Ga naar inhoud
  • 0

Slechte start...


Hanspans33

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik heb me zojuist voorgesteld op de plek die daarvoor bedoeld is.

Nu, direct daar achter aan, mijn vraag.

 

Ik heb zo'n vier weken geleden via MP mijn nieuwe auto gekocht; een Variant 3C 2.0TDI DSG Highline. Omdat ik zelf totaal geen verstand van techniek heb, heb ik een aankoopkeuring laten doen bij een officiële VW garage in Balk, Friesland. De dealer gaf aan dat ik met deze auto, voor zover zij konden zien, een prima auto kocht, waar ik lange tijd plezier van zou hebben. Hiernaast heb ik uiteraard tevens RDW en NAP gecheckt en dit alles was in orde.

Om te zien is de auto, vind ik, een prachtige bak, met alles erop en eraan, behalve een open dak.

 

Nadat ik hem gekocht had kwam een eerste probleem naar voren, waarbij de auto soms niet wilde starten. Hierbij kreeg ik soms de melding 'steering colum defect'. Hierbij knipperde, als ik het me goed herinner, ook het voorgloeilampje en was het onmogelijk de auto te starten. Na een aantal keer opnieuw starten lukte dit uiteindelijk.

Op dit probleem na in de eerste dagen als een keizer in m'n auto gereden, totdat vier dagen later heel de auto er 's avonds laat mee ophield.

 

Wat er gebeurde was het volgende;

Nadat ik drie minuten onderweg was, trok ik op bij een stoplicht. Omdat ik erg blij was met m'n nieuwe bak, gaf ik na het uitkomen van de bocht een flinke dot gas. Dit vond de Passat niet fijn, en hij liet dit merken door er direct (tijdens het rijden) helemaal mee op te houden. Ik kon de auto nog laten uitrollen naar de vluchtstrook, waarna herstarten vervolgens niet lukte. Vervolgens de ANWB gebeld. Deze man kon geen defecten vinden, waarna we zijn afgesleept naar een nabij gelegen garage. De ANWB-man noemde nog dat 'ie 'op spuitbus wel gewoon liep', de brandstofpomp in de tank goed werkte, en het toerentalsignaal aanwezig was.

 

Vervolgens werd bij de garage gesteld dat de computer van de auto defect was. Dit zou gekomen zijn doordat hier vocht/water in gelopen was. De monteur gaf aan dat er recent aan de computer was geknutseld. Mogelijk wist de verkoper hier dus van, maar helaas heb ik dit niet hard kunnen maken. Hierop besloten om de computer te laten vervangen (kosten; €2.000,-). Dit was nogal een zuur begin, maar omdat ik de auto vrij scherp had kunnen kopen, kon ik me hier nog wel overheen zetten.

 

Een paar dagen later krijg ik tijdens het rijden achtereenvolgens het signaal 'check oil level' en 'koelvloeistofniveau te laag'. Hierop de olie gepeild. Deze leek redelijk op peil, waarna ik een klein beetje olie heb toegevoegd. Hierop bleek dit probleem te verklaren door een defect oliesensor. Geen ramp dus, lijkt het.

 

Het andere probleem, het lage koelvloeistofniveau, kan volgens de monteur enkel verklaard worden door een defect koppakking, of een gescheurde cilinderkop. Opvallend vond ik verder dat op sommige momenten dat de verwarming uit staat, er hele warme lucht naar binnen geblazen wordt. Ik weet niet of dit normaal is? Kosten om dit te laten verhelpen zouden variëren van €1.000,- tot €2.000,-. Dit maakt dat ik nu toch wel ernstig begin te twijfelen of ik geen kat in de zak heb gekocht en zsm van de auto af moet, of dat ik dit defect moet laten verhelpen waarna ik waarschijnlijk lange tijd gelukkig in mijn auto kan rondrijden. Wat het ook wordt; mijn vertrouwen in de auto, en het merk VW, is op dit moment op een historisch dieptepunt aanbeland.

 

Woensdag heb ik een afspraak bij de garage om dit te laten checken, icm een APK en enkele kleine onderhoudspuntjes.

Mijn vraag aan jullie is nu of jullie enig idee hebben wat mijn probleem zou kunnen veroorzaken. Daarnaast ben ik heel erg benieuwd wat jullie zouden doen; auto dumpen (en zo ja, hoe? Ik wil per se geen mensen opzadelen met mijn rotzooi, dus wil dit op een eerlijke manier doen), of auto laten herstellen?

 

Sorry voor het lange verhaal, maar het lukte me niet om het korter te beschrijven.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Groet,

Rik

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Rik,

 

Balen man..

 

"steering column defect" komt inderdaad vakler voor en "vroeger" kostte dit ook honderden euro's om te repareren. Hier is tegenwoordig een andere manier van repareren voor en kost dit significant minder euries. Maar als ik je verhaal zo lees is dit wel een van je minste problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is inderdaad geen beste start.

Dumpen van een auto heeft alleen maar verliezers.

even rustig blijven ademhalen en de problemen systematisch proberen op te lossen.

 

Steering column zou nu opgelost moeten zijn door een andere computer? De passat heeft helaas wel vaken last van een defecte stuurkolommodule. Voorheen diende het hele zaakje vervangen te worden tegenwoordig hoeft alleen de stuurdoos vervangen te worden. er zijn mensen hier die ook deze doos hebben opengemaakt om de solderingen opnieuw na te lopen.

 

Sensoren koelvloeistof en olie zou ik even nazien. Olie moet je zeker met een voor jou nieuwe auto heel regelmatig peilen. Altijd met koude motor en het liefst op dezelfde (waterpas) plaats. Vermeld even in een schriftje de kilometerstand en het oliepeil en na een aantal duizend kilometer kun je redelijk zien wat ie doet.

Ook van de sensoren kun je de kabels en stekkers even nakijken, hier zou ook vocht een rol kunnen spelen.

 

Koelvloeistof wat ie verliest hoeft niet door de kop, maar kan ook door andere oorzaken. Om uit te sluiten of de koppakking lek is, heeft de dealer een snuffelaar die kan meten of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten. Indien dit niet het geval is zou je nog kunnen overwegen om het koelsysteem af te persen.

 

Verder hoop ik dat je een roetfilter hebt, dus motorcode BMP want de andere motorcodes (BMA,BMR,BUZ,BVE,BWV,BKP) hebben andere verstuivers.

 

Zwakkere punten verder zijn:

brandstofpomp in de tank

tandempomp op de kop

handremknop

2 massa vliegwiel

kabelboom in de kop

 

Ook is het handig even na te gaan welke soort oliepomp je hebt: tandwiel versie (is ok) of ketting versie (is niet ok).

 

Op basis van de gevonden zaken en het kostenplaatje kun je dan een keuze maken.

All-risk verzekeren en in de fik steken kan dan nog altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal,

 

Dankjewel voor jullie snelle reacties en het meedenken.

De motorcode weet ik zo niet (m'n vrouw is ff weg met de auto), maar zal het zo ff nakijken.

 

Wat betreft het koelvloeistofpeil. Hierbij was ik vergeten te melden dat ik binnen een paar dagen 2L koelvloeistof heb bijgevuld. De monteur gaf aan dat de koelvloeistof door de dop van het reservoir naar buiten geperst wordt, naar hij vermoedt dus door een defecte koppakking of cilinderkop.

 

Wat betreft de stuurbekrachtiging; goed om te weten dat dit een bekend probleem is. Ik merk dat ik schrik van elk probleem dat ik zelf niet begrijp (en dat is nogal snel het geval). Fijn ook dat het minder prijzig is om op te lossen dan voorheen. Kan het zo zijn dat door dit probleem de melding "engine fault" geeft? Of kan dit hier niet door komen?

 

Ik kom zo nog even terug op de motorcode. Bedankt voor jullie antwoorden tot nog toe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, heb het even door gelezen. Wat zou dit betekenen in mijn geval? Gezien de vele problemen die deze blokken kennen?

Is het na het repareren van dit probleem wachten op het volgende, of kan je er vanuit gaan dat je na deze reparaties een tijdje door kan (liefst meer dan twee weken)?

 

Als ik zo de berichten lees krijg ik de indruk dat ik beter eerder op dit forum had kunnen komen en voor een andere bak kunnen gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom in de wereld van de bkp.

Het advies is , koop geen onnodige dingen.

Blijf sparen voor de reparaties,en op coulance van pon of garage hoef je Helemaal niet te rekenen.

 

Nu ff zonder gekheid, ik rijdt zelf ook een bkp

Ik heb inmiddels ook al de nodige kosten gehad, maar dat zegt niks

Dr zijn ook mensen die al tegen de 3 ton zitten fluitend

2 de massa vlieg wiel is gewoon een zwak punt, en je oliepomp met balans assen,kan bij kettingaandrijving je blok naar de mallemoeren helpen.

Dus om even te laten controleren of de modificatie al gebeurt is, is geen overbodige luxe.

Stuurslot, tja wie zit dr niet mee. Ik wel en ik kijk ff de kat uit de boom,maar het draait dr op uit dat ome jos de passat een dag of 2 te logeren krijgt.

Tandempomp, en pomp in de tank heb ik nog geen last van gehad, maar je móet ook een beetje geluk hebben.

 

Maar goed koop maar een ander merk, ik noem een BMW of Volvo

En tja daar ken ik inmiddels ook al drama gevallen van.

Kortom eerst ff afwachten en weg geven kan altijd.

Tis op het moment ff zuur, maar als je weer achter het stuur zit komt de glimlach vanzelf weer naar boven.

Het gevoel is gewoon goed.

 

Veel sterkte, en blijven lachen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

BKP heeft vaker last van een gescheurde kop, dus deze suggestie van monteur klinkt niet heel erg raar dan.

Vergeet niet dat er heel veel Passat's in Nederland rondrijden, dat er op dit soort forums alleen de slechte dingen gemeld worden, en dat de aantal problemen t.o.v. het totaal aantal passat's met deze motorcode slechts enkele %-en bedraagd.

Op verstuivers is inmiddels coulance tot 7 jaar / 250.000 km, dus dat scheelt eventueel ook al.

 

Neemt niet weg dat je nu flinkt loopt te balen natuurlijk, en tja, met aankoopkeuring gedaan verwacht je natuurlijk helemaal niet dit soort gekl@*t.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi René en Gerd-Jan,

Weer bedankt voor jullie reacties.

Is het zo dat je er vanuit kunt gaan dat de vervangen onderdelen vanaf dat moment gewoon in orde zijn, of is dit blok zodanig slecht dat de problemen terug blijven komen?

 

Hoe dan ook, nogmaals bedankt voor jullie snelle en nuttige reacties en ik zal stoppen met jullie vermoeien met verdere vragen hierover. Ik hou jullie op de hoogte van de uitkomsten van a.s. woensdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
BKP heeft vaker last van een gescheurde kop, dus deze suggestie van monteur klinkt niet heel erg raar dan.

Vergeet niet dat er heel veel Passat's in Nederland rondrijden, dat er op dit soort forums alleen de slechte dingen gemeld worden, en dat de aantal problemen t.o.v. het totaal aantal passat's met deze motorcode slechts enkele %-en bedraagd.

Op verstuivers is inmiddels coulance tot 7 jaar / 250.000 km, dus dat scheelt eventueel ook al.

 

Neemt niet weg dat je nu flinkt loopt te balen natuurlijk, en tja, met aankoopkeuring gedaan verwacht je natuurlijk helemaal niet dit soort gekl@*t.

 

BKD heeft last van koelwaterlekkage in de kop, een BKP niet.

 

Ik vondt trouwens de ECU wel erg duur.. zelfs bij de dealer kost ie meestal niet meer dan 1000 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed, zoals beloofd bij deze een update. We zijn een goeie maand en aanzienlijk meer reparaties en Euro's verder. Hieronder een overzicht van de 'beurt' van het begin van deze maand;

 

APK-keuring

Roetmeting

Ruitensproeiers voor afstellen

Xenon koplampunit vervangen (groot licht was defect en kon niet gerepareerd worden)

Aandrijfashoes lv bakzijde

Oliepijnsensor

Alarmlichtschakelaar (klemde; verder niet spannend)

Cilinderkop

Cilinderkop vlakken en afpersen

Distributieriem kit powergrip

Ply v-riem micro-VA XF

Waterpomp

Cilinderkopbout set

Cilinderkop pakking set

5W30 Long life

Oliefilter

DSG olie

DSG filter

EGR-klep

Waterslang

Koelvloeistof

Turbo vervangen (hierop bleek al heel veel speling te zitten. Deze kon niet meer gereviseerd worden, dus enkel een nieuwe was een optie. Deze echter wel voor revisie-prijs gekregen)

Kabelboom injectoren (motor liep op 3 cilinders).

 

Goed, alles bij elkaar, inclusief de computer die ik eerder al heb laten vervangen heeft me dit ruim €6.000,- gekost. Zoals jullie adviseerden over de eerdere problemen geprobeerd rationeel te blijven en even tot 10 te tellen. Uiteindelijk maar besloten me hierbij neer te leggen (er zat immers weinig anders op).

 

Na deze reparaties gaf de hoofdmonteur aan dat de auto er verder motorisch perfect uitzag. Omdat de hele motor uit elkaar had gelegen wilde de garage na 1000km nog checken of alles goed vast zat. Zo geschiedde en alles bleek prima in orde. Wel hebben ze kosteloos de V-snaar vervangen omdat hier wat te veel speling op zat. Tegelijk de winterbanden erop laten leggen, dus helemaal klaar voor de winter!

 

Een dag nadat ik m'n auto had terug gekregen echter weer een keer een probleem dat ik al aan het begin heb gehad;

Een keer bleef het voorgloeilampje knipperen. Pas na het verbreken van het contact en vervolgens opnieuw contact maken was de auto te starten. Daarna prima gereden. Een keer later echter opnieuw de melding 'steering colom lock defect'. Hierbij wilde de auto opnieuw niet starten. Met dit probleem ben ik vervolgens opnieuw naar de garage geweest, waarbij ze de fouten hebben uitgelezen. Hieruit kwam een sporadische fout in de wegrij-blokkering (dus stuurblokkering?). Deze heeft hij for the time being gewist, maar wij verwachten beiden dat dit in de toekomst wel weer voor zou komen. Hiernaast leek de motor 's ochtends een keer wat moeite te hebben met starten, waarbij hij wat traag op gang kwam. Uiteindelijk sloeg 'ie wel aan, maar toch. Dit ook gemeld aan de monteur. Hierop noemde hij dat hij dacht dat de accu mogelijk niet sterk genoeg meer zou zijn. Wanneer de accu bij het starten dan bv te weinig spanning zou geven, zou de elektronica hierdoor mogelijk in de war kunnen raken, waardoor hij dergelijke fouten zou geven...

Wat denken jullie hiervan? Zou dit probleem te verklaren zijn door een slechte accu en/of defecte stuurblokkering?

 

Met de monteur iig de afspraak gemaakt dat zij een nieuwe accu laten komen, waarmee ik dan een week of 4 mag rijden om te kijken of het probleem zich dan niet meer voor doet.

 

Wat denken jullie hiervan? Het zou mooi zijn als het met een nieuwe accu opgelost zou worden, maar ik heb het gevoel dat dit het niet is. Daarom ook al gevraagd wat het verhelpen van dit probleem zou kosten en hierbij werd een prijs van €700,- genoemd. Zou het kunnen dat zij hier van de 'oude' manier van repareren uitgaan, ipv de 'nieuwe' manier, waarover ik eerder las? Wat zou deze nieuwe manier volgens jullie moeten kosten?

 

Nou, mijn gevoel is er de komende tijd niet beter op geworden. Ik heb hierom aan de garage gevraagd om eens te kijken of ik mijn auto in zou kunnen ruilen. Volgende week laten ze weten wat ze voor m'n auto geven en wat voor opties ze hebben staan. Ik hoorde al dat ze een Audi A4 2.0tdi (B7) avant uit 2006 met iets onder de ton op de km-stand.

 

Een lichte neiging tot paniekvoetbal maakt zich dus weer van mij meester. Ik krijg alleen meer en meer het idee dat al het geld dat ik in deze auto stop in een bodemloze put verdwijnt. Ik ben dus met name benieuwd wat jullie vinden van mijn dilemma waar ik nu voor sta; weer doorgaan met het oplossen van het volgende probleem (knipperend voorgloeilampje en 'steering colom lock defect'), of m'n auto er toch uit doen... Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo rik

het is natuurlijk een vervelende zaak dat je een auto koopt waar van alles aan lijkt te mankeren.

en vooral dat er (officiele specialisten) met 2grote letters VW aan hun pui toch niet zo specialistisch blijken te zijn.

 

welkom bij de club want op deze manier ben ik ook op dit forum terecht gekomen :)

 

zo te lezen heb je al aardig wat dingen laten vervangen aan je wagen, en mijn mening is dat je deze wagen moet houden want het is een super fijne wagen om in te rijden. hem nu inruilen ga je er alleen maar op achteruit.

het enige wat je nodig hebt is iemand die verstand heeft van de motor in jou auto. en niet iemand die je maar alles laat repareren zonder het probleem echt op te lossen.

 

via dit forum ben ik bij jb autoservice in dieverbrug gekomen. ik denk dat je daar eens heen moet gaan voordat je echt je passat wil in ruilen voor een kleine a4, want voor minder dan die 6000 had je een hele nieuwe motor kunnen laten plaatsen.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Henk,

 

Dank voor je reactie. Dat ga ik inderdaad maar eens doen. Op advies van een ander forum-lid ga ik komende week eens langs bij VAG-techniek in Nuenen. Zij hebben aangegeven voor €385,- incl btw en arbeidsloon de reparatie aan m'n stuurkolom te kunnen uitvoeren. Ik verwacht dat hiermee mijn probleem grotendeels, zo niet volledig zal zijn opgelost.

 

Fingers crossed dus maar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben wel zeer verbaast over de uitkomst van de aankoop keuring. :shock:

Vele zaken die je hebt moeten laten repareren moeten daar gewoon naar voren gekomen zijn.

oa de aandrijfhoes en het groot licht hadden ze gewoon niet mogen missen.

En de stuurkolom fout moet ook in het geheugen zitten van de wagen.

Het zou wel heel toevallig zijn als dat bij jou ineens binnen een maand voor het eerst voor komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je na het vervangen van de koppakking nog last gehad van koelvloeistof verlies? Ze vertelden mij bij VW dat dit verlies enkele oorzaken kon hebben:

Koppakking

dop reservoir

radiator

waterpomp

thermostaat

en door haarscheurtjes in het blok bij het spruitstuk, dit is een bekend probleem volgens VW en kan volgens hun geen kwaad (ze doen er dus niets mee ondanks dat veel BKP passats dit probleem hebben..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden