Ga naar inhoud
  • 0

Tip: onderhoud uitvoeren aan tiptronic automaat


drieb85

Vraag

Ik heb deze tip eerder gezet op het forum van de tdi club maar deze is uiteraard ook nuttig voor de benzine rijders.

 

Volkswagen/Audi geeft aan dat onderhoud (vervangen van transmissie-olie en filter) van een tiptronic automaat tt5 niet nodig is omdat er een speciale automatische transmissie olie (ATF) inzit die "levenslang" :lol: meegaat. Uit eigen ervaring adviseer ik je dit niet te geloven en wel degelijk onderhoud aan de bak te laten uitvoeren. Doe je dit niet dan loopt je tt5 vroeg of laat schade op, en dat zijn doorgaans viercijferige reparatiekosten... :(

Bijkomend voordeel is dat een goed onderhouden bak ook erg comfortabel en en bijna geruisloos schakelt. Je moet zo ongeveer op de toerenteller kijken om te merken of er is doorgeschakeld... 8)

 

Als je een tt5 hebt in je "ingereden" tdi 8) ( >150.000 km) dan kun de behoefte aan een onderhoudsbeurt van de bak herkennen aan één of meer van onderstaande symptomen:

 

1) een krakend of bonkend geluiden bij het selecteren van een versnelling, in het bijzonder van P naar R of D;

 

2) het te lang blijven "slepen" in een versnelling voordat deze overgaat naar de volgende versnelling;

 

3) het overschakelen naar een volgende versnelling gaat met een bonk(je) (of knal).

 

Wat kun je er aan doen?

Mede omdat ik wat mooie verhalen op Duitse sites had gelezen over onderhoud aan de tt5 heb ik dit 1,5 jaar geleden bij 200.000 km ook maar eens laten doen. Het duurt ongeveer 45 minuten. Omdat de uitloop- en vulopening aan de onderkant zitten moet de auto op de brug. Als de uitloopschroef wordt losgedraaid loopt er 3 tot 4 liter ATF-olie uit. Deze was zwart (de monteur merkte droogjes op dat deze in principe doorzichtig moet zijn). Daarna moeten een stuk of dertig schroefjes worden losgedraaid om de pan aan de onderkant van bak eruit te halen. Op de hoeken aan de binnenkant van deze pan zitten magneten, die vol met ijzerdeeltjes zaten. De magneten voorkomen dat ijzerdeeltjes via de olie slijtage aan de transmissie veroorzaakt. Vervolgens kan het filter worden losgemaakt en komt er nog een sloot stinkende zwarte olie uit. Totaal is er dan ongeveer 5,5 tot 6 liter olie uitgelopen. Het filter en de pakking moeten vervangen worden, de pan kan worden schoongemaakt en opnieuw worden gebruikt. Vervolgens kan via een pomp, ATF-olie (van onderaf) in de vulopening worden ingebracht. Eerst een liter of 4, dan moet de motor worden gestart en stationair lopen en kan er nog een liter of 2 bij. Het is wel van belang om via Vagcom de temperatuur van de TT5 bij te houden. De temperatuur is niet superkritisch maar moet wel binnen een marge van 10 graden rond de 40 graden blijven. Als deze te hoog wordt komt er te weinig olie in de bak en krijg je alsnog een bonkig schakelgedrag als de tt5 nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ook dit is uit eigen ervaring. (Het duurt overigens uren voordat de transmissie na een autorit is afgekoeld.)

 

Hierna schakelt de automaat stukken beter.

 

Kan het nog beter?

Ja dat kan. Hiervoor even wat techniek. In de bak zit ruim 9 liter ATF-olie. Je vervangt er 6. Dit betekent dat er nog ruim 3 liter vieze olie achterblijft. De oplossing is dus spoelen. Ik heb de olie (en het filter vervangen) na 40.000 km er weer uit laten lopen. De olie was niet echt helder, maar lang niet zo zwart als bij 200.000 km. En dan weer bijvullen met bijna 6 liter ATF. Vervolgens heb ik er weer even mee gereden, een km of 20 volstaat om de ATF goed te mengen. Nu schakelde de tiptronic nog iets soepeler. Om te zien hoe de olie er nu uitziet heb ik de ATF-olie eruit laten lopen (zonder de pan los te maken). De olie was nu doorzichtig. Vervolgens olie laten bijvullen en klaar. Nu was er geen merkbaar verschil. Dit betekent dat je dus kunt volstaan met 2 keer 6 liter bijvullen om de zaak schoon te krijgen.

 

Meer weten?

Hoe dit in zijn werk gaat staat overigens keurig gedocumenteerd op diverse sites in Duitsland en de VS waar ik mijn inspiratie vandaan heb gehaald.

 

voor instructie in het Duits met veel plaatjes

http://62.116.119.245/geri/Upload/Getri ... age_01.htm

 

En voor veel links en handleidingen in het Engels

http://www.taligentx.com/passat/maintenance/atfchange/

 

Wat kost het?

Voor 6 liter ATF-olie, een nieuw filter en een pakking vraagt:

-de VW dealer ongeveer â?¬ 350;

-een automatische transmissie revisiebedrijf (waar ik ben geweest) vroeg ruim â?¬ 200 minder;

-ik hoorde van een garagehouder in Uffelte dat het ook daar kan, zijn prijs weet ik niet, bellen dus.

 

Wat vinden anderen ervan?

Bij een recentelijk uitgevoerde testrit (van 0 naar 80 km/u :) langs een kanaal) met laatst genoemde garagehouder had deze een smile van oor tot oor over het schakelgedrag van de automaat.

 

Waar verder nog op letten?

-Zorg ervoor dat ook het filter wordt vervangen, dealers willen dit nog wel eens vergeten

-In principe moet er dure VW ATF olie in. Ik heb er synthetische ATF olie in van Elf. Dat is de helft goedkoper en werkt ook prima.

 

Hoe vaak olie en filter vervangen?

In principe iedere 60.000 km. Abt geeft het advies om na chiptuning dit iedere 30.000 km te doen. Dit in verband met het hogere koppel.

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ga in September ook de olie van mn AG4 bak verversen, volgens mij kan dat geen kwaad na 260dkm aangezien de dealer dat überhaubt nooit doet met de AG4 bak, muv revisiedoeleinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

... en even een ervaring van mij.

 

Vanmiddag is bij mij de bakolie en differentieelolie(achterkant) vervangen.

 

De bakolie was compleet zwart, en de magneten zaten onder de vezels.

Nadat alles grondig schoon was gemaakt, en de bak nog eens gespoeld was na een testrit schakelt deze als nooit tevoren... super!!!

 

Daarna dus ook maar de syncro-olie vervangen, deze olie was antraciet van kleur, zoveel vezels zaten erin!!! Hier volstaat 1x aftappen en 1,5L nieuwe olie erin. (voor de zekerheid ook maar even gespoeld, maar dat was eigenlijk niet nodig dus.)

 

Zeeeeer goede tip, mijn bakolie en diff-olie gaan gewoon om de 60 of 90.000km vervangen worden.

 

bakolie: 3L aftappen, filter vervangen en 3L vullen

differentieel: 1,5L aftappen, 1,5L vullen

 

Oh ja, .... deze bak en achterdiff hebben 260k gelopen.

Aan de aftapschroeven is te zien dat de olie van deze NOOIT vervangen zijn.

 

 

 

supertip!

(ook gepost op tdiclub)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hummm...

Mijn bak heeft nu 150k gelopen (benzine)

Maar bij de 100k is de sensor van de bak kapot gegaan... bij de dealer dachten ze dat ze dat wel ff konden oplossen met nieuwe olie...

Maar of dit ooit gebeurd is weet ik niet...

Ik weet wel dat mijn bak nu af en toe lang in de versnelling blijft hangen...

En dat ie dan schakelt alsof ik door een auto van achteren wordt aangereden...

Misschien toch maar eens aangeven bij de volgende beurd.

 

iig bedankt voor de tip :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zaterdag is mijn auto bij de dealer geweest en hebben ze er nieuwe olie in gedaan meer dan (6 liter)

Ook nieuw filter erin en op de testbank met vag de bak gereset.

 

En inderdaad... al mijn klachten zijn tot nu toe verholpen...

Hij schakelt nu mooi op tijd en ook zonder schokken en stoten.

 

Dus ook op de 4 traps automaat is deze tip zeker van toepassing.

Hieronder de foto's

 

Bak met oude olie :

Bak-oud.JPG

Bak-oud2.JPG

Bak-oud3.JPG

 

Filter er af :

Bak-open.JPG

 

Filter vervangen :

Bak-new.JPG

 

Olie vervangen:

Bak-olie.JPG

Bak-olie2.JPG

Bak-olie3.JPG

 

Bak warm draaien terwijl hij aan VAG hangt :

Bak-drivein.JPG

 

Foto's zijn met me GSM gemaakt... dus excusses als ze een beetje blur zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren nieuwe bakolie en filter in de tiptronic. Laten doen bij ATS in Rijswijk. Ze keken daar een beetje raar op toen ik met mijn printje van deze topic over bakolie verversen kwam aanzetten :roll: Met name de "harde" temperaturen :?: Nadat ik met de auto naar Rijswijk was gereden, ongeveer 8 kilometer, is de auto direct op de brug gegaan en is de de olie en het filter vervangen, de bak en magneten schoongemaakt en de randen schoongeschraapt. Ik kon de olie opvangen, bekijken, met m'n vingers aanraken enz. Helemaal niet warm. Dat komt volgens de monteur door de olie koeler :!: Tiptronic schakelt nog soepeler. De kosten vielen mee, â?¬ 110,- incl filter, 5.8 liter olie, pakking en 1.5 uur arbeid. De koffie was gratis. AANRADER :!::!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben vanmiddag even naar de dealer geweest voor het kostenplaatje olie en filter vervangen van m'n Tiptronic pffffff :cry:

 

ATF zeef vervangen: De/Montage van de oliepan 220 euro

Vullen en resetten van de bak 125 euro

ATF zeef ongeveer 50 euro (dacht íe)

ATF olie (afhankelijk van het type bak / 9 ltr of 5,75 ltr) Ã 16 euro/ltr

 

Nog maar even geen afspraak gemaakt :( misschien is er nog een goedkopere te vinden. Op het ogenblik heb ik aan het eind van mijn geld vaak een stukje maand over :?

Wel rade hij me aan om de eventuele foutcode's van de bak te laten uitlezen voor dat er ook maar iets vervangen wordt.

 

Deze prijzen zijn toch aan de stevige kant?

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuk om te lezen dat 2 maanden na het starten van dit topic zoveel mensen al hun automaatbakolie en filter hebben vervangen of overwegen te vervangen.

 

Een hele simpele en relatief goedkope handeling en je auto met 150.000 of 250.000 km op de teller schakelt weer als nieuw. :D Wat is er nou leuker?

 

@Rovama Wel grappig om te lezen dat ze nu plotseling wel bij je bak konden. En zijn je problemen met slecht stationair (zoals beschreven in je eerdere topic) nu ook over?

 

@ ReneR Mooie foto's. Ik zie nu ook dat in een 4bak nagenoeg hetzelfde filter zit als een tiptronic. Ik zie trouwens dat jet bij een VW dealer het hebt laten doen. Deden ze nog moeilijk, door te zeggen dat onderhoud niet nodig was ofzo?

 

@Jurgen Geen dank 8) Lijkt mij dat ie nu wel klaar is om er wat extra power bij te krijgen :wink:

 

@Vdub Jij de volgende?

:)

 

@Peter Ik zou Jos in Uffelte eens bellen voor een prijsopgave. Telefoonnummer is te vinden op de TDIclub.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

@Vdub Jij de volgende?

:)

 

 

:)

 

De verversing van de olie staat wel op het programma... alleen nog geen datum geprikt om het (zelf) te doen... mijne schakelt nog goed trouwens... maar kwaad kan het zeker niet...

 

Heb eerst de volgende dingen te doen;

 

1. Uitlaat

2. Spuitwerk

3. Kleine Beurt

4. Homokineet rechts($$$$) en een draagarm links?

5. Distr.riem +++++

6. ..

7. ..

8. ..en dan..

9. Automaatbakolie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

@ ReneR Mooie foto's. Ik zie nu ook dat in een 4bak nagenoeg hetzelfde filter zit als een tiptronic. Ik zie trouwens dat jet bij een VW dealer het hebt laten doen. Deden ze nog moeilijk, door te zeggen dat onderhoud niet nodig was ofzo?

 

 

Bij de balie gaf ik aan dat mijn bak lang door trok en dat ie met een schok schakelt... toen zei ze daar meteen al "ah... Bak olie vervangen..."

Toen heb ik later nog eens gevraagd voor de zekerheid of ze ook de filter gingen vervangen... en toen zeiden ze meteen al... "uhm... das standaard... dat doen we altijd."

 

Dus volgens mij was het voor hun de normaalste zaak van de wereld.

De monteur zei wel dat de tiptronic bakken nog veel gevoeliger waren.... en dat die bakken er dus ook veel meer en sneller last van hadden.

 

Tis een wat kleinere VW dealer met service punt en ik heb er tot nu toe nog veel vertrouwen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

@Vdub Jij de volgende?

:)

 

 

:)

 

De verversing van de olie staat wel op het programma... alleen nog geen datum geprikt om het (zelf) te doen... mijne schakelt nog goed trouwens... maar kwaad kan het zeker niet...

 

Heb eerst de volgende dingen te doen;

 

1. Uitlaat

2. Spuitwerk

3. Kleine Beurt

4. Homokineet rechts($$$$) en een draagarm links?

5. Distr.riem +++++

6. ..

7. ..

8. ..en dan..

9. Automaatbakolie ;)

10. Andere auto :wink:

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

10. Andere auto :wink:

 

Peter

 

Nee.. dit zijn dingen die in de komende paar maanden gedaan worden...

In 2008 komt er weer een andere passat op de oprit te staan... dan heeft deze er 4 jaar en 250dkm bij mij op zitten en kan ie weer de deur uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ze er wel geconfronteerd :evil: Ze deden het een beetje lacherig af :oops: Ik ben nu in ieder geval uitermate tevreden :wink: Je zag aan de olie dat vervanging recent (15.000 km) geleden had plaatsgevonden. Nu weer nieuwe olie, filter enz. Nu lijkt spoelen voorlopig niet meer nodig.

Helaas zijn de problemen met het stationair lopen en de meest recente met het vermogensverlies nog niet opgelost. Nog geen gelegenheid gehad om naar VW of J&J carservice te gaan. Ik hoe jullie op de hoogte :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik moet binnenkort weer terug naar Jos, er zit waarschijnlijk te veel olie op de bak.

 

Daarnaast is de prioriteit om mn krukas-keerring te vervangen, en beide roetkatten eronderuit te halen, want die zitten proppie-verstopt.

 

 

[wordt vervolgt]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb deze tip eerder gezet op het forum van de tdi club maar deze is uiteraard ook nuttig voor de benzine rijders.

 

Volkswagen/Audi geeft aan dat onderhoud (vervangen van transmissie-olie en filter) van een tiptronic automaat tt5 niet nodig is omdat er een speciale automatische transmissie olie (ATF) inzit die "levenslang" :lol: meegaat. Uit eigen ervaring adviseer ik je dit niet te geloven en wel degelijk onderhoud aan de bak te laten uitvoeren. Doe je dit niet dan loopt je tt5 vroeg of laat schade op, en dat zijn doorgaans viercijferige reparatiekosten... :(

Bijkomend voordeel is dat een goed onderhouden bak ook erg comfortabel en en bijna geruisloos schakelt. Je moet zo ongeveer op de toerenteller kijken om te merken of er is doorgeschakeld... 8)

 

Als je een tt5 hebt in je "ingereden" tdi 8) ( >150.000 km) dan kun de behoefte aan een onderhoudsbeurt van de bak herkennen aan één of meer van onderstaande symptomen:

 

1) een krakend of bonkend geluiden bij het selecteren van een versnelling, in het bijzonder van P naar R of D;

 

2) het te lang blijven "slepen" in een versnelling voordat deze overgaat naar de volgende versnelling;

 

3) het overschakelen naar een volgende versnelling gaat met een bonk(je) (of knal).

 

Wat kun je er aan doen?

Mede omdat ik wat mooie verhalen op Duitse sites had gelezen over onderhoud aan de tt5 heb ik dit 1,5 jaar geleden bij 200.000 km ook maar eens laten doen. Het duurt ongeveer 45 minuten. Omdat de uitloop- en vulopening aan de onderkant zitten moet de auto op de brug. Als de uitloopschroef wordt losgedraaid loopt er 3 tot 4 liter ATF-olie uit. Deze was zwart (de monteur merkte droogjes op dat deze in principe doorzichtig moet zijn). Daarna moeten een stuk of dertig schroefjes worden losgedraaid om de pan aan de onderkant van bak eruit te halen. Op de hoeken aan de binnenkant van deze pan zitten magneten, die vol met ijzerdeeltjes zaten. De magneten voorkomen dat ijzerdeeltjes via de olie slijtage aan de transmissie veroorzaakt. Vervolgens kan het filter worden losgemaakt en komt er nog een sloot stinkende zwarte olie uit. Totaal is er dan ongeveer 5,5 tot 6 liter olie uitgelopen. Het filter en de pakking moeten vervangen worden, de pan kan worden schoongemaakt en opnieuw worden gebruikt. Vervolgens kan via een pomp, ATF-olie (van onderaf) in de vulopening worden ingebracht. Eerst een liter of 4, dan moet de motor worden gestart en stationair lopen en kan er nog een liter of 2 bij. Het is wel van belang om via Vagcom de temperatuur van de TT5 bij te houden. De temperatuur is niet superkritisch maar moet wel binnen een marge van 10 graden rond de 40 graden blijven. Als deze te hoog wordt komt er te weinig olie in de bak en krijg je alsnog een bonkig schakelgedrag als de tt5 nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ook dit is uit eigen ervaring. (Het duurt overigens uren voordat de transmissie na een autorit is afgekoeld.)

 

Hierna schakelt de automaat stukken beter.

 

Kan het nog beter?

Ja dat kan. Hiervoor even wat techniek. In de bak zit ruim 9 liter ATF-olie. Je vervangt er 6. Dit betekent dat er nog ruim 3 liter vieze olie achterblijft. De oplossing is dus spoelen. Ik heb de olie (en het filter vervangen) na 40.000 km er weer uit laten lopen. De olie was niet echt helder, maar lang niet zo zwart als bij 200.000 km. En dan weer bijvullen met bijna 6 liter ATF. Vervolgens heb ik er weer even mee gereden, een km of 20 volstaat om de ATF goed te mengen. Nu schakelde de tiptronic nog iets soepeler. Om te zien hoe de olie er nu uitziet heb ik de ATF-olie eruit laten lopen (zonder de pan los te maken). De olie was nu doorzichtig. Vervolgens olie laten bijvullen en klaar. Nu was er geen merkbaar verschil. Dit betekent dat je dus kunt volstaan met 2 keer 6 liter bijvullen om de zaak schoon te krijgen.

 

Meer weten?

Hoe dit in zijn werk gaat staat overigens keurig gedocumenteerd op diverse sites in Duitsland en de VS waar ik mijn inspiratie vandaan heb gehaald.

 

voor instructie in het Duits met veel plaatjes

http://62.116.119.245/geri/Upload/Getri ... age_01.htm

 

En voor veel links en handleidingen in het Engels

http://www.taligentx.com/passat/maintenance/atfchange/

 

Wat kost het?

Voor 6 liter ATF-olie, een nieuw filter en een pakking vraagt:

-de VW dealer ongeveer â?¬ 350;

-een automatische transmissie revisiebedrijf (waar ik ben geweest) vroeg ruim â?¬ 200 minder;

-ik hoorde van een garagehouder in Uffelte dat het ook daar kan, zijn prijs weet ik niet, bellen dus.

 

Wat vinden anderen ervan?

Bij een recentelijk uitgevoerde testrit (van 0 naar 80 km/u :) langs een kanaal) met laatst genoemde garagehouder had deze een smile van oor tot oor over het schakelgedrag van de automaat.

 

Waar verder nog op letten?

-Zorg ervoor dat ook het filter wordt vervangen, dealers willen dit nog wel eens vergeten

-In principe moet er dure VW ATF olie in. Ik heb er synthetische ATF olie in van Elf. Dat is de helft goedkoper en werkt ook prima.

 

Hoe vaak olie en filter vervangen?

In principe iedere 60.000 km. Abt geeft het advies om na chiptuning dit iedere 30.000 km te doen. Dit in verband met het hogere koppel.

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

 

Hallo

Ik laat het 20 December uit voeren, ik hoorde een bonkent geluid voor de 2é keer als ik iets harder het gas pendaal intrapte bij 80 km p/uur hoorde

ik dan het geluidtje.

Dan ben ik er ook van af.

Groetjes Marcel van Es.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo

Ik laat het 20 December uit voeren, ik hoorde een bonkent geluid voor de 2é keer als ik iets harder het gas pendaal intrapte bij 80 km p/uur hoorde

ik dan het geluidtje.

Dan ben ik er ook van af.

Groetjes Marcel van Es.

 

Goed plan. Hoeveel km heeft je Passat nu gelopen? Waar ga je het laten uitvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo

Ik laat het 20 December uit voeren, ik hoorde een bonkent geluid voor de 2é keer als ik iets harder het gas pendaal intrapte bij 80 km p/uur hoorde

ik dan het geluidtje.

Dan ben ik er ook van af.

Groetjes Marcel van Es.

 

Goed plan. Hoeveel km heeft je Passat nu gelopen? Waar ga je het laten uitvoeren?

Hoi

Heb bijna 170 d km

En laat het bij een goede kennis uit voeren

Hij is van zijn beroep 1é klas monteur en keurmeesterGroetjes

Marcel van Es

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

... en even een ervaring van mij.

 

Vanmiddag is bij mij de bakolie en differentieelolie(achterkant) vervangen.

 

De bakolie was compleet zwart, en de magneten zaten onder de vezels.

Nadat alles grondig schoon was gemaakt, en de bak nog eens gespoeld was na een testrit schakelt deze als nooit tevoren... super!!!

 

Daarna dus ook maar de syncro-olie vervangen, deze olie was antraciet van kleur, zoveel vezels zaten erin!!! Hier volstaat 1x aftappen en 1,5L nieuwe olie erin. (voor de zekerheid ook maar even gespoeld, maar dat was eigenlijk niet nodig dus.)

 

Zeeeeer goede tip, mijn bakolie en diff-olie gaan gewoon om de 60 of 90.000km vervangen worden.

 

bakolie: 3L aftappen, filter vervangen en 3L vullen

differentieel: 1,5L aftappen, 1,5L vullen

 

Oh ja, .... deze bak en achterdiff hebben 260k gelopen.

Aan de aftapschroeven is te zien dat de olie van deze NOOIT vervangen zijn.

 

 

 

supertip!

(ook gepost op tdiclub)

 

Zo...  10 jaar verder.

De auto is er nog (jaartje er tussenuit geweest en daarna weer teruggekocht) en de bak is nog steeds de originele met onderhand 433.000 km op de klok.

In deze 10 jaar is de bakolie nog 1x vervangen, en staat vandaag op de brug om de olie te bekijken en bij te vullen.

KWW!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden