Ga naar inhoud
  • 0

Thermostaathuis W8 vervangen.


Ad Driessen

Vraag

Deze week brande in een keer het lampje van het motormanagment van mijn W8.

Met VagCom kwam de er foutcode 17700 uit, Thermostaat koelvloeistof (F265), onderbreking.

Mijn garage gebeld met de vraag wat dit grapje in het ergste geval zou kosten.

Ik kreeg een telefoontje terug met de mededeling dat het rond de €1000,00 zou kosten als het thermostaathuis vervangen

zou moeten worden, want een losse thermostaat kon niet omdat er electronica gekoppelt ligt aan de thermostaat.

Aan onderdelen was ik €675,00 kwijt met alle nieuwe pakkingen.

Dus ben ik er maar zelf aan begonnen, en eerst bekeken of er geen kabeltje sluiting maakte, dit was niet

het geval, dus het aanzuighuis, inlaatspruitstuk moest er vanaf om er bij te kunnen, want het huis zit bovenop het blok

gemonteerd.

Ik heb van het demonteer proces wat foto's gemaakt met mijn telefoon, dacht mischien interesant :)

Het is een How to geworden :D

De boosdoener:post-4084-1423824385,296_thumb.jpg

 

Allereerst accu loskoppelen, platen rondom en bovenop het blok verwijderen.

Daarna begin je met alle slangen/stekker rondom het aanzuighuis los te maken.

Verwijder de inbus bouten bovenop.

Nu moet je zeer voorzichtig te werk gaan!!!!

Licht voorzichtig aan de voorzijde het aanzuighuis en controleer aan de linkerzijde of de paspen in het inlaatspruitstuk zit.

Is dit niet het geval, schuif dan een stuk karton of iets dergelijks ertussen zodat de paspen niet in het inlaatspruitstuk valt.

Licht dan voorzichtig de achterkant op en schuif het aanzuighuis naar achter, want achterin zit een paspen die je niet kan

zien en als je naar achter schuift dan valt de paspen altijd buiten het blok.

post-4084-1423824386,3272_thumb.jpg

 

Het inlaatspruitstuk:

Haal nu eerst de stekkers los van de aansturing van de injecteurs, schroef nu het inlaatspruitstuk van het blok.

.post-4084-1423824386,4209_thumb.jpg

Hier kan je zien waar deze pennen zitten, (de achterkant ligt nu voor dit om de losse paspen te laten zien)

Bij mij bleef de achterste paspen in het aanzuighuis hangen maar wel erg los.

De paspen moet in het inlaatspruitstuk blijven zitten voor straks de pakking op zijn plaats te houden.

Als modificatie het ik de paspen in het spruitstuk gelijmt en de pasgaten van het aanzuighuis opgeboord met 0,2 mm zodat

de paspennen zeker niet in het aanzuighuis blijven hangen

 

Thermostaathuis:

Wat je als eerste nu doet is stukken poetsdoek in de gaten steken van de inlaatkanalen zodat er niets in kan vallen.

.post-4084-1423824386,4834_thumb.jpg

Verwijder de pakkingen, als deze verwijdert zijn haal de poetsdoeken eruit en plak je met plakband/ duktape de bovenkant

af. Dit moet goed dicht zijn zodat bij het demonteren van het thermostaathuis geen koelvloeistof in de kanalen terecht komt.

Nu moet de koelvloeistof nog eerst van het systeem af, dit heb ik gedaan met een pompje wat op een boormachine

kan zetten, eerst het bijvulhuis leegpompen, daarna trek je het kleine slangetje wat bij het thermostaathuis zit los.

Sluit hier het pompje op aan en trek er ongeveer 4 liter koelvloeistof uit, bij mij lukte dit goed.

 

Om wat meer ruimte te krijgen bij de demontage van het thermostaathuis moet je de carterontluchting van de cilinderkoppen loshalen en de slangen opzij leggen, ben voorzichtig want bij mij brak er eentje af omdat de slang keihard geworden was.

Nu eerst de dikke slang van het thermostaathuis loskoppelen, en stekkertje loshalen.

Er loopt over het blok heen een zwarte ijzeren buis, deze loshalen en uit het thermostaathuis schuiven (op de achterkant van het blok zit ook nog een inbus, deze ook loshalen anders kun je de buis niet verschuiven).

Nu kan je het thermostaathuis losschroeven en eraf halen.

 

Dan alles zeer goed schoonmaken en weer in omgekeerde volgorde monteren.

1 keering was niet los verkrijgbaar, dit is de keering van de slang naar het thermostaathuis, ik heb deze ook laten zitten

en met monteren een beetje ingevet met vaseline. Voor de rest heb ik allemaal nieuwe pakkingen gebruikt, volgens

de voorschriften zou dit niet hoeven maar als ik bekijk hoe de pakkingen eruit zagen ben ik blij dat ik nieuwe gebruikt heb

dit om later weer erger te voorkomen.post-4084-1423824386,5459_thumb.jpg

 

Als alles gemonteerd is kan je weer de koelvloeistof bijvullen, het syteem is zelfontluchtend, je moet wel een beetje

geduld hebben want dit duurt wel even, Dan starten en warm laten lopen en eventueel nog wat vloeistof bijvullen.

Je weet wat aan koelvloeistof eruit is gekomen moet er ook weer in!!

Daarna foutmelding eruit halen met Vagcom en klaar was mijn W8 :)

Het thermostaathuis zelf koste €557,00, de rest van de kosten waren pakkingen.

Het heeft me 2 uur gekost om het los te halen.

Het koste me 3 uur voor het in elkaar zetten.

Ik heb er wel wat over zitten piekeren hoe de koelvloeistof eruit te krijgen zonder aan de radiator te moeten

sleutelen, want anders ben je nog meer tijd kwijt.

Nu ik weet hoe alles zit moet het in 3 uur te doen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het thermostaathuis zelf koste €557,00, de rest van de kosten waren pakkingen.

Het heeft me 2 uur gekost om het los te halen.

Het koste me 3 uur voor het in elkaar zetten.

Ik heb er wal wat over zitten piekeren hoe de koelvloeistof eruit te krijgen zonder aan de radiator te moeten

sleutelen, want anders ben je nog meer tijd kwijt.

Nu ik weet hoe alles zit moet het in 3 uur te doen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3 uur heeft een amateur (neem ik even aan) er blijkbaar voor nodig. Hoe lang zou een geroutineerde professionele VW-monteur er dan over doen? Dan vind ik die €1000,- van de dealer toch wel bizar hoog met bijna €400 euro aan arbeidsloon.... Echt knap dat je een dergelijke klus aangedurfd hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 uur heeft een amateur (neem ik even aan) er blijkbaar voor nodig. Hoe lang zou een geroutineerde professionele VW-monteur er dan over doen? Dan vind ik die €1000,- van de dealer toch wel bizar hoog met bijna €400 euro aan arbeidsloon.... Echt knap dat je een dergelijke klus aangedurfd hebt!

 

Als je geen sleutelvrees hebt is het(zo ik kan zien) redelijk goed te doen aangezien het bovenop/in het blok zit.

 

Als er dergelijke modelaanduidingen op staan dan kom je bij de dealer automatisch op het 0% kortingstarief te staan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He Ad, kiijk dat is weer eens wat anders dan een paar winterbandjes op 13 inch leggen. (zoals pas in groeningen).

 

Knap gedaan en nette uitleg met foto's. Kan me voorstellen dat een VW monteur hier graag nog eens naar kijkt voordat die zelf begint.

 

Goed werk!!

 

groeten ut beek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij brandt nu ook het lampje van het motormanagment. :angry:

Met VagCom kwam de er foutcode 17700 uit, Thermostaat koelvloeistof (F265), onderbreking.

Maar ook kwam er de foutcode 17699 uit, Temperatuursensor koelvloeisof aan Radiator-Uitgang (G83), signal te zwak.

Ik denk dat ik ff contact ga opnemen met Ad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden