Ik heb deze tip eerder gezet op het forum van de tdi club maar deze is uiteraard ook nuttig voor de benzine rijders.
Volkswagen/Audi geeft aan dat onderhoud (vervangen van transmissie-olie en filter) van een tiptronic automaat tt5 niet nodig is omdat er een speciale automatische transmissie olie (ATF) inzit die "levenslang" meegaat. Uit eigen ervaring adviseer ik je dit niet te geloven en wel degelijk onderhoud aan de bak te laten uitvoeren. Doe je dit niet dan loopt je tt5 vroeg of laat schade op, en dat zijn doorgaans viercijferige reparatiekosten...
Bijkomend voordeel is dat een goed onderhouden bak ook erg comfortabel en en bijna geruisloos schakelt. Je moet zo ongeveer op de toerenteller kijken om te merken of er is doorgeschakeld... 8)
1) een krakend of bonkend geluiden bij het selecteren van een versnelling, in het bijzonder van P naar R of D;
2) het te lang blijven "slepen" in een versnelling voordat deze overgaat naar de volgende versnelling;
3) het overschakelen naar een volgende versnelling gaat met een bonk(je) (of knal).
Wat kun je er aan doen?
Mede omdat ik wat mooie verhalen op Duitse sites had gelezen over onderhoud aan de tt5 heb ik dit 1,5 jaar geleden bij 200.000 km ook maar eens laten doen. Het duurt ongeveer 45 minuten. Omdat de uitloop- en vulopening aan de onderkant zitten moet de auto op de brug. Als de uitloopschroef wordt losgedraaid loopt er 3 tot 4 liter ATF-olie uit. Deze was zwart (de monteur merkte droogjes op dat deze in principe doorzichtig moet zijn). Daarna moeten een stuk of dertig schroefjes worden losgedraaid om de pan aan de onderkant van bak eruit te halen. Op de hoeken aan de binnenkant van deze pan zitten magneten, die vol met ijzerdeeltjes zaten. De magneten voorkomen dat ijzerdeeltjes via de olie slijtage aan de transmissie veroorzaakt. Vervolgens kan het filter worden losgemaakt en komt er nog een sloot stinkende zwarte olie uit. Totaal is er dan ongeveer 5,5 tot 6 liter olie uitgelopen. Het filter en de pakking moeten vervangen worden, de pan kan worden schoongemaakt en opnieuw worden gebruikt. Vervolgens kan via een pomp, ATF-olie (van onderaf) in de vulopening worden ingebracht. Eerst een liter of 4, dan moet de motor worden gestart en stationair lopen en kan er nog een liter of 2 bij. Het is wel van belang om via Vagcom de temperatuur van de TT5 bij te houden. De temperatuur is niet superkritisch maar moet wel binnen een marge van 10 graden rond de 40 graden blijven. Als deze te hoog wordt komt er te weinig olie in de bak en krijg je alsnog een bonkig schakelgedrag als de tt5 nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ook dit is uit eigen ervaring. (Het duurt overigens uren voordat de transmissie na een autorit is afgekoeld.)
Hierna schakelt de automaat stukken beter.
Kan het nog beter?
Ja dat kan. Hiervoor even wat techniek. In de bak zit ruim 9 liter ATF-olie. Je vervangt er 6. Dit betekent dat er nog ruim 3 liter vieze olie achterblijft. De oplossing is dus spoelen. Ik heb de olie (en het filter vervangen) na 40.000 km er weer uit laten lopen. De olie was niet echt helder, maar lang niet zo zwart als bij 200.000 km. En dan weer bijvullen met bijna 6 liter ATF. Vervolgens heb ik er weer even mee gereden, een km of 20 volstaat om de ATF goed te mengen. Nu schakelde de tiptronic nog iets soepeler. Om te zien hoe de olie er nu uitziet heb ik de ATF-olie eruit laten lopen (zonder de pan los te maken). De olie was nu doorzichtig. Vervolgens olie laten bijvullen en klaar. Nu was er geen merkbaar verschil. Dit betekent dat je dus kunt volstaan met 2 keer 6 liter bijvullen om de zaak schoon te krijgen.
Meer weten?
Hoe dit in zijn werk gaat staat overigens keurig gedocumenteerd op diverse sites in Duitsland en de VS waar ik mijn inspiratie vandaan heb gehaald.
Voor 6 liter ATF-olie, een nieuw filter en een pakking vraagt:
-de VW dealer ongeveer â?¬ 350;
-een automatische transmissie revisiebedrijf (waar ik ben geweest) vroeg ruim â?¬ 200 minder;
-ik hoorde van een garagehouder in Uffelte dat het ook daar kan, zijn prijs weet ik niet, bellen dus.
Wat vinden anderen ervan?
Bij een recentelijk uitgevoerde testrit (van 0 naar 80 km/u langs een kanaal) met laatst genoemde garagehouder had deze een smile van oor tot oor over het schakelgedrag van de automaat.
Waar verder nog op letten?
-Zorg ervoor dat ook het filter wordt vervangen, dealers willen dit nog wel eens vergeten
-In principe moet er dure VW ATF olie in. Ik heb er synthetische ATF olie in van Elf. Dat is de helft goedkoper en werkt ook prima.
Hoe vaak olie en filter vervangen?
In principe iedere 60.000 km. Abt geeft het advies om na chiptuning dit iedere 30.000 km te doen. Dit in verband met het hogere koppel.
Vraag
drieb85
Ik heb deze tip eerder gezet op het forum van de tdi club maar deze is uiteraard ook nuttig voor de benzine rijders.
Volkswagen/Audi geeft aan dat onderhoud (vervangen van transmissie-olie en filter) van een tiptronic automaat tt5 niet nodig is omdat er een speciale automatische transmissie olie (ATF) inzit die "levenslang" meegaat. Uit eigen ervaring adviseer ik je dit niet te geloven en wel degelijk onderhoud aan de bak te laten uitvoeren. Doe je dit niet dan loopt je tt5 vroeg of laat schade op, en dat zijn doorgaans viercijferige reparatiekosten...
Bijkomend voordeel is dat een goed onderhouden bak ook erg comfortabel en en bijna geruisloos schakelt. Je moet zo ongeveer op de toerenteller kijken om te merken of er is doorgeschakeld... 8)
Als je een tt5 hebt in je "ingereden" tdi 8) ( >150.000 km) dan kun de behoefte aan een onderhoudsbeurt van de bak herkennen aan één of meer van onderstaande symptomen:
1) een krakend of bonkend geluiden bij het selecteren van een versnelling, in het bijzonder van P naar R of D;
2) het te lang blijven "slepen" in een versnelling voordat deze overgaat naar de volgende versnelling;
3) het overschakelen naar een volgende versnelling gaat met een bonk(je) (of knal).
Wat kun je er aan doen?
Mede omdat ik wat mooie verhalen op Duitse sites had gelezen over onderhoud aan de tt5 heb ik dit 1,5 jaar geleden bij 200.000 km ook maar eens laten doen. Het duurt ongeveer 45 minuten. Omdat de uitloop- en vulopening aan de onderkant zitten moet de auto op de brug. Als de uitloopschroef wordt losgedraaid loopt er 3 tot 4 liter ATF-olie uit. Deze was zwart (de monteur merkte droogjes op dat deze in principe doorzichtig moet zijn). Daarna moeten een stuk of dertig schroefjes worden losgedraaid om de pan aan de onderkant van bak eruit te halen. Op de hoeken aan de binnenkant van deze pan zitten magneten, die vol met ijzerdeeltjes zaten. De magneten voorkomen dat ijzerdeeltjes via de olie slijtage aan de transmissie veroorzaakt. Vervolgens kan het filter worden losgemaakt en komt er nog een sloot stinkende zwarte olie uit. Totaal is er dan ongeveer 5,5 tot 6 liter olie uitgelopen. Het filter en de pakking moeten vervangen worden, de pan kan worden schoongemaakt en opnieuw worden gebruikt. Vervolgens kan via een pomp, ATF-olie (van onderaf) in de vulopening worden ingebracht. Eerst een liter of 4, dan moet de motor worden gestart en stationair lopen en kan er nog een liter of 2 bij. Het is wel van belang om via Vagcom de temperatuur van de TT5 bij te houden. De temperatuur is niet superkritisch maar moet wel binnen een marge van 10 graden rond de 40 graden blijven. Als deze te hoog wordt komt er te weinig olie in de bak en krijg je alsnog een bonkig schakelgedrag als de tt5 nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ook dit is uit eigen ervaring. (Het duurt overigens uren voordat de transmissie na een autorit is afgekoeld.)
Hierna schakelt de automaat stukken beter.
Kan het nog beter?
Ja dat kan. Hiervoor even wat techniek. In de bak zit ruim 9 liter ATF-olie. Je vervangt er 6. Dit betekent dat er nog ruim 3 liter vieze olie achterblijft. De oplossing is dus spoelen. Ik heb de olie (en het filter vervangen) na 40.000 km er weer uit laten lopen. De olie was niet echt helder, maar lang niet zo zwart als bij 200.000 km. En dan weer bijvullen met bijna 6 liter ATF. Vervolgens heb ik er weer even mee gereden, een km of 20 volstaat om de ATF goed te mengen. Nu schakelde de tiptronic nog iets soepeler. Om te zien hoe de olie er nu uitziet heb ik de ATF-olie eruit laten lopen (zonder de pan los te maken). De olie was nu doorzichtig. Vervolgens olie laten bijvullen en klaar. Nu was er geen merkbaar verschil. Dit betekent dat je dus kunt volstaan met 2 keer 6 liter bijvullen om de zaak schoon te krijgen.
Meer weten?
Hoe dit in zijn werk gaat staat overigens keurig gedocumenteerd op diverse sites in Duitsland en de VS waar ik mijn inspiratie vandaan heb gehaald.
voor instructie in het Duits met veel plaatjes
http://62.116.119.245/geri/Upload/Getri ... age_01.htm
En voor veel links en handleidingen in het Engels
http://www.taligentx.com/passat/maintenance/atfchange/
Wat kost het?
Voor 6 liter ATF-olie, een nieuw filter en een pakking vraagt:
-de VW dealer ongeveer â?¬ 350;
-een automatische transmissie revisiebedrijf (waar ik ben geweest) vroeg ruim â?¬ 200 minder;
-ik hoorde van een garagehouder in Uffelte dat het ook daar kan, zijn prijs weet ik niet, bellen dus.
Wat vinden anderen ervan?
Bij een recentelijk uitgevoerde testrit (van 0 naar 80 km/u langs een kanaal) met laatst genoemde garagehouder had deze een smile van oor tot oor over het schakelgedrag van de automaat.
Waar verder nog op letten?
-Zorg ervoor dat ook het filter wordt vervangen, dealers willen dit nog wel eens vergeten
-In principe moet er dure VW ATF olie in. Ik heb er synthetische ATF olie in van Elf. Dat is de helft goedkoper en werkt ook prima.
Hoe vaak olie en filter vervangen?
In principe iedere 60.000 km. Abt geeft het advies om na chiptuning dit iedere 30.000 km te doen. Dit in verband met het hogere koppel.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Link naar reactie
Delen op andere sites
24 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten