Diver Geplaatst 3 februari, 2022 Rapporteer Geplaatst 3 februari, 2022 Op 27-1-2022 om 22:49, BARRY_TDI zei: @tiptronic @neon hebben een W8 Expand Volgens mij @Fai ook 1
BARRY_TDI Geplaatst 3 februari, 2022 Rapporteer Geplaatst 3 februari, 2022 Op 3-2-2022 om 17:41, Diver zei: Volgens mij @Fai ook Expand Ik dacht dat Fai een 3B 2.8 v6 had. Maar kan zijn dat ie er nu wel 1 heeft. @Mark91 Mark heeft een sedan en en @Flying Dutchman Norman een variant
wulfke Geplaatst 3 februari, 2022 Rapporteer Geplaatst 3 februari, 2022 Kwam onlangs een W8 station tegen op 2dehands.be .
BARRY_TDI Geplaatst 3 februari, 2022 Rapporteer Geplaatst 3 februari, 2022 Op 3-2-2022 om 18:33, wulfke zei: Kwam onlangs een W8 station tegen op 2dehands.be . Expand Gisteren is er 1 op BVA veilingen onder de hamer gegaan voor 6000 bruto. 60k op de teller, mooie blauwe kleur erop. @tiptronic had hem gespot. Had je toevallig de foto's nog Alfred???
BARRY_TDI Geplaatst 3 februari, 2022 Rapporteer Geplaatst 3 februari, 2022 Oja, Holleder had er ook 1 maar die is geen lid hier😅 1
tiptronic Geplaatst 3 februari, 2022 Rapporteer Geplaatst 3 februari, 2022 Op 3-2-2022 om 18:37, BARRY_TDI zei: Gisteren is er 1 op BVA veilingen onder de hamer gegaan voor 6000 bruto. 60k op de teller, mooie blauwe kleur erop. @tiptronic had hem gespot. Had je toevallig de foto's nog Alfred???EentjeVerstuurd vanaf mijn CPH2161 met Tapatalk 3
Flying Dutchman Geplaatst 3 februari, 2022 Rapporteer Geplaatst 3 februari, 2022 Yes. Still alive and sleeping. Maar ze mag bijna weer de “wei” in. Vind ze leuk “in de wei”. 😁 5
Bassie Geplaatst 27 mei, 2022 Rapporteer Geplaatst 27 mei, 2022 Die van mij leeft ook nog 👊💪 ( ook maar weer eens op het forum kijken haha ) 3
Worfje Geplaatst 1 oktober, 2023 Rapporteer Geplaatst 1 oktober, 2023 (aangepast) Ivm. de W8 van @tiptronic zijn onderstaande foutcodes deel ik hier wat gegevens/onderzoek. 16420 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: Heating Circuit P0036 - 35-00 - Malfunction / Open Circuit 17522 - Oxygen (Lambda) Sensor; B1 S2 P1114 - 35-00 - Internal Resistance too High De 'mapping' van B1 S2 was even puzzelen (voor mij). B1 staat voor 'Bank 1', 'cilinder rij 1' en zit aan de passagierszijde (bij Europees model), dus in rijrichting rechts (bron ElsaWin 5.20, hoofdstuk 15, cilinderkoppen / cilinderrij 1). B2 staat voor 'Bank 2', 'cilinder rij 2' en zit aan de bestuurderszijde. S1 staat voor 'Sensor 1' en zit voor de katalysator, dus dichtste bij motorblok (bron internet). S2 staat voor 'Sensor 2' en zit na de katalysator. 'Sensor 1' (voor de kat) is een 'broad-brand/wide-band lambda probe' met bijbehorende connector met 6 pinnen (bron self study programme 249, bladzijde 22 en 40). Een 'wide-band lambda probe' combineert het principe van Nernst en een 'pump cell'. Vermoedelijk Bosch type 7200. 'Sensor 2' (na de kat) is een 'two-state lambda probe' met bijbehorende connector met 4 pinnen (bron self study programme 249, bladzijde 22 en 40). Een 'two-state lambda probe' is een 'potentiometric oxygen sensor' en werkt aan de hand van het principe van Nernst. Vermoedelijk Bosch type 7057. Beide lambda sensoren hebben een 'heater element' / verwarmingselement. Twee pinnen van de connector gaan naar dit verwarmingselement. De connectoren van de sensoren voor bank 1 (in rijrichting rechts) hebben de zwarte kleur: Sensor 1 (voor kat), 07D906262C Sensor 2 (achter kat), 07D906262A (connector VW nummer 1J0973824) De connectoren van de sensoren voor bank 2 (in rijrichting links) hebben de bruine kleur. Sensor 1 (voor kat), 07D906262D Sensor 2 (achter kat), 07D906262B (lijkt opgevolgd door 07D906262E) (connector VW nummer 1J0973824A) Sensor 1 (voor kat) heeft pinout: pin 1 (zwarte draad): aarde van sensor pin 2 (intern connector): aansluiting 'trimmed calibration resistor' pin 3 (grijze draad): verwarmingselement, 'plus-zijde' / aansluiting op stroombron pin 4 (witte draad): verwarmingselement, 'min-zijde' / aansluiting naar J220 motronic control unit / ECU pin 5 (gele draad): signaal van sensor pin 6 (rode draad): aansluiting 'pump cell' Een goed werkende Sensor 1 laat zo'n 3.5 Ohm weerstand meten tussen pin 3 en 4 (weerstand verwarmingselement) bij 20 graden Celcius. Een goed werkende Sensor 1 laat zo'n 30 tot 300 Ohm weerstand ('trimming resistor') meten tussen pin 2 en 6 bij 20 graden Celcius. Op de contra-stekker van Sensor 1 zou je op pin 3 rond de +12 volt moeten meten (bij contact aan). Sensor 2 (achter kat) heeft pinout: pin 1 (witte draad): verwarmingselement, 'plus-zijde' / aansluiting op stroombron pin 2 (witte draad): verwarmingselement, 'min-zijde' / aansluiting naar J220 motronic control unit / ECU pin 3 (grijze draad): aarde van sensor pin 4 (zwarte draad): signaal van sensor Een goed werkende Sensor 2 laat zo'n 10 tot 20 Ohm weerstand meten tussen pin 1 en 2 bij 20 graden Celcius. Op de contra-stekker (VW nummer 1J0973733) van Sensor 2 zou je op pin 1 rond de +12 volt moeten meten (bij contact aan). 1 oktober, 2023 aangepast door Worfje 2
Worfje Geplaatst 1 oktober, 2023 Rapporteer Geplaatst 1 oktober, 2023 (aangepast) Betreffende de W8 van @tiptronic zit de lambda sensor met het euvel op onderstaande plek: (hierboven een foto gevonden op internet van een andere W8 uitbouw) En alleen te bereiken na demontage van de motor/bak uit het chassis. @Flying Dutchman is zo lief geweest om een volledige set van (W8) lambda sensoren beschikbaar te stellen (waarvan we dus alleen 07D906262A van nodig zullen hebben). Metingen aan deze set leveren de volgende metingen op: 07D906262A: 10.1 Ohm tussen pin 1 en 2, weerstand verwarmingselement, 0 volt tussen pin 3 en 4, sensor signaal @ 20 graden Celcius -> OK 07D906262B: 9.2 Ohm tussen pin 1 en 2, weerstand verwarmingselement, 0 volt tussen pin 3 en 4, sensor signaal @ 20 graden Celcius -> OK (net wat lager dan 10 Ohm, maar zal wel goed zijn) 07D906262C: 4.3 Ohm tussen pin 3 en 4, weerstand verwarmingselement, 116.3 Ohm tussen pin 2 en 6, trimming resistor -> OK 07D906262D: 4.3 Ohm tussen pin 3 en 4, weerstand verwarmingselement, 87.6 Ohm tussen pin 2 en 6, trimming resistor -> OK 1 oktober, 2023 aangepast door Worfje 1
Flying Dutchman Geplaatst 1 oktober, 2023 Rapporteer Geplaatst 1 oktober, 2023 En onderzoek naar vervangen zonder demontage van het blok is niets geworden? @Ad Driessen heb er een trucje voor meen ik. 1
Worfje Geplaatst 1 oktober, 2023 Rapporteer Geplaatst 1 oktober, 2023 (aangepast) Ik dacht dat dat trucje alleen kon werken voor 'Sensor 1'? Dus voor de kat? Binnenkort zetten we de W8 eens op de brug om te bevestigen dat we er onmogelijk bij kunnen. 1 oktober, 2023 aangepast door Worfje
Worfje Geplaatst 1 oktober, 2023 Rapporteer Geplaatst 1 oktober, 2023 Vanmiddag even m'n best gedaan om de lambda sensoren te testen. Dus heater aangesloten met een labvoeding +12 volt en limiteren op 0.6 ampere (normaal is 50% duty cycle op +12 volt tot wellicht zo'n 1.6 ampere). Tijdens het opwarmen zie je de weerstand toenemen of eerlijker gezegd zie je de stroom teruglopen (wat best handig is om de opwarming wat te temperen op het moment dat het 'warm genoeg' is). De heater is bedoeld om eerder een bruikbaar signaal te krijgen van de lambda sensor. Als het opgewarmd zou moeten worden door de uitlaatgassen zelf zou dit langer duren. Met behulp van een lasbrander (geleidelijk natuurlijk) de sensor kunnen verleiden tot een signaal: Zelfde gedrag gezien voor beide sensoren 'na de kat'. Klaar voor gebruik zou ik zeggen.
Flying Dutchman Geplaatst 2 oktober, 2023 Rapporteer Geplaatst 2 oktober, 2023 Op 1-10-2023 om 19:59, Worfje zei: Ik dacht dat dat trucje alleen kon werken voor 'Sensor 1'? Dus voor de kat? Binnenkort zetten we de W8 eens op de brug om te bevestigen dat we er onmogelijk bij kunnen. Expand Nee dat betreft juist de achterste. Als ik het goed begreep ken je met een “zelf gemaakte” open sleutel en een “beetje” gekanteld blok (en wat geduld) de Lambda’s eruit draaien. Zelf heb ik het nog niet nodig gehad, maar zeker het onderzoeken waard. Had ook iets te maken met bak en/of kardan-as los maken. Dit is een typisch gevalletje van “ ik heb een paar jaar geleden een bel horen luiden, maar weet niet meer precies hoe de vork de pap roert. Als je voor de auto staat en over het blok heen hangt, idealiter met een gedemonteerd lucht manifold, kun je ze al zien zitten dat week ik wel. 😉 PS als jullie die andere Lambda’s niet gaan gebruiken mag ik die dan terug? 😬 Mijn dame rijdt ook nog steeds. Probleemloos wel te verstaan, maar toch. 😅
tiptronic Geplaatst 2 oktober, 2023 Rapporteer Geplaatst 2 oktober, 2023 @Flying Dutchman ik bewaar ze wel voor je datgene wat we niet nodig hebben.Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk 2
Ad Driessen Geplaatst 2 juli, 2024 Rapporteer Geplaatst 2 juli, 2024 De lambda sondes zijn van de bovenkant uit te vervangen, altans mij is het toen gelukt, je moet de versnellingsbak steunen loshalen en met een krik de bak omhoog pompen, dan komt er meer ruimte aan de bovenkant van het blok. Het is wel een tijd geleden dat ik dit gedaan heb, volgens mij heb ik toen ook de nokkenas sensoren eruit gehaald om meer ruimte te krijgen. Veel succes😉 1
bm-er Geplaatst 3 juli, 2024 Rapporteer Geplaatst 3 juli, 2024 W8 Poetsbeurtje Begint toch wel een klassieker te worden zo langzamerhand. Blijft wel mooi spul. 1
Procaliber Geplaatst 3 juli, 2024 Rapporteer Geplaatst 3 juli, 2024 Toch vraag ik mij af wat voor een zit het heeft om de onderkant weer spik en span te maken, na een aantal ritjes zal het toch weer vies worden.
DenV5Passat Geplaatst 27 augustus, 2024 Rapporteer Geplaatst 27 augustus, 2024 Goh... Leeft dit topic nog ? Geinig ! Blijft toch machtig om de W8 verhalen te lezen. 1
Aanbevolen berichten