Ga naar inhoud
  • 0

Olie, hoe denkt men over Lidl olie


Raphael

Vraag

Ik vroeg me eens af hoe hier tegen Lidl olie wordt aangekeken. Als je op de verpakking kijkt zie je dat het voldoet aan allerlei normen en merk-eisen. Dus qua kwaliteit zou je haast zeggen dat het wel goed moet zitten.

 

Bij aanschaf van mijn auto nieuwe olie van shell erin gegooid, was ik iets van 70 euro voor kwijt incl filter. Eigenlijk absurd voor een beetje olie. In frankrijk zie je in de supermarkt Total en Elf olie voor 20-30 euro voor 5 liter.

Hier bij de Lidl zelfs al voor 15 euro.

 

Is het nou betrouwbaar dit te gebruiken? Voor/nadelen? En belangrijker: Ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik een oliefilter en 4 liter gastrol 5w30 longlife 3 olie haal bij staadegaard dan ben ik zonder korting 55 euro kwijt, maar dan weet ik wel zeker dat het goed is.

Het is altijd lastig om over olie te oordelen, je ziet geen verschillen. het enige verschil wat je kan merken is dat (als het goed is) het olie verbruik met olie van mindere kwaliteit hoger zal liggen dan met kwaliteitsolie.

Het andere prijsverschil zal hem deels in de toegevoegde dopes zitten. een duurdere olie zal mischien langer zijn viscositeit behouden en daardoor langer zijn smerende werking.

 

Het echte verschil (als het er is) merk je pas bij hogere kilometerstanden aan de slijtage van de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tip van mij : bezuinig niet op olie! MIsschien zit het tussen de oren, als de normering goed is, kan het! Zeggen ze... ik durf de gok niet meer te nemen.

M'n vorige Mazda had hydraulische klepstorers, die gingen tikken van hema/aldi/gamma/praxis andere merk olie! Deed ik er wat duurdere op, geen getik meer!

 

Ik ben dus voorzichtig geworden! Maar probeer het uit zou ik zeggen en deel de ervaring :) Als je motor na een ton nog probleemloos draait weten we genoeg :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarom schreef ik: Staat de juiste VW norm op de verpakking vermeld dan is het geen probleem, zoniet, niet gebruiken.

Ik heb jaaaaaaaaaren Comma olie van Brezan gebruikt in m'n Audi's, nooit problemen mee gehad en daar stond ook keurig de juiste VW norm op de verpakking.

In welk plastic kannetje het zit maakt niet uit...............het goed of slecht is dan een gedachte die tussen de oren zit en niet op enig bewijs gestoelt.

 

En in dat ouwe hok van m'n vrouw (A4 1.6) flikker ik al 3 jaar whatever merk halfsynteet 10-W40 zonder VW Norm in en doet het nog steeds prima met 225000km op de teller en kan je vertellen dat ie het zwaarder heeft dan menegeen auto in NL. :mrgreen: (Moest hem vorig jaar het kleppen deksel de-calve'en hahaha)

Olie verversen gaat vanzelf bij dat ding, moet er regelmatig wat bij gooien, hoewel ie niet rookt.........

Zal eens een nieuw filter erop draaien, heb die al 2 jaar liggen. :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
mooi spul om je ketting te smeren van je motorzaag...:)

:lol:

 

Toch mooi om te zien hoe mensen anders denken over zulke dingen. En het onhandige is, dat je dan zelf moet gaan beslissen :lol:

 

Als iemand een adresje weet waar voordelig gewoon goede olie te kopen dan ga ik het risico niet nemen. Maar aan de andere kant, het is maar olie. Liever goedkope olie en wat vaker wisselen dan dure olie en die helemaal "op"rijden zou ik denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je bij Brezan in de buurt woont kan je daar prima de Comma huismerk olie kopen MET de juiste vw norm op de verpakking.

Heb daar jaren m'n Audi 1.8 20V op laten rijden en daar liep ie als een zonnetje mee en verbruikte geen druppel.

Verversde om de 15000km de olie en het filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb hier nog een paar literflessen Valvoline 5W40 full synthetisch liggen (fantastische olie overigens) met een VW 502.00/505.00 (1/97). omschrijving. Passat gaat, mocht dit geen probleem opleveren, hiermee bijgevuld worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over goedkope olie: ik gebruikte voor mijn polo 2F altijd olie van de A*tion. (geen reclame toch? ;)) Mijn automonteur vertelde me toen hij er achter kwam dat ik een reserve olie van de action voor mijn passat wilde gebruiken dat de samenstelling van de olie weldegelijk slechter is bij goedkope olie. Er worden veel met adaptieven toegevoegd om tot een 'goede' waarde van de olie te komen, terwijl bij duurdere olie een zo zuiver mogelijke samenstelling wordt gebruikt. Hij vertelde dat de olielijn van mobil heel goed is. Van MPM weet je nooit de exacte samenstelling, omdat MPM een mengsel van verschillende fabrikanten maakt.

 

Groet, Aart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Over goedkope olie: ik gebruikte voor mijn polo 2F altijd olie van de A*tion. (geen reclame toch? ;)) Mijn automonteur vertelde me toen hij er achter kwam dat ik een reserve olie van de action voor mijn passat wilde gebruiken dat de samenstelling van de olie weldegelijk slechter is bij goedkope olie. Er worden veel met adaptieven toegevoegd om tot een 'goede' waarde van de olie te komen, terwijl bij duurdere olie een zo zuiver mogelijke samenstelling wordt gebruikt. Hij vertelde dat de olielijn van mobil heel goed is. Van MPM weet je nooit de exacte samenstelling, omdat MPM een mengsel van verschillende fabrikanten maakt.

 

Groet, Aart

 

Hij verkoopt toevallig Mobil? :mrgreen:

 

Zolang de VW norm op de verpakking staat voldoet die olie aan de eisen die VW er aan stelt anders staat het er niet op.

Reken maar dat je bij merkolie ook het "merk" betaald en je zo een goed gevoel koopt.

Die goedkope olie is in mijn ogen niet "slecht", net als witte pomp brandstof.

Het zit meer tussen de oren heb ik het idee, het is goedkoper, dus minder goed.

Die naam op de verpakking heeft echt zelf geen olie fabriek, dat wordt bulk ingekocht bij de grote olie merken.

Dus bijv. shell olie in een Aldi verpakking om maar wat te noemen.

Toen ik in NL woonde heb ik altijd Comma olie gebruikt van brezan.

Aanzienlijk goedkoper dan Castrol die werdt voorgechreven.

Nooit problemen of olieverbruik gehad met m'n Audi's.

als je een performance bak rijdt, RS6 RS4 oid, dat zijn dure olieen, maar dat is ook niet te krijgen in een goedkope variant.

Maar goed, iedereen moet zelf weten wat ie gebruikt.......... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

witte pomp brandstof komt ook gewoon bij shell en esso ofzo vandaan.

Ik zie hier dagelijks de tankauto's komen en gaan.

In principe tanken alle wagens de zelfde benzine (uitgaande van euro 95) en wordt naderhand een toevoeging in de tankauto er bij gedaan om bijvoorbeeld een shell V power te maken of een andere premium brandstof.

En over de olie,als de code's op de fles overeen komen met of hoger zijn dan de code's van de autofabrikant is het gewoon goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zal best, maar ik kan heel goed aan de auto merken of ik Tinq pruttel heb, of ultimate van de BP. Verschil tussen Texaco, Shell en de BP ultimate is niet merkbaar... Bij Tinq lijkt het alsof m'n auto "tegengehouden" wordt...

 

Vwb de olie. Ik heb altijd longlife beurten met m'n passat aangehouden. Vorige week bij matthijs geweest voor een beurtje en knuffel van JD. Na de beurt merkte ik direct dat de auto beter liep als de laatste 50k. Soepeler, stiller en rustiger. Matthijs heeft er ook een dieselreiniger bij in gedaan. Misschien dat dit ook nog van enige meerwaarde geweest is, maar al met al, loopt de auto nu heerlijk!

 

Ik zou persoonlijk geen Action olie in de auto gooien. Scheelt je een paar lullige tientjes per jaar, maar als de motor in de soep loopt gaat dit om een paar duizend. (k weet t, zou het 2 jaar terug ook gedaan hebben, maar k ben knieperige nederlander af :wink:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb er ook aan gedacht, Action heeft idd de 5w40 met 505 code, voor 3,50 euro. per liter. T was dat ik al een kan heb staan met 5liter, maar wil het wel eens gaan vergelijken die beide soorten.

op gevoel en geur en dergelijke, maar denk ook dat ik het er zo in zal flikkeren, ik ben niet zo knieperig om die 5 liter retour te brengen om geld retour te halen en dan naar action dan is de winst al in brandstof verbrand. Maar volgende ronde als ik bij action ben sla ik ruitensproeier en olie in. makkelijk om te hebben liggen een mooi aantal vrd.Olie is olie, denk niet echt dat het gevaarlijk kan zijn, als codes kloppen zal het meevallen.

Anders klopte code niet, en stuk lopen lukt echt niet hoor, man we rijden vw geen opel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden