Ga naar inhoud

w8 ditjes en datjes.. etc


Ydwer

Aanbevolen berichten

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Ivm. de W8 van @tiptronic zijn onderstaande foutcodes deel ik hier wat gegevens/onderzoek.

16420 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: Heating Circuit 
            P0036 - 35-00 - Malfunction / Open Circuit

 

17522 - Oxygen (Lambda) Sensor; B1 S2 
            P1114 - 35-00 - Internal Resistance too High

De 'mapping' van B1 S2 was even puzzelen (voor mij).

B1 staat voor 'Bank 1', 'cilinder rij 1' en zit aan de passagierszijde (bij Europees model), dus in rijrichting rechts (bron ElsaWin 5.20, hoofdstuk 15, cilinderkoppen / cilinderrij 1).
B2 staat voor 'Bank 2', 'cilinder rij 2' en zit aan de bestuurderszijde.

S1 staat voor 'Sensor 1' en zit voor de katalysator, dus dichtste bij motorblok (bron internet).
S2 staat voor 'Sensor 2' en zit na de katalysator.

lambda_w8_passat.thumb.png.adac2b0edb3e8358e56e16e99c15e530.png

'Sensor 1' (voor de kat) is een 'broad-brand/wide-band lambda probe' met bijbehorende connector met 6 pinnen (bron self study programme 249, bladzijde 22 en 40).
Een 'wide-band lambda probe' combineert het principe van Nernst en een 'pump cell'.
Vermoedelijk Bosch type 7200.

'Sensor 2' (na de kat) is een 'two-state lambda probe' met bijbehorende connector met 4 pinnen (bron self study programme 249, bladzijde 22 en 40). 
Een 'two-state lambda probe' is een 'potentiometric oxygen sensor' en werkt aan de hand van het principe van Nernst. 
Vermoedelijk Bosch type 7057.

Beide lambda sensoren hebben een 'heater element' / verwarmingselement. Twee pinnen van de connector gaan naar dit verwarmingselement.
 

Screenshot2023-10-01104720.thumb.png.9229c1a74746987a6780dcee8f24be32.png

De connectoren van de sensoren voor bank 1 (in rijrichting rechts) hebben de zwarte kleur:
Sensor 1 (voor kat), 07D906262C
Sensor 2 (achter kat), 07D906262A (connector VW nummer 1J0973824)

De connectoren van de sensoren voor bank 2 (in rijrichting links) hebben de bruine kleur.
Sensor 1 (voor kat), 07D906262D
Sensor 2 (achter kat), 07D906262B (lijkt opgevolgd door 07D906262E) (connector VW nummer 1J0973824A)

Sensor 1 (voor kat) heeft pinout:
pin 1 (zwarte draad): aarde van sensor
pin 2 (intern connector): aansluiting 'trimmed calibration resistor'
pin 3 (grijze draad): verwarmingselement, 'plus-zijde' / aansluiting op stroombron
pin 4 (witte draad): verwarmingselement, 'min-zijde' / aansluiting naar J220 motronic control unit / ECU
pin 5 (gele draad): signaal van sensor
pin 6 (rode draad): aansluiting 'pump cell'

Een goed werkende Sensor 1 laat zo'n 3.5 Ohm weerstand meten tussen pin 3 en 4 (weerstand verwarmingselement) bij 20 graden Celcius.
Een goed werkende Sensor 1 laat zo'n 30 tot 300 Ohm weerstand ('trimming resistor') meten tussen pin 2 en 6 bij 20 graden Celcius.
Op de contra-stekker van Sensor 1 zou je op pin 3 rond de +12 volt moeten meten (bij contact aan).

Sensor 2 (achter kat) heeft pinout:
pin 1 (witte draad): verwarmingselement, 'plus-zijde' / aansluiting op stroombron
pin 2 (witte draad): verwarmingselement, 'min-zijde' / aansluiting naar J220 motronic control unit / ECU
pin 3 (grijze draad): aarde van sensor
pin 4 (zwarte draad): signaal van sensor

Een goed werkende Sensor 2 laat zo'n 10 tot 20 Ohm weerstand meten tussen pin 1 en 2 bij 20 graden Celcius.
Op de contra-stekker (VW nummer 1J0973733) van Sensor 2 zou je op pin 1 rond de +12 volt moeten meten (bij contact aan).

 

 

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Betreffende de W8 van @tiptronic zit de lambda sensor met het euvel op onderstaande plek:

image.thumb.png.b06bfc388bc01c7de5b5a973ecc8aac1.png

(hierboven een foto gevonden op internet van een andere W8 uitbouw)

En alleen te bereiken na demontage van de motor/bak uit het chassis.

@Flying Dutchman is zo lief geweest om een volledige set van (W8) lambda sensoren beschikbaar te stellen (waarvan we dus alleen 07D906262A van nodig zullen hebben).

Metingen aan deze set leveren de volgende metingen op:

07D906262A: 10.1 Ohm tussen pin 1 en 2, weerstand verwarmingselement, 0 volt tussen pin 3 en 4, sensor signaal @ 20 graden Celcius -> OK
07D906262B: 9.2 Ohm tussen pin 1 en 2, weerstand verwarmingselement, 0 volt tussen pin 3 en 4, sensor signaal @ 20 graden Celcius -> OK (net wat lager dan 10 Ohm, maar zal wel goed zijn)

07D906262C: 4.3 Ohm tussen pin 3 en 4, weerstand verwarmingselement, 116.3 Ohm tussen pin 2 en 6, trimming resistor -> OK
07D906262D: 4.3 Ohm tussen pin 3 en 4, weerstand verwarmingselement, 87.6 Ohm tussen pin 2 en 6, trimming resistor -> OK

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag even m'n best gedaan om de lambda sensoren te testen. Dus heater aangesloten met een labvoeding +12 volt en limiteren op 0.6 ampere (normaal is 50% duty cycle op +12 volt tot wellicht zo'n 1.6 ampere). Tijdens het opwarmen zie je de weerstand toenemen of eerlijker gezegd zie je de stroom teruglopen (wat best handig is om de opwarming wat te temperen op het moment dat het 'warm genoeg' is). De heater is bedoeld om eerder een bruikbaar signaal te krijgen van de lambda sensor. Als het opgewarmd zou moeten worden door de uitlaatgassen zelf zou dit langer duren.

Met behulp van een lasbrander (geleidelijk natuurlijk) de sensor kunnen verleiden tot een signaal:

PXL_20231001_165223385.thumb.jpg.8a149b54c065c8f523ac5597cda49f02.jpg

Zelfde gedrag gezien voor beide sensoren 'na de kat'. Klaar voor gebruik zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Worfje said:

Ik dacht dat dat trucje alleen kon werken voor 'Sensor 1'? Dus voor de kat?

Binnenkort zetten we de W8 eens op de brug om te bevestigen dat we er onmogelijk bij kunnen.

Nee dat betreft juist de achterste. Als ik het goed begreep ken je met een “zelf gemaakte” open sleutel en een “beetje” gekanteld blok (en wat geduld) de Lambda’s eruit draaien.

Zelf heb ik het nog niet nodig gehad, maar zeker het onderzoeken waard.
Had ook iets te maken met bak en/of kardan-as los maken. 

Dit is een typisch gevalletje van “ ik heb een paar jaar geleden een bel horen luiden, maar weet niet meer precies hoe de vork de pap roert.

Als je voor de auto staat en over het blok heen hangt, idealiter met een gedemonteerd lucht manifold, kun je ze al zien zitten dat week ik wel. 😉
 

PS als jullie die andere Lambda’s niet gaan gebruiken mag ik die dan terug? 😬

Mijn dame rijdt ook nog steeds. Probleemloos wel te verstaan, maar toch. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 months later...

De lambda sondes zijn van de bovenkant uit te vervangen, altans mij is het toen gelukt, je moet de versnellingsbak steunen loshalen en met een krik de bak omhoog pompen, dan komt er meer ruimte aan de bovenkant van het blok. Het is wel een tijd geleden dat ik dit gedaan heb, volgens mij heb ik toen ook de nokkenas sensoren eruit gehaald om meer ruimte te krijgen. Veel succes😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden