Ga naar inhoud

  • 0

1.8T en longlifebeurt


Bink2006

Vraag

Hoi,

Ik was 2 weken geleden bij de dealer voor een APK toen ik erachter kwam dat ze mijn auto uit de longlife interval hebben gehaald ivm de 'sludge' problematiek (waren ze vergeten te vertellen bij de aanschaf). Moest ik ipv een apk'tje dus een beurtje aftikken.

Nu heb ik op dit forum gelezen dat het sowieso verstandig is om 1 keer in het jaar de olie te verwisselen, maar ik ben benieuwd of meer mensen met een 1.8T het advies hebben gekregen om de auto uit het longlife interval te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Met de 1.8T zijn wereldwijd gigantisch veel sludgeproblemen geweest. Sommige turbo's en motoren hebben daarbij het leven gelaten.

 

Vandaar dat de 1.8T vaak uit de longlife gehaald wordt. Ik zou hier overigens wel blij mee zijn, veel dealers doen gewoon klakkeloos de standaard dingen, en zo zal dus vaak gewoonweg een longlife beurt gegeven worden, vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn 1.8T krijgt ieder jaar, bij de VW, een een "jaarbeurt" (behalve dan de echte grote beurten). Dus wordt ieder jaar de olie en oliefilter verangen. In verband met de oliegekoelde turbo kan je beter voor zekerheid gaan. En dat geldt uiteraard ook voor de kwaliteit van de olie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na alle verhalen die ik over die ik hier over sludge heb gelezen, vind ik het geen probleem dat auto sinds vorig jaar (december 2005) uit de long-life is. Sindsdien zit dus geen long-life olie meer in.

(ze waren het alleen 'vergeten' te vertellen bij de aanschaf).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sinds ik mijn 1.8T heb zit er geen longlife in, wat er daarvoor mee gebeurd is weet ik dus niet. Ivm mogelijke sludge problemen kun je het beste volsyntetisch (VW approved) gebruiken met een interval van 8 tot maximaal 10 dkm. Tevens wordt het aangeraden een wat groter oliefilter te nemen (standaard op de laatste 3BG 1.8T) zodat het olievolume ook wat groter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat is een Longlife interval en wat is Longlife olie??

 

Longlife interval is voor de nieuwere autos.. je kunt dan afhankelijk van rijstijl/rijomstandigheden de beurten doen als de service indicator dat aangeeft meestal tussen de 30 en 50dkm.. Ook Pompverstuiverdiesels MOETEN die olie erin hebbem ivm smeren van die verstuivers.

 

Longlife olie is een hoogwaardig dunne(dure) olie.. o.a 0w30 en 0w40 en 0w50, kost gem. ca 16 euro per liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Sinds ik mijn 1.8T heb zit er geen longlife in, wat er daarvoor mee gebeurd is weet ik dus niet. Ivm mogelijke sludge problemen kun je het beste volsyntetisch (VW approved) gebruiken met een interval van 8 tot maximaal 10 dkm. Tevens wordt het aangeraden een wat groter oliefilter te nemen (standaard op de laatste 3BG 1.8T) zodat het olievolume ook wat groter is.

 

Naar mijn weten werd de longlife pas sinds modeljaar 2002 op de 1.8T toegepast, maar zeker weten doe ik dit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Sinds ik mijn 1.8T heb zit er geen longlife in, wat er daarvoor mee gebeurd is weet ik dus niet. Ivm mogelijke sludge problemen kun je het beste volsyntetisch (VW approved) gebruiken met een interval van 8 tot maximaal 10 dkm. Tevens wordt het aangeraden een wat groter oliefilter te nemen (standaard op de laatste 3BG 1.8T) zodat het olievolume ook wat groter is.

 

Naar mijn weten werd de longlife pas sinds modeljaar 2002 op de 1.8T toegepast, maar zeker weten doe ik dit niet.

 

Mijn auto is van april 2001 en is volgens het boekje gelijk de longlife ingegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ivm mogelijke sludge problemen kun je het beste volsyntetisch (VW approved) gebruiken met een interval van 8 tot maximaal 10 dkm.

 

Ik heb al 30 dkm gereden afgelopen half jaar met de olie die erin gegaan is dat ik mijn wagen kocht dan moet ik nu zeker zo snel mogelijk de olie verversen?? Hij is vorige week nog bijgevuld half litertje 10w50 als het goed is???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sludge onstaat door minder goede olie in een relatief kleine carterpan voor de 1.8T. In totaal zit er nog geen 4 liter olie in het blok. Als je stevig rijdt en daarna de auto stilzet wordt de turbo niet meer gekoeld door de rondlopende olie en koelvloeistof. De hitte van het blok wordt oa via de turbo afgevoerd. De stilstaande (minder goede) olie kan daar niet tegen en verkoolt waardoor er klonters ontstaan aka sludge.

 

Die klonters verstoppen de boel (nokkenaskettingspanner, blokontluchting, turboleidingen,aanzuigbuis carterpan). Tis dus zaak om de juiste olie te gebruiken met de juiste verversingsinterval. Een groter oliefilter (068 115 561 B) vergroot het olievolume ook nog iets waardoor de kans op sludge verminderd.

 

Haal de olievuldop er maar af en check de onderkant van de dop en de nokkenas, voorbeeld van sludge:

 

pic014.jpg

pic015.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

half november moest m'n passat 1,8T aan de kant i.v.m. een gelijkaardig sludge-probleem. Na brieven in de richting van de importeur en de dealer inzake productaansprakelijkheid, heeft de dealer uiteindelijk het probleem opgelost door de ondercarter geheel schoon te maken, oliezeef te vervangen, grotere oliefilter te plaasten en de olie (?) te verversen. Ondanks de problematiek is het type olie niet ter sprake gekomen. Ik ben van mening dat, wanneer je de auto in onderhoud hebt bij een officiele dealer, je kan verwachten dat zij het type olie gebruiken dat niet leidt tot dit soort problemen. In het ander geval komen zij geheel op voor de kosten. Dit is dus ook gebeurd. Voor liefhebbers kan ik de brief bij een volgende gelegenheid meesturen....

Maar ik begrijp dat ik best kan aansturen op volsynthetische olie en deze om de 8 tot 10000 km laten verversen. Dirk Geurts

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op verzoek de brief naar aanleiding van produktaansprakelijkheid tav dealer en importeur, inzake het sludge probleem. Hiervoor besloot de dealer tot 100% schadelloosstelling, garantie van 2 jaar op de reparatie en volledige specificatie van de reparatie. Het probleem wordt m.i. door de importeur verschoven naar de dealer, maar deze laatste is mijn aanspreekpunt, gezien ik daar een "deugdelijke" auto heb gekocht. Dirk Geurts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt als een bus. Ik heb dus exact hetzelfde gehad en ik heb destijds inderdaad een losse fles olie aangeschaft bij mijn lokale VW dealer. In feite gezien jouw verhaal Dirk, had ik ze ook aansprakelijk kunnen en moeten stellen....

Ben gewoon weer naar mijn garage in de buurt gegaan waar onze familie als een jaar of dertig komt en (inmiddels de zoon) ze hebben zoveel kennis... meer als de gemiddelde schoolverlater bij een dure VW dealer. Want dat is het vaak hoor... er loopt 1 mannetje met kennis rond en stuurt alle jonkies aan....

Voor de 1.8T hadden we een Polootje uit 2003, perfecte staat. Geen krasje. Voor een regulier beurtje naar de VW dealer, mijn vrouw haalt hem op: blijkt men 'per ongeluk' met de brug de deurlijst geraakt te hebben... ongeluk zit in een klein hoekje...

 

Nee, onze wolf in schaapskleren gaat in januari weer een fijn beurtje tegemoet bij mijn 'mannetje'.... die ook zegt: "LongLife auto's bestaat niet. Puur een slimme marketingterm waar veel mensen intrappen en diep in de buidel voor tasten... gewoon elke 8-10 K een oliebeurt is er niets aan de hand"...

 

Ik wil ook DM nogmaals bedanken voor je hulp toen!! Ik ben sindsdien niet echt meer op dit forum geweest vanwege Papa voor de 2de keer (vandaar ook de Passat ;-)

 

 

Dirk, Zie mijn belevenissen: SLudge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb een 3BG van 2002, 1.8t. Fijne auto, loopt voortreffelijk. Sedert enkele dagen gaat een lampje branden dat zegt: STOP, oliedruk weg. Schrikken natuurlijk. Niets te horen en bij stationair draaien gaat het lampje uit. Veelal gebeurt dit bij een koude motor. Heb gelezen op forum over longlife toestanden en ben naar Kamsteeg Noordwijk gegaan en heb gevraagd gewone olie erin te doen en van de longlife af te halen. Kreeg te horen dat lampje blijft branden en dat de carterpan los moet en de oliezeef en pomp schoongemaakt moet worden. Afwachten dus wat die grap gaat opbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden