Ga naar inhoud

  • 0

1.8T en longlifebeurt


Bink2006

Vraag

Hoi,

Ik was 2 weken geleden bij de dealer voor een APK toen ik erachter kwam dat ze mijn auto uit de longlife interval hebben gehaald ivm de 'sludge' problematiek (waren ze vergeten te vertellen bij de aanschaf). Moest ik ipv een apk'tje dus een beurtje aftikken.

Nu heb ik op dit forum gelezen dat het sowieso verstandig is om 1 keer in het jaar de olie te verwisselen, maar ik ben benieuwd of meer mensen met een 1.8T het advies hebben gekregen om de auto uit het longlife interval te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor de AJM Pompverstuivers geldt zelfs nog een uitzondering.

 

Daar mag zelfs alleen de PD dunloop olie met VW norm 505.01 gebruikt worden.

Op flessen van Castrol longlife olie word er ook gewaarschuwd dat longlife olie niet aan de 505 01 norm voldoet.

 

Dus mensen met de 115 PK TDI PD, AJM, kunnen niet klakkeloos Longlife olie gebruiken tenzij de VW norm 505 01 tegemoet gekomen word.

 

GR Budi

 

Wat is een Longlife interval en wat is Longlife olie??

 

Longlife interval is voor de nieuwere autos.. je kunt dan afhankelijk van rijstijl/rijomstandigheden de beurten doen als de service indicator dat aangeeft meestal tussen de 30 en 50dkm.. Ook Pompverstuiverdiesels MOETEN die olie erin hebbem ivm smeren van die verstuivers.

 

Longlife olie is een hoogwaardig dunne(dure) olie.. o.a 0w30 en 0w40 en 0w50, kost gem. ca 16 euro per liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb mijn 18t vorige week naar de garage gebracht i.v.m. brandend olielampje. Daar is de longlife eraf gehaald en andere olie erin gedaan. Lampje bleef branden. Carter eraf en bleek dat oliezeef verstopt was. Tevens werd schade geconstateerd aan draaiende delen. Conclusie: reparatie of zelfs mogelijk een andere motor. Kosten kunnen zo wel oplopen tot 5000 eu. Ik heb de berichten gelezen over produktaansprakelijkheid en coulance regelingen. Mijn dealer heb ik bericht dat er gesproken moet gaan worden over de kosten en de betaling daarvan. Morgen krijg ik defintief uitsluitsel over wat er gaat gebeuren met mijn 18t. Balen natuurlijk, vooral omdat men bekend is dat de 18t bij longlife problemen geeft. Inderdaad wordt er bij iedere beurt (die mijn 18t ook heeft gehad bij de dealer) zonder na te denken longlife toegepast zonder eerst te spoelen (preventief) of uit de longlife te halen. Wie heeft voor mij advies hoe te handelen richting dealer of importeur?? Ik hou mij graag aanbevolen voor advies. Dank bij voorbaat!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Hierbij mijn ervaring met de black-sludge in een 2002 1.8 T. Nadat ik geconstateerd had dat mijn vuldop besmeurd was met een zwarte drap (was er wel met moeite af te vegen) heeft mijn garage een reiniging met Forte Motor Flush uitgevoerd. Direct daarna olie+filter vervangen en op mijn verzoek Mobil 1 0W/40 erin gedaan. Ik heb tevens afgesproken iedere 15.000 km of 6 maanden een beurt uit te voeren. Ik rijd ongeveer 25.000 per jaar. Voor mij is het een opluchting dat ik voordat er problemen waren heb ingegrepen. Tevens denk ik dat de long-life beurt in de praktijk niet werkt. Mijn Passat had in de vier jaar voordat ik hem kocht, slechts 50.000 km gereden en nog maar twee keer een beurt gehad (lees: twee keer nieuwe olie). Samengevat: geef regelmatig een onderhoudsbeurt en gebruik goede olie. Op de lange duur is dit toch goedkoper.

 

 

Groet,

 

Edward

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toen ik de problemen had was het sept 2006. ik ben nu 11 maanden verder en denk ik nu: het is gewoon tijd. Ik ben er vroeg bij, maar ik denk dat het op zich niet ernstig is maar dat een 1.8T gewoon frequent zijn beurt nodig heeft...

 

DM, wat is het grote verschil tussen forte en auto/rx?

Kan het kwaad dat goed nogmaals te gebruiken? Tast het onderdelen aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Forte is denk ik wat minder krachtig dan Auto-RX, die laatste is ook een lange procedure. Ik ga deze week nog de olie vervangen en ga weer vooraf Forte erin stoppen. Volgens opgave is er geen sprake van slijtage mits je de voorschriften hanteert. Ik dacht Forte toevoegen en dan 20 minuten stationair laten draaien en daarna olie ne oliefilter vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de mijne gaat woensdag naar de garage. Ik had gisteren op de snelweg weer 4 x de melding, soms al bij 90 KM per uur, heb laatste stukje dan ook rechts gereden met 80 km/uur ...

 

nog tips van onderdelen om te vervangen? (Slang carterontluchting bijvoorbeeld, is dat prijzig?)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De oliedrukmelding komt volgens mij van de sensor bij de oliekoeler. Ik denk dat de zeef op de aanzuigbuis van de oliepomp (gedeeltelijk) verstopt zit. Dus nog geen carterontluchting denk ik.

 

Hoezo denk je? Omdat ik de melding niet constant in mijn scherm heb staan? :-( IS tch wel op te lossen? Ik ben voor het overige (natuurlijk) erg tevreden over de wagen en zou hem niet weg willen doen.

 

De melding is gekomen sinds ik hard reed over de autobahn (190 km/uur) zou het daardoor vastgezogen zitten denk je? Daardoor gestart zijn? Mijn monteur zei gelijk al dat ik net zo abnormaal moet gaan rijden.. schiet je niets mee op. Maar ik wilde het testen, want op zich zou ik dat wel moeten kunnen doen natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De sensor is een schakelaar die sluit als de druk bij een bepaald toerental te laag is en die geeft de melding vandaar dat ik denk dat het de zeef van de opzuigbuis van de oliepomp is maar ik kan het ook mis hebben.

 

Check anders ook even op lekkage aan de kleppendeksel, dit zou wijzen naar de carterontluchting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kwalijke zaak dat VW bij de 1.8T (lengterichting) destijds toch de longlife heeft toegepast, ondanks de geringe inhoud van het smeersysteem.

 

Onze 1.8T (APU) heeft nog nooit ook maar 1 probleem gehad met de olievoorziening, op een losgesloten slang van de cartverventilatie na. (en dat was samen met een zelf gesloopte LMM ook het enige wat we aan de motor gehad hebben in 2 jaar tijd)

 

Voor DM's wagen zal hetzelfde gelden, aangezien dit ook een "oude" APU is. :wink:

 

Ik hoop dat je het fatsoenlijk opgelost krijgt, pdp. Dit zijn geen fijne problemen, en zo nu en dan flink hard ermee rijden moet zeker kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De melding is gekomen sinds ik hard reed over de autobahn (190 km/uur) zou het daardoor vastgezogen zitten denk je? Daardoor gestart zijn? Mijn monteur zei gelijk al dat ik net zo abnormaal moet gaan rijden.. schiet je niets mee op. Maar ik wilde het testen, want op zich zou ik dat wel moeten kunnen doen natuurlijk

 

 

Omdat je de motor veel warmer hebt laten worden door het hard rijden is de olie ook gaan vlokken, samen met de al dichtgeslibte oliekanaaltjes heb je die melding gekregen.

 

Het beste is zorgen dat het systeem schoon is/word en dan kiezen voor bijv. 0W40 olie en deze dan per 10dkm weer te verversen, je moet dan zonder problemen de de motor(continue) vol kunnen belasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden