Ga naar inhoud

Hoe te rijden met een caravan?


Fopperr

Aanbevolen berichten

Eerder was het gas geven..(vroeger) en nu zeggen ze gas loslaten...dus niet remmen.......

 

Maar met stabilisatie koppeling en het houden aan de juiste snelheid en goed beladen, zal dit probleem zich nauwlijks tot niet voordoen..

 

Voorkomen is beter dan genezen... en bij erge spoorvorming gewoon ff gas los, stuur recht houden,eenmaal weer gestabiliseerd dan kan er weer een beetje gas bij.

 

gr robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 77
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Vroeger met me werk reed ik met een Patrol met hoogwerker van 2,5 ton er achter. Gelukkig nooit geen geslinger gehad. Maar gasgeven zou never nooit niet helpen. Ding deed er een uur over om 100km/u te halen. Dus gas geven zou nooit helpen. Vandaar dat men ook zei remmen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere tip is het verkeer dat je inhaald. Vooral busjes en vrachtwagens kunnen je combinatie aan het slingeren brengen. Als een vrachtwagen langszij komt merk je wel omdat die de caravan naar zich toe trekt.

 

Bij slingeren helpt het idd om de rem stevig in te trappen als de caravan recht achter je auto voorbij komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de caravan begint te slingeren tijdens een afdaling, gewoon remmen neem ik aan? Gas geven maakt wel heel spannend lijkt mij :wink:

Lopen nu even 2 topics door elkaar, niet echt handig :-(

Remmen moet je heel erg mee uitkijken want als je remt terwijl de caravan net even niet recht achter je auto hangt komt 'ie je onherroepelijk voorbij. Het beste is even een korte, stevige tik op de rem te geven als hij recht achter je hangt zodat hij in de oplooprem schiet. Dan moet hij zichzelf stabiliseren en kun je daarna de snelheid verder terugbrengen. Eventueel een paar keer herhalen. Maar dat is wel voor gevorderden, je kunt het beter niet zover laten komen door zogauw je helling af enige instabiliteit voelt direct de snelheid terug te brengen. De theorie is om in dezelfde versnelling en met dezelfde snelheid bergaf te rijden als je bergop rijd, maar dat gaat lang niet altijd op. Een auto met veel koppel of vermogen gaat sneller bergop, maar moet net zo langzaam bergaf als een zelfde auto met een basismotortje. Ik kan vrijwel alle bergen op met 90, maar zeker niet alle bergen af met 90, en dan mag ik mezelf best wel ervaren noemen...

En inderdaad nooit of te nimmer gasgeven, zeker niet helling-af, voor je het weet vlieg je met 130 de vangrail in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de caravan begint te slingeren tijdens een afdaling, gewoon remmen neem ik aan? Gas geven maakt wel heel spannend lijkt mij :wink:

Lopen nu even 2 topics door elkaar, niet echt handig :-(

Remmen moet je heel erg mee uitkijken want als je remt terwijl de caravan net even niet recht achter je auto hangt komt 'ie je onherroepelijk voorbij. Het beste is even een korte, stevige tik op de rem te geven als hij recht achter je hangt zodat hij in de oplooprem schiet. Dan moet hij zichzelf stabiliseren en kun je daarna de snelheid verder terugbrengen. Eventueel een paar keer herhalen. Maar dat is wel voor gevorderden, je kunt het beter niet zover laten komen door zogauw je helling af enige instabiliteit voelt direct de snelheid terug te brengen. De theorie is om in dezelfde versnelling en met dezelfde snelheid bergaf te rijden als je bergop rijd, maar dat gaat lang niet altijd op. Een auto met veel koppel of vermogen gaat sneller bergop, maar moet net zo langzaam bergaf als een zelfde auto met een basismotortje. Ik kan vrijwel alle bergen op met 90, maar zeker niet alle bergen af met 90, en dan mag ik mezelf best wel ervaren noemen...

En inderdaad nooit of te nimmer gasgeven, zeker niet helling-af, voor je het weet vlieg je met 130 de vangrail in.

Helemaal mee eens. Ook de T(railer) S(tability) C(ontrol) van de auto grijpt in door middel van remmen, en niet gas geven. Wel een aparte ervaring trouwens :mrgreen: Als je de experts vraagt: remmen wat je kunt. De snelheid moet er zo snel mogelijk uit. NOOIT gas geven.

Ga ook zeker voor een stabilisatorkoppeling, dat maakt een wereld van verschil! Probeer het maar eens met een nog niet vast gezette, dan merk je het verschil :mrgreen:

Vergeet één ding vooral niet: de vakantie begint als je thuis weg rijdt dus gewoon genieten en niet als een dolle stier die snelweg langs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas geven mag alleen als je auto zoveel vermogen heeft dat ie een ruk aan de caravan kan geven, helaas redt een 105pk TDI (lees gemiddelde Passat/leaseauto) dat bijv. niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens

Caravans slingeren door een te hoog tempo, de beweging wordt dan ingezet door bijvoorbeeld spoorvorming. Op alle rijd trainingen van anwb e.d zeggen ze dat je kort hard moet remmen. Je wilt immers van die snelheid af. Daarbij komt dat de oplooprem even naijlt op de bedrijfsrem van de auto. Als je dan kort hard remt dan zal de caravan vlak erna kort hard remmen en zichzelf rechttrekken. Ik heb het zelf twee keer succesvol in de praktijkgebracht.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de caravan begint te slingeren tijdens een afdaling, gewoon remmen neem ik aan? Gas geven maakt wel heel spannend lijkt mij :wink:

Lopen nu even 2 topics door elkaar, niet echt handig :-(

Remmen moet je heel erg mee uitkijken want als je remt terwijl de caravan net even niet recht achter je auto hangt komt 'ie je onherroepelijk voorbij. Het beste is even een korte, stevige tik op de rem te geven als hij recht achter je hangt zodat hij in de oplooprem schiet. Dan moet hij zichzelf stabiliseren en kun je daarna de snelheid verder terugbrengen. Eventueel een paar keer herhalen. Maar dat is wel voor gevorderden, je kunt het beter niet zover laten komen door zogauw je helling af enige instabiliteit voelt direct de snelheid terug te brengen. De theorie is om in dezelfde versnelling en met dezelfde snelheid bergaf te rijden als je bergop rijd, maar dat gaat lang niet altijd op. Een auto met veel koppel of vermogen gaat sneller bergop, maar moet net zo langzaam bergaf als een zelfde auto met een basismotortje. Ik kan vrijwel alle bergen op met 90, maar zeker niet alle bergen af met 90, en dan mag ik mezelf best wel ervaren noemen...

En inderdaad nooit of te nimmer gasgeven, zeker niet helling-af, voor je het weet vlieg je met 130 de vangrail in.

 

 

dit is het juiste verhaal.

ik ben ook redelijk ervaren caravan rijder.

en mijn vader heeft het ook gehad een slinger met de caravan 3 banen nodig gehad met vluchtstrook gelukkig alles goed afgelopen de caravan ging op 1 wiel naar de andere wiel hij viel bijna om.

dus doe wat hier boven staat dan komt het goed.

ik spreek uit ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Anonymous

@Fopperr;

Ik heb de 2.0TDI 140PK gehad met een Knaus 500FU van totaal zeker 1500KG erachter. prima combinatie. Caravan wel naar 100km/h für Deutschland laten keuren. De Passat had een Dynamic pakket eroinder zitten. Maakt hem enigszins wat stug.

 

Wegrijden kan in de koppeling wat geratel teweeg brengen. Zeker als je op een helling weg moet trekken. Verder gaat hij als de brandweer. In 6 niet of nauwelijks gereden omdat ik vond dat dan de motor wat ging smoren. Te weinig toerental dus. Op de meeste hellingen kun je met 2 vingers in de neus de meeste combinaties voorbij rijden. Het is een super auto die de caravan goed kan voort trekken. Let wel dat je op hellingen het toerental in de gaten houdt. Liever wat teveel toeren dan te weinig. rest mij niks anders dan jou en je familie een fijne vakantie toe te wensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal van kort en krachtig remmen klinkt mij het meest logische in de oren, de caravan remt dan zelf af en blijft dan recht..

 

@Hans oet twénte, we rijden blijkbaar nagenoeg dezelfde combi. Heb m'n passie geupgrade naar 170ps en 400nm. Dat zou het geheel nog wat makkelijker moeten maken, maar ga niet continue plankgas rijden bergop.

 

Mijn auto krijgt morgen andere veren waardoor hij iets stugger zal worden, wat dynamic pakket inhoudt weet ik niet, maar ben zelf giga dynamisch :wink:

 

had zelf al gemerkt dat hoog toerental beter trekt. Ook loopt de motor dan prettiger en dat zal bergop ook zo zijn.

Las op ANWB dat Als je op een bult stil komt te staan, je beter de koppeling in kunt trappen en dan 3000rpm de koppeling los kunt laten, dan slippen de banden wel, maar dat liever als verbrande koppelingsplaten....

 

Ik zal het allemaal meemaken, een goede vakantie gaat vast goedkomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hallo, als je nog vragen hebt, laat maar komen. Wij rijden ook met Caravan en nog niet zo lang.

 

Bij onze Passat Variant, de laatste versie, zit er een systeem op de trekhaak die het slingeren registreert en remt indien nodig. Ik heb dat tijdens het rijden niet echt kunnen ervaren, maar het is leuk te weten dat er hulpsystemen ingebouwd zitten. De trekhaak was wel bij bestelling reeds aangevraagd. Ook de functie auto-hold is meegenomen! Handig om niet met je voet op de rempedaal te hoeven staan om op hellingen bijvoorbeeld te vertrekken...

 

Groeten,

 

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij al een aantal jaren met caravan, en eingelijk al vanaf dat ik rijbewijs had ook direct met aanhanger, als je gewoon je gezonde verstand gebruikt gaat er eingelijk niets mis, zorg dat je in elk geval voldoende toeren houd, als ik in de bergen/bulten rij dan gebruik ik nooit de 5e versnelling, meestal de 3e en 4e voor de rest lekker op cruise rijden en het loopt als een zonnetje.

Wat betreft het nieuwe rijden, ik doe het niet en ook niet als ik er niets achter heb hangen, er zijn er al zoveel die door het nieuwe rijden alles kapot krijgen. en net als in andere landen dat je harder dan 80 km/h mag rijden met de caravan, ik begin er niet aan want de caravan is er niet op gebouwd, ook niet als er een stabilisatie kopp en dempers op zitten, ik heb er al genoeg op de kant of kop zien liggen en als je dan later hoort hoe hard men er mee heeft gereden dan is het vaak eigen schuld, de caravan wint altijd van de auto hoe groot en hoeveel vermogen je ook hebt.

 

Het is een kwestie van gevoel en verstand :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar gaan we voor het eerst op vakantie met de caravan.

 

Heb een 3c 2.0tdi met chippie en 170pk en 390nm o.i.d.

We hebben een Hobby 495 UF excellent o.i.d. van totale lengte 6,50. Leeg gewicht is ongeveer 1300kg, max 1500kg.

 

Hoe kan ik het beste met zo'n combi rijden? Dan bedoel ik natuurlijk niet hoe ik de bochten moet nemen, dat kan ik van grote aanhangers maar met name de koppeling, toerental e.d.

 

Zijn er hier ervaren rijders met caravan?

 

Zelfde als wij met de vrachtwagen, koppeling en gas halverwege wisselen. Wel rustig aan doen i.v.m de motor (Kan hem wel aan maar rustig aan met zo'n gewicht is altijd goed). Eigenlijk komt het er op neer dat je iets rustiger moet doen met optrekken en niet in 1 keer hem in de 3000 tpm jensen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terugvan vakantie en geen enkel probleem gehad met de auto en caravan,.

 

Berg op gewoon in de 5 en 100 op de cc. Verloor geen snelheid en had vaak nog vermogen over.

 

Heerlijke combi om mee te rijden, geen geslinger. Ik heb wel op het inpakken gelet en de kogeldruk op 75kg gehouden. Terug weg had ik geen weegschaal en was vermoedelijk iets meer, kon ik iets merken maar al met al geef ik deze combi een dikke 9!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij voor 20 euro die groene ACSI boeken aangeschaft van Europa. Dat is in twee delen. Europa 1 en Europa 2. Zo hebben we adressen genoeg van door ACSI geïnspecteerde campings.

Het is handig als je zo'n lijst achter de hand hebt. Als je er niet in slaagt om tijdig een camping op te zoeken, dan kan je doen wat wij deze zomervakantie gedaan hebben op een parking langs de autostrade. Het was een grote parking; ze stond vol camioneurs. Maar we waren toch met twee Caravanners om te overnachten op de parking.

 

Wat wij zeer vervelend vinden is dat nagenoeg overa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou nog zeggen dat inderdaad die parkeerplaatsen niet alleen gevaarlijk zijn zoals u aanhaalt - alhoewel ik het overnachten wel even prettig vond met mijn nestje onder de baan - maar die camioneurs, die gieten hun WC overal uit. En zoals U, lezer, wel weet, hebben we deze zomervakantie in juni 35 °C gehad in Duitslang - Oostenrijk - Hongarije. Dus brandende zon op asfalt met de WC-afval van camioneurs tijdens onze pauze's. DANK U WEL JONGENS !!!

 

Weet je wat ik daar op gevonden heb. Als we een lange pauze voorzien hadden, reed ik gewoon een dorp of stad binnen en zocht naar een plek onder de schaduw, want van schaduw weten ze ginder op die parkings ook nog niet veel af. En daar hé, daar stinkt het niet.

 

Vriendelijke groeten,

 

Bart

 

P.S. Ik druk soms op tab en daardoor stopt mijn tekst abrupt en vliegt ze het forum op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi jongens,

 

Ik ben net terug uit oostenrijk combinatie vw passat 100 pk 3bg en Fendt caravan 1350 kg.( getuned door jos naar 130 pk )

Op de rechte wegen een perfecte combinatie maar in de bergen met de sleurhut moet je enorm het toerental in de gaten houden.

Het beste toerental is tussen 2200 en 2700 toeren.

en onderaan de heuvel de snelheid en toerental kiezen.

Dan heeft de auto er geen problemen mee

Maar owee je onder de 2000 toeren komt als je de bult opmoet..... dan moet je terugschakelen en dan verlies je zoveel snelheid dat het niet meer leuk is.

 

verder een perfecte combi en dat met 260000 km op de teller..

 

Groeten Jacob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terugvan vakantie en geen enkel probleem gehad met de auto en caravan,.

 

Berg op gewoon in de 5 en 100 op de cc. Verloor geen snelheid en had vaak nog vermogen over.

 

Heerlijke combi om mee te rijden, geen geslinger. Ik heb wel op het inpakken gelet en de kogeldruk op 75kg gehouden. Terug weg had ik geen weegschaal en was vermoedelijk iets meer, kon ik iets merken maar al met al geef ik deze combi een dikke 9!

 

Ik heb het je verteld. Een pracht auto en dito caravantrekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden