Ga naar inhoud

  • 0

:cry: Rammel 2.0tdi, update, tandempomp gerepareerd


wheeler

Vraag

yep, ben ook aan de beurt,

 

Ik heb nu 2 (volgens mij los van elkaar staande zaken)

Probleem 1 -

Bij koude motor hoor ik een zware brom achterin de auto, daarna bij het weg rijden houd de motor af en toe in (stottert) net voor dat hij overgaat naar de volgende versnelling of bij bv. constant 45 km/h, naar korte tijd is zowel de brom en het inhouden over of als je gas geeft.

 

Probleem 2 -

mijn auto rammelt als hij stationair loopt, iets gas geven is het weg. ( is al ongeveer 3 weken zo).

Ik zit natuurlijk zelf ook al te denken.. ja is het een kettingaangedreven olie pomp.?!?..ik weet het niet of er zo 1 in zit in deze motor.

 

Motor: 2.0 tdi 2006 DSG -- KM-stand 75.000 - motorcode: BKP

post-10016-1423824653,6712_thumb.jpg

 

ben daar gisteren voor bij de garage geweest... (heb nog 10 dagen garantie...) konden het daar gisteren niet horen (het is niet altijd.. maar wel bijna altijd. :cry: ) Hij is uitgelezen, niets te vinden. Garage stelde voor om eerst diesel reiniger in de tank te doen voor probleem 1.(ook dit konden zij niet testen daar de motor warm was, en er dan geen probleem meer is).

 

Vandaag zelf maar eerst eens op onderzoek uitgegaan het komt van rechts in de motorruimte (als je ervoor staat links dus).

Nu was ik daar aan het luisteren toen viel me op dat er een rubberen flap op de multiriem hing..welk uit het lichtgrijze huis kwam:

post-10016-1423824653,2493_thumb.jpg

post-10016-1423824652,8431_thumb.jpg

post-10016-1423824653,3587_thumb.jpg

 

Een keer aan getrokken toen kwam er dit uit...

 

post-10016-1423824653,4368_thumb.jpg

post-10016-1423824653,5462_thumb.jpg

 

Helaas lost het verwijderen van het stuk rubber de rammel natuurlijk niet op.. :cry: Maandag sta ik dus weer terug bij de garage!

Vraag probleem 1:

1) Iemand idee waar het inhouden (probleem 1)vandaan komt

 

Vraag probleem 2:

2) Weet iemand waar dit stuk rubber vandaan komt?

2) Hoe heet / wat doet... het lichtgrijze onderdeel

3) Wat kan ik verder zelf nog onderzoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 175
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Ha Erik,

 

dat komt omdat mijn wagen laatst een erg hoog oliepeil had, uitlaatgassen naar olie ruiken.

Zal zo het filter nog eens bekijken.

 

Matthijs kijkt even na of mijn motor (bmp) al niet de tandenpomp van de nieuwe variant heeft....

Als dat niet het geval is, vervang ik hem prefentief...

 

Ik houd jullie op de hoogte....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hé ook een BMP blok, die heb ik ook. En sinds een jaar met modificatie.

Slik, moet dan je blok er uit?

Wat is er anders na modificatie, het onderdeel nummer of echt andere constructie?

 

 

Als het goed is kan het blok blijven zitten, alleen was er bij meer aan de hand.

Het blok op de foto is het nieuwe blok en ik wilde zeker weten of er een modificatie op zat.

Ze hebben toen de carterpan eraf gehaald om het te laten zien. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ha martijn,

Andere vraag; ik ruik weleens een verbrande olie lucht uit mijn uitlaat, zelfde geur als de olie aan de peilstok.... Dat kan duiden op olie in mijn diesel?

 

Het zou kunnen dat als de brandstof flink is verontreinigd met olie en dit dus gaat meeverbranden in de cylinder er meer zooi in je uitlaat komt en dan natuurlijk ook in je turbo, de kat en het roetfilter. Diesel in je olie kun je eigenlijk alleen testen met een chemische test.

 

Ik zal het van de week/volgende week je vraag meenemen in het gesprek waarin ik ook ga vragen of olie in je diesel kan leiden tot een of meer defecte verstuivers.

 

Ik zou als ik jou was beginnen met de tandempomp te laten vervangen. Je olie en oliefilter laten vernieuwen en kijken of je brandstoffilter zwart is en deze dan ook vervangen. Laat dan een reinigingsmiddel in je tank doen om het brandstofsysteem weer helemaal schoon te maken. Reken erop dat als er echt veel olie in je diesel zit dat de pomp in de tank ook moet worden vervangen. Daarna kun je verder gaan zoeken naar het stotteren en geluidjes. Je kunt dan een plan opstellen met wat er allemaal bekeken kan worden en een lijstje maken met kosten. Je kunt dan een goede afweging maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

was vandaag toevallig bij een firma die vaker injectoren ultrasoon doen reinigen... gekke was dat deze op mijn vraag om de verstuivers te reinigen van mijn auto vreemd op keek.

Benzine injectors deed hij regelmatig..

 

Hij had nog nooit, of bijna nooit verstuivers van diesel gereinigd.... is dit dan zo vreemd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zo dat is inderdaad een lang verhaal.

Hoop dan numaar dat ik niet zo veel problemen krijg.

 

Heb net mijn 2.0 tdi opgehaald.

 

Hoevel 2.0 tdi's zijn er verkocht en hoeveel hebben er problemen mee. Welke verhouding.

 

 

Kijk eens op de snelweg hoeveel er rijden het zijn er echt ontzettend veel. Hier op het forum zijn er misschien een stuk of 10 die dit probleem hebben en er zullen ongetwijfeld nog een aantal zijn die het probleem nog gaan krijgen (of het al hebben maar het nog niet weten.).

 

Verder is het ontzettend fijne wagen die mij uitstekend bevalt, en er zijn een heleboel auto's die veel ergere problemen hebben.

 

Let goed op je oliepeil. Peil op vaste momenten bijvoorbeeld beginnend met elke week. Peil altijd met KOUDE motor en bij voorkeur op dezelfde plaats zodat het peil niet beinvloed wordt door een andere stand van de auto. Hou bij in een boekje wanneer je peilt en hoeveel de stand is, meet het desnoods op met een meetlat en vermeld het aantal kilometers. Uiteindelijk weet je het olieverbruik van je motor en dan gaat het opvallen dat het peil minder hard daalt als je verwacht (en dus stijgt) en dat is het moment om je tandempomp te gaan verdenken. Dus niet wachten tot het peil 3 cm boven het maximum staat. Verder is het raadzaam om soms even zonder radio een stukje te gaan rijden en goed te luisteren naar de motor. als deze gaat inhouden, stotteren en dergelijk probeer dan uit te vinden wanneer (bij welk toerental) dit is. Als je het zo doet dan ben je bij de meeste dingen er vroeg genoeg bij en kun je het laten verhelpen. Vraag desnoods een medelid om eens mee te luisteren als je het niet vertrouwd, daar zijn we toch een club voor??

Ik woon in Amersfoort en de koffie staat altijd klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ha Erik,

 

dat komt omdat mijn wagen laatst een erg hoog oliepeil had, uitlaatgassen naar olie ruiken.

Zal zo het filter nog eens bekijken.

 

Matthijs kijkt even na of mijn motor (bmp) al niet de tandenpomp van de nieuwe variant heeft....

Als dat niet het geval is, vervang ik hem prefentief...

 

Ik houd jullie op de hoogte....

 

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.

De tandempomp wordt in dit draadje genoemd.

Wat jij bedoeld is de oliepomp/balansasaandrijving. Deze is in eerdere modellen ik dacht tot eind 2006 (PRODUCTIEDATUM DUS GEEN OP KENTEKENDATUM!!) voorzien van een ketting. Deze is gebleken heel slijtage gevoelig en is nu als vervangingsdeel alleen nog maar verkrijgbaar met een tandwiel in combinatie met een omkeer tandwiel. Je kunt dit nagaan door of in het boekje te kijken of op de service pagina (achter in je service boekje) de modificatie 13D8 is uitgevoerd. Tevens kun je met je chassisnummer naar de dealer en deze kan nagaan in de computert of je de modificatie hebt gehad. Als je het zelf wil weten kun je de carterpan eraf halen om te kijken. Vraag als je deze modificatie niet hebt gehad eerst of dit nog onder de coulance regeling valt het is een dure grap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
was vandaag toevallig bij een firma die vaker injectoren ultrasoon doen reinigen... gekke was dat deze op mijn vraag om de verstuivers te reinigen van mijn auto vreemd op keek.

Benzine injectors deed hij regelmatig..

 

Hij had nog nooit, of bijna nooit verstuivers van diesel gereinigd.... is dit dan zo vreemd?

 

Volgens mij kan het wel maar wordt het bij pompverstuivers bijna nooit gedaan. Beter is het om de auto rijdend te laten uitlezen. Het komt namelijk vaker voor dat de verstuivers door de mechanische belasting niet goed meer in de kop zitten of dat de afdichtingen van de verstuivers niet helemaal fris meer zijn. Als je de auto rijdend laat uitlezen weet je ook beter waar je moet zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo martijn,

 

 

Dus BMP heeft niks met de tandempomp te maken begrijp ik? Mijn passat is uit 11-07, dat is een jaar nadat de modificatie (eind 2006) gewijzigd is. Dat geldt dan neem ik aan voor alle opvolgende type motoren?!?

 

Wat betreft mijn passie; heb dus vandaag het filter na 200km even opengehaald en hij was grijs uitgeslagen. Dit lijkt er dus op dat de tandempomp kapot is.

 

Het hoge oliepeil dat ik gehad heb, was direct na een beurt. Nadien is het peil heel langzaam gezakt. Hij stond net boven max. en hij staat nu net onder max. Dat is ongeveer 1cm in 20.000km... niet veel lijkt mij.

Ik peil mijn auto regelmatig, niet iedere week. Als ik hem peil, is dat eigenlijk altijd in de garage waar hij altijd staat. Natuurlijk ook altijd met koude motor.

 

Stinken van de uitlaatgassen.... dat ruikt eigenlijk alleen bij koude motor vreemd en ik associeer dat met de geur van de olie aan de peilstok. Maar ik ben muzikant en werk niet bij de Douglas... verstand van geurtjes heb ik niet :wink:. Als hij warm is ruikt hij naar de normale chloor/diesel lucht..

 

Inhouden en schokken..... Inhouden doet hij af en toe, als het gebeurt is dat vaak rond de 2000rpm en soms rond de 2400rpm. Matthijs wilde een rijdende log maken om alles even op een rijtje te zetten en dan zien we verder. Daar kan je van te voren natuurlijk weinig over zeggen.

Het schokken tijdens stationairtoerental ken ik eigenlijk van mijn Seat toledo 2.0tdi... Het leek net of de motor af en toe een ontsteking (of hoe dat bij een diesel heet) miste, waar door hij af en toe schokte. Toen de toledo had, heb ik me er verder nooit mee bezig gehouden, maar vond het altijd wel vreemd.

 

Je hebt het erover dat als de tandempomp kapot is, en er veel olie in het systeem gekomen is, dat ik waarschijnlijk ook de pomp in de tank moet vervangen? Waar zou ik dat aan kunnen zien? Uitlezen? Je had het ook over olie in de turbo.... Ik heb een tijdje gerammel van mijn EGR klep, een bekende van Matthijs heeft hierna gekeken, deze werkt al 25 jaar o.i.d. bij een Skoda dealer, die kent dus alle motoren. Hij zei dat dit eigenlijk een veel voorkomend "probleem" is. Het is niet schadelijk, maar het klinkt gewoon niet zoals het hoort. Daarbij "zoemde" mijn auto ook als de auto stationair liep en ik gaf een klein beetje gas, dan hoorde je een zwaar resonerend/zoemend geluid, echt sublaag geluid. Dat bleek uit mijn N95 of N75 te komen. Die is vervangen en dat zoemende geluid is nu al weer 10K weg. Misschien dat dit met de tandempomp te maken kan hebben?

 

Woensdag ga ik dus bij matthijs langs en ga daar in principe langs om de tandempomp te vervangen. Daar wilde hij gelijk een rijdende log uitvoeren en van daaruit verder gaan kijken wat we moeten gaan doen.

 

Wat betreft luisteren naar de motor.... Ik ben muzikant/Toetsenist/audiofile.... en ben heel erg veel met "geluid" bezig. Mijn vrienden verklaren me altijd voor gek als ik bij hun motor iets hoor tikken/resoneren of rammelen. Daarom houd ik mijn mond daarover vaak dicht, laat de boek maar kapot lopen, of ze nemen me niet serieus en naders zijn ze te bang dat het geld gaat kosten... struisvogeltheorie noem ik dat :wink:

Kun je mij zeggen waar ik naar moet luisteren? Waar ik aan zou kunnen herkennen wat met de drama te maken kan hebben? Misschien herken ik bepaalde geluiden en kan ik dit bij mij bevestigen...

 

Zo dat is weer een heel verhaal.....

 

Al met al vind ik de Passat een erg mooie, degelijke, betrouwbare auto en hij zou van mij absoluut niet weg hoeven. Mocht dit geintje flink in de euro's gaan lopen.... dan zal ik wel gaan twijfelen... maar dat is vaak lood om oud ijzer, je weet nooit wat je terug koopt, er moet altijd geld bij.... naja, we zien wel.

 

ik hoor je reactie graag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
was vandaag toevallig bij een firma die vaker injectoren ultrasoon doen reinigen... gekke was dat deze op mijn vraag om de verstuivers te reinigen van mijn auto vreemd op keek.

Benzine injectors deed hij regelmatig..

 

Hij had nog nooit, of bijna nooit verstuivers van diesel gereinigd.... is dit dan zo vreemd?

 

Volgens mij kan het wel maar wordt het bij pompverstuivers bijna nooit gedaan. Beter is het om de auto rijdend te laten uitlezen. Het komt namelijk vaker voor dat de verstuivers door de mechanische belasting niet goed meer in de kop zitten of dat de afdichtingen van de verstuivers niet helemaal fris meer zijn. Als je de auto rijdend laat uitlezen weet je ook beter waar je moet zoeken.

ff een beetje off-topic..

 

Ik heb voor mijn bedrijfje een DAF 65 CF Common Rail...

 

Sinds een paar maanden geeft hij motorstoring aan. Ik ben bij de DAF dealer geweest en deze heeft de DAF aan de computer gehangen. Hieruit bleek dat waarschijnlijk een van de pompverstuifers niet goed werkte.

Hij de pompverstuifers een voor een verwijderd en afgedopt. Dan iedere keer gekeken hoeveel diesel er via de retourleiding terug liep. Uiteindelijk bleek dat een van de pompverstuifers niet goed genoeg vast zat. Deze is toen vastgedraait en er liep bijna geen diesel meer via de retourleiding.

 

Na een aantal maanden begon dit probleem zich weer voor te doen. Natuurlijk moet een pompverstuifer vast zitten en niet losrammelen.... Ik zat te denken; jij hebt verstand van motoren, kun je dit toevallig verklaren? Ik las namelijk ook in een eerder bericht dat je sprak over het losrammelen van een verstuifer....

 

Hopelijk dat je mij hiermee kan helpen, even uitlezen en pompverstuifers checken... €700,- excl btw.... uitbuiters daar!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vergeet niet dat voor het checken van een PD unit, of CR verstuiver, bij een auto iig het kleppendeksel, de nokkenassen ed. gedemonteerd moeten worden. Bij een vrachtwagen zal alles nog wel complexer zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ha Erik,

 

dat komt omdat mijn wagen laatst een erg hoog oliepeil had, uitlaatgassen naar olie ruiken.

Zal zo het filter nog eens bekijken.

 

Matthijs kijkt even na of mijn motor (bmp) al niet de tandenpomp van de nieuwe variant heeft....

Als dat niet het geval is, vervang ik hem prefentief...

 

Ik houd jullie op de hoogte....

 

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.

De tandempomp wordt in dit draadje genoemd.

Wat jij bedoeld is de oliepomp/balansasaandrijving. Deze is in eerdere modellen ik dacht tot eind 2006 (PRODUCTIEDATUM DUS GEEN OP KENTEKENDATUM!!) voorzien van een ketting. Deze is gebleken heel slijtage gevoelig en is nu als vervangingsdeel alleen nog maar verkrijgbaar met een tandwiel in combinatie met een omkeer tandwiel. Je kunt dit nagaan door of in het boekje te kijken of op de service pagina (achter in je service boekje) de modificatie 13D8 is uitgevoerd. Tevens kun je met je chassisnummer naar de dealer en deze kan nagaan in de computert of je de modificatie hebt gehad. Als je het zelf wil weten kun je de carterpan eraf halen om te kijken. Vraag als je deze modificatie niet hebt gehad eerst of dit nog onder de coulance regeling valt het is een dure grap.

 

Jep, en dat heeft een vriend aan de hand gehad met een a6. Kosten 3000 euro bij de dealer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hé ook een BMP blok, die heb ik ook. En sinds een jaar met modificatie.

 

Onderschrift foto is niet juist. Moet zijn modificatie oliepomp-balansasaandrijving. Het is GEEN tandempomp!

 

:embarassed: Oeps je hebt gelijk, anders was de tandempomp wel er ver gezakt in het blok :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus BMP heeft niks met de tandempomp te maken begrijp ik? Mijn passat is uit 11-07, dat is een jaar nadat de modificatie (eind 2006) gewijzigd is. Dat geldt dan neem ik aan voor alle opvolgende type motoren?!?...

Nee dat heeft er inderdaad niets mee te maken een tandempomp hebben ze allemaal.

 

Je grijze filter moet je even in de gaten houden dat zal gewoon vuil kunnen zijn, als er olie in komt wordt ie echt zwart.

 

Inhouden en schokken..... als je bij Matthijs langsgaat kan hij hem misschien even rijdend uitlezen en even speciaal naar je luchtmassa meter kijken en de inspuitblokken.

 

Wat betreft luisteren naar de motor.... het is eigenlijk meer voelen. De mijne schokte een heel klein beetje. Ik zal kijken of het nu weg is, mijn tandempomp is dinsdag vervangen maar ik rij niet zo veel met de auto eigenlijk alleen in het weekend.

 

Succes met uitlezen en laat even weten wat eruit is gekomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb voor mijn bedrijfje een DAF 65 CF Common Rail...

 

Sinds een paar maanden geeft hij motorstoring aan. Ik ben bij de DAF dealer geweest en deze heeft de DAF aan de computer gehangen. Hieruit bleek dat waarschijnlijk een van de pompverstuifers niet goed werkte.

Hij de pompverstuifers een voor een verwijderd en afgedopt. Dan iedere keer gekeken hoeveel diesel er via de retourleiding terug liep. Uiteindelijk bleek dat een van de pompverstuifers niet goed genoeg vast zat. Deze is toen vastgedraait en er liep bijna geen diesel meer via de retourleiding.

 

Na een aantal maanden begon dit probleem zich weer voor te doen. Natuurlijk moet een pompverstuifer vast zitten en niet losrammelen.... Ik zat te denken; jij hebt verstand van motoren, kun je dit toevallig verklaren? Ik las namelijk ook in een eerder bericht dat je sprak over het losrammelen van een verstuifer....

 

Hopelijk dat je mij hiermee kan helpen, even uitlezen en pompverstuifers checken... €700,- excl btw.... uitbuiters daar!!!

 

Jij hebt zogenaamde pompverstuivers. Dit houdt in dat de verstuiver zelf de benodigde druk zorgt. De verstuiver zit verbonden met een extra nokkenas die hiervoor zorgt. Bij common rail wordt de druk opgebouwd door een centrale hoge druk pomp en wordt de druk in een voor alle verstuivers toegangkelijke rail geplaatst. De verstuiver in een common rail is dus eigenlijk meer een open/dichtklep. Deze zijn redelijk eenvoudig te testen. Indien je een pompverstuiver wil laten testen moet je dus allereerst meer uitbouwen en ten tweede dien je een apparaat te hebben die de pompverstuivers dus ook via een soort nokkenas kan aandrijven. De hoge druk pomp is dan niet nodig maar moet een gewone brandstofaanvoerpomp zijn. De druk in een pompverstuiver is ook veel hoger dan een commonrail en de testapparatuur dient hierop aangepast te zijn.

Jij praat over een pompverstuiver en commonrail en dat is dus niet juist het is of pompverstuiver of common rail met verstuiver.

 

Even over het rammelen. Het wil wel eens voorkomen dat een pompverstuiver wat los komt te zitten in de kop. Dit kan bijvoorbeeld doordat iemand die de pompverstuiver heeft losgehaald hem met dezelfde boutjes weer terugplaatst. De gebruikte boutjes zijn rekboutjes die moet je met een momentsleutel op het juiste moment draaien en de boutjes mogen maar eenmalig worden gebruikt. Indien de vertuiver los zit gaat deze door de belasting in de kop wat bewegen. Omdat de materiaal hardheid van de kop zachter is dan de materiaal hardheid van de verstuiver gaat de zitting van de kop ovaal worden.

Dit kun je niet repareren dus dient dan de kop te worden vervangen, de verstuivers kunnen wel worden overgezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ben niet echt thuis op dit gebied, maar fase 2 (olie in de dieselleidingen) leidt volgens mij op den duur onherroepelijk tot defecte pompverstuivers, toch?

 

Even nagevraagd. Het verontreinigen van de brandstof met olie is niet schadelijk voor je verstuivers. Olie is net als benzine en diesel een aardolieproduct. Wel schadelijk is het voor je roetfilter en die zijn ook niet goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

net even mijn brandstoffilter bekeken.... hij is niet veel viezer geworden tov gisteren... maar heb nog maar 100km extra gereden. Totaal op dit moment met het nieuw bsf heb ik 300km gereden....

post-10440-1423824720,5111_thumb.jpg

dit is dus het filter na 300km... grijs uitgeslagen.

 

Dinsdag toen ik het filter vervangen heb, heb ik het bsf even op de stoep gezet in de veronderstelling dat diesel niet vlekte....

Of diesel vlekt wel, of er zit dus olie bij in...

post-10440-1423824720,7454_thumb.jpg

 

Kunnen jullie hier iets uit afleiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden