Achterop de kleppendeksel lekte al tijden wat olie bij de nokkenas kettingspanner. Ik heb vervolgens de benodigde spullen besteld en vandaag de zaak vervangen. Ik heb gelijk de nokkenas kettingspanner preventief vervangen, dit was niet zo heel veel extra werk aangezien de deksel er toch af moest.
Kleppendeksel eraf, inlaatnokkenas en uitlaatnokkenas met tussenliggende ketting met daartussen de spanner. Deze wordt gevoed door oliedruk.
Inlaatnokkenas voor cylinder 1 op TDC en gemarkeerd
Uitlaatnokkenas iets uit het lood (normaal) en gemarkeerd, d'r moet 16 kettingassen zitten tussen beide markeerpunten.
Alle inlaat lagers verwijderd en de inlaat nokkenas samen met de kettingspanner gelift en de spanner verwijderd. Tijdens het aandraaien van de kettingspanner met de speciale tool sprong er een stukje metaal af van de oude spanner, net onder de achterste uitlaatnok/nokvolger. Eerst de betreffende lager verwijderd maar kon er nog niet bij. Toen alle uitlaat lagers verwijderd, behalve de voorste bij de distributieriem en de uitlaat nokkenas een klein beetje gelift, toen lukte het wel. 1,5 uur verder...
Wat onderdelen, de halve cirkel en dat maffe plaatje is een afdichting en de pakking die onder de kettingspanner zitten.
Nieuwe kettingspanner + pakkingset geinstalleerd, de speciale tool zit er nog op. Markeerpunten komen ook weer overeen.
Speciale tool (VAG 3366) verwijderd. Daarna alle bouten van de kettingspanner, in- en uitlaatlagers met een momentsleutel aangedraaid. Daarna alles weer in elkaar gezet, leuk middagje geweest.
Vraag
DM
Achterop de kleppendeksel lekte al tijden wat olie bij de nokkenas kettingspanner. Ik heb vervolgens de benodigde spullen besteld en vandaag de zaak vervangen. Ik heb gelijk de nokkenas kettingspanner preventief vervangen, dit was niet zo heel veel extra werk aangezien de deksel er toch af moest.
Kleppendeksel eraf, inlaatnokkenas en uitlaatnokkenas met tussenliggende ketting met daartussen de spanner. Deze wordt gevoed door oliedruk.
Inlaatnokkenas voor cylinder 1 op TDC en gemarkeerd
Uitlaatnokkenas iets uit het lood (normaal) en gemarkeerd, d'r moet 16 kettingassen zitten tussen beide markeerpunten.
Alle inlaat lagers verwijderd en de inlaat nokkenas samen met de kettingspanner gelift en de spanner verwijderd. Tijdens het aandraaien van de kettingspanner met de speciale tool sprong er een stukje metaal af van de oude spanner, net onder de achterste uitlaatnok/nokvolger. Eerst de betreffende lager verwijderd maar kon er nog niet bij. Toen alle uitlaat lagers verwijderd, behalve de voorste bij de distributieriem en de uitlaat nokkenas een klein beetje gelift, toen lukte het wel. 1,5 uur verder...
Wat onderdelen, de halve cirkel en dat maffe plaatje is een afdichting en de pakking die onder de kettingspanner zitten.
Nieuwe kettingspanner + pakkingset geinstalleerd, de speciale tool zit er nog op. Markeerpunten komen ook weer overeen.
Speciale tool (VAG 3366) verwijderd. Daarna alle bouten van de kettingspanner, in- en uitlaatlagers met een momentsleutel aangedraaid. Daarna alles weer in elkaar gezet, leuk middagje geweest.
Link naar reactie
Delen op andere sites
31 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten