Ga naar inhoud
  • 0

turbo afkoelen


keek

Vraag

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Geblazen motoren altijd laten nadraaien als je getrapt hebt.

 

Als je hem niet laat afkoelen dan verkoolt de olie in de lagers / leiding, en heeft ernstige schade tot gevolg.

(Ook de kwaliteit van olie is belangrijk... !)

 

Zie hier een olieleiding van een turbo die 'verkoekt' is:

 

oelrohr.jpg

 

Kun je dus nagaan wat deze turbo gedaan heeft zonder smering (BOEM!).

;)

 

(bron: passatplus.de)

 

En als je geen zin hebt om een minuutje in je auto te blijven zitten, dan kun je ook gaan sparen voor een Turbo-Timer.

Verhaaltjes hierover staan volgens mij ook op tdiclub.nl.

Zie hier: http://www.boost4you.de/turbotimer.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Onze laten we ook altijd nadraaien, komt bij een benzine-turbo dan ook wat kritischer als bij een TDI.

 

Ger (silkwood) heeft afgelopen weekend volgens mij ook gezien waarvoor dat handig is... :)

 

Turbo-timer zal inderdaad wel voor rare vragen zorgen. Bij de meeting werd Ron (Bieg) ook meermaals erop gewezen dat zijn verlichting nog aanstond... :) (leuk spul, dat coming home)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik dacht eigenlijk dat het niet zo zeer om het afkoelen gaat, want dat duurt uren, maar om het uit laten razen. vergelijkbaar met het uit laten draaien van een centrifuge.

De turbolagers worden gesmeerd door olie, welke door een oliepomp rondgecirculeerd wordt. Zodra de motor wordt stilgezet, draait de oliepomp ook niet meer en worden de turbolagers niet meer van olie voorzien.

Ik dacht dus dat je feitelijk alleen maar moet wachten tot de turbo niet meer draait. Dan hebben de lagers geen olie meer nodig en kan de motor uit.

 

Kan iemand nij vertellen of deze theorie klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Erik, ook stationair blijft de turbo draaien naar mijn weten... Overigens heb je zeker gelijk, dat het ook te doen is om het toerental van de turbo te laten afzakken, echter, ik neem aan dat iemand niet volgas de auto de garage inrijdt of ergens parkeert...

 

Koeling is een grotere issue, verbrande olie in de lagers moet je niet hebben. Koolafzetting in de lagers komt de levensduur niet ten goede....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het gaat er om dat een hete turbo de stilstaande olie in de leiding gaat laten aankoeken wat later de oorzaak is van een verstopte leiding en turbodefect.

 

De olie moet daarom nog even blijven doorstromen totdat de turbo genoeg is afgekoeld, meestal een paar minuten. Wat ik altijd doe na een stevige rit is de laatste minuten normaal rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden