Ga naar inhoud

Volkswagen VR6-motor viert 20-jarig jubileum


passatvw

Aanbevolen berichten

Volkswagen VR6-motor viert 20-jarig jubileum

 

8-8-2011

 

Het is precies twintig jaar geleden dat Volkswagen de legendarische VR6-motor introduceerde. Het revolutionaire motorontwerp zorgde ervoor dat niet alleen grote auto´s maar ook compactere modellen van een zescilinder krachtbron konden worden voorzien. De VR6-motor debuteerde in de Golf en verscheen daarna in andere modellen. De Passat is nog altijd leverbaar met de innovatieve VR6-technologie.

 

110808-VR6-208.jpgMet de 2,8-liter VR6 bracht Volkswagen de kracht, het geluid en de fraaie loopeigenschappen van een zescilinder binnen bereik van voorwielaangedreven modellen in de compacte middenklasse. Vanwege hun afmetingen kwamen een conventionele zescilinder-in-lijn of een V6 hiervoor niet in aanmerking. Om dit te ondervangen, combineerde Volkswagen beide bouwwijzen. De naam VR6 is daar rechtstreeks van afgeleid: V voor een V-vormige cilinderbankconstructie, R voor Reihen- ofwel lijnmotor en het getal 6 voor het aantal cilinders.

De VR6 had een ‘blokhoek’ van slechts 15 graden waardoor de cilinders dichter bij elkaar stonden dan in een lijnmotor zonder dat de motor overmatig breed werd. De compacte afmetingen maakten dwarse plaatsing in het motorruim mogelijk. Daardoor paste de VR6-benzinemotor in de Golf en de Vento, net als in de sportieve Corrado en later de Passat.

 

Continue ontwikkeling

De introductie van de VR6-motor in 1991 was zoals gebruikelijk bij Volkswagen een startpunt voor verdere ontwikkelingen. In de loop der tijd kreeg het VR6-concept de beschikking over vier kleppen per cilinder. De naam van de compacte krachtbron veranderde in V6 en er volgde ook een V5-variant. Hoe ver de motor inmiddels is ontwikkeld, bewijst de huidige Passat. Het V6-model maakt ook gebruik van de compacte V6 met de blokhoek van 15 graden. Deze 3,6-liter motor is voorzien van directe brandstofinspuiting. Het maximale vermogen bedraagt 220 kW (300 pk). Dat is goed voor hoge prestaties, die in alle rust en comfort worden geleverd.

 

Bron: http://www.volkswagen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Machtige motor.

Toen ik 17 was werkte ik bij een automaterialen-handel in Leeuwarden.

Er kwam regelmatig iemand met een Golf VR6 en ik kon niet wachten tot hij weer weg ging...........

 

Wat een geluid en kracht. Machtig. Was een paarse Golf III, helemaal origineel met klima en lederen interieur.

 

Maar goed, nu zelf een lekker nagelende TDI, haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's een felicitatie waard. Er staat alleen nog een klein foutje onderaan het stukje. De huidige 3.6V6 heeft een blokhoek van slechts 10,8 graden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/VR-motor

Ik heb de SSP360 er even bijgehaald, en niet alleen de 3.6 maar ook de huidige 3.2 heeft de kleine blokhoek van slechts 10.6 graden. Zie SSP360 Der 3,2l- und 3,6l-FSI-Motor, is leuk leesvoer.

 

http://www.vwclub.bg/~dragocl/pdf/SSP/ssp360_d1.pdf

http://www.vwclub.bg/~dragocl/pdf/SSP/ssp360_d2.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja 20 jaar alweer!! Leuk stukje , bedankt voor de info!

Een paar jaar na de introductie hebben ze het blok op punten zoals koeling en ontsteking verbeterd. Zo een blok ligt ook in mijn '94 Corrado:

 

35755_7024.jpg

 

30159_7024.jpg

 

Trouwens ook in de '95 Corrado van RobbievanGeenen hier op het forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lang ze goed werken is zo'n VR6 of VR5 leuk, maar dat is nou net het grootste probleem. En dan de kosten voor reparaties. Voor mij geen VR motor meer van VW de volgende keer.

 

Machtige motor.

Toen ik 17 was werkte ik bij een automaterialen-handel in Leeuwarden.

Er kwam regelmatig iemand met een Golf VR6 en ik kon niet wachten tot hij weer weg ging...........

 

Wat een geluid en kracht. Machtig. Was een paarse Golf III, helemaal origineel met klima en lederen interieur.

 

Maar goed, nu zelf een lekker nagelende TDI, haha

 

Ze staan dan ook meer op de brug dan dat ze rijden op de weg :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Machtige motor.

Toen ik 17 was werkte ik bij een automaterialen-handel in Leeuwarden.

Er kwam regelmatig iemand met een Golf VR6 en ik kon niet wachten tot hij weer weg ging...........

 

Wat een geluid en kracht. Machtig. Was een paarse Golf III, helemaal origineel met klima en lederen interieur.

 

Maar goed, nu zelf een lekker nagelende TDI, haha

 

Ze staan dan ook meer op de brug dan dat ze rijden op de weg :mrgreen:

 

 

Dat is dan Jou ervaring, ik heb er echt 100000 km probleemloos in rond gestuurd.

Toen ik hem weg deed had hij 230k gelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Machtige motor.

Toen ik 17 was werkte ik bij een automaterialen-handel in Leeuwarden.

Er kwam regelmatig iemand met een Golf VR6 en ik kon niet wachten tot hij weer weg ging...........

 

Wat een geluid en kracht. Machtig. Was een paarse Golf III, helemaal origineel met klima en lederen interieur.

 

Maar goed, nu zelf een lekker nagelende TDI, haha

 

Ze staan dan ook meer op de brug dan dat ze rijden op de weg :mrgreen:

 

 

Dat is dan Jou ervaring, ik heb er echt 100000 km probleemloos in rond gestuurd.

Toen ik hem weg deed had hij 230k gelopen.

 

Net op het moment dat de ketting ging ratelen en er van alles ging schokken zeker? :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhh nee, die hadden we netjes vervangen bij 180k zoals ook beschreven staat in de onderhouds boekjes

 

Goedkoop zal het in ieder geval niet geweest zijn als je het bij de dealer hebt laten doen, maar als je een VR6 of VR5 goed onderhoudt zijn het wel mooie machines (ik heb er zelf ook een namelijk), maar de volgende keer wordt het voor mij toch echt iets totaal anders :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lang ze goed werken is zo'n VR6 of VR5 leuk, maar dat is nou net het grootste probleem. En dan de kosten voor reparaties. Voor mij geen VR motor meer van VW de volgende keer.

 

Ze staan dan ook meer op de brug dan dat ze rijden op de weg :mrgreen:

 

Sorry AutoKennerNL, maar wat een zwam ... :cry:

Je bezorgt zo de VR motoren een slechte naam met dit soort opmerkingen en totaal onjuist

Geef eens een opsomming van alle problemen en reparaties die je met je VR5 hebt gehad? Ben ik wel benieuwd naar. En met hoeveel exemplaren heb je ervaring? En hoeveel jaren / km 's ? Of toevallig slechts 1 maandagmorgen/afgeragt exemplaar?

 

Er zijn legio adressen in NL waar je voor ca 800 euro de distributieketting(en)+geleiders kan laten vervangen, hoeft niet veel meer te kosten dan een distributieriemwissel bij bijvoorbeeld een TDI en rocketscience is het ook al niet om gewoon de handleiding te volgen. Een VR5 is inderdaad van de VR6 afgeleid (net als overigens bv de W12), maar of je ze allemaal over één kam kan scheren vwb betrouwbaarheid en running costs lijkt mij van niet want er zijn natuurlijk meer dan genoeg verschillen. Bijvoorbeeld dat gedoe met die bobines bij een VR5 speelt totaal niet bij een VR6. De eerste lichting had een simpele rotor+verdeler ontsteking (kost een paar euro om te vervangen) en de daaropvolgende lichting DIS bobine's (1 unit) die zelden kapot gaan.

 

In mijn Corrado zit nu het 2e VR6 blok dat op 130.000km staat en draait als een zonnetje. Het eerste blok is bij 248.000km kapot gelopen omdat een koelslang knapte en het blok droogliep. Waarschijnlijk te laat afgezet, na revisie bleef er een tik in en daarom is een ander blok geplaatst. Getuige de onderhoudshistorie is er in die 248.000km nooit wat aan geweest, zelfs geen ketting+geleiders want op de lange afstanden (248.000km in nog geen 6 jaar) slijt die lang zo hard niet als bij korte stukken. De eerdergenoemde DIS bobine is trouwens bij 354.000km voor het eerst vervangen. Over betrouwbaarheid gesproken.

 

Als je zo'n blok goed onderhoudt gaat ie net zo lang mee als een TDI. Op het corrado-forum kom ik meerdere VR6-en (en andere motoriseringen) tegen die ruim boven de 2 ton staan, sommige zelfs 3 ton (originele motor), zonder problemen. Enkele onderdelen zijn natuurlijk wel bovengemiddeld prijzig, maar dat is vrij normaal omdat het blok en toebehoren in minder grote aantallen geproduceerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat de auto's onderhoudsgevoeliger zijn dan een normale motor. Het probleem bij de V5 in de Passat is gewoon dat je er slecht bij kan en dat maakt het duurder.

 

Kettingspanners kunnen inderdaad wel slijten, dit is deels te wijten aan de berijder en de manier van onderhoud, er zijn er nl. ook zat die 3ton rijden en dan pas een kettingrevisie nodig hebben, je het dan bij een tdi al 3x(á 500 euro) een riem vervangen..

 

Wat betreft bobines heeft Gerben idd gelijk, die gaan alleen op de 1.8, 1.8T, 2.0 etc ook wel stuk, dus geen V5 probleem..alleen vervelend dat ze even allemaal tegelijk gingen en ze schaars werden..

 

Vergeet ook niet dat de meeste (golf3) vr6 rijder zn naam eer aan doet en dat komt niet altijd ten goede aan de motor..

Goed de auto leent er zich ook wel voor om er een blokkie mee te scheuren.. maar goed onderhoud zal geen vreemde problemen geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet Gurby hier bijvallen ;-) Als ervaringsdeskundige met 2x VR6 en 2x V5 kan ik slechts beamen dat de motor me nooit in de steek heeft gelaten. De huidige V5 heeft zelfs 2,5 ton gelopen op de originele kettinggeleiders. Paar maanden geleden nog door een VW specialist bekeken en mankeert niets. Zoals Gurby al zegt, zijn de vele korte ritten killers, maar da's volgens mij inmiddels wel algemene kennis. Gelukkig pak ik voor die ritten de fiets ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik die man met zijn vr6 vaak zag, daar bedoelde ik niet mee dat er altijd problemen mee waren.

Hij knutselde ook veel aan auto's en haalde daar regelmatig onderdelen voor.

 

Dat ie altijd met de VR6 kwam en ging (zonder op de brug te staan) is alleen maar een goed teken denk ik :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden