Ga naar inhoud
  • 0

Lekkende kleppendeksel + nokkenas kettingspanner

Vraag

Geplaatst

Achterop de kleppendeksel lekte al tijden wat olie bij de nokkenas kettingspanner. Ik heb vervolgens de benodigde spullen besteld en vandaag de zaak vervangen. Ik heb gelijk de nokkenas kettingspanner preventief vervangen, dit was niet zo heel veel extra werk aangezien de deksel er toch af moest.

Kleppendeksel eraf, inlaatnokkenas en uitlaatnokkenas met tussenliggende ketting met daartussen de spanner. Deze wordt gevoed door oliedruk.

p1010003.jpg

Inlaatnokkenas voor cylinder 1 op TDC en gemarkeerd

p1010005.jpg

Uitlaatnokkenas iets uit het lood (normaal) en gemarkeerd, d'r moet 16 kettingassen zitten tussen beide markeerpunten.

p1010006.jpg

Alle inlaat lagers verwijderd en de inlaat nokkenas samen met de kettingspanner gelift en de spanner verwijderd. Tijdens het aandraaien van de kettingspanner met de speciale tool sprong er een stukje metaal af van de oude spanner, net onder de achterste uitlaatnok/nokvolger. Eerst de betreffende lager verwijderd maar kon er nog niet bij. Toen alle uitlaat lagers verwijderd, behalve de voorste bij de distributieriem en de uitlaat nokkenas een klein beetje gelift, toen lukte het wel. 1,5 uur verder...

p1010011.jpg

p1010012.jpg

Wat onderdelen, de halve cirkel en dat maffe plaatje is een afdichting en de pakking die onder de kettingspanner zitten.

p1010013.jpg

Nieuwe kettingspanner + pakkingset geinstalleerd, de speciale tool zit er nog op. Markeerpunten komen ook weer overeen.

p1010014.jpg

Speciale tool (VAG 3366) verwijderd. Daarna alle bouten van de kettingspanner, in- en uitlaatlagers met een momentsleutel aangedraaid. Daarna alles weer in elkaar gezet, leuk middagje geweest.

p1010015.jpg

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Zekers een mooie reportage, niets voor mij eens te proberen.

En de motor draait nog steeds? (zal wel, zou wel heel raar zijn)

Toppie hoor!

• 0
Geplaatst

Nieuwere modellen hebben een aansturing door de ECU (electrisch dus). Ziet er idd hetzelfde uit qua idee/opbouw.

• 0
Geplaatst
Netjes! :thumb:

Die ketting spanner, die is toch geintegreerd met de variabele kleptiming? (iig zo zit het bij de V6 wel en dat ziet er toch wel heel erg het zelfde uit..

nee is niet mijn blok... :P

idd.. want das de mijne ;)

• 0
Geplaatst
Waren de glijlagers van de nokkenaslagerkappen niet aan vervanging toe?

En ff voor mijn eigen infO: Hoeveel NM moesten die vast?

Verder: GOOD JOB!

Geen idee, ik weet niet wat de tolerantie is. Alle lagers zijn met 10 Nm aangehaald

• 0
Geplaatst

ziet er goed uit DM... ik heb ze ook wel eens nog schoner gezien.. bij JD staan er af en toe wat hageltje nieuw....

Mijn complimenten dat je het zelf aandurft om dat allemaal te vervangen. Uiteraard zal je special-tools berg wel steeds groter worden..

• 0
Geplaatst

Deze werd bij de kettingspanner geleverd, maar goed je betaald er nog steeds voor. Bij de volgende oliewissel gaat er weer Forte in, de mijne is idd niet zo heel schoon, ik ken de oliehistorie dan ook niet.

• 0
Geplaatst
Netjes! :thumb:

Die ketting spanner, die is toch geintegreerd met de variabele kleptiming? (iig zo zit het bij de V6 wel en dat ziet er toch wel heel erg het zelfde uit..

nee is niet mijn blok... :P

idd.. want das de mijne ;)

Ah zo. was vergeten waar ik hem vandaan had. Iig heb ik ook 'n APR onder de kap. :)

• 0
Geplaatst

Zo als je het hier heb verteld en laat zien.

kan het dan bij mij passat 2.8 V6 uit 98 ook van boven af?

ik hoop op snel antwoord mijn passat heeft het zelfde nu dat ie daar olie der uitgooid

en wil dat ie snel weer de weg op kan

mvg Vinnie

• 0
Geplaatst
Tja, ik hik ook tegen dit probleem aan. Misschien een collectieve V6 sleutel dag ? :)

Bij mij lekte die op de knokken as spanner. is 1,5 uur werk. Maar dan ben je wel van je gezeur af. De mijne rijd weer fijn rond!

• 0
Geplaatst

Ja, ik gok bij mij ook. Maar denk ook dat de kleppendeksel pakking vervangen dient te worden. Bij die spanner zitten toch van die halve maantjes ? Meende dat die snel lekken ?

• 0
Geplaatst

Als ie links lekt, lekt ie op je uitlaat en recht pal voor je neus. maar idd die halve maantjes zijn nog al gevoelig. En erg handig om meteen je kleppen deksel pakking te vervangen. ik heb toen bijde kanten meteen gedaan!

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden