Ga naar inhoud
  • 0

Lekkende kleppendeksel + nokkenas kettingspanner


DM

Vraag

Achterop de kleppendeksel lekte al tijden wat olie bij de nokkenas kettingspanner. Ik heb vervolgens de benodigde spullen besteld en vandaag de zaak vervangen. Ik heb gelijk de nokkenas kettingspanner preventief vervangen, dit was niet zo heel veel extra werk aangezien de deksel er toch af moest.

 

Kleppendeksel eraf, inlaatnokkenas en uitlaatnokkenas met tussenliggende ketting met daartussen de spanner. Deze wordt gevoed door oliedruk.

p1010003.jpg

 

Inlaatnokkenas voor cylinder 1 op TDC en gemarkeerd

p1010005.jpg

 

Uitlaatnokkenas iets uit het lood (normaal) en gemarkeerd, d'r moet 16 kettingassen zitten tussen beide markeerpunten.

p1010006.jpg

 

Alle inlaat lagers verwijderd en de inlaat nokkenas samen met de kettingspanner gelift en de spanner verwijderd. Tijdens het aandraaien van de kettingspanner met de speciale tool sprong er een stukje metaal af van de oude spanner, net onder de achterste uitlaatnok/nokvolger. Eerst de betreffende lager verwijderd maar kon er nog niet bij. Toen alle uitlaat lagers verwijderd, behalve de voorste bij de distributieriem en de uitlaat nokkenas een klein beetje gelift, toen lukte het wel. 1,5 uur verder...

p1010011.jpg

 

p1010012.jpg

 

Wat onderdelen, de halve cirkel en dat maffe plaatje is een afdichting en de pakking die onder de kettingspanner zitten.

p1010013.jpg

 

Nieuwe kettingspanner + pakkingset geinstalleerd, de speciale tool zit er nog op. Markeerpunten komen ook weer overeen.

p1010014.jpg

 

Speciale tool (VAG 3366) verwijderd. Daarna alle bouten van de kettingspanner, in- en uitlaatlagers met een momentsleutel aangedraaid. Daarna alles weer in elkaar gezet, leuk middagje geweest.

p1010015.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Waren de glijlagers van de nokkenaslagerkappen niet aan vervanging toe?

 

En ff voor mijn eigen infO: Hoeveel NM moesten die vast?

Verder: GOOD JOB!

 

Geen idee, ik weet niet wat de tolerantie is. Alle lagers zijn met 10 Nm aangehaald

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ziet er goed uit DM... ik heb ze ook wel eens nog schoner gezien.. bij JD staan er af en toe wat hageltje nieuw....

 

Mijn complimenten dat je het zelf aandurft om dat allemaal te vervangen. Uiteraard zal je special-tools berg wel steeds groter worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Netjes! :thumb:

 

Die ketting spanner, die is toch geintegreerd met de variabele kleptiming? (iig zo zit het bij de V6 wel en dat ziet er toch wel heel erg het zelfde uit..

 

nee is niet mijn blok... :P

 

idd.. want das de mijne ;)

 

Ah zo. was vergeten waar ik hem vandaan had. Iig heb ik ook 'n APR onder de kap. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden