Ga naar inhoud
  • 0

witte Sludge en nu???


rick76

Vraag

Vandaag weer ff mijn olie nagekeken en tot mijn verbazing zag ik een witte sludge afzetting.

Ik heb een bg 2.0 uit 2001. Elk jaar krijgt hij netjes een oliebeurt(Valvoline 5w30 full synthetic) en een nieuwe oliefilter. Ik rijd ongeveer 10.000 km per jaar. Hier zit ook de vakantie van ongeveer 3000 km in berekend. Voor de rest rijdt de auto niet veel lange km.

Voor een maand geleden werkt mijn temp.meter niet meer. Heel af en toe komt hij wel omhoog tot ongeveer 50 Gr maar dan zakt hij ook snel terug. Ik denk dat dit te maken heeft met een kapotte temperatuur meter

 

 

Ik heb al zitten zoeken op internet. Daar wordt ook gezegd dat het sludgeprobleem kan komen door te weinig km of een kapotte koppakking.

 

Mijn vraag is nu kan er een verband zijn tussen de temperatuurmeter en het sludge. Of is het gewoon door het aantal lage km.

Wanneer de koppakking kapot is hoe kan je dit zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien is het niet je temperatuur meter maar de temperatuur zelf? Dus dat de motor helemaal niet goed warm wordt? Dan blijft alle vocht in de olie zitten en krijg je van die "mayonaise" rondom je vuldop.

 

Dus doe eens onderzoek naar de echte motortemperatuur zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Waarschijnlijk een koppakking helaas...

 

Dat is wel een mooie diagnose, zo over internet.............

Vraag dat eerst even of z,n koelvloeistof niveau zakt of niet.

 

Denk eerder dat het door te korte ritjes komt, 7000km per jaar (zonder de vakantie) is nu niet bijster veel en zullen dan vooral ritjes "om de hoek" zijn.

Ga eens een flinke rit van 150km maken en rijdt zoveelmogelijk de maximaal toegestane snelheden of beter nog, effe over de grens bij onze oosterburen en kijk dan nog eens onder die vuldop. :wink:

Temperatuur meter probleem zit hem waarschijnlijk in de sensor, vervangen is dan de enige optie en kost de wereld niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk ook gewoon de normale sludge door vocht/condens in de olie die er niet uitgaat doordat de auto voornamelijk te korte stukjes rijdt..

 

Dit kan op zich niet direct kwaad, probeer alleen gewoon 1x per week een langer stuk te rijden, bijv over de snelweg dat de auto tijd heeft om warm te worden.

 

Dat je meter niet meer op 90 komt kan aan de tempsensor of de thermostaat ligggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal de auto binnenkort de nodige km laten maken over de snelweg. Als de auto goed op temp. is gekomen verdwijnt dan ook de sludge?

 

Mijn koelvloeistof zakt niet en staat nog steeds op hetzelfde peil als voor een half jaar geleden.

 

Mocht het toch mijn kopping zijn waar MennoTDI het over heeft is het dan zichtbaar vanaf de buitenkant. Zijn er dan andere aanwijzingen?

 

Mocht het de koppaking zijn wat is dan de schade in Euro's als dit verholpen moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook ik heb een beetje witte sludge op mijn dop gehad, garage zegt kan door vocht komen, ook verlies ik coolvloeistof dat meot ik effe in de peiling houden , heb nog garantie omdat mijn blok los is geweest, het zal voor jou denk ik wel meevallen, omdat je coolvloeistof nog steeds het zelfde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou als ik jou was eerst je temperatuurhuishouding eens in orde brengen. Als je met dit gebruik witte sludge hebt en de temperatuurmeter komt niet los dan lijkt de thermostaat me voor de hand liggend. Ga eens een stuk rijden en voel voorzichtig eens aan de verschillende koelvloeistofslangen met warme motor. Over het algemeen houd je ze niet lang vast. Zelf check ik het altijd even met een thermokoppel of een laser temperatuurmeter maar die moet je maar net hebben. Ik vermoed zomaar dat je motor niet warm wordt en daardoor zich sludge vormt.

 

groeten Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eens met Dennis. Zoek eerst eens uit of die motor wel goed warm wordt. Als dat niet zo is, helpt een flink stuk rijden waarschijnlijk niets. Sterker nog, je motor wordt er vast niet beter van als je eens lekker gaat planken terwijl ie gewoon koud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik de TS z'n verhaal lees over z'n temperatuur meter klimt naar 50 en dan weer helemaal terug zou ik eerder de sensor verdenken..............

Rij eens een rondje van 15-20km, temp- meter moet dan wel op 60-70 graden komen, ook met een kapotte thermostaat.

Laat de motor als je weer terug bent stationair draaien en kijk of de temperatuur naar 90 gaat.

Is dat zo, dan is de thermostaat verdachte nr1.

Blijft de temperatuur meter dood of komt ie afentoe uit de hoek en weer terug, dan verdenk ik eerder de temperatuur sensor.

Dit zijn simpele methodes om een prima diagnose te kunnen stellen.

En mocht de thermostaat stuk zijn, dat veroorzaakt niet gelijk motorschade!

Je moet er natuurlijk niet maanden mee rond blijven rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn meter doet ook raar, het begon na het vervangen van de waterpomp en dus ook het vloeistof.

Hij bleef elke keer een beetje schommelen tussen de 50 en de 90, soms was die dus 60 en dan weer 70 en dan in eens weer 50.

De garage dacht aan een luchtbel in he systeem dus ik heb de vuldop los gedraaid en je hoorde tsss en dit heb je een keer of 3 gedaan.

De auto heeft het toen daarna 1x goed gedaan en een dag later was de meter dood.... hij doet nu niks meer!

Van de week kreeg die volgens mij zijn laatste stuiptrekjes, hij ging in eens naar de 90 en weer terug en weer naar de 90 en weer terug een stuk of 5x.

Ik denk dat mijn sensor dus ook stuk is, maar ik had ook gelezen dat de auto dan naar benzine kan stinken en dat doet die ook.

Ik heb trouwens geen sludge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De mayo onder de vuldop lijkt mij zeker een gevalletje van condens. Zakelijk heb ik in een ander VW-product met een 1.6-je op gas gereden, en zelf met langere afstanden was dat een echte Remia-fabriek :roll: . Willekeurig wanneer (ook in de zomer) altijd een vuldop vol met "met"......

 

Koppakking eruit kan meerdere symptomen geven.

Druk in het koelsysteem, verdwijnend koelwater, maar vaak ook bruinige olie aan de peilstok (bij warme motor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vandaag samen met mijn collega de auto een grote beurt gegeven. Nieuwe temp.sensor erin en voila de temp.meter doet het weer. Alles goed bekeken maar de sludge is zeer waarschijnlijk door kleine stukken rijden. Koppakking e.d. was niets mee aan de hand. Auto kan er weer een jaar tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden