde, als ik het me goed herinner, ook het voorgloeilampje en was het onmogelijk de auto te starten. Na een aantal keer opnieuw starten lukte dit uiteindelijk.
Op dit probleem na in de eerste dagen als een keizer in m'n auto gereden, totdat vier dagen later heel de auto er 's avonds laat mee ophield.
Wat er gebeurde was het volgende;
Nadat ik drie minuten onderweg was, trok ik op bij een stoplicht. Omdat ik erg blij was met m'n nieuwe bak, gaf ik na het uitkomen van de bocht een flinke dot gas. Dit vond de Passat niet fijn, en hij liet dit merken door er direct (tijdens het rijden) helemaal mee op te houden. Ik kon de auto nog laten uitrollen naar de vluchtstrook, waarna herstarten vervolgens niet lukte. Vervolgens de ANWB gebeld. Deze man kon geen defecten vinden, waarna we zijn afgesleept naar een nabij gelegen garage. De ANWB-man noemde nog dat 'ie 'op spuitbus wel gewoon liep', de brandstofpomp in de tank goed werkte, en het toerentalsignaal aanwezig was.
Vervolgens werd bij de garage gesteld dat de computer van de auto defect was. Dit zou gekomen zijn doordat hier vocht/water in gelopen was. De monteur gaf aan dat er recent aan de computer was geknutseld. Mogelijk wist de verkoper hier dus van, maar helaas heb ik dit niet hard kunnen maken. Hierop besloten om de computer te laten vervangen (kosten; €2.000,-). Dit was nogal een zuur begin, maar omdat ik de auto vrij scherp had kunnen kopen, kon ik me hier nog wel overheen zetten.
Een paar dagen later krijg ik tijdens het rijden achtereenvolgens het signaal 'check oil level' en 'koelvloeistofniveau te laag'. Hierop de olie gepeild. Deze leek redelijk op peil, waarna ik een klein beetje olie heb toegevoegd. Hierop bleek dit probleem te verklaren door een defect oliesensor. Geen ramp dus, lijkt het.
Het andere probleem, het lage koelvloeistofniveau, kan volgens de monteur enkel verklaard worden door een defect koppakking, of een gescheurde cilinderkop. Opvallend vond ik verder dat op sommige momenten dat de verwarming uit staat, er hele warme lucht naar binnen geblazen wordt. Ik weet niet of dit normaal is? Kosten om dit te laten verhelpen zouden variëren van €1.000,- tot €2.000,-. Dit maakt dat ik nu toch wel ernstig begin te twijfelen of ik geen kat in de zak heb gekocht en zsm van de auto af moet, of dat ik dit defect moet laten verhelpen waarna ik waarschijnlijk lange tijd gelukkig in mijn auto kan rondrijden. Wat het ook wordt; mijn vertrouwen in de auto, en het merk VW, is op dit moment op een historisch dieptepunt aanbeland.
Woensdag heb ik een afspraak bij de garage om dit te laten checken, icm een APK en enkele kleine onderhoudspuntjes.
Mijn vraag aan jullie is nu of jullie enig idee hebben wat mijn probleem zou kunnen veroorzaken. Daarnaast ben ik heel erg benieuwd wat jullie zouden doen; auto dumpen (en zo ja, hoe? Ik wil per se geen mensen opzadelen met mijn rotzooi, dus wil dit op een eerlijke manier doen), of auto laten herstellen?
Sorry voor het lange verhaal, maar het lukte me niet om het korter te beschrijven.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groet,
Rik
Link naar reactie
Delen op andere sites
20 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten